Philips stond sinds 1982 op het shirt van PSV

Ajax kan borst natmaken: win-win-situatie lonkt voor PSV na 'historisch besluit'

29 april 2015 om 12:18

PSV moet op zoek naar een nieuwe shirtsponsor, nadat Philips in de week dat de Eindhovenaren kampioen werden liet weten het voor gezien te houden. Een historisch besluit, aangezien Philips al sinds 1982 op het shirt van PSV stond. Maar het hoeft niet per se een aderlating te zijn.

"Philips blijft voor altijd betrokken bij PSV, maar maakt ruimte, zo zien wij het", zegt Peter Rovers, commercieel medewerker van PSV, tegen Voetbal International. Enig lichtpuntje is het feit dat Philips wel de tweede geldschieter blijft van de kersverse landskampioen. En dat biedt mogelijkheden.

In Eindhoven maakt niemand zich druk over het vinden van een nieuwe sponsor, dat jaarlijks een bedrag van zes tot acht miljoen euro heeft om op de voorkant van het shirt te staan. Daarbovenop blijft Philips drie á vier miljoen op de rekening van PSV storten. Qua sponsorinkomsten hijgt PSV dan in de nek van Ajax, dat van hoofdsponsor Ziggo en ABN Amro (jeugd- en dameselftallen) jaarlijks 12,5 miljoen euro ontvangt.

De zoektocht naar een nieuwe sponsor heeft tot nu toe geleid naar ICT-bedrijf Axians, dat op de rug van PSV moet prijken. De eerste gesprekken zijn al gevoerd. Gehoopt wordt dat Axians 1,4 miljoen euro per jaar over heeft om op het shirt te staan.