Fox treedt toe tot 'Eredivisie-landschap'
De firma van mediamagnaat Rupert Murdoch maakte in augustus bekend dat het een belang van 51 procent verwerft van Eredivisie Media & Marketing (EMM). Het bedrijf verzekerde zich voor de komende dertien jaar van de uitzendrechten van de Eredivisie. Naar verluidt is daarmee een bedrag van een miljard euro gemoeid. De achttien clubs en de KNVB hebben eerder al ingestemd met het bod.
Alex Tielbeke, directeur van EMM, is verheugd over het besluit. ,,We zijn blij dat de samenwerking tussen EMM en Fox nu echt van start kan gaan. De overeenkomst betekent een stevige injectie voor het Nederlandse voetbal, hetgeen goed nieuws is voor de clubs maar zeker ook voor de fans. Door de lokale en internationale ervaring van Fox te combineren met onze eigen tv-zender worden we in staat gesteld de fans optimaal en met hoge kwaliteit te bedienen en het succes van Eredivisie Live verder uit te bouwen.”
EMM en Fox International Channels benadrukken dat de samenvattingen van de Eredivisie in ieder geval tot en met seizoen 2013/14 te zien zijn bij de NOS. “Voor de periode daarna worden alle opties met betrekking tot uitzending van de eredivisiesamenvattingen overwogen, waarbij vooropstaat dat deze net zoals in de huidige situatie toegankelijk blijven voor het grote publiek. Want welke beslissing we ook nemen, één ding staat daarbij vast: ook na 2014 zijn de Eredivisie-samenvattingen te zien op het open net”, aldus Frank Rutten, eveneens lid van de directie van EMM.
Fox International Channels maakt deel uit van een internationaal gezelschap van sportzenders in onder meer Noord- en Zuid-Amerika, Azië en ook in Europa. Fox en EMM gaan nu onderzoeken hoe ze de mediarechten van de eredivisie zo optimaal mogelijk gaan exploiteren. Beide partijen bekijken volgens De Telegraaf ook of er een extra tv-zender wordt gecreëerd.
(ANP)