Strijd der maandbladen

15 februari 2005 om 12:00

De voorgeschiedenisHet maandblad Johan bestaat al sinds augustus 2000. Het blad heeft bij wijze van spreken patent op diepte-interviews, prachtige achtergrondverhalen en dito historische portretten. Hoe gewaardeerd ook bij veel voetballiefhebbers, de oplagecijfers vallen tegen. Toch ligt bij een niet-actueel voetbal-achtergrondverhalen-tijdschrijft een gat in de markt. Dat zag ook Voetbal International-hoofdredacteur Johan Derksen. "In het weekblad volgen we de waan van de dag, de actualiteit. Die informatie moeten we wekelijks in honderd pagina´s proppen. Veel lezers hebben daar niet genoeg aan. Voor die doelgroep gaan we een maandblad maken met nostalgische verhalen, grote reportages en lange diepte-interviews.", aldus Derksen. Hij zag grof gezien twee mogelijkheden. Of hij nam Johan als VI zijnde over, of men ging zelf een soortgelijk tijdschrijft ontwikkelen. Na lange onderhandelingen met Johan, waarbij beide partijen bijna akkoord waren, ketste de deal op het laatste moment af. De redactie van Johan had zich toen al neergelegd bij een overname en dat was zelfs al aan de lezers gemeld. Het gevolg was vele trouwe abonnee?s die hun abonnement opzegden. Een aantal van die lezersreacties is geplaatst in de Johan, net als een column met uitleg. De keuze van de redactie om op deze manier aandacht te besteden aan de gang van zaken heeft ongetwijfeld kwaad bloed gezet bij de redactie van Voetbal International. Nu het blad Nummer 14 in de winkels ligt is de strijd dan ook in alle hevigheid losgebarsten. Wij kijken echter niet naar poppetjes of reputaties maar willen puur een inzicht geven in de kwaliteit van de twee concurrerende bladen. Zo kan jij wellicht een keuze maken wat je met je zuurverdiende laatste euro?s gaat doen. Haal je Nummer 14, met of zonder dvd, of blijf je bij Johan. Eerste indrukNatuurlijk blijft kijken naar bladen een kwestie van smaak. Wat de één als mooi omschrijft is voor de ander een doorn in het oog. Wij kunnen daar echter geen rekening mee houden en geven puur onze mening. Nummer 14: De uitstraling van de cover van Nummer 14 doet je denken aan oude vervlogen tijden. Helemaal in de sfeer van Johan Cruijff als voetballer. Daar draait het blad immers ook op. Voor diegenen die het nog niet doorhadden: Nummer 14 verwijst naar het rugnummer van Johan Cruijff. De sfeer van Cruijff wordt versterkt door het gekozen lettertype. Klassiek en afgerond. Het geeft meer sfeer aan de voorkant maar tegelijk zijn de namen van de onderwerpen die je kan verwachten onduidelijk. Als je het blad in de hand hebt zijn die best te lezen, alleen in de kiosk zul je even goed moeten kijken om deze dunne letters te lezen. 3925Johan: Johan lijkt wat meer van deze tijd. Denny Landzaat staat prominent op de kaft en de letters zijn dik en duidelijk. Je kunt je natuurlijk afvragen of dat past bij een diepgaand maandblad en niet meer bij een weekblad. Dat is een keuze, je moet ervan houden of niet. Feit is wel dat het leesbaarder is dan de Nummer 14. Lelijk is wel het promotierondje dat de Johan deze maand slechts twee euro kost. Ongetwijfeld goed voor de verkoopcijfers, maar mooi is het natuurlijk niet. Net als de erg duidelijke streepjescode. Dat hadden wij anders gedaan. Toch springt de Johan er wel meer uit. Om even terug te gaan naar de eerder geschetste situatie in de kiosk. Wij denken dat de Johan dan net iets flitsender is dan de Nummer 14. Wel valt Nummer 14 erg op door het prominente kleurgebruik oranje-groen, maar toch pak je eerder de Johan uit de schappen. Even bladerenGoed. Je staat dus wederom in de kiosk te dubben over je keuze. Neem ik de Johan of de Nummer 14? Je bladert er dus even doorheen om een beeld te krijgen. Wat valt je op, of eigenlijk, wat viel ons op?ReclameHet eerste dat je in de Nummer 14 te zien krijgt is reclame. Direct na de kaft zijn twee bladzijden gereserveerd voor reclame. Bij de Johan is dat er één. (Daarbij zullen we direct vermelden dat we de reclamepagina?s hebben geteld en dat Johan er beduidend meer heeft dan de Nummer 14. Opvallend.) Je bladert eens door in de Nummer 14, reclame sla je waarschijnlijk snel over, en direct kijkt Johan Cruijff je aan. Een prominente column op een zeer prominente plaats. Op de rechterbladzijde is namelijk nogal ongebruikelijk. De inhoud is wederom erg smaakgevoelig, maar wij vonden het een gemiste kans. Bij Cruijff denk je aan mooie taal, vol wijsheden en onlogische taalconstructies, maar wat we lezen is een redelijk commercieel praatje over zijn beweegredenen mee te werken aan het blad en een verdere uiteenzetting van zijn stichtingen en fondsen. Jammer.Johan heeft zoals al gezegd één pagina reclame met op de rechterbladzijde een column van de hoofdredactie. Daarin