"PSV kampt met stigma een koopclub te zijn, maar dat is gedeeltelijk beeldvorming"
PSV wordt vaak neergezet als koopclub met weinig oog voor eigen jeugd. Volgens Marcel Brands, technisch manager van de club uit Eindhoven, is dat niet helemaal terecht. Bovendien werkt men er hard aan om de eigen jeugd verder en verder omhoog te helpen binnen de club, met een duidelijk doel.
"PSV heeft als toekomstige doelstelling dat vijftig procent van de eerste selectie uit eigen jeugd moet bestaan", zegt Brands in gesprek met Metro. "We zijn wat dat betreft op de goede weg: elf spelers uit de eigen kweek zijn nu volwaardig lid van de eerste selectie."
"PSV kampt met het stigma een koopclub te zijn, maar dat is gedeeltelijk beeldvorming", vervolgt Brands zijn verhaal. "Wij kijken eerst wat we in de jeugd hebben lopen. Als dat onvoldoende is kijken we verder en willen we daar best voor betalen. Luuk de Jong, Adam Maher, Georginio Wijnaldum zijn Nederlandse spelers met specifieke kwaliteiten."
"Wij staan daar heus niet als enige in. Als Chelsea er geen stokje had voor gestoken had Ajax voor Marco van Ginkel acht miljoen euro betaald. Ik veroordeel dat niet, want hij is dat waard. En ik snap die kritiek ook niet. Het is toch mooi om dit soort spelers in de Eredivisie te zien? Van Ginkel speelt amper, dat is doodzonde. Ik had hem dan liever bij ons gezien", aldus de technisch manager van PSV.