Ajax leidt strijd tegen kunstgras: Dan maar een selectiespeler minder

Ajax leidt strijd tegen kunstgras: "Dan maar een selectiespeler minder"

Gepubliceerd: maandag 10 november 2014 om 11:00ma 10-11-2014 om 11:00

De Eredivisie heeft het gehad met het voetballen op kunstgras, zo blijkt uit onderzoek van het Algemeen Dagblad. Ajax leidt de strijd tegen de neppe ondergrond, stelt de ochtendkrant. Als het aan de Amsterdammers ligt, wordt kunstgras per direct verboden.

De drie traditionele topclubs zijn allemaal tegen kunstgras, maar bij Ajax is men het felst. "Wat ons betreft verplichten ze natuurgras voor alle wedstrijden in de Eredivisie", zegt directeur Marc Overmars in het AD. Kostenbesparing vindt hij geen argument. "Het gras mag niet aan de onderkant van de begroting staan. Dat heeft niks met de portemonnee van Ajax te maken, want zo dacht ik er ook over toen ik bij Go Ahead Eagles zat. Dan maar een selectiespeler minder."

Uit de enquête blijkt dat ook bijna alle spelers voetbal op kunstgras een wezenlijk ander spel vinden dan voetbal op natuurlijk gras. "Zien we ergens anders kunstgras in de grote competities? Het verandert het spel", zegt Overmars ook. "Als we allemaal overgaan op kunstgras, dan kun je over een paar jaar weer alles omgooien. Kijk maar naar Amerika, in de jaren '70-'80 met Cruijff en Beckenbauer. Zelfde verhaal. Werd daarna ook volledig omgegooid."

De directeur voetbalzaken ziet wel de voordelen om over kunstgrasvelden te beschikken. "Zowel voor profs als voor amateurs. Dat biedt bijvoorbeeld de kans om je andere velden te ontzien, waardoor het natuurgras kan herstellen. Wij vinden dus dat kunstgrasvelden goed zijn er bij te hebben maar dat, in elk geval in de Eredivisie, alles op natuurgras gespeeld zou moeten worden", besluit Overmars namens Ajax, dat overigens nog nooit op kunstgras verloor.

Lees meer over:EredivisieAjax

Plaats een reactie

maandag 10 november 2014 om 11:14
Ik heb de PremierL weer gezien, WoW wat een mooie velden daar! elke keer valt dat gewoon op. ook in de Championship.

Helaas is dit denk ik wel de toekomst..
Er zijn amateurtjes die nog nooit op grasvelden heeft gevoetbald, voor Amateur clubs ook goedkoper kunstgras...

Maar ik ben van de mooie grasvelden de geur van gras hoort bij het voetbal!
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 11:18
Opvallend feitje in de laatste zin dat Ajax nog nooit op kunstgras verloor. Lijkt me toch sterk, bijvoorbeeld een Zwolle uit oid?
Vind ik leuk
stino023 +406
maandag 10 november 2014 om 11:24
Nog nooit verloren!!! Het lijkt jou sterk maar is toch zo. PEC-Ajax 1-1 vorig jaar. jaar ervoor 2-4 gewonnen!
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 11:26
Je was me net voor Stino;-)
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 11:25
Wanneer dan?
Pec - Ajax 1-1
Pec - Ajax 2-4
Vind ik leuk
Peany +457
maandag 10 november 2014 om 11:27
Ajax leid de strijd met een trainer die gister nog riep dat de mat van cambuur prima was! Lekker geloofwaardig allemaal weer.
Vind ik leuk
SDV74 +134
maandag 10 november 2014 om 11:49
Weg met dat kunstgras. Het gehele spel verandert, inclusief beslissingen van Scheidrechters. Tackels en contacten horen bij veldvoetbal en maken de sport intensief en interessant. Nu wordt het een veredeld soort zaalvoetbal, scheidsrechters fluiten (terecht) vaak preventiever.

In de hele wereld liggen Nederlandse grassprieten waarop het uitstekend voetballen is. In Nederland zijn we te zuinig om velden te onderhouden. Absolute waanzin.
Vind ik leuk
Red1 +5970
maandag 10 november 2014 om 12:04




Opgerot met die kunstvelden!





Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 12:21
He-le-maal mee eens Red!

Ik had het niet beter kunnen verwoorden!
Vind ik leuk
Red1 +5970
maandag 10 november 2014 om 12:50
Ik heb er alle vertrouwen in dat de KNVB gehoor geeft aan Marc Overmars
aangezien v Oostveen een zwak heeft voor Ajax.

Kan niet wachten!
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 13:03
Iedereen heeft een zwak voor Ajax Red;-) zelfs andere supporters hebben het meer over Ajax dan hun eigen club zie deze site;-)

bedoel ik jou niet mee hoor, daarvoor ben je net iets teveel Feyenoorder voor;-)
Vind ik leuk
Red1 +5970
maandag 10 november 2014 om 13:27
Positieverbluf er is meer dan Ajax .. geloof me!

Over anderen kan ik natuurlijk niet over oordelen.


Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 14:44
Ook meer dan Feyenoord Red;-)
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 12:46
mensen die tegen zijn hebben zelf nog nooit op kunstgras gevoetbald of zelfs helemaal niet gevoetbald wat een gelul
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 12:56
Ik heb ook nooit op Hockey gezeten Willem..

Wel op voetbal, en niks is lekkerder om een sliding te maken op echt gras. niet op plastic, de geur van gras is heerlijk! plastic niet.. De grassprieten die je schoonmaakt onder je voetbalschoenen met modder en al, dat hoort erbij je ruikt bewijs van spreken de wedstrijd weer terug die je net hebt gespeeld tijdens het schoonmaken van je voetbalschoenen... Die nostalgie dat gevoel dat maakt voetbal echt.. waarom ik die mening heb? omdat ik op gras heb gevoetbald. En jij? op plastic velden? gemaakt van plastic cola flessen? dat heeft niks met voetbal te maken!

het is een goedkope oplossing voor de club niets meer of minder..
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 20:47
Goed verwoord. Weg met die nep velden!
Vind ik leuk
Red1 +5970
maandag 10 november 2014 om 13:34
willemvoorcambuur ik heb er zeker op gevoetbald en ik kan je garanderen dat het geen pretje was..mijn benen lagen open na een val of een sliding. De bal rolde ook te snel!
Dan zal ik zeker nu te weten krijgen dat het kunstgras al verbeterd is..
Het zijn kut velden man!

Vind ik leuk
woubinho +47
maandag 10 november 2014 om 14:16
Als Cambuursupporter snap ik wel dat je bang bent voor een verbod van kunstgras. Cambuur heeft sinds zijn rentree in de Eredivisie immers nog nooit op echt gras gewonnen. Maar als je daar objectief naar kijkt riekt dat wel een beetje naar competitievervalsing. Het spelletje op echt gras kent iedereen, maar aan kunstgras moet je wennen en je techniek op aanpassen, waardoor je een voordeel hebt t.o.v. teams die dat kunstgras niet goed kennen.
Vind ik leuk
Hendrik +303
maandag 10 november 2014 om 13:08
Beter een goed kuntsgrasveld,dan een slecht grasveld.
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 13:13
Profvoetbal hoort op gewoon gras, als je je nagaat dat de grasmatten bij de grote europese clubs en zelfs op wk 2010 allemaal zijn gelegd door een bedrijf uit Heythuysen in Limburg kan het toch niet zo moeilijk zijn om aan een goede grasmat te komen
Vind ik leuk
Ppower +508
maandag 10 november 2014 om 13:28
Voor Ajax is het te hopen dat er steeds meer kunstgras komt. Met hotseknots velden kunnen ze niet omgaan, want ze beheersen slechts 1 systeem.
Vind ik leuk
boer harms +952
maandag 10 november 2014 om 19:36
Eigenlijk ben ik dom dat ik reageer op jouw stupide bijdrages, Ppower.
Laat ik het positief voor je uitleggen: je hebt de gave om werkelijk overal zure of domme opmerkingen over te maken als het Ajax aangaat.
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 13:30
Je krijgt een soort van zaalvoetbal wanneer je op kunstgras speelt. Ben tegen kunstgras dus, net als de meesten.
Vind ik leuk
RedNas +3498
maandag 10 november 2014 om 13:32
Ik heb mijn kruisband, en enkele jaren daarvoor mijn mediale band, afgescheurd op een gewoon grasveld. Ik hou niet van de geur van gras, en dingen schoonmaken hou ik al helemaal niet van, ook niet als het mijn voetbalschoenen zijn. En toch voetbal ik het liefst op een echt veld.

