De Tien: de duurste kledingsponsors in voetballand
Voetbalshirts zijn tegenwoordig meer dan alleen maar een manier om uit te dragen wat je favoriete club is. Voetbalshirts zijn modieus, baanbrekend, revolutionair en vooral heel erg in trek. De grootste clubs ter wereld spinnen garen bij hun bekendheid en hun miljoenen fans wereldwijd; kledingfabrikanten als Nike, Adidas en Puma zijn bereid diep, heel diep in de buidel te tasten om shirts te mogen ontwikkelen voor de giganten der aarde. In deze nieuwe 'Tien' de grootverdieners onder de voetbalclubs op het gebied van kledingsponsors.
10. AC Milan (Adidas): 13,6 miljoen euro per jaar
Adidas en AC Milan werken al sinds 1998 samen. In 2007 zetten beide partijen hun handtekening onder een nieuw, tienjarig contract goed voor 13,6 miljoen euro per jaar.
9. Manchester City (Nike): 13,7 miljoen euro per jaar
Een relatief nieuwe samenwerking. Nike duwde in 2013 Umbro van het toneel bij Manchester City. Een logische keuze: tegenover de 'schamele' acht miljoen euro per jaar die Umbro neertelde in Manchester, komt tot 2019 de 13,7 miljoen euro per seizoen van Nike te staan.
8. Bayern München (Adidas): 20,8 miljoen euro per jaar
De meest succesvolle Duitse voetbalclub moet natuurlijk in shirts van het meest succesvolle Duitse sportmerk op het veld verschijnen. Dat streven heeft wel een prijskaartje: Adidas maakt jaarlijks 20,8 miljoen euro over naar Bayern. Beide partijen werken inmiddels al zo'n vijftig jaar samen, Adidas is zelfs aandeelhouder van Bayern.
7. Juventus (Adidas): 21,5 miljoen euro per jaar (vanaf 2016/2017)
De Italiaanse kampioen draagt momenteel nog shirts van fabrikant Nike (voor zo'n elf miljoen euro per jaar), maar dat gaat per 2016 veranderen. Adidas en Juventus maakten eerder al melding van een toekomstig akkoord over een zesjarig contract ter waarde van 129 miljoen euro.
6. Chelsea (Adidas): 23 miljoen euro per jaar
De samenwerking tussen Adidas en Chelsea loopt van een leien dakje. Sinds 2006 is het Duitse bedrijf verantwoordelijk voor de tenues en trainingspakken van de Londenaren. Ondertussen is het contract tussen beide partijen al drie keer verlengd. Adidas en Chelsea zijn tot 2023 aan elkaar verbonden voor de mooie som van 23 miljoen euro per seizoen.
5. Liverpool (Warrior): 28,7 miljoen per jaar
Een nieuwe speler op de Europese markt is het Amerikaanse Warrior. De samenwerking van het Amerikaanse merk – dat voornamelijk actief is in het ijshockey – zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat de Engelse club in handen is van Amerikaanse miljardairs. In 2012 kwamen beide partijen een driejarig contract ter waarde van 28,7 miljoen euro per seizoen overeen.
4. Manchester United (Nike): 29,4 miljoen euro per jaar
Net als bij stadsrivaal Manchester City werd veel eerder al bij Manchester United Umbro door Nike van het hoogste schavot gewerkt. Ook bij The Red Devils hing daar een prijskaartje aan; 29,4 miljoen euro per jaar om precies te zijn. Maar, inmiddels steken geruchten de kop op dat Nike en United nog in 2014 een nieuwe samenwerking aan gaan, die een directe 'bedreiging' zal vormen voor de nummer één-positie in dit klassement.
3. FC Barcelona (Nike): 30,9 miljoen euro per jaar
Nike en FC Barcelona gaan voor een samenwerking van tenminste twintig jaar. In 1998 deed Nike zijn intrede in Camp Nou, het contract tussen beide partijen heeft inmiddels een looptijd tot 2018. Aan samenwerken met de meest succesvolle club van het eerste decennium van deze eeuw zijn kosten verbonden: zo'n 31 miljoen euro op jaarbasis.
2. Arsenal (Puma): 32,3 miljoen euro per jaar (vanaf 2014/2015)
Opnieuw een samenwerking die wel al beklonken is, maar nog even op zich laat wachten. Vanaf komend seizoen is Arsenal te zien in shirts van Puma. Het merk maakt deze zomer een einde aan het twintigjarige huwelijk tussen Arsenal en Nike in een poging om de grootste sportkledingfabrikanten aan te vallen. Die geldingsdrang kost Puma van 2014 tot en met 2019 32,3 miljoen euro per jaar.
1. Real Madrid (Adidas): 35,2 miljoen euro per jaar
Hoe kan het ook anders; op de eerste plaats staat het gewilde maagdelijk wit van Real Madrid. Niet alleen fans verdringen zich voor een Real Madrid-shirt, logischerwijs geldt dat ook voor de sponsors. Sinds 1998 vormen Adidas en Real een verbond tegen Nike en Barça. Tot 2020 levert dat Real Madrid 35,2 miljoen euro per jaar op.