'Nederlandse topclubs willen 'Atlantic League' en dreigen Eredivisie te verlaten'

'Nederlandse topclubs willen 'Atlantic League' en dreigen Eredivisie te verlaten'

donderdag 13 oktober 2016 om 09:41

Topclubs uit Nederland, België, Zweden, Denemarken, Noorwegen en Schotland hebben plannen om een eigen competitie op te starten. FC Kopenhagen-directeur Anders Hørsholt vertelt dat in een uitgebreid interview met het Deense BT. 

De gesprekken over een zogenaamde Atlantic League zijn al maanden aan de gang, onthult Hørsholt. De topploegen die betrokken zijn bij het project zijn Ajax, PSV, Feyenoord, Anderlecht, Club Brugge (België), Celtic (Schotland), FC Kopenhagen, Malmö FF (Zweden) en Rosenborg (Noorwegen). Het is ook de bedoeling dat het Schotse Rangers en Bröndby (Denemarken) gaan deelnemen. 

Hørsholt gelooft in een competitie die tegengas kan geven aan het financiële geweld uit Engeland, Spanje en Duitsland. "Als we nu niet reageren, dan zien we de grootste clubs nog groter en sterker worden en wordt het voor clubs als Kopenhagen steeds lastiger", legt hij uit. "We moeten voor de toekomst daarom naar alternatieven kijken. Het is nu nog te vroeg om over specifieke modellen te praten, maar het debat over een nieuwe, internationale competitie wordt wel actief gevoerd."

Een dergelijke Atlantic League zou pas op z'n vroegst in 2021 van start kunnen gaan. "Ja, dit plan betekent dat wij en de andere clubs uit de nationale competities zullen stappen. Het is nog toekomstmuziek, maar het kan zeker gebeuren", aldus Hørsholt. 

Lees meer over:AjaxPSVFeyenoord

Poll

Vind jij een dergelijke competitie een goed idee?

(2287 stemmen)

Plaats een reactie

donderdag 13 oktober 2016 om 09:50
De vraag moet zijn: is dit wat het publiek wil? Is het een ramp dat het gat te groot wordt. Europees doen deze landen al jaren niet meer mee, en dat ga je ook echt niet doen met zo'n competitie.

Feit is dat mensen in Nederland veel liever kijken naar de Nederlandse competitie dan naar bijvoorbeeld de Engelse, ondanks het niveau verschil.
Vind ik leuk
Gizmo +3434
donderdag 13 oktober 2016 om 10:10
Ik weet niet wat het publiek wil, daarom kijk ik later deze dag met interesse naar de meningen van iedereen hierover.

Er zal iets moeten gebeuren om financieel niet te ver af te glijden t.o.v. de grote landen, ook al betwijfel ik of bovenstaande DE oplossing is.

Wat betreft bovenstaande zijn 11 clubs een beetje weinig voor een complete competitie, of je moet dubbele rondes gaan draaien, en een Rangers word er alleen bijgehaald voor de naam momenteel lijkt mij.

Maar iedere gedachtengang over een concurrentieverbetering juich ik toe.

Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 10:54
We doen idd al jaren niet meer mee.
Misschien moeten ze maar allemaal uit de Champions League stappen.
De finalisten kun je zo ieder jaar ook wel voorspellen.
En met de nieuwe plannen wordt het er ook niet beter op.
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 10:56
Heb je wel eens de kijkcijfers gezien van vb Heracles - Excelsior of Pec Zwolle - Roda? paar duizend max en die mensen kijken liever naar Man United - Man City of Chelsea - Liverpool geloof me!
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 11:18
Geenzins. Ik, als Groninger, zie een Roda, Heerenveen, PEC of welke club graag langskomen. Leuk om ploegen vanuit andere streken te zien en het niveau is niet van het grootste belang. Ik erger me enorm aan de beragen die rondgaan ind e Europese top. Volledig uit verhouding en ik kan met totaal niet identificeren met dat geldbeluste gedrag in de voetbalwereld. Dat maakt het juist dat ik me steeds meer ga distancieren van dit spelletje. Ik kan nog genieten van jeugdspelers maar die glijden ook steeds sneller af...

Denk men nu echt dat ze financieel aan kunnen haken als je ziet in welk tempo die grote clubs zich weten te verrijken? Ik zie alleen maar meer versplintering en daar zit volgens mij niemand op te wachten.
Vind ik leuk
nacier +143
donderdag 13 oktober 2016 om 12:38
Wat een slechte vergelijking. Utd- City of Chelsea-Liverpool zijn topwedstrijden.
Kijk jij liever naar AZ-Ajax, PSV-Feyenoord aan de ene kant of Hull - West Brom of Bournemouth-Burnley? Topwedstrijden in de ene compo kan je niet vergelijken met degragatiepotten in de andere.
Vind ik leuk
ToVer +121
donderdag 13 oktober 2016 om 12:54
Als je dan wedstrijden als Heracles - Excelsior of PEC - Roda pakt, dan zou de vergelijking ook moeten zijn met clubs die op het zelfde niveau acteren.

Hoeveel mensen klikken PEC - Roda weg om Hull - Stoke te kijken bijvoorbeeld.