Tegenwoordig speel ik zeker de helft van alle wedstrijden op kunstgras. Dat is met name in de winter echt wel prettig (in die zin ben ik het wel met Hendrik eens), maar na iedere wedstrijd heb ik last van mijn knieen en mijn onderrug. In plaats van demping, hebben die velden vering. Als ze daar nu iets aan kunnen doen dan wordt het misschien nog wat. Ik heb de kunstgras velden namelijk wel veel en veel beter zien worden de afgelopen 20 jaar, en ik sluit ook niet uit dat kunstgras uiteindelijk echt gras echt gaat benaderen.
En eerlijk is eerlijk, een veld dat perfect vlak is, zonder kale plekken in de middencirkel en de 16 meters, en ook met vorst normaal bespeelbaar is, heeft grote pluspunten.
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 13:35
Als je genoeg hebt is het makkelijk schreeuwen hé marc ? Dan begin er maar eens mee met de tv gelden eerlijk te verdelen , en ook de jupiler een fatsoenlijk deel te geven . volgens mij hebben de top ploegen hier wat teveel te vertellen . Als ik de KNVB mag geloven bestaat het betaalde voetbal uit ajax , feyenoord , psv , az en twente . volgens mij bestaan de 2 betaalde competities uit 38 teams en niet de genoemde 5 . te gek voor woorden , dat gebeurt in andere competities ook niet zo extreem . dan gaan jullie maar met z'n 4en een aparte competitie spelen . 5 clubs die de helft van 60 miljoen krijgen en de andere 33 clubs mogen de andere helft delen . o.n.b.e.s.c.h.o.f.t
[Reactie gewijzigd op maandag 10 november 2014 om 13:54]
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 13:56
Onzin, in Nederland wordt het prima verdeeld en hebben ze gezamelijk als Eredivisie ook FOX als tv partner gevonden waardoor ook de JPL meer inkomsten ging vergaren. Dom jank verhaal weer. Kijk eens in Spanje, daar is het pas oneerlijk verdeeld en zie je dat ook terug in de resultaten, in Nederland zie je juist dat iedereen van elkaar kan winnen.

En nogmaals, kunstgras is niet goedkoper, het is de oude truc van het verlagen van de jaarlijkse kosten, zonder erbij te vertellen dat je wel vaker je veld moet vervangen tegen een stuk hogere aanschaf kosten!!!
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 14:00
ik woon niet in spanje en vergelijk me daarom daar ook niet mee . jij vindt het dus prima dat de top 5 ongeveer 6 miljoen per ploeg heeft en de andere 33 ploegen 9 ton ? Je weet dat je die andere ploegen ook nodig hebt voor een competitie ?
[Reactie gewijzigd op maandag 10 november 2014 om 14:04]
Vind ik leuk
RedNas +3498
maandag 10 november 2014 om 14:08
Tv-geld wordt verdeeld aan de hand van de airplay en kijkcijfers. Eerlijker dan dat kan het wat mij betreft niet (het is tenslotte geen communistisch systeem).
En als je competities gaat vergelijken wordt het eigenlijk nog makkelijker. De uitzendrechten van de eredivisie en de jupiler league worden namelijk apart verkocht door de KNVB.

Overigens heeft de eredivisie vanaf dit jaar zo'n 100 miljoen te verdelen (over 18 ploegen dus..)
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 14:37
Ja ik vind dat prima, in Spanje krijgen Barcelona en Real de helft van de TV gelden, daarna nog Valencia en Athletico die nog een groot deel krijgen en de rest moet verdeeld worden over 36 clubs...

