Ajax-TD Jordi Cruijff blikt terug op een 'afgang' met Manchester United

Cruijff schrijft column over 'afgang': 'In Engeland sprak iedereen er schande van'

37Reacties

Overbelasting bij spelers was ruim 25 jaar geleden óók al een hot topic in de voetbalwereld, weet Jordi Cruijff. In een column voor magazine Sporting Voetbal blikt hij terug op een affaire uit zijn periode als speler van Manchester United.

'Met Manchester United speelde ik in januari 2000 in Rio de Janeiro de FIFA Club World Cup', schrijft de technisch directeur van Ajax. 'Over dat toernooi is dit seizoen veel te doen geweest, omdat het een enorme wissel op de spelers zou trekken. Winnaar Chelsea, maar ook Real Madrid, Paris Saint-Germain  en Manchester City kregen daarna met meer blessures dan ooit te maken.'

'In 2000 stond de FIFA World Cup ook ter discussie. Zeker in Engeland. De Premier League was toen al een loodzware competitie en tussendoor moesten we niet alleen spelen in de Champions League, ook in november tegen Palmeiras om de Intercontinental Cup.'

'Dat was duidelijk te veel voor onze manager Sir Alex Ferguson. Die kwam op een dag de kleedkamer binnen en zei dat wij mochten kiezen waarvoor we gingen spelen: de FA Cup of het FIFA WK. De spelersgroep koos voor het WK, waarna Manchester United zich terugtrok uit de FA Cup. In Engeland een doodzonde en dat heeft de club geweten. Iedereen sprak er schande van.'

Afgang

'Het WK werd vervolgens een behoorlijke afgang', schrijft Cruijff. Manchester United ging op het toernooi als een gieter af. 'In onze eerste wedstrijd tegen Necaxa speelden we gelijk en kreeg David Beckham rood. De tweede wedstrijd was tegen Vasco da Gama. (...) We werden met 3-1 afgedroogd. Uiteindelijk eindigden we als derde en misten we de halve finales.'

Cruijff was tussen 1996 en 2000 speler van The Red Devils. Hij verkaste daarna naar Alavés en stond later ook nog onder contract bij onder meer Espanyol en Metalurh Donetsk.