Ik denk dat dat wel mee zal vallen.
Vind ik leuk
HanV +2043
donderdag 13 oktober 2016 om 13:34
Ze trekken in ieder geval veel publiek, wat kunnen mij die tv-kijkers nou schelen. Beide hun stadions vergroot en prima bezettingsgraad.
Vind ik leuk
mchollie +2346
donderdag 13 oktober 2016 om 12:20
"de vraag is of het publiek dit wilt"

Welk publiek?? die van PAF?? die maakt het toch niets uit of wel?

de rest van NL maakt het ook niets uit, die wil leuk voetbal zien, ga met 10 clubs verder in onze competitie zoals in Schotland, en de competitie wordt veel leuker en spannender zonder PAF.
Vind ik leuk
feyeniels +16892
donderdag 13 oktober 2016 om 13:11
Persoonlijk denk ik dat de meeste supporters de club(s) volgen die zij een warm hart toedragen. Ik kijk alle wedstrijden van Feyenoord en geniet extra van de wedstrijden tegen betere tegenstanders. Feyenoord - Excelsior is best leuk om te kijken, maar met bijvoorbeeld Feyenoord - Ajax is er veel meer spanning.

Ik denk dan ook dat deze nieuwe competitie best zou kunnen werken. Als de clubs met de meeste fans uit die landen tegen elkaar spelen, dan heb je een veel groter afzetgebied, wat waarschijnlijk zal leiden tot veel hogere tv-gelden.
Vind ik leuk
oke dan +3892
donderdag 13 oktober 2016 om 09:52
Dat zou de doodsteek van het voetbal in Nederland zijn. Een nationale competitie is veel belangrijker dan proberen de Europese topploegen concurrentie te bieden. Clubs als AZ,Utrecht en Heerenveen om er maar een paar te noemen doen niks onder voor deze ploegen.
Vind ik leuk
Tyson89 +2790
donderdag 13 oktober 2016 om 10:03
Het kan toch naast elkaar bestaan? Spelen die clubs die jij noemt om de titel.

We moeten iets. En ik denk dat samengaan met andere landen een mooie slag zal zijn. Hoger niveau, meer weerstand en meer tv geld.

Dit leidt weer tot een sterker Nederlands elftal.

Of dit de juiste invulling van het idee is weet ik niet, maar ik juich een samensmelting toe!
Vind ik leuk
oke dan +3892
donderdag 13 oktober 2016 om 10:41
Lees het stukje eerst dan,er staat dat deze ploegen dan uit de nationale competitie stappen.
Vind ik leuk
Tyson89 +2790
donderdag 13 oktober 2016 om 12:20
Ja de ploegen die mee gaan doen, dus Ajax PSV en Feyenoord. De rest toch niet.
Vind ik leuk
feyeniels +16892
donderdag 13 oktober 2016 om 13:20
Dat is waar, maar hoeveel belangstelling zou er dan nog zijn voor de nationale competitie? Ik denk dat die wel gigantisch af zal nemen.
Vind ik leuk
Tyson89 +2790
donderdag 13 oktober 2016 om 16:13
Dat zal ongetwijfeld afnemen.

Maar je kan twee dingen doen, accepteren dat je als voetballand werkelijk niks meer voorstelt.
Of inventief zijn en vechten voor iedere kans om aan te sluiten.

De tussenoplossing zou natuurlijk een BeNeliga zijn. Veel toppers, redelijke reisafstand en genoeg clubs die kunnen blijven bestaan.
Vind ik leuk
isnake +1420
donderdag 13 oktober 2016 om 13:51
Dan kan Jong PSV ook gewoon promoveren naar de eredivisie ;-)
Vind ik leuk
frankn27 +4149
donderdag 13 oktober 2016 om 12:37
Een sterker Nederlands elftal is onzin, je kan al een Nederlands elftal opstellen met gasten die in topcompetities spelen maar je hebt een bondscoach die daar pas recent mee begonnen is.... die vasthield aan Bazoer, Narsingh, Willems, Tete Veltman etc etc
Vind ik leuk
Tyson89 +2790
donderdag 13 oktober 2016 om 16:10
Nee dat is geen onzin. Betere weerstand zorgt voor betere ontwikkeling. Oftewel onze talenten worden beter.
Vind ik leuk
frankn27 +4149
donderdag 13 oktober 2016 om 16:40
Ja of je gaat krijgen dat ze talenten geen kans geven omdat ze spelers zoeken die er meteen moeten staan? :) Dan gaan die miljoentjes op de bank misschien toch aangebroken worden omdat ze anders het lachertje van de league zijn?
Vind ik leuk
Tyson89 +2790
donderdag 13 oktober 2016 om 18:02
Daar heb je zeker een punt. Maar op dit moment is het niveau zo laag dan iedere Ali of Arie die een bal recht vooruit kan trappen doorbreekt.

Vervolgens krijgen ze volledig misplaatste sterallures als ze er 10 maken in de competitie, tegen GAE Heracles en PEC. En gaan ze naar het buitenland en falen. En de echt grote talenten missen de weerstand en staan stil in hun ontwikkeling.

Het klinkt raar maar geloof me, als Bazoer wekelijks tegen toppers had gespeeld de laatste 2 jaar dan had hij nu wereldtop geweest.

Nu heeft hij een vormdip tegen de Ard van Peppens van deze wereld en zit ie op de bank tegen fc schubbekut.
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 11:30
Persoonlijk denk ik dat dit ook wel eens 3 stappen terug kan zijn voor betrokken topclubs. Na een paar maanden is de nieuwigheid er vanaf en geen supporter die regelmatig de portemonnee trekt om hun club in uitwedstrijden te ondersteunen. Het niveau zal nauwelijks hoger zijn dan de Nederlandse subtop dus dat trekt ook niet stevig aan.... Nee, als ik supporters zou zijn van één van deze clubs dan zat ik hier zeker niet op te wachten...
Vind ik leuk
feyeniels +16892
donderdag 13 oktober 2016 om 13:19
Dan toch geen of zeer weinig uitpubliek? Dan kan je toch de thuiswedstrijden van je club bezoeken en de uitwedstrijden via de tv volgen? Ik zie het persoonlijk wel zitten.

Een voorbeeld:
Feyenoord, Ajax en PSV zijn de grootste clubs van Nederland, met de meeste fans en volgers. In Denemarken zijn dat Kopenhagen en Brönby.
Als je dan de wedstrijd Feyenoord - FC Kopenhagen hebt, dan kijken er dus een hoop fans uit Nederland, maar ook een hoop uit Denemarken. Door het verhoogde kijkersaantal worden de tv-rechten meer waard, wat dus betekent dat er meer geld binnenkomt bij de clubs.
Als Feyenoord tegen bijvoorbeeld Willem II speelt, dan kijken er een hoop Feyenoordsupporters en ook een aantal Willem II supporters. Echter is het een feit dat deze laatste clubs veel minder fans heeft dan bijvoorbeeld Kopenhagen, waardoor er dus minder mensen naar de wedstrijd kijken en de rechten dus minder waard zijn.
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 13:38
Ik denk dat je te maken krijgt met een glijdende schaal van desinteresse... Dan mis je toch altijd de sfeer van het uitpubliek in je stadion als iedereen achter zn beeldbuis gaat kruipen. Daar wordt de sfeer niet beter van en dat is volgens mij een factor wat het voetbal aantrekkelijk maakt...
Het gros van de genoemde clubs haalt denk ik niet of net wel de toeschouwersaantallen die bijvoorbeeld Groningen en/of Heerenveen halen. Ik denk dat op de Schotse clubs na het allemaal niet veel uitmaakt...

Begrijp me goed, van mij mag het allemaal gerust want ik zit met Ajax, PSV of Feyenoord echt niet op het puntje van mn stoel in het stadion maar ik vraag mij af of die clubs hierbij gebaat zijn en of ze er misschien niet teveel van verwachten.
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 09:57
Belachelijk idee... word het ook echt leuk van een keer in de twee weken naar schotland Denemarken of weet ik veel waar voor de competitie.

nee wat dat betreft zie ik een BeNeliga dan eerder voor me en ik denk dat deze competitie wellicht nog sterker is als bovengenoemde. Ook hou je het dan een beetje compact.
Vind ik leuk
Ruud40 +6906
donderdag 13 oktober 2016 om 10:38
Probleem is dat het wellicht wat extra geld voor de top-3 oplevert, maar de doodsteek is voor de andere 15 clubs in de eredivisie.

Zonder de top-3 zullen de tv gelden voor de rest sterk afnemen, net als de sponsorinkomsten. De rest van Nederland zal flink wegzakken en ik geloof er niks van dat de top-3 op deze wijze weer aansluiting gaat vinden bij de Europese top.

Uiteindelijk gaat het om wat de tv gelden opleveren en zijn er bij Ajax Feyenoord en psv nou echt mensen die denken dat hun fans 2x of 3x zoveel geld gaan betalen voor een tv abbonement omdat de live uitzending van Utrecht-Vitesse wordt vervangen door Celtic-Kopenhagen? Of omdat Ajax-Groningen wordt vervangen door Ajax-Malmö?
Vind ik leuk
feyeniels +16892
donderdag 13 oktober 2016 om 13:25
Natuurlijk gaan we niet drie keer zoveel betalen, maar je zou wel veel meer mensen hebben die een abonnement nemen. Een internationale competitie is immers voor mensen uit meerdere landen interessant.

Nederland heeft 17 miljoen inwoners, wat dus betekent dat je maximaal 17 miljoen abonnementen gaat verkopen.
Als je met Denemarken, België, Zweden, Schotland en Noorwegen samengaat, dan neemt de afzetmarkt toe, aangezien het aantal inwoners ook toeneemt.

Natuurlijk neem je een abonnement per gezin/huishouden, maar daar gaat het in dit voorbeeld niet om ;-)
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 10:02
Prima idee, kan je de andere elftallen Jong Ajax, Jong PSV enz door laten schuiven naar de eredivisie.