De verschillen in Nederland vallen reuze mee en de verdeelsleutel is helemaal zo gek nog niet. We moeten ons druk maken om het totaal bedrag wat we te besteden hebben in Nederland, waarom ligt dit stukken lager dan een kleiner land als Portugal bijvoorbeeld?
Vind ik leuk
boer harms +952
maandag 10 november 2014 om 19:40
Eerlijk is eerlijk, fritspietser.: een wedstrijd tussen Cambuur en Heracles wordt nu eenmaal slechter bekeken. Een topper als Feyenoord-PSV trekt nu eenmaal veel meer aandacht en kijkers, dus brengt ook meer geld in het laatje. Hopelijk voor je verdwijnt onze top 5 niet in een of andere Europese competitie, want ik ben er vrijwel zeker van dat 9 ton voor de overblijvers niet meer haalbaar zal zijn.
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 20:03
Dat heeft er helemaal niks mee te maken . het gaat om het totaal pakket . de " top " ploegen hebben er ook voordeel bij dat de tegenstand op niveau is . De " grotere " ploegen hebben genoeg inkomsten . Anders moet de top 5 uit de competitie stappen . Is toch niet normaal dat jullie hier bijv tegen een fc dort zeggen jullie doen het maar met jullie 2,1 miljoen . Op deze manier kun je de top 5 altijd van te voren bepalen . Gelijke monniken gelijke kappen . Je weet dat dit eigenlijk gewoon competitie vervalsing is ? Fox heeft de rechten voor de eredivisie en jupiler gekocht , dus de hele competitie en niet alleen de top 5 .
Vind ik leuk
job +457
maandag 10 november 2014 om 20:21
Dordt zal nooit Ajax worden, dat is het verschil, met alle respect.
Ga je nog meer nivelleren, dan wordt het gat met de rest van Europa zo mogelijk nog groter dan nu.
Bekeken vanuit het standpunt van een club als Roda JC: het zou natuurlijk geweldig zijn voor jullie als jullie ook eens tegen Ludogorets mochten voetballen...
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 20:44
Waarom moet je nu weer roda er bij halen , beetje onzinnig hé ? Dat het gat nog groter kan worden is bullshit . dat gat is groot en wordt alleen nog maar groter . De basis voor alle ploegen moet hetzelfde zijn en niet alleen in het voordeel van bijv een az dat zijn top heeft bereikt met crimineel geld . daar plukken ze nu nog de vruchten van . een competitie hoort gelijk te zijn . fc dort moet dezelfde inkomsten hebben uit de tv gelden want ze zijn deel van de eredivisie . Op de wijze waarop het nu gebeurt weet je dat de top 5 altijd de top 5 zal blijven en dat kan niet .
Vind ik leuk
Jozef +40841
maandag 10 november 2014 om 20:57
Tja, fritspieters, je hebt een punt.

Ik moet ook niks weten van clubs die lange tijd in stand worden gehouden door wat voor gulle geldschieter dan ook.
Vind ik leuk
De Barbaar +3162
maandag 10 november 2014 om 14:29
Wat een onzin. Niemand kent ADO, Dordrecht, Excelsior, Cambuur, Heracles of Zwolle. Niemand kijkt ernaar. Ergo, als Zwolle tegen ADO speelt kijken er 20,000 mensen bij Fox daar moet dus geld bij. De competitie leeft bij de gratie van de grote de rest is bladvulling. Je kunt zo 6 clubs wisselen met andere clubs en niemand heeft dat door.
Vind ik leuk
boer harms +952
maandag 10 november 2014 om 19:42
Zo is het barbaar, maar toch is er blijkbaar iemand met een enorme plaat voor zijn harses dat hij het gewoon niet met je eens is.
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 20:08
En als het zo blijft , wat gewoon competitie vervalsing is , kun je de top 5 altijd al op je toto formuliertje invullen . fox heeft de competitie gekocht , niet de top 5 . zonder de andere 13 ploegen geen competitie . Willen jullie het niet eerlijk verdelen ? dan spelen jullie maar op kunstgras en dan niet hypocriet huilie huilie doen . de top 5 bepaalt niet alles .
Vind ik leuk
job +457
maandag 10 november 2014 om 20:26
Frits, ik ben voetbalfanaat, maar een wedstrijd als Roda JC tegen NEC, daar ga ik dus echt niet 90 minuten naar kijken. Snij de topclubs uit het TV-aanbod weg en je houdt gegarandeerd nog minder geld over. Ik denk dat het zeer wel mogelijk is om met topclubs uit kleinere landen een nieuwe competitie te starten. Moet je kijken wat er vervolgens in Nederland overblijft. Is dit echt wat je wilt? Hmm, ik denk dat een kunstgrasveld dan zelfs te duur wordt.
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 20:55
zeg vriend , hou jij ook eens rekening met de fans van andere ploegen ? jij denkt echt dat heel nederland een abbo heeft om de " top " ploegen aan het werk te zien ? ben je nou jouw ploegje niet een beetje aan het overschatten ? het is makkelijk winnen als je elk jaar al geholpen wordt door de KNVB , dan gaan jullie toch naar een andere competitie . jullie zijn nou al aan het huilen als jullie naar limburg moeten , dan niet meer ?
Vind ik leuk
Jozef +40841
maandag 10 november 2014 om 21:53


Het is bij deze bewezen hoor : Calimero komt uit Limburg.

Zonder de top 5 reduceert het aantal abonnementen inderdaad met 80%. Als je Calimero bent, dan ben je niet groot en tel je niet mee als een grote ook. Dat kun je niet eerlijk vinden, maar je zou er beter wat mee leren dealen.

Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 22:00
sorry maar tegen zo'n zelf overschatting kan ik niet op . 80% nog wel . gestaafd naar wat ? naar jouw onderzoek ? Ik denk persoonlijk dat je daar nog vies van opkijkt . Als ik jou was keek ik eens een beetje verder dan je neus lang is .
Vind ik leuk
Jozef +40841
dinsdag 11 november 2014 om 20:26
Dat is dan behoorlijk ver hoor, ha ha..

Volkskrant, 17 mei 2012.
Lees dat maar eens en je snapt hopelijk dat ik misschien nog wel mild was met die 80%.
Echt, in de Randstad malen weinigen om de kleinere clubs en ga naar Zeeland of Drenthe of welke uithoek van het land en je zult moeten opmerken dat er weliswaar support is voor een lokale club, maar dat men bijna altijd een voorkeur heeft voor een club uit de traditionele top 3. Dat verzin ik niet, dat is gewoon zo. Nederland is groter dan jouw dorpskroeg, hoor en niet ver buiten die kroeg interesseert het nauwelijks iemand wie de Limburgse derby wint.
Profvoetbal zonder de grote clubs zal weinig TV aandacht krijgen.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 11 november 2014 om 20:30]
Vind ik leuk
Jozef +40841
woensdag 12 november 2014 om 11:47
Geinig, toen werd er niet meer gereageerd.

Bericht te oud zeker...

Denk eerder gevalletje 'argumenten op'...
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 13:53
Het is ook helemaal niet goedkoper, slechts in jaarlijkse onderhoudskosten, maar als je om de zoveel jaar het veld moet vervangen, omdat het slijt dan moet je ook vaker de hogere aanschaf kosten betalen van 1 miljoen per veld. Echt gras groeit weer aan....

