'Sylvana Simons steekt haar nek uit, maar wat heeft het haar opgeleverd? Niets'

'Sylvana Simons steekt haar nek uit, maar wat heeft het haar opgeleverd? Niets'

vrijdag 6 januari 2017 om 09:52

De Z in Generatie Z staat voor 'zacht'. Dat stelt Vitesse-trainer Henk Fraser, die zich stoort aan het 'truttige gedrag' van veel spelers in het hedendaagse voetbal.

Fraser vindt dat er ook bij Vitesse 'te lieve' voetballers rondlopen. Toch is hij voorzichtig. "Willem van Hanegem zei laatst tegen me dat ik ben veranderd: Je was altijd open en eerlijk en gaf altijd je mening. Dat doe je niet meer. Maar dat kan ik door mijn positie bij Vitesse niet meer", aldus de Vitesse-trainer tegen Voetbal International.

"Ik durf mijn mening niet zomaar te geven over Surinamers of Marokkanen in Nederland", vervolgt hij. "Ik heb ervoor gekozen dat ik wil slagen als gekleurde trainer en niet om verwikkeld te raken in een discussie waarin ik toch nooit gelijk krijg. Want er zijn nu eenmaal niet veel gekleurde trainers die op het hoogste niveau werken. Waarom niet?"

Fraser zou hoe dan ook 'veel scherper' willen zijn op zijn mede-Surinaamse Nederlanders. "Omdat ik vind dat de voetballers van nu veel beter kunnen. Nu irriteer ik me soms mateloos. Tegenwoordig vinden Surinaamse voetballers een eigen kledinglijn belangrijker. Ik kan er nog veel meer over zeggen maar als ik dat doe, werkt het voor mezelf averechts. Ik heb helemaal niets met Sylvana Simons, maar ze steekt wel haar nek uit. Kijk wat het haar heeft opgeleverd. Niets."

Lees meer over:EredivisieVitesse

Poll

Heeft Fraser een punt?

(320 stemmen)

Plaats een reactie

Dee79 +1443
vrijdag 6 januari 2017 om 10:03
Nou wat sylvana betreft heeft het wel iets gedaan hoor, de maatschappij staat daardoor nog verder uit elkaar.
Ben het roerend met hem eens.
Vind ik leuk
Cookee +2041
zondag 8 januari 2017 om 15:03
Kan je uitleggen hoe je dat bedoelt, misschien vat ik het verkeerd op.
Je zegt toch niet dat het Sylvana's schuld is dat mensen uiteen raken?
Zij is nota bene slachtoffer dacht ik?
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 10:03
Serieus een vergelijking met Sylvana dat gedrocht hoort geen zuurstof te krijgen.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 10:06
net zoals ene Henkie79. snel afsterven, je bevuilt onze lucht
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 10:12
Ik heb een hekel aan Sylvana zei roept op tot haat waardoor er geweld komt.
Ik reageer nooit zo drastisch maar deze dame is gewoon een schande voor de mensheid.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 10:18
zij*
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 10:45
Ze (heb het zelf even gecorrigeerd) roept op tot haat? Kan je dat toelichten?
Ben zelf geen fan, maar met jouw stelling kan dit interessant worden.
Ben benieuwd.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 10:58
Jij vind niet dat zij aan zet tot haat door het hardst het zwarte piet verbod aan te kondigen en meerdere malen de blanke bevolking overal de schuld van te geven?
Lees ik heb helemaal niets tegen mijn gekleurde medemensen ik heb veel gekleurde vrienden die ook zo denken over Sylvana.
Door wat Sylvana rond strooit in de media krijgt ze een deel van de bevolking tegen zich die zich dan wel gaan afzetten tegen gekleurde medemensen, dit is haat zaaien en zorgen voor problemen binnen onze multiculturele bevolking.
Met haar gedrag zorgt ze er voor dat er bevolkingsgroepen komen die zich tegen elkaar gaan afzetten, iets waar we niet op zitten te wachten in de samenleving, iedereen is gelijk alleen er word door Sylvana gezorgd dat mensen elkaar gaan haten wat kan escaleren in nare gebeurtenissen.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:12
Met andere woorden, ook al heb je ergens last van. 'dont rock the boat'.

Je weet ook dat net als dat mijn witte vrienden niet de mening vertegenwoordigen van alle witte mensen, die gekleurde van jouw dat niet doen voor de gekleurden onder ons.

En nee ik vind aanzetten tot haat iets veel zwaarders dan een probleem aankaarten waar wij (de meesten even voor het gemak) niks van willen weten en haar daardoor gaan haten.

Ik heb niks met de zwarte pieten discussie, maar het heeft mij wel tot denken gezet. Ik denk ook dat een heleboel mensen dat te zwaar vinden en dus voor een veel makkelijkere optie gaan en dat is haten. Of op de persoon spelen.
Just my 2 cents
Vind ik leuk
Cookee +2041
zondag 8 januari 2017 om 15:09
Als het voelen van pijn wanneer jou onrecht wordt aangedaan betekent dat je daar niks van mag zeggen.
En als je wel iets zegt dat het een schande is dan verbaast je reaktie mij hooglijk.
Vind ik leuk
younited +3518
vrijdag 6 januari 2017 om 10:08
WTF gast..

Henk heb een kronkel jongens..
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 10:13
Ik heb een hekel aan Sylvana zei roept op tot haat waardoor er geweld komt.
Ik reageer nooit zo drastisch maar deze dame is gewoon een schande voor de mensheid.
0

Read more at http://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/714288/-veel-surinaamse-voetballers-vinden-een-eigen-kledinglijn-belangrijker-.html#comment_1528259#x6QMg1mkqsBwiUdX.99
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:07
Henkie, ik heb je gerapporteerd. Dit soort uitingen kunnen niet en horen hier niet thuis.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 22:19
klasse man heeft het je wat opgeleverd?
Voel je je nu beter?
Vind ik leuk
Leeuw +2076
vrijdag 6 januari 2017 om 10:12
En jij hoort wel zuurstof te krijgen? Wat een nare vet ben jij zeg.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 10:15
Ga weg joh ga lekker met Sylvana spelen volger.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 11:23
Henk, controleer je bronnen goed voordat je iets aanneemt als waarheid. Er wordt heel erg veel disinformatie verspreidt op internet. Vaak klopt er geen reet van. Ik vind Sylvana een akelig mens, maar er wordt ook heel veel foute info over haar verspreidt. Heel veel van wat je leest wat ze gezegd zou hebben is vaak domweg niet waar. Vooral als de bron van de tekst steeds vager wordt.
Vind ik leuk
Leeuw +2076
vrijdag 6 januari 2017 om 12:04
Jij ook een fijne dag.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 10:18
ik ben het roerend met hem eens . ik ben helemaal klaar met dat geneuzel over discriminatie en het kapot maken van onze tradities door deze troela . volgens mij is deze mevrouw toch geboren in Paramaribo , waarom gaat ze daar geen politieke partij beginnen ? lijkt me dat daar wel iets meer te doen is dan in nederland . of zou ze daar niet genoeg betaald krijgen ?
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 10:33
Of ze nu wel of geen gelijk heeft. Jullie verlagen je nu tot hetzelfde niveau als Sylvana, en wat mij betreft tot ver onder haar niveau.

En heel links Nederland neemt rechts Nederland niet serieus door reactie's zoals jullie hierboven plaatsen.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 6 januari 2017 om 10:33]
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 11:12
Andersom neemt heel rechts NL heel links NL niet serieus en daardoor hebben we een gespleten samenleving en wordt het straks onmogelijk om een fatsoenlijke regering te vormen.
In plaats van elkaar niet serieus te nemen zouden beide partijen eens moeten proberen open te staan voor elkaars punten en daar begrip voor te tonen.
Met begrip voor elkaar als uitgangspunt komen we een stuk verder.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 11:21
Maar dan helpt het niet als mensen uitspraken doen zoals hier boven vermeld.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 11:24
Dat ben ik helemaal met je eens, maar de uitspraken van rechtsminnend NL worden wel direct veroordeeld door de linkervleugel met als toevoeging dat de persoon in kwestie een racist is.
Natuurlijke reactie van iemand die uitgescholden wordt is niet begrip tonen, maar boos worden en terugslaan.