Nee dus. zit niet te wachten op ajax - kopenhagen enz enz.
Vind ik leuk
Korm +21601
donderdag 13 oktober 2016 om 10:26
nee gezien het verleden snap ik dat je daar niet op zit te wachten ;)
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 10:07
je moet wel het hele professionele voetbal meenemen. Aan de andere kant is niks doen en zo door gaan volgens mij dodelijk.
Vind ik leuk
Objectief +2629
donderdag 13 oktober 2016 om 10:10
Schotland moet lekker aansluiten bij de PL. Denemarken kan een Scandinavische divisie beginnen, maar NL heeft hier niks te zoeken. De enige optie is aansluiting met België wat op zich prima te doen is.
Vind ik leuk
jaja_PSV +17551
donderdag 13 oktober 2016 om 13:11
Tja wellicht beter.
Punt is ook met zoveel landen: hoe bereken je voortaan het uefa coefficient voor deelname aan de CL.
Betekent dit dat maar 1 club mag deelnemers aan de CL?? Zo ja, zijn we ook niet blij mee.

Ps er zitten zoveel "Maar's" aan, dat ik het nooit van de grond zie komen.
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 10:15
ze zijn nu al boven de rivieren aan het piepen dat ze 1 x per seizoen naar limburg moeten . hoe gaan jullie dat regelen ?
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 11:20
vanuit groningen zit ik sneller in antwerpen of gent dan in kerkrade
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 11:22
pak je een clubje er uit poeh poeh . en de rest is zeker ook dichterbij hé ?
Vind ik leuk
frankn27 +4149
donderdag 13 oktober 2016 om 12:40
dat is nog maar 1 seizoen.... Limburg....
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 12:44
hebben ze je nooit bijgebracht dat je de huid nooit moet verkopen voordat de beer geschoten is ? maak je maar niet druk , ook volgend seizoen mogen jullie dat stukje in de bus zitten .
Vind ik leuk
frankn27 +4149
donderdag 13 oktober 2016 om 12:47
Dat is de kijk van op het spelletje van de winnaar van profcoach
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 12:54
ook die heeft het niet altijd goed ......
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 10:16
Wie gaat er mee naar Bröndby uit.?.....JIPPIEEEEE
Vind ik leuk
Gizmo +3434
donderdag 13 oktober 2016 om 10:22
Op unne platte wagen is dat op dit moment best frisjes.
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 10:38
Don't worry, die staat er mooi warmpjes bij en wordt opgepoetst voor einde seizoen
[Reactie gewijzigd op donderdag 13 oktober 2016 om 10:38]
Vind ik leuk
Gizmo +3434
donderdag 13 oktober 2016 om 12:05
Oh, ga je dat ding uitlenen dan ??

Wel lief dat je hem dan gelijk oppoetst .. de bandjes oppompen niet vergeten svp.
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 13:21
Nee, breken jullie het Leidseplein maar af, zoals na de Graafschap - Ajax.....dan gaan wij lekker toeren.
Vind ik leuk
Gizmo +3434
donderdag 13 oktober 2016 om 13:29
Het Leidseplein kan ik mee leven, ook al zou ik dat niet netjes vinden, maar van het Rembrandtplein moeten ze afblijven.
Vind ik leuk
Skedel +107
donderdag 13 oktober 2016 om 10:21
Nee.
Een BeNeliga zie ik nog wel zitten, desnoods een soort beker met deze clubs, maar het lijkt me niet dat de nederlandse voetbalfan hier op zit te wachten..
Vind ik leuk
Phoxy +78
donderdag 13 oktober 2016 om 10:21
Nice
Vind ik leuk
The Rock +1221
donderdag 13 oktober 2016 om 10:22
@VP

FC Kopenhagen ligt niet in Zweden....
Vind ik leuk
HJR +4396
donderdag 13 oktober 2016 om 10:24
Sinds wanneer is Kopenhagen in Zweden?

Vind het geen goed idee, niks aan wedstrijden tegen clubs uit andere landen. Daarvoor heb je europees voetbal al.
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 10:24
Hoe wil je dan als supporter mee naar een uitwedstrijd. Ik vindt dat de uefa geboycot moet worden. Gewoon niet meer meedoen. De Champions league is een wasse neus. Dat hoort voor landskampioenen te zijn. En het grootste probleem zit hem in het Bosman arrest. Denk jij dat de Engelse competitie zo leuk en sterk zou zijn wanneer er maximaal 3 buitenlanders binnen de lijnen mogen verschijnen?
Zo was het is de jaren 80 en 90 nog wel.. toen werd er nog wel eens Europees succes geboekt door landen buiten de top5 competities. Draai dit terug en je zult zien dat topspelers en talenten langer in eigen land blijven.
[Reactie gewijzigd op donderdag 13 oktober 2016 om 10:25]
Vind ik leuk
feyeniels +16892
donderdag 13 oktober 2016 om 13:28
Wie wil er dan nog uit het buitenland naar de Eredivisie komen? Als je je niet meer in de kijker kunt spelen tegen grote clubs? Voor spelers uit het buitenland is de Eredivisie immers slechts een tussenstap naar een betere competitie.
Vind ik leuk
Korm +21601
donderdag 13 oktober 2016 om 10:24
JAAAA ik juich het toe! alleen de uitwedstrijden bezoeken wordt wel erg duur zo ;)
Vind ik leuk
Vak-DD +7795
donderdag 13 oktober 2016 om 10:28
De top drie clubs moeten zich met de KNVB maar eens sterk maken voor onze competitie ! Je kunt zo wie zo niet op tegen de corrupte schuldenclubs uit Spanje. Daarbij heeft de top drie al vaker van die rare plannen, en hebben daarbij lak aan alle andere betaald voetbal clubs in Nederland. Nou ik wens de supporters van de top drie veel plezier en een fijne reis als ze uit moeten spelen in Zweden, Denemarken of Schotland.
Vind ik leuk
Cappie +5486
donderdag 13 oktober 2016 om 10:34
Goh, welke visionair had twintig jaar geleden toch ongeveer hetzelfde idee maar werd toen hartelijk uitgelachen door iedereen. Al kun je dat nu ook doen bij dit idee natuurlijk.

