Eredivisie-clubs zijn er klaar mee: Kunstgras is voor koeien zonder tanden

Eredivisie-clubs zijn er klaar mee: "Kunstgras is voor koeien zonder tanden"

Gepubliceerd: maandag 10 november 2014 om 08:11ma 10-11-2014 om 08:11

Een meerderheid van de voetbalclubs uit de Eredivisie vindt dat kunstgras de competitie oneerlijk maakt. Dat blijkt uit een maandag gepubliceerde enquête die AD Sportwereld heeft gehouden. 

De ochtendkrant voerde de enquête uit onder de trainers, aanvoerders en keepers uit de hoogste klasse van het Nederlandse voetbal. Zes clubs in de Eredivisie spelen op een kunstmatige bodem en van de 54 ondervraagden zijn er 29 het eens met de stelling dat dat in de Eredivisie tot competitievervalsing leidt.

Voetbal op kunstgras is een wezenlijk ander spel dan voetbal op natuurlijk gras, vinden 41 van 54 ondervraagden. Een verbod haalt net geen meerderheid: 23 tegen 24 met zeven onthoudingen. Zonder de zes clubs die op kunstgras spelen, is er echter een overweldigende meerderheid die een verbod wenselijk vindt.

Met name de traditionele topclubs (Ajax, Feyenoord, PSV) spreken zich uit tegen kunstgras dat ook wordt gezien als slecht voor de concurrentiepositie met het buitenland. "In de eredivisie moeten alle wedstrijden op gras, echt gras gespeeld worden", zegt Marc Overmars, directeur voetbalzaken van Ajax. Voor de Amsterdammers pakt de ondergrond overigens niet heel slecht uit. De club verloor nog nooit op kunstgras.

Volgens het Algemeen Dagblad voert Ajax de strijd tegen kunstgras aan, maar ook bij Feyenoord en PSV spreekt men zich fel tegen kunstgras uit. Fred Rutten en Phillip Cocu reageren met een duidelijk 'ja' op de vraag of kunstgras uit de Eredivisie moet. "Kunstgras is voor koeien zonder tanden", aldus PSV-assistent Ernest Faber.

Uiteraard gaan de zes clubs die op kunstgras spelen - ADO Den Haag, FC Dordrecht, PEC Zwolle, Heracles Almelo, Excelsior en SC Cambuur - niet mee in de gedachtegang van de rest. Maar ook bij die clubs vindt een substantieel deel dat voetballen in hun eigen stadion een andere tak van sport is dan voetballen bij een club waar echt gras ligt.