En inderdaad, het is gewoon een feit dat het heel ander spel tot gevolg heeft, het is eigenlijk een mix tussen zaalvoetbal en veldvoetbal, je hebt een vlakke maar vooral harde ondergrond waar je minder solide op staat.
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 13:57
Dan weet ik natuurlijk niet alles , verre van dat , maar hoeveel spelers hebben hun kruisbanden gescheurd op echt gras ? volgens mij nog niemand op kunst gras . van ginkel , strootman , van Nistelrooy , allemaal op gewoon gras . En dan moet je met jouw berekening ook even rekening houden met het feit dat je geen extra velden nodig hebt , wat je bij echt gras wel moet .
[Reactie gewijzigd op maandag 10 november 2014 om 14:02]
Vind ik leuk
RedNas +3498
maandag 10 november 2014 om 14:03
Volgens die redenering kunnen we ook op beton gaan voetballen.. er is ook geen enkele topvoetballer die op die ondergrond zijn kruisband heeft gescheurd.
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 14:09
geef eens gewoon zinnig antwoord ? Ik hoor de boer het nog zeggen dit weekend : " dit was de mooiste aanval van dit jaar " Kunstgras is volkomen egaal , geen gaten , niet aflopend , helemaal perfect . dat is beter dan die knollenvelden hier in de winter . heb je die geweldige velden uit engeland al eens bekeken in de winter ? ziet er niet uit .
Vind ik leuk
RedNas +3498
maandag 10 november 2014 om 14:20
"Geef eens gewoon zinnig antwoord..."
Wat is de vraag dan? Ik reageerde op een non-argument (en ik hoop niet dat je serieus op een aantal/getal zit te wachten...)
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 20:14
ken geen competitie waar op beton gespeeld wordt , dus dat is bullshit . 17 ploegen spelen in de ere en in de jupiler al op kunstgras en 21 op echt gras . 0 beton . Nog een keer heb je hier en in de pl de velden in de winter al eens gezien ?
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 14:38
Google maar even naar blessures op kunstgras en naar verhalen van spelers die wedstrijden op kunstgras aan zich voorbij hebben laten gaan...
Vind ik leuk
Jozef +40841
maandag 10 november 2014 om 21:00
Heb ik gedaan.

Er zijn wel degelijk stemmen die zeggen dat er geen verschil is in blessures.

Zover ik het heb kunnen natrekken ging het hier alleen om stemmen uit de hoek van de fabrikanten van kunstgras.
Vind ik leuk
De Barbaar +3162
maandag 10 november 2014 om 14:26
Het is natuurlijk wel goedkoper want ze trainen er ook op wat de kosten voor een trainingsaccommodatie uitspaart, maar dat is de discussie niet. De discussie is dat vrijwel alle betrokkenen toegeven dat voetbal op echt gras een heel ander spelletje is dan op kunstgras. Zo lang alle grote competities op echt gras spelen is het volstrekt onbelangrijk of je er meer of minder blessures door oploopt of dat het goedkoper is. Het gaat om het internationale aanzien van je sport. Dat mag wat kosten en dus mag van Oostveen best zijn duur betaalde internationals vragen om twee wedstrijden per jaar na het seizoen in de VS of China te spelen zodat alle klagende clubs ene paar ton per jaar kunnen krijgen om het veld te onderhouden. Maar goed, het duurt vast nog maar even of FOX sports meldt zich en zegt dat ze minder gaan betalen aan kunstgras clubs, ook dat lost het probleem vast op.
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 14:39
Je moet op je trainingscomplex toch ook zo'n duur veld bekostigen en vervangen? Zit geen verschil tussen!
Dat je zo'n veld hebt om op te trainen is niet erg, kan juist erg goed zijn om je gras te ontzien in wintertijden, maar om je wedstrijden op te spelen is gewoon niet eerlijk, het is een heel ander soort voetbal, zit tussen zaal voetbal en veldvoetbal in. Soort zaalvoetbal op een groot veld is wat er gespeeld wordt!
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 14:53
maar een dak erboven is geen zaalvoetbal ? We moeten hier in nederland eens wat minder rekening gaan houden met wat de " top " clubs willen .
[Reactie gewijzigd op maandag 10 november 2014 om 15:19]
Vind ik leuk
isnake +2649
maandag 10 november 2014 om 17:13
Het zijn niet alleen de top-clubs die geen kunstgras willen.
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 20:16
dat ligt eraan wie je vraagt natuurlijk . 17 van de 38 clubs spelen al op kunstgras . moet je dadelijk eens in de winter kijken , kijken hoe je het echt gras dan nog vindt .
Vind ik leuk
boer harms +952
maandag 10 november 2014 om 19:50
Als er een topclub is die baat zou hebben bij kunstgras, zowel voetbal- als kostentechnisch, dan is het Ajax wel.
De aard van het voetbal dat Ajax speelt, gebaseerd op een verfijnde techniek, zou Ajax juist voorstander van kunstgras moeten maken. Kan me nog wel wedstrijden bij RKC herinneren op een veld waar je mijn koeien nog niet op kon terug vinden. Slechts hotsenknotsenbegoniavoetbal was mogelijk, en vriend en vijand waren het er wel over eens dat dat niet in het voordeel van de bezoekers was....