Op zich lijkt mij dit helemaal niets. Een Nederlandse competitie zonder Ajax, PSV en Feyenoord. Daar kijkt dan geen hond meer naar. Al vind ik het idee van DOEMAAR133 nog niet eens zo slecht. De Jong-teams (of tweede elftallen) van Ajax, PSV en Feyenoord blijven spelen in de Eredivisie. Maar dan wel dat er gewisseld mag worden tussen de elftallen, zoals nu eigenlijk ook.
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 11:17
niks , als die ploegen er uit stappen dan sodemieteren ze ook maar op met hun jong-elftallen . en ook niet meer terug in de competitie als het fout gaat met hun competitie . krijgen we in nederland tenminste een eerlijke competitie . uit het betaalde voetbal halen die jong-teams , dan gaan ze daar ook maar een competitie mee houden . en mochten die " top " ploegen naderhand weer deel gaan uitmaken van de ere-divisie dan beginnen ze maar in de 5e klasse amateurs , net zoals alle andere ploegen .
[Reactie gewijzigd op donderdag 13 oktober 2016 om 11:21]
Vind ik leuk
John M. +3198
donderdag 13 oktober 2016 om 10:36
Ik ben benieuwd wat de UEFA daarvan denkt. Ik geloof niet dat die enthousiast zullen zijn, want hoe moeten die dan de CL en de EL regelen? Eventueel komt dan die Superliga van stapel, waarvan clubs als Bayern M., Barcelona, Real Madrid enz. al lang van dromen. Twee competitie, een grote met de beroemde namen en een kleintje met Ajax, PSV, F'noord die dan de kruimeltjes mogen hebben. Dan zijn we nog verder afgedwaald. Persoonlijk vind ik die Atlantic League niets. Uitwedstrijden in Zweden, daar gaat toch bijna niemand naar toe. Misschien zelfs midden in de week, dan moet je steeds twee vrije dagen nemen. Ik zie ook niet veel Denen of Zweden naar bv. Eindhoven komen. Ik voorspel dan lege tribunes. Wat een onzin.
Vind ik leuk
allround +1029
donderdag 13 oktober 2016 om 10:39
Buiten de facilitaire problemen (o.a. supporters, beveiliging, reiskosten per team en regelgevingen etc) lijkt het me een goed idee.
Echter vraag ik me af; welk degradatie model zal er worden gehanteerd. En welk promotie regeling voor de nationale competitie.
Het zou - in theorie - mogelijk worden, dat na een aantal jaren er 5 a 6 van dat land in deze competitie spelen.
Daarbij gaat het ten koste van de nationale competitie (niveau daling).
Kan een kampioen ook deelnemen aan de C.L. Hoe wordt er een beker toernooi opgezet? Of wordt het een elite groep, zonder P/D ?
Lijkt mij beter een tegenhanger van de C.L. / E.L te maken. Kampioenen van de eigen nationale competitie, spelen in twee poules en de winnaars van deze poules, spelen een finale in een land waarvan er geen in de finale speelt.
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 10:48
Waarom geen Eredivisie Plus invoeren boven de huidige NL Eredivisie en BE Jupiler Pro League? Zo houd je de reisafstanden voor supporters beperkt en spelen de sterkste teams van beide landen tegen elkaar. Bovendien heb je geen gezever met het random kiezen van de clubs die erin mogen spelen maar als start gewoon top helft BE en NL en dan via promotie-degradatie verschil erin slijpen. Kampioenen van de overgebleven NL en BE league promveren direct en nummer 2-4 van BE en NL spelen nacompetitie tegen nummer 15 en 16 van de Top League. Nummer 17 en 18 Top League directe degradatie.
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 10:49
Van Raaij zei zulke dingen tien jaar geleden al, toch niet zo'n gekke man heh. Ik zou proberen Porto, Benfica, en Sporting er ook bij te krijgen voor de sterkte van de competitie. Dan zou ik het wel het kijken waard vinden. De enige vraag is of deze clubs dan ook nog Europa League of Champions league zouden moeten spelen want dan gaan er landelijke competities plekken moeten inleveren.
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 10:54
Ajax
Psv
010
Az