gaat men in op de afgeketste deal en de toekomst van het blad. Hoewel ook dit niet voetbalgerelateerd is, is het wel boeiender om te lezen. Na deze column krijgen we 4 bladzijden aan foto?s voorgeschoteld. Een bekend fenomeen in de Johan. Pas op bladzijde 9 komen we de index tegen. Wel fraai vormgegeven overigens.We hadden het eerder over reclame in de bladen. Het is opvallend dat Johan veertien pagina?s gevuld heeft met reclame (abonnement-actie inbegrepen) en de Nummer 14 er maar zeven telt (eveneens abonnement-actie inbegrepen). Toch zetten wij onze vraagtekens bij deze verhouding. Bedenk dat Nummer 14 misschien in haar eerste uitgave nog niet te veel reclame wil plaatsen. Het is slechts een gedachte waarvan de tijd het waarheidsgehalte zal moeten bepalen.Lay outWe kijken verder in de twee voetbalmaandbladen. Hoe heeft men de lay out opgebouwd?Johan werkt enorm veel met foto?s van nu. Die foto?s hebben vaak ook een prominente plaats, soms nog prominenter dan de tekst. Bovendien nemen over het geheel genomen foto?s bijna de helft van het totale blad in. Dat is bij Nummer 14 minder. Men werkt daar toch met wat meer tekst. Daarnaast zien we in Nummer 14 veel oude, ingekleurde, foto?s terug. Goed voor de sfeer maar je moet ervan houden natuurlijk. In Nummer 14 zie je toch wel de stijl van VI af. Af en toe kaders, quotes midden in de tekst en foto?s vaker gecentreerd. Johan geeft de foto?s vaak een wat apartere plaats. Dat wil zeggen: ze staan buiten de tekst. Quotes zijn ook wel tussen de tekst aangebracht, maar waar Nummer 14 kiest voor twee zinnen uit te smeren over 6 regels (kleine breedte dus), neemt Johan er ook echt maar twee. Nogmaals, het is een kwestie van smaak wat je mooier vindt. 3926Boven de Johan, onder de Nummer 14InhoudelijkWe gaan niet oordelen over de kwaliteiten van de auteurs van de stukken in Johan en Nummer 14. Daar zijn we gewoonweg zelf geen autoriteit voor. Elk artikel is geschreven door vakmensen en dat is terug te lezen. Wie beter is valt niet te zeggen. We schetsen daarom liever de onderwerpkeuze. Nummer 14Artikelen over het binnenland of Nederlandse voetballers: - Artikel over roken in het voetbal met de mening van Nederlandse trainers- Reportage van een wedstrijd bij Willem II- Interview met Henk Timmer (6 pag) - Portret Tonny van der Linden- Profiel Pascal Bosschaart- Reportage van de afgebrande amateurclub Zwart Wit ?28 (6 pag)- Reportage over verzamelaars van voetbalclub Schiedam artikelen- Interview Ricky Kruys (4 pag)- Portret John de Wolf- Interview Arne Slot- Coverstory Johan Cruijff (8 pag)Artikelen met betrekking tot het buitenland:- Portret Jurgen Klinnsmann- Reportage Fulham (9 pag)- Portret Brian Clough (9 pag)JohanArtikelen over het binnenland of Nederlandse voetballers:- Portret Denny Landzaat (7 pag)- Portret Angelos Charisteas (5 pag)- Interview Willem van Hanegem (4 pag)- Reportage over amateurvoetballers die scoorden tegen Oranje (5 pag)- Met de botte bijl: de tien meest schofterige overtredingen- 50 jaar Europa Cup I: Willy van der Kuijlen- Een nieuw gezicht: nieuwe logo?s voor Nederlandse clubsArtikelen met betrekking tot het buitenland:- Eusebio- Andrei Jeliazkov (5 pag)- De Johan Cruijff van IranConclusieWe mogen stellen dat Johan en Nummer 14 weinig voor elkaar onderdoen. Wel is het zo dat Nummer 14 duidelijk Johan als voorbeeld heeft genomen en ideeen eruit heeft overgenomen. Dat is natuurlijk haar goed recht, maar feit blijft dat het idee afkomstig is van Johan. We kunnen niet zeggen dat het ene blad onderdoet voor de ander. Het hangt van jou als lezer af wat je de beste zult vinden. Cliché misschien, maar we zullen het nader toelichten.Koop Nummer 14 als je houdt van historische verhalen met dito foto?s. Natuurlijk wil je ook wat lezen achter de mensen en clubs van nu. Daar is Nummer 14 absoluut sterk in. Het gaat dieper dan de VI dus de opzet van Johan Derksen mag geslaagd genoemd worden. Koop Nummer 14 ook als je houdt van bekende dingen die je graag uitgediept wil zien. Want feit is wel dat namen als Brian Clough, Johan Cruijff, Jurgen Klinnsmann en Johan de Wolf niet nieuw voor je zullen zijn. We komen dan gelijk bij Johan terecht. Koop Johan als je wat meer houdt van het voetbal waar je normaal niks van hoort. Van eendagsvliegen en amateurs. Tuurlijk geeft Johan je ook verhalen van bekende spelers, maar het is iets dat ons opvalt tussen beide bladen. Koop Johan ook als je liefhebber bent van een fris jasje en veel foto?s. Cijfers:Johan:Prijs: 2,- (normaal 4,95!)92 pagina?s, waarvan 14 gevuld met reclame.Gedrukt op glad en glanzend papier.Nummer 14:Prijs: 4,50 zonder DVD, 7,95 met.100 pagina?s, waarvan 7 gevuld met reclame. Gedrukt op papier dat je gewend bent van de VI.

Lees meer over:

Deel via