PSV droomt van miljoenen en wil na landstitel de volgende stap zetten
PSV is hard op weg naar de landstitel en daarmee ook het miljoenenbal dat de Champions League heet. De Eindhovenaren beseffen echter maar al te goed dat die inkomsten niet structureel zijn. Er moeten daarom andere manieren worden gevonden om de financiële armslag te vergroten.
Waar Ajax honderd miljoen euro op de bank heeft staan, staat PSV er financieel een stuk minder florissant voor. Slecht gaat het zeker niet, maar onder leiding van Toon Gerbrands moet nu wel een volgende stap worden gezet om de commerciële mogelijkheiden verder uit te buiten. De begroting moet strucutureel worden verhoogd om blijvend de concurrentie aan te kunnen gaan, zonder afhankelijk te zijn van Champions League-voetbal.
Onder meer wat betreft de businessclub zijn er kansen die PSV nog niet heeft benut. "Ik denk echt dat er in de regio nog één tot anderhalf miljoen euro is te verdienen voor PSV", zegt sportmarketeer Bob van Oosterhout in Voetbal International. Een nieuw stadion zou wellicht een volgende stap kunnen zijn, maar daarover verschillen hij en Gerbrands van mening.
"Moet er per se schaarste zijn om uit te breiden? Dat is de vraag waar het om gaat", stelt Van Oosterhout. "Er zijn op dit moment ongeveer 1,2 miljoen mensen die iets met PSV hebben. Als PSV de titel pakt, Champions League gaat spelen en aansprekende spelers van het kaliber Depay, Wijnaldum en De Jong op het veld heeft staan, stijgt dat aantal naar 1,5 tot 1,6 miljoen."
"Het gros van hen komt nooit in het stadion, maar je kunt ze wel binden. Via social media bijvoorbeeld. De database die dat oplevert is goud waard. En uiteindelijk zullen ze naar het stadoin willen. PSV zit midden in de slimste regio ter wereld. Philips, ASML, Brainport, de High Tech Campus... Je zou kunnen zeggen: alle voorwaarden zijn aanwezig om het meest moderne stadion ter wereld te bouwen", aldus Van Oosterhout.