Nederlanders massaal aan tv gekluisterd bij 'vliegende start' Oranje
Bijna 7,2 miljoen Nederlanders zagen hoe het Nederlands elftal vrijdagavond met 5-1 van Spanje won op het WK voetbal in Brazilië. De winst zorgde voor vreugde, en die werd massaal gedeeld via sociale media en de mobiele telefoon.
Volgens Stichting KijkOnderzoek keken er 7,5 miljoen mensen naar de nabeschouwing van de wedstrijd. Daarmee werd dat programma het best bekeken, en niet de wedstrijd zelf.
De telecombedrijven van Nederland zagen flinke pieken in het telefoon- en dataverkeer tijdens de wedstrijd. Om 22.08 bijvoorbeeld kon KPN aan een piek in het dataverkeer zien dat Arjen Robben de 2-1 maakte. "Mensen vinden het belangrijk om emotie met elkaar te delen. De smartphone is het middel daarvoor", aldus KPN. Ook Vodafone merkte dat, zeker aan het einde van de wedstrijd.
Het WK wordt overigens ook gevolgd vanaf grote hoogte. In het ruimtestation ISS volgen astronauten de wedstrijden. In tenues van hun landen lieten Amerikaanse en Duitse bemanningsleden weten het toernooi te volgen. Bovendien speelden ze ook zelf een potje voetbal zonder zwaartekracht.
Verschillende winkeliers zullen gemengde gevoelens overhouden aan de eclatante zege. Sommige winkels en winkelketens beloofden korting per doelpunt en dat liep met vijf goals aardig op.
In Spanje geen gemengd gevoel. Daar was men ronduit chagrijnig over het verlies. Spaanse media vonden de uitslag 'erger dan de ergst denkbare nachtmerrie'' en 'belachelijk'. Het Spaanse elftal werd direct na de wedstrijd uitgemaakt voor 'een lappenpop', 'slechter kan bijna niet', schreven kranten.
Nederlandse media jubelden daarentegen. In de nacht van vrijdag op zaterdag verschenen al juichende teksten op het internet, zaterdagmorgen openden de kranten met gelukzalige koppen zoals 'Wat een helden!' (AD), 'Droomstart Oranje' (Volkskrant), 'Oranje verrast vriend en vijand' (Trouw) en 'Vliegende start' (Telegraaf).
(ANP)