Ajax verwacht tóch meer inkomsten: 'We hopen snel met nieuws te komen'
Ajax is trots, heel trots, dat het vanaf 1 januari 2015 een samenwerking aangaat met kabelbedrijf Ziggo. De Amsterdamse club maakte vrijdag vlak voor de opening van de beurs bekend dat Ziggo tot medio 2019 hoofdsponsor wordt.
Ajax krijgt van Ziggo minimaal acht en maximaal tien miljoen per jaar. De twee variabele miljoenen hangen onder meer van prestaties in Europa af. Omdat de shirtsponsoring van de Ajax-jeugd, Ajax-vrouwen en de zaterdagamateurs niet door Ziggo wordt verzorgd, kan Ajax daar een extra sponsorcontract voor afsluiten. "We hopen daar de komende weken met nieuws over te kunnen komen. We verwachten dat de totaliteit van de twee deals hoger zal uitpakken dan het huidige contract", aldus algemeen directeur Michael Kinsbergen van Ajax.
Aanvankelijk werd gedacht dat Ajax er financieel op achteruit zou geen ten opzichte van het contract met Aegon. Binnen Ajax heerst dus een andere verwachting. Met hoofdsponsor Aegon incasseerde Ajax maximaal twaalf miljoen euro, afhankelijk van de prestaties. In de zoektocht naar een hoofdsponsor benaderde Ajax overigens tachtig bedrijven. Die lijst is teruggebracht naar dertig kandidaten, waarna uiteindelijk met tien bedrijven serieuze gesprekken zijn gevoerd.
"Het is een bijzondere, historische dag", aldus Kinsbergen vrijdagmiddag op een persconferentie in de Arena. "Ziggo wordt de vierde shirtsponsor van Ajax. Daar zijn we enorm trots op. Ziggo is een prachtige merknaam. Het opereert in een hele mooie sector en staat daarmee midden in de samenleving. Het is een onderneming waar, net als bij ons, techniek een belangrijke rol speelt. Het shirt ziet er bovendien prachtig uit."
Het shirt! #Ajax #Ziggo pic.twitter.com/GFVJ3hTT0q
— AFC Ajax (@AFCAjax) November 7, 2014