Sneijder en Van der Vaart blikken terug op Van Hanegem-ophef

Sneijder en Van der Vaart blikken terug op Van Hanegem-ophef: 'Brak het ijs'

6Reacties

Willem van Hanegem sprak op het EK 2004 de beruchte woorden 'dan sla ik hem neer', toen de toenmalige Oranje-assistent werd gevraagd naar wat hij zou doen als Advocaat een ongelukkige wissel zou toepassen, na de ophef over de wissel met Arjen Robben en Paul Bosvelt. Wesley Sneijder vindt het 'oncollegiaal' dat Van Hanegem zich zo uitsprak. Rafael van der Vaart kan er echter de humor wel van inzien.

Van der Vaart stelt dat hij om de uitspraak kon lachen. Sneijder ziet dat anders. "Ja, jij vindt het niet zo erg. Ik vind het niet grappig. Het zegt genoeg over hoe die verstandhouding is. Dan had hij hem op dat moment moeten slaan, toen hij Bosvelt inbracht voor Robben. Later was hij het er ineens niet mee eens. Dan had hij op het moment zelf zijn mening moeten geven. Ik vind dat altijd makkelijk, achteraf lullen. Een beetje meepraten met iedereen", zo zegt de recordinternational in de podcast Wes & Raf.

Nederland

NED

20:45

08-06-2026
Oezbekistan

OEZ

"Hij heeft Dick daar laten stikken. Het moment wordt nu toch aangehaald, met dat persmomentje. Ik vond dat niet collegiaal", aldus Sneijder. Van der Vaart heeft minder moeite met de uitlatingen. "Ik krijg de kriebels van standaardantwoorden. Iemand bepaalt dat hij daar moet zitten, en we weten allemaal hoe Willem is. Dan krijg je zo'n vraag en kun je een heel correct antwoord geven, maar hij zei dit. Ik vind dat humor op zo'n moment. Alleen werd Advocaat al zo aangepakt in de media. Willem had het ook niet verkeerd bedoeld. Het brak het ijs wel een beetje."