Anderlecht
Club Brugge
AA Gent
RC Genk

Fc Kopenhagen

Goteborg
Malmo FF

Rosenborg

Celtic

KR Reykjavik

Alles leuker dan Ajax - Excelsior of Psv - Pec Zwolle of 010 - Heracles

Vind ik leuk
Nick Kools +12190
donderdag 13 oktober 2016 om 11:25
Wat ben jij toch een sukkeltje.
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 11:30
vanaf je derde regel nam ik je niet serieus meer.
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 11:35
Wat mij betreft heb jij de kleuter van de week award verdiend.
Vind ik leuk
frankn27 +4149
donderdag 13 oktober 2016 om 12:42
Ik vond de graafschap ajax anders best lachen
Vind ik leuk
isnake +1420
donderdag 13 oktober 2016 om 13:54
Zal wel even duren voordat die weer gespeeld gaat worden (tenzij voor de beker)
Vind ik leuk
zwollie +3580
donderdag 13 oktober 2016 om 12:49
Je kunt ook gewoon Feijenoord zeggen hoor,
Vind ik leuk
robson81 +2159
donderdag 13 oktober 2016 om 10:56
Als we het Nederlandse voetbal definitief de nek om willen draaien dan moeten we dat vooral doen.beneliga zie ik nog als optie maar dit is volstrekt belachelijk,z'n superliga hetzelfde verhaal.
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 10:56
EIN-DE-LIJK!
Vind ik leuk
HanV +2043
donderdag 13 oktober 2016 om 13:41
Einde -> Lijk
Vind ik leuk
Speedy +270
donderdag 13 oktober 2016 om 11:03
Ik denk dat je als clubs gewoon in de nationale competitie moet blijven spelen en een dergelijk kampioenschap als de Atlantic League als een soort tegenhanger van de Champions League moet zien. Hier komen we over een paar jaar toch niet meer voor in aanmerking. Alleen dan kan zo'n competitie bestaan en kunnen de nationale competities er alleen maar beter van worden. Maar nu even een praktisch puntje; hoe zit het met de toeschouwers? Nu zijn de afstanden nog te overzien, maar als de Atlantic League doorgaat zul je voor uitwedstrijden veel verder moeten reizen.
Kortom de Atlantic League zul je als tegenhanger van de Champions League moeten zien
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 11:04
Ik vind dit maar een gek idee. Zonder de topclubs stelt het voetbal in NL gewoon nog minder voor. Een bekersysteem tussen deze ploegen lijkt mij nog wel haalbaar en aantrekkelijk om te zien. Gewoon een knock out systeem waarin alle bovenstaande landen meedoen.
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 11:04
Ik vind dit maar een gek idee. Zonder de topclubs stelt het voetbal in NL gewoon nog minder voor. Een bekersysteem tussen deze ploegen lijkt mij nog wel haalbaar en aantrekkelijk om te zien. Gewoon een knock out systeem waarin alle bovenstaande landen meedoen.
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 11:04
Ik vind dit maar een gek idee. Zonder de topclubs stelt het voetbal in NL gewoon nog minder voor. Een bekersysteem tussen deze ploegen lijkt mij nog wel haalbaar en aantrekkelijk om te zien. Gewoon een knock out systeem waarin alle bovenstaande landen meedoen.
Vind ik leuk
SDMSIM +611
donderdag 13 oktober 2016 om 11:08
Ik zou het lekker laten bij de Benelux Liga. Ik denk niet dat supporters zitten te wachten op een reisje naar het hoge Noorden...
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 11:23
Ben t ook met je eens, de Bene Liga kun je nog makkelijk je auto of met OV bereiken. Wel mooi en creatief bedacht die 'Atlantische League moet ik wel toegeven. Het is allemaal niet zo praktisch, wie gaat er week in week uit wedstrijden spelen tegen de ploegen spelen die van het zelfde niveau zijn als wat er in de Benelux loopt?
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 11:12
Geen slecht idee. Je moet iets toch? Spaanse en Engelse clubs krijgen zoveel geld dat ze gewoon een heel Nederlands team kunnen kopen. Chelsea heeft meer dan honderd spelers in de verhuur. Hoe achterlijk wordt dit?
Vind ik leuk
isnake +1420
donderdag 13 oktober 2016 om 13:56
Het gaat er om wat je belangrijk vindt.
Als de topclubs in europ straks gezamelijk opstappen en een eigen competitie beginnen, dan kunnen de andere landen mooi weer het orginele toernooi der kampioenen organiseren en een toernooi voor de nummers 2 en 3
Vind ik leuk
vrijdag 14 oktober 2016 om 14:18
Zit ook wat in. Het blijft lastig door de enorme televisie-inkomsten in de toplanden. Nogmaals erg lastig om daar iets tegenover te brengen, maar dit kan gewoon niet meer. De stelling dat er een volgende transfer van 200 miljoen aan zit te komen, ja wat moet je dan nog als klein landje?
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 11:12
België en Nederland kan je prima samenvoegen! Kwa afstanden heb je minder te overbruggen, het Nederlandse talent en Belgische talent in een aantrekkelijkere grotere competitie is ook nooit verkeerd. Nederland heeft altijd aardig tot goed talent voortgebracht en België heeft laten zien dat ook te kunnen. Wellicht als je in die zin een grotere wat sterkere competitie gaat maken kan je uiteindelijk na jaren wellicht een financieel daadkrachtiger en aantrekkelijkere competitie maken. Denk alleen dat het met clubs uit Schotland Zweden Denemarken en noem het maar op toch heel anders gaat lopen mbt afstanden en de grote van de competitie
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 11:13
hmm wel een interessant idee. zie dan echter liever dat de top 5 van Portugal, Nederland, België en de nr 1 van Zweden, Noorwegen, Denemarken, Schotland in eerste instantie in één competitie. Na elk seizoen moeten de kampioenen van de (achtergebleven) nationale competities dan play-offs spelen om in deze Atlantic League te komen. Ik zou het best graag zien, al is het al om het een periode uit te proberen. Teruggaan naar de nationale (of BeNe) competitie kan altijd. Voorspelling ;) :
1. FC Porto
2. Benfica
3. PSV
4. Ajax
5. Club Brugge
6. Sporting
7. Feyenoord
8. Celtic
9. Anderlecht
10. SC Braga
11. AZ
12. Rio Ave
13. Gent
14. Standard Luik
15. Genk
16. FC Kopenhagen
17. Vitesse
18. Malmö
19. Rosenborg
Vind ik leuk
frankn27 +4149
donderdag 13 oktober 2016 om 12:44
En wanneer mag Twente dan Vitesse weer vervangen?
Of moeten wij elk jaar kampioen worden van de rest? :P
Vind ik leuk
Nashua +5240
donderdag 13 oktober 2016 om 11:14
Als je de inkomstenbelasting voor voetballers Europees vastlegt is dit allemaal niet nodig
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 11:18
Slecht idee . Dit maakt de clubs kapot die er niet aan mee doen . Zoals Roda , Vitesse , Twente enz . Bovendien , Hoe gaat het met de promotie/degradatieregeling in zo,n poule ?
Vind ik leuk
Fredsjhe +2514
donderdag 13 oktober 2016 om 11:21
Onder welke bond gaan ze deze competitie spelen? De voetbalbonden van deze landen, die deze clubs hun proflicentie verstrekt, zullen de clubs nooit toestemming geven om hieraan mee te doen. Kansloos verhaal dus.
Vind ik leuk
Liwwadder +3413
donderdag 13 oktober 2016 om 11:39
Hahahaaa..toe juh! Slappe grap en onhaalbaar. Ga dan kijken naar BeNeLux competitie ofzo..nouja BeNe competitie dus.
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 14:27
Nog één die het snapt. BeNe Liga is wat mij betreft de oplossing!
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 14:34
Met een BeNe liga krijgen we:
-sterkere hoogste afdeling
-sterkere competitie daaronder
-meer interesse vanuit sponsoring
-meer interesse van goede voetballers voor de competitie
-meer fans in de stadions
-meer tv kijkers
-meer weerstand voor grote en kleine clubs. Dus betere ontwikkeling en meer spanning.

