Update: KNVB-aanwinst reageert: 'Het verbaast me wat er nu geschreven wordt'

Update: KNVB-aanwinst reageert: 'Het verbaast me wat er nu geschreven wordt'

13-12-2016 16:16
34

Hans van Breukelen wil geen streep zetten onder de samenwerking van de KNVB met BTSW. Het Bureau voor Toegepaste Sociale Wetenschappen is van Rini Stoutjesdijk, een vriend van de technisch directeur van de voetbalbond. BTSW is de afgelopen dagen ernstig in opspraak geraakt.

"We hebben voor BTSW gekozen omdat dit bedrijf past bij de klus die wij willen doen bij de KNVB", reageert Van Breukelen in De Telegraaf. "En Rini is inderdaad een relatie van mij door de jaren heen en ja, BTSW komt uit mijn netwerk."

Carine Damen schetst in haar boek Ik was gek van geluk op basis van drie anonieme cliënten dat bij BTSW sprake is van brainwashing en financiële manipulatie. "Ik herken dat beeld in het geanonimiseerde hoofdstuk niet met betrekking tot BTSW. Wordt dat gesuggereerde beeld daadwerkelijk met feiten gestaafd dan zullen wij ons als KNVB bezinnen over de samenwerking, die tot dusver prima verloopt", aldus Van Breukelen.

Op de website van BTSW stonden foto's van KNVB-werknemers, die als ambassadeur verbonden waren. Ook logo's van Ajax, PSV, Arsenal en FC Groningen werden gebruikt op de site. Van Breukelen: "Blijkbaar vond het bedrijf dat zij iets hebben gedaan voor die clubs en daarom het logo op de website mochten zetten. Ik vind het gewoon slecht als jij logo’s gebruikt, terwijl je dat niet gecommuniceerd hebt, maar dat kan je niet in mijn schoenen schuiven."

Van Breukelen vervolgt: "En dat ik op de website van BTSW met een glas champagne sta; ik heb met directeur Rini Stoutjesdijk twee boeken gepubliceerd en dan lijkt het me logisch dat je bij de presentatie samen een glas champagne drinkt en daar een foto van wordt gemaakt."

Update 16.16 uur: Ook Peter Blangé, vorige week door Van Breukelen binnengehaald bij de KNVB, heeft inmiddels gereageerd op het verhaal rond BTSW. "Ik heb samen met enkele andere topsporters vier of vijf keer in een periode van twee jaar iets met het bedrijf gedaan", vertelt de kersverse prestatie- en innovatiemanager van de voetbalbond aan ANP. "Daarna heb ik via hen drie lezingen over topsport aan het bedrijfsleven gegeven. Het verbaast me wat er nu gezegd en geschreven wordt."