Real Madrid: marketing boven voetbal
HistorieWeinig clubs zullen zo?n uitpuilende prijzenkast hebben als Real Madrid. De Koninklijke werd in zijn 104-jaar lange historie 29 keer kampioen van Spanje, negenmaal legden de Madrilenen beslag op de Champions League en als klap op de vuurpijl werd Real driemaal gekroond tot beste club ter wereld.De TrainersEen indrukwekkend lijstje prijzen, maar nadere studie leert dat Real Madrid al vier jaar van een grote prijs verstoken blijft. Het seizoen 2002/2003 was het laatste jaar van dat de Los Merengues met het kampioenschap een prijs pakten. Real Madrid won deze prijs onder leiding van de strenge ?maar rechtvaardige- Vincent Del Bosque, hij was meer dan drie jaar in dienst bij zijn jeugdliefde. Sinds de Spaanse succescoach weg is bij Real is het kommer en kwel. Tot op heden passeerden vijf trainers de revue, en allen vertrokken zij geruisloos. Carlos Queiroz, Jose Antonio Camacho, Garcia Remon, Vanderlei Luxemburgo en Lopez Caro wisten van de miljoenenformatie geen winnend team te maken.2021Dit seizoen is het Fabio Capello (foto) die de fans van Real Madrid hun trots moet teruggeven, de voortekenen leken goed. Capello was eerder al in dienst bij de club, hij won toen op glorieuze wijze de Spaanse competitie. Een jaar later deed hij het nog iets beter, en won de Champions League. Een halfjaar na zijn aanstelling blijkt Capello ook geen wonderdokter. De Italiaanse oefenmeester wist tot op heden de supersterren niet in het gareel te krijgen Het beleidOp papier heeft Fabio Capello beschikking over een zeer capabele selectie. Maar daar houdt het dan ook meteen op, bijna alle spelers van Real Madrid hebben door de jaren heen hun sporen verdiend, maar zijn anno 2007 niet meer geschikt voor het hoge niveau dat Real nastreeft. Het valt door de jaren steeds meer op dat het bestuur van Real Madrid meer kijkt naar de marktwaarde en naam van spelers dan naar hun voetballend vermogen. Een goed voorbeeld is David Beckham (foto), de Engelsman is sinds zijn vertrek bij Manchester United een karikatuur van zichzelf. Dit seizoen is de middenvelder verworden tot wisselspeler. hij kwam pas twaalf duels in actie, waarvan het merendeel als invaller. Toch doet technisch directeur Pedrag Mijatovic er alles aan om Beckham een nieuw contract te doen ondertekenen, tot de zomer van 2010 maarliefst. Om voetballende redenen zal dit niet zijn, maar wel om marketingtechnische. Beckham?s gezicht is bekend van China tot aan de Verenigde Staten, daarnaast worden er zoveel shirts verkocht met zijn naam erop dat zijn miljoenensalaris makkelijk terug te verdienen valt.2022Dezelfde koers vaart Real Madrid op het gebied van aankopen. Voor spelers zonder grote naam is Santiago Bernabeu een no-go area. Terug naar het heden, deze maand haalden de Madrilenen twee toptalenten binnen: Gonzalo Higuain en Fernando Gago (foto onder). Op het eerste gezicht niets mis mee natuurlijk. Maar een grondige analyse leert ons iets heel anders. Real Madrid blijkt namelijk heel sluw te werk te gaan bij het binnenhalen van jonge, minder bekende spelers. Voordat er daadwerkelijk een overeenkomst met de spelers zelf is gesloten, maken de Spanjaarden er een kunst van om hun naam bekend te maken. Maarliefst vijf keer werd deze herfst de komst van Higuain aangekondigd, terwijl Real Madrid vier keer zijn interesse in Fernando Gago kenbaar maakte voor hem daadwerkelijk te halen. Gago en Higuain zijn twee bovenmatig getalenteerde spelers, maar hun nieuwe werkgever heeft al zo?n grote hype rond het duo gesticht dat ze waarschijnlijk ten onder zullen gaan aan de gespannen verwachtingen. 2023De toekomstEr wijst niets op dat Real Madrid zijn (marketing)technische beleid op korte termijn gaat wijzigen. Onder het toezicht van oud-voorzitter Florentino Perez is de Koninklijke begonnen met het Galactico-beleid, en nieuwe preses Ramon Calderon lijkt op dezelfde voet door te gaan. Het is te hopen dat het beleid van Real Madrid niet door andere clubs overgenomen gaat worden, anders gaat de voetballerij een sombere toekomst tegemoet.