Andersom is het zo, dat clubs als Cambuur en Heracles misschien wel aardig succesvol zijn (geweest), omdat ze specifiek konden oefenen op een ondergrond die voor de meeste bezoekers vreemd is.
Uit oogpunt van eerlijkheid is het gewoon het best om alle clubs met dezelfde type velden te laten spelen. Is dit echt gras, dan moeten sowieso regels gelden over lengte van het gras en nat maken e.d.
[Reactie gewijzigd op maandag 10 november 2014 om 19:51]
Vind ik leuk
De Barbaar +3162
maandag 10 november 2014 om 14:23
De grote clubs moeten de koppen bij elkaar steken en heel duidelijk maken aan kunstgras clubs dat ze nooit meer een speler uitlenen aan zo'n club. Jan Smit en zijn apostelen zetten het Nederlands voetbal straal voor schut.
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 15:25
vindt jij niet dat die "top " ploegen hier al genoeg te zeggen hebben ? Er zijn nog 33 andere clubs in het betaalde voetbal en hebben die minder rechten ? Misschien moeten die 33 clubs eens een standpunt maken . En niet smit zet jullie voor schut maar dat doen die zogenaamde " top " ploegen helemaal zelf of is het ook de schuld van het kunstgras dat jullie in Europa niks klaar maken ?
[Reactie gewijzigd op maandag 10 november 2014 om 15:26]
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 16:22
Een selectiespeler minder? Of Het tv geld ervoor gebruiken?
Dus iedereen een zelfde budget voor de grasmat en daarna de verdeel sleutel van het tv geld!
Vind ik leuk
Goblin +97
maandag 10 november 2014 om 16:55
Ja geen kunstgras meer, zelf een scheidsrechter is afgelopen weekend zwaar geblesseerd geraakt op een kustgrasveld. :P
Altijd weer dat kunstgras,........ het zou verboden moeten worden.

(Sorry mensen, even een grapje tussendoor)
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 17:18
We drinken ook niet cola uit gras maar uit plastic, dus we spelen ook niet op plastic maar op gras !!!

Tis geen hockey!
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 17:40
Welk grapje;-)
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 18:03
Als Ajax PSV en Feyenoord het allemaal willen betalen dat clubs op echt gras moeten spelen dan word het kunstgras er in de winterstop nog uitgehaald .het is gemakkelijk praten door de topclubs ?over andermans geld te beslissen ze moeten zelf eerst maar eens zorgen dat de mensen op een normale manier het stadion in kunnen dat vind ik een veel groter probleem en dat kost miljoenen per jaar
Vind ik leuk
boer harms +952
maandag 10 november 2014 om 20:14
En het is natuurlijk niet zo dat clubs als Cambuur, ADO en Heracles enig voordeel hebben, omdat zij op kunstgras spelen?
Het zou natuurlijk nimmer de reden kunnen zijn voor de keuze van de ondergrond...


Ben al wat ouder, maar ik heb het nooit vervelend gevonden om door de modder heen te voetballen. Lekker kankeren op een veld waar iedereen last van had. In die zin is het dus onder slechte omstandigheden op een echt veld precies gelijk als op kunstgras.
Vind ik leuk
SCF1908 +239
maandag 10 november 2014 om 19:13
Voetbal hoort op echt gras!
Vind ik leuk
maandag 10 november 2014 om 19:34
Precies!!

Avondje met een vrouw is toch ook veel echter dan een avondje met een plastic opblaaspop!
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws