Brands staat met oren te klapperen: 'Hij wilde drie ton commissie hebben'

Brands staat met oren te klapperen: 'Hij wilde drie ton commissie hebben'

27-07-2016 22:25
16

Marcel Brands, technisch directeur van PSV, maakt zich zorgen over ontwikkelingen in de Nederlandse voetbalwereld. Sinds vorig jaar is het aantal spelersmakelaars en zaakwaarnemers enorm toegenomen, omdat het beroep is 'vrijgegeven' door de KNVB. Het gevolg: chaos. 

"We zijn door de nieuwe regels en de vele zaakwaarnemers die er op het speelveld zijn bijgekomen, nog geen spelers misgelopen, maar we zijn wel heel veel tijd kwijt aan rompslomp. Onze selectiespeler Joshua Brenet heeft geen zaakwaarnemer en laat zich begeleiden door zijn moeder. Dat mag volgens de regels", vertelt Brands aan Voetbal International. "Zij heeft een cateringbedrijf. De naam van dat bedrijf staat op de overeenkomst die we naar Zeist hebben gestuurd. Zo gaat dat tegenwoordig."

Met name voor ouders van jonge spelers wordt het kiezen van een geschikte zaakwaarnemer steeds lastiger. Er lopen nu eenmaal veel beunhazen rond. "Ik zal een voorbeeld geven. Er loopt een talentje in onze opleiding. Die speelt hier al vanaf zijn achtste. Toen hij zestien werd wilden wij hem een contractje aanbieden."

"De ouders namen een zaakwaarnemer en die voerde de gesprekken. Wij wilden zestig-, zeventigduizend euro betalen in drie jaar tijd. We kregen een tegenvoorstel: de zaakwaarnemer wilde drie ton commissie hebben. De ouders, die ik later belde, wisten van niks", besluit Brands.