
Sneijder deelt details over 'kapotte sfeer' in 2012: 'Liep echt uit de klauwen'
Het EK van 2012 liep voor het Nederlands elftal uit op een grote teleurstelling. Wesley Sneijder en Rafael van der Vaart waren er allebei bij, en in de podcast Wes & Raf vertellen ze waar het misging. Sneijder vertelt over een etentje waar het nodige werd gedronken, met een opstootje tussen Mark van Bommel en Klaas-Jan Huntelaar als gevolg.
"Die duidelijkheid die er in 2010 was over de eerste elf, die was er in 2012 niet. In 2012 was er veel meer discussie. Huntelaar vond dat hij moest spelen, Raf had dat gevoel ook", opent Sneijder. "Wij hadden er een heel goed seizoen op zitten bij onze club", haakt Van der Vaart in. "Als het goed gaat, prima. Maar als je verliest, verwacht je meer. En Van Marwijk bleef heel erg vasthouden aan die groep."
Sneijder legt vervolgens uit waar het misging. "In 2010 begonnen we ook tegen Denemarken. We speelden niet goed, maar we wonnen. Dat zorgt voor een goede sfeer. In 2012 speelden we fantastisch tegen Denemarken, maar verloren we. Gelijk werden er bommetjes gegooid. De media pakten het op, er kwamen allemaal verhalen, er werd gelekt."
"Mark van Bommel kwam naar mij toe, met dat de jongens uit eten wilden. Vraag jij het aan Bert, van jou neemt hij het wel aan, zei hij. Ik vond het al geen goed idee, maar ik ben het wel gaan vragen", gaat Sneijder verder. "Bert ging akkoord, maar legde de verantwoordelijkheid bij mij neer. Het begon allemaal leuk, maar het liep echt uit de klauwen. Ik heb mensen uit elkaar moeten halen", verwijst Sneijder naar Van Bommel en Klaas-Jan Huntelaar. "Dat gebeurde gewoon ineens."
"Ik zag ook ineens die flessen wodka", vervolgt de recordinternational. "Een wijntje bij het eten was heel normaal, maar ineens sloeg het helemaal om. Het kwaad was al geschied. We hadden altijd een beveiliger en het is goed dat hij erbij is. Toen wist je: dit komt straks bij de trainer en dan is het klaar. De hele sfeer was kapot."

