Dus eens dat die uitspraken niet helpen, maar de daaropvolgende reactie draagt ook niets bij.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 11:50
Ik denk niet dat uitspraken dat iemand geen zuurstof verdient, opgehangen moet worden, het land verlaten e.d. meehelpen aan de eenheid in Nederland.

Je verlaagt je met zulke uitspraken tot een bepaald niveau waarvan ik vind dat je maar gewoon even je mond moet houden omdat je aantoont niet in staat te zijn tot het voeren van een discussie met normale argumenten.

Maar goed, dit is mijn mening en ik vind het ook wel weer genoeg off-topic
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:00
Ben ik helemaal met je eens. Ik zal dergelijke uitspraken ook nooit doen. Die raken inderdaad kant noch wal en zijn ziek.
Vind ik leuk
Leeuw +2076
vrijdag 6 januari 2017 om 12:05
Volledig mee eens Roelofs. Sommigen hier verlagen zich enorm en doen mee aan haatberichten. Sorry, maar daar doe ik niet aan mee. Of ik haar nou leuk vindt of niet.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 6 januari 2017 om 12:24]
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:10
Zo denk ik er ook over. Helaas hebben die mensen die dat wel doen ook gewoon stemrecht.
Vind ik leuk
younited +3518
vrijdag 6 januari 2017 om 10:06
Gewoon in contracten laten verbieden dat er BVtjes naast gehouden worden.. Dat zal juridisch niet houdbaar zijn, maar Nelie Kroes mocht het ook niet..

En dat dan als zijnde FIFA integraal invoeren graag..
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 10:12
Dat kun je toch nooit voor elkaar krijgen. Je kunt toch niemand verbieden om geld proberen te verdienen... Zeker wanneer je in de lagere regionen van het voetbal zit is het vaak geen vetpot.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 10:09
ja een struisvogel steekt ook zijn nek uit. hou toch op man....
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 10:09
Sylvana Simons pakt het wat smeriger aan Henkie ; Ze geeft haar mening, krijgt reactie, doet huilie huilie dat het discriminatie en racisme is, gevolgd door aangifte.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 10:14
Ben blij dat er mensen nog wel gezond verstand hebben dat deze dame een haatzaaier is.
Vind ik leuk
isnake +1086
vrijdag 6 januari 2017 om 12:08
Dat klopt, maar dat is Wilders bijvoorbeeld ook.
Geeft nog niet weg dat de manier waarop sommigen op haar reageren ook niet door de beugel kan. Haar ex-vriend heeft ook gezegd dat ze het met haar uit heeft gemaakt omdat hij er niet tegen kon dat zij altijd in een slachtofferrol kroop. Schijnbaar kikt Sylvana op de aandacht die zoiets geeft. Het zou veel beter werken om haar maar gewoon te negeren. Dan houdt het vanzelf wel op.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:34
Is goed dat we allemaal zoveel waarde hechten aan wat exen van ons vinden.

Oh wacht....
Vind ik leuk
lemon9 +375
vrijdag 6 januari 2017 om 10:11
Voetbal geen politiek , wie goed is kan alles bereiken in Nederland kleur maakt niet uit .
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:19
Echt Lemon, geloof je dat echt?

Ik denk dat kleur/ras/sexe/geaardheid/geloofsovertuiging/vrienden/familie/woonplaats/etc,etc

Wel degelijk uitmaakt hoe ver je kan komen in dit land, als jij gelooft dat dat niet zo is heb ik respect voor jouw positieve naïviteit (en ondanks dat het zo mag klinken is het niet negatief bedoeld).

Jouw "plafond" wordt bepaald door al die factoren en dat is overal ter wereld zo, ook hier. En ja dat is discutabel maar waar.

(denk ik)
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 16:02
Ik denk dat de sociale ladder waar je geboren in bent nog steeds de grootste factor is(daarna cultuur, ondanks mensen hier ontkennen dat Nederland geen cultuur heeft, lol). Zijn genoeg blanke Nederlanders die net