Met hun andere vage idee hebben alleen de topclubs voordeel. De rest krijgt financiële problemen omdat de nationale competitie minder interessant wordt.
Vind ik leuk
Senna +5656
donderdag 13 oktober 2016 om 11:49
lijkt mij een goed plan .dit moet dan wel aan regels zijn verbonden ivm geld
en niet de inmenging van uefa of Fifa of m van praag

Vind ik leuk
kvg29 +23
donderdag 13 oktober 2016 om 12:01
Financieel goed voor de topclubs, omdat die toch het merendeel van de televisie inkomsten binnenslepen en door dat geld van verschillende landen bij elkaar te schrapen en te verdelen gaan de budgetten van de clubs sterk omhoog.

De grote kanttekening voor deze competitie is, dat het de nekslag voor alle andere clubs betekent. Die budgetten gaan sterk omlaag, waar ze toch al weinig hadden en de stadions blijven grotendeels leeg. Deze zijn voornamelijk vol wanneer er tegen een topclub gespeeld wordt en die zijn er dan niet meer.....

Ik ben voor, omdat ik supporter van één van de topclubs ben, maar vrees voor de kleinere clubs.
Vind ik leuk
harryp +920
donderdag 13 oktober 2016 om 12:09
Ik ben hier zo ontzettend voor. Omdat je meer spannende wedstrijden hebt, krijg je meer televisiegelden en dus betere spelers. Tuurlijk is het jammer van de eredivisie maar dit is voor de aansluiting met Europa sowieso beter. Ik zou overigens eerder een BeNe-league beginnen, dan hebben clubs als Heerenveen en AZ er ook nog wat aan.
[Reactie gewijzigd op donderdag 13 oktober 2016 om 12:11]
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 12:13
Komt er dan ook een promotie/degredatieregeling?
Vind ik leuk
mchollie +2346
donderdag 13 oktober 2016 om 12:17
Als deze 3 Nederlandse clubs de Nederlandse competitie gaan verlaten verwordt onze competitie tot een schotse competitie.

Dan blijven er 15 over, gooi de 5 zwakste broeders er uit, hup naar de 1ste divisie en speel met 10 clubs verder en dan 2 keer tegen elkaar. Gaat veel leuker worden.

De clubs die overblijven zijn zeer aan elkaar gewaagd, ze kunnen van iedereen winnen maar ook van iedereen verliezen, dus ja ik ben wel voorstander als het op deze manier gaat.

