KNVB ziet 'whisky-reclame' en deelt zware straf uit aan oudste voetbalclub
Een opmerkelijke vete tussen voetbalclub Koninklijke HFC en de KNVB. De Haarlemse amateurvereniging, die uitkomt in de Tweede Divisie, is in de ogen van de bond in de fout gegaan met shirtreclame, maar ontkent zelf in alle toonaarden.
De tuchtcommissie van de KNVB heeft geoordeeld dat Koninklijke HFC met 'Scotch Whiskey international' op het shirt reclame maakt voor de sterke drank, ook al is het bedrijf een beleggingsfonds, meldt De Telegraaf. De oudste voetbalvereniging van Nederland heeft daarom de grootst mogelijke boete opgelegd gekregen in het amateurvoetbal: 4540 euro.
Ook wordt het eerste elftal van HFC voorwaardelijk uit de competitie genomen als het niet binnen twee weken voor nieuwe wedstrijdkleding zorgt. De club blijft bij het standpunt dat het geen reclame voert voor een alcoholmerk en zegt uitgebreid overleg te hebben gevoerd met de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik. HFC gaat dan ook in beroep tegen de straf.
In de reglementen van de KNVB staat dat clubs op hun shirt geen alcoholmerken mogen hebben. Saillant detail is dat de bond zelf het bekertoernooi lange tijd als Amstel Cup door het leven liet gaan. Dat valt juridisch gezien evenwel onder een evenement.