Lees meer over:Eredivisie

Plaats een reactie

maandag 10 november 2014 om 09:07
Zo van Oostveen, lijkt me tijd voor een plan van aanpak.
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 09:08
Hebben deze top clubs dan zon geweldig veld ja dat van Feyenoord is een uitzondering dan maar dat van PSV daar wil niet eens een koe op grazen dan zijn ze bang dat dat ze uitglijden en hun bek vol zand hebben. dat van Ajax is al niet beter .als de top clubs eens wat minder geld van de KNVB krijgen en de clubs daar onder wat meer dan zouden die ook een beter veld kunnen onderhouden maar met het veld van Cambuur is niks mis mee ik heb nog niet 1 speler gezien die er een blessure aan over heeft gehouden dus weet niet waar ze dit allemaal vandaan halen deze onzin en Faber moet hellemaal zijn muil houden die was altijd geblesseerd ..
Vind ik leuk
isnake +2649
maandag 10 november 2014 om 09:14
Klinkt als een beetje gefrustreerde voetbalfan, die nu merkt dat wat er op zijn veldje wordt gespeeld niet echt is...
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 09:34
Isnake- jij bent zeker voor Ajax ik vertel gewoon hoe ik over kunstgras denk niet over Cambuur Ajax ik heb gewoon genoten van deze wedstrijd ondanks het verlies want als Cambuur 2-0 maakt dan is het over en uit dan wint Cambuur van Ajax daar ben ik van overtuigt maar die valt niet dus ja dan word het 1-1 en 1-2 dan word het gewoon moeilijk voor een club als Cambuur maar Cambuur is niet weggespeelt wij hebben gewoon een goed elftal en als er geen Fouten worden gemaakt komen er ook geen goals .
Vind ik leuk
isnake +2649
maandag 10 november 2014 om 09:36
Euhm, nee.
Ik ben duidelijk geen Ajax fan dus ik had het ook niet erg gevonden als Cambuur had gewonnen. Maar ik ben ook zeker geen voorstander van kunstgras zolang dat wezenlijk anders voetbalt als echt gras.
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 09:46
volgens mij heb jij nog nooit op kunstgras gevoetbald dus dan kan je dat ook niet weten en er zit verschil in kunstgras en de foto die ze laten zien is van kunstgras met rubberen korrel dat is van 10 jaar terug dat nieuwe is niks mis mee.
[Reactie gewijzigd op maandag 10 november 2014 om 09:49]
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 09:51
Het komt er dus op neer dat ongeveer de helft van de ondervraagden het geen competitievervalsing vindt . Wat ik al langer aan het verkondigen ben is dat de tv gelden gewoon weer eerlijk verdeelt moeten gaan worden . Ik zie niet in waarom dat de zogenaamde "top" ploegen het leeuwendeel moeten krijgen . De ploegen die er onder zitten en in de jupiler spelen hebben ongeveer dezelfde kosten en volgens mij hebben de "top" ploegen ook de rest van de ploegen nodig voor een competitie . En dan nou als "top" ploeg huilie huilie gaan toen is tenenkrommend . Ajax , Psv en twente vernaggelen nou al bijv de jupiler league . Ik geloof dat alle ploegen in de jupiler tegen de jong ploegen zijn . Ik geloof de telstar voorzitter had daar een zeer goed artikel over in de vi . Gewoon die tv gelden gelijk verdelen , dan hebben de ploegen ook geld voor een grasmat want die is nou eenmaal behoorlijk duurder qua onderhoud enz .
[Reactie gewijzigd op maandag 10 november 2014 om 09:52]
Vind ik leuk
Eric55 +390
maandag 10 november 2014 om 11:16
Gister de scheidsrechter gezien?????
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 11:55
niks mis mee hij verstapte zich hat kan op straat ook gebeuren wat een gelul
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 13:15
en van ginkel ? en van Nistelrooy ? Strootman ?Denk dat die nog nooit een kunstgrasveld gezien hadden . Nu maar echt gras verbieden ?
[Reactie gewijzigd op maandag 10 november 2014 om 13:17]
Vind ik leuk
Osing000 +13
maandag 10 november 2014 om 09:49
Pffffff.... Blatter is ouderwets zeggen ze, maar als het gaat om eigen innovatie ho maar. Een hockey kunstgras is inderdaad geen goede ondergrond, maar als het een gedegen kunstgrasmat (langer gras) is die goed gesproeid wordt is er niets mis mee.

Ook voetbal moet innoveren en kunstgras hoort daarbij!
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 10:27
Voetbal hoeft helemaal niet te innoveren, zolang de tribunes vol zitten, de kijkcijfers goed zijn, spelers geblesseerd raken door kunstgras en er heel veel mensen van het spelletje houden.
Je moet pas innoveren als het voetbal zijn aantrekking en fans verliest. Misschien is innoveren ook wel het verbannen van kunstgras uit het professionele voetbal! ;-)
Vind ik leuk
isnake +2649
maandag 10 november 2014 om 10:34
Innoveren is geen probleem. En kunstgras zou best wel een oplossing kunnen zijn voor de toekomst. Je ziet ook grasvelden die een combinatie van de twee hebben. Kunstgras is echter vooral goedkoper en dus het is vooral een centen kwestie. Minder hoeven te investeren in een grasmat is meer geld voor andere zaken.
Maar innoveren is mooi maar is geen doel op zich. Op de eerste plaats komt het voetbal. Als een innovatie niet tot verbetering leidt maar schijnbaar zelfs tot het tegenovergestelde dan is dat niet goed. Ja, het extra geld voor de club zullen de club en de supporters fijn vinden. En de extra punten die ze, doordat voetbal anders is op kunstgras dan op normale ondergrond, verdienen zullen ze ook fijn vinden. Maar het kunstgras in de eredivisie is zeker geen pluspunt voor het voetbal, en het is voornamelijk uit armoede geboren (geldgebrek).
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 10:47
Isnake .je wilt gewoon gelijk hebben nou dat krijg je niet van mij het nieuwe kunstgras is niks mis mee zelfs beter als meer dan de helft van het echte gras in NL je lult gewoon stront.
Vind ik leuk
isnake +2649
maandag 10 november 2014 om 12:08
Dat ik het van jou niet krijg is niet zo verwonderlijk.
Sommige mensen zijn nu eenmaal nooit van standpunt te veranderen, zeker niet als het hen beter uitkomt om dat standpunt te hebben.
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 11:03
Ik vind kunstgras wel een uitkomst voor amateurs. De velden daar zijn erg moeilijk goed te houden. Vooral in de maanden die komen gaan. Dan begint de grote afgelastingen vaak weer.
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 14:15
En dan moet je je ook nog voorstellen dat deze velden normaal door de gemeente worden onderhouden .
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws