FIFA 06: De Evolutie

7 oktober 2005 om 16:34

VroegerVroeger was alles beter. Een gamer had overzicht, wist wie de belangrijkste spelers waren op de gamesmarkt en had zodoende niet al teveel moeite de juiste spellen te kiezen. FIFA gold in de tijd van de SEGA Megadrive en de Super Nintendo als het beste voetbalspel. Spellen als Sensible Soccer en Kick Off 3 konden FIFA niet benaderen; EA had zowel op het gebied van techniek als op het gebied van gameplay de koppositie in handen.3063Bovendien werden de spellen gekenmerkt door heel eigen dingen. Ikzelf kan de meeste van de grappige filmpjes, die verschenen op het scorebord als je gescoord had, nog herinneren. En zelfs het ontbreken van een licentie bij de eerste delen was niet erg: namen als Brian Plank en Janco Tianno zullen bij menig gamer nog ergens diep in de herinnering weggestopt zitten. In deze tijd van dure en prestigieuze licenties een ondenkbare formule, maar het was destijds niet erg; het was niet beter, maar je wíst niet beter.VerbeteringenEen van de eerste substantiële toevoegingen aan de gameplay van FIFA was de optie om indoor te spelen. Op een met zijmuren afgebakend zaalveld werd er met vijf tegen vijf gevoetbald. Dezelfde engine als het normale deel, heel simpel dus, maar het werkte wel en het was leuk om te doen. Helaas verdween deze optie later weer uit het spel. Een beslissing die tot op de dag van vandaag door veel gamers niet wordt begrepen.Inhoudelijke verbeteringen kwamen ook al snel. De eerste stap was al in 1995, toen EA Sports een flink aantal licenties aankocht om officiële namen te morgen gebruiken in het spel. Daarmee was FIFA het eerste voetbalspel dat echte namen gebruikte; andere spellen gebruikten voornamelijk verbasterde namen, zoals ?Litmanon? en ?De Bore?. EA is de licenties niet meer kwijtgeraakt. Slechts af en toe ontbrak er een speler in de database, omdat zijn specifieke licentie door een andere uitgever was gekocht. Zo ontbrak Ronaldo omdat zijn naam voorbehouden was aan het spel ?Ronaldo V-Football.?3064Eind jaren ?90 werd de stap gemaakt richting 3D. Het oude camerastandpunt, waarbij de speler een schuine blik had op het veld, verdween en er kwamen meerdere standpunten voor in de plaats. Vanaf dat moment bracht EA elk jaar nieuwe grafische verbeteringen aan. Met de komst van de PlayStation 2 en (vooral) de Xbox, werden de beelden steeds realistischer, met FIFA 06 op dit moment uiteraard als beste in de reeks. De eerste beelden van FIFA 06 op de Xbox 360 laten zijn dat we net het topje van de ijsberg hebben gezien, en dat er in de komende jaren nog veel zal veranderen.Nederland en FIFAHoe goed, leuk of succesvol FIFA hier ook is en is geweest, het huwelijk tussen Nederland en FIFA is niet zonder problemen. Het Nederlands Elftal zit niet in het spel, en dat is al jaren zo. Waarom eigenlijk niet? Waarom kunnen we wel met de sterren van het Brazilië, Italië en Engeland aan de slag, maar niet met onze eigen jongens? Dat probleem ligt voornamelijk in het verleden en heeft te maken met ? hoe kan het ook anders ? de licenties. EA dacht, doordat ze de FIFPro licentie hadden, over de rechten van het Nederlands Elftal te beschikken. Dat bleek echter niet het geval; daardoor waren de namen van de spelers van Oranje een paar jaar gebruikt, terwijl daar niet de licentie voor was.Daarop volgde van de kant van de spelers de eis dat ze uit het spel gehaald zouden worden, in elk geval tot er overeenstemming was bereikt met Electronic Arts; er lag immers een probleem. Dar probleem is tot op heden niet opgelost. De directe reden dan het Nederlands Elftal niet in FIFA 06 zit, is dan ook dan de spelers niet over nieuwe delen willen praten als de oude problemen nog niet verholpen zijn. Overigens werkt dit alleen door in het Nederlands Elftal; de Nederlandse competitie is wél aanwezig, en je zult de spelers van Oranje ook gewoon bij hun eigen clubs vinden. 3065OnlineEen belangrijke verandering in de wereld van games, en dus ook in FIFA, is de komst en de ontwikkeling van het online gamen. Op de PC is het sinds FIFA 2001 mogelijk online te spelen tegen andere tegenstanders. Daarna volgde eind 2003 de PlayStation 2 met PS2 Online ondersteuning voor FIFA Football 2004. Opvallend was destijds dat het spel op de Xbox nog niet online ging. Dat liet echter niet lang meer op zich wachten. Nadat EA en Microsoft in de zomer van 2004 bekend hadden gemaakt samen te gaan werken op het gebied van Xbox Live, gingen vrijwel alle spellen van EA, dus ook FIFA Football 2005, online op de Xbox.Uiteraard is de online service de laatste jaren alleen maar verbeterd. Steeds meer mensen beschikken over een breedband internetverbinding, en die worden zelf ook alleen maar sneller. Daardoor worden verbindingen tussen spelers beter, en dat komt uiteraard de spelervaring ten goede. Overigens bevordert EA ook het offline samenspelen; in FIFA 06 vinden we (in de console-versies) de nieuwe FIFA Lounge. Daarmee kun je met maximaal acht spelers een competitie opzetten.Zo werd FIFA van een simpele, maar doeltreffende simulatie in 1994 tot wat het nu is: een zeer realistisch voetbalspel dat ook zo oogt, voorzien is van vrijwel alle echte teams en spelersnamen en online mogelijkheden biedt. FIFA heeft zich in het afgelopen decennium ongelooflijk ontwikkeld. We kunnen slechts raden of hopen hoe het spel er over tien jaar uit zal zien.

Lees meer over:

Deel via