Grote sponsor steunt FIFA: "Dat is de manier waarop wij transparantie willen"
Waar diverse kopstukken in de voetbalwereld de FIFA aanvallen vanwege het intern houden van het onderzoeksrapport over de toewijzing van de WK's van 2018 en 2022, daar krijgt voorzitter Sepp Blatter min of meer de steun van de belangrijke sponsor Coca-Cola. De frisdrankgigant zal zijn invloed niet uitoefenen.
Onlangs was er een onderzoek gestart naar mogelijke corruptie bij de toewijzing van de WK's in 2018 (Rusland) en 2022 (Qatar). Blatter meldde later doodleuk dat de uitkomst ervan niet openbaar gemaakt wordt. Onder andere UEFA-voorzitter Michel Platini en Bayern München-icoon Franz Beckenbauer protesteerden daartegen.
Coca-Cola, een grote sponsor van de wereldvoetbalbond, zal niet aandringen op het bekendmaken van de uitkomst. "Wij geloven dat de FIFA komt en zegt: 'Dit is wat we doen'. Dat is ook wat we willen dat ze doen", laat Amber Steele, de directeur van voetbalmanagement bij het colamerk, weten tijdens de Leaders Sport Business-top op Stamford Bridge.
"Wij willen dat ze in staat zijn om ons te vertellen wat er gebeurd is en hoe ze voorwaarts zullen gaan. Dat is de manier waarop wij transparantie willen", voegde Steele toe. FIFA's marketing directeur Thierry Weil haalde uit naar de Britse media, door te stellen dat het prematuur is om het orgaan nu al aan te vallen, omdat de bevindingen van onderzoeker Michael Garcia pas in november bekend zijn.
"Het rapport wordt in november afgegeven, dus laten we tot die tijd wachten. Daarna vind ik het prima als jullie zeggen of de FIFA transparant is of niet", zei hij. "Maar tot die tijd, is het dan eerlijk om te zeggen dat de FIFA niet transparant is? En om een sponsor in een hoek te drijven en iets te laten zeggen? Morgen is het dan 'Coke is niet blij met de FIFA'. Laten we afwachten en pas kritiek leveren als de feiten op tafel liggen."