Ik zeg doen.
[Reactie gewijzigd op donderdag 13 oktober 2016 om 12:23]
Vind ik leuk
HanV +2043
donderdag 13 oktober 2016 om 13:29
Sowieso is de rest veel meer aan elkaar gewaagd als je die drie 'eruitgooit'.
Vind ik leuk
Toke +1076
donderdag 13 oktober 2016 om 12:20
Wauw wat een verschrikkelijk kut plan.
Vind ik leuk
frankn27 +4149
donderdag 13 oktober 2016 om 12:30
Wat vinden supporters van Ajax, Psv, Feyenoord hiervan?
Zullen jullie dan nog naar wedstrijden gaan van jullie clubs?

Waarom stappen we niet gewoon uit die Europese competities? Dat is wat men blijkbaar wil een Europese topcompetitie met alleen de toplanden, wij gaan toch nooit meer iets winnen Europees....

Als je zo iets gaat dan, dan zou ik een aparte Europese competitie doen met deze landen... laat ze het lekker uitzoeken die toplanden

[Reactie gewijzigd op donderdag 13 oktober 2016 om 12:32]
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 12:33
Europa leauge zie ik een Nederlandse club in de toekomst wel weer winnen. Maar de cl weet ik niet allhoewel PSV aardig meekwam tegen Atletico Madrid (finalist). Maar dan moeten we van die watjescultuur af en meer trainen op fysieke kracht en voetballers met power zet daar een paar technische spelers tussen en je komt al een heel eind.

Die combi-competitie vind ik trouwens maar niks. Proberen de Eredivisie aantrekkelijker te maken voor de voetballers, zoals overal naaturlijk gras. Elk stadion minimaal 10.000 toeschouwers, nieuwe trainingscomplexen bouwen met moderene technieken .. ga zo maar door het niveau van Barca,Bayern ga je er niet mee inhalen maar kunnen we wel verkleinen.

Wat betreft het nationale niveau van Oranje komt wel weer goed we zijn altijd een voetballand geweest en dat zullen we blijven! Even een paar jaar wachten en we kunnen weer meedoen om de prijzen!
[Reactie gewijzigd op donderdag 13 oktober 2016 om 12:39]
Vind ik leuk
Strijp +5695
donderdag 13 oktober 2016 om 12:41
Laten we eerst eens starten met een BeNeLiga. 8 beste uit belgie en de 8 beste uit Nederland. 2 CL plaatsingen en 2 Voorrondes. Met een beetje geluk dus 4 teams in de CL. De beste 8 clubs kunnen dus sowieso in Europa spelen. Gekeken naar de EL. Ik vraag me altijd af wat dit toch tegen houd? of wie ? Natuurlijk moet zo'n plan enorm goed uitgewerkt worden maar denk bijvoorbeeld aan een opzet met een nationale competitie er onder waaruit teams kunnen promoveren naar de beneliga.
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 14:24
Heheh....eindelijk een medestander gevonden!!!
Vind ik leuk
John M. +3198
donderdag 13 oktober 2016 om 16:41
En jij denkt dat de UEFA gelijk vier CL plaatsen beschikbaar stelt aan Nederland en Belgie. Volgend jaar heeft Ned. geen vaste plaats meer en Belgie geloof ik nog een. De UEFA schenkt Ned/Belgie niet zo maar drie plaatsen daar zullen andere landen het niet mee eens zijn.
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 12:45
niet doen,de slag is verloren en word nooit meer ingehaald,brengt alleen schade toe aan de clubs en ze vallen om met alle gevolgen van dien. dus eredivisie moet blijven bestyaan met de top clubs
Vind ik leuk
Morris +14451
donderdag 13 oktober 2016 om 13:05
Belachelijk. Omgekeerde wereld. Er wordt naar een oplossing gezocht in de verkeerde hoek. Zorg voor andere regels dat de grote clubs niet meer zeggenschap krijgen, niet verder groeien.

Maximaal salaris, geen schulden, geen buitenlandse transfers onder de 18 ( misschien wel 20), max aantal contract spelers, 6-5 regeling etc etc etc..

Er moet getracht worden voor kwaliteit te gaan. Niet voor veredeld rugby voetbal. Voetbal wordt een speeltje voor de rijken.
The hunger games lijkt realiteit te worden.
[Reactie gewijzigd op donderdag 13 oktober 2016 om 13:06]
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 13:54
Jammer voor de ku(ns)tgras clubs maar dat krijg je als de de Jan Smitjes en de lieden van Excelsior teveel macht geeft.
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 14:13
Dat zal voor de andere clubs uit die landen geweldig nieuws zijn. In deze nieuwe competitie moeten ze , ivm geen UEFA coofiecient , 1st jarenlang spelen voor 1 vEl plek. Jaren later kan dat eventueel max 2 (v) CL plekken worden.
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 14:21
Daarmee zou je de nationale competitie volledig kapotmaken! "Dank je wel" topclubs....
Alleen samenvoeging zou wat mij betreft goed zijn.
Vind ik leuk
frankn27 +4149
donderdag 13 oktober 2016 om 16:43
Collegialiteit heb je toch niet in de Eredivisie, allemaal eigen belang... maar hey, waar is it all about?????????? juist ;)
Vind ik leuk
donderdag 13 oktober 2016 om 18:56
Die krabbelen wel terug als ze eenmaal beseffen hoe ver ze achter lopen op de top van Europa.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

'Nederlandse topclubs willen 'Atlantic League' en dreigen Eredivisie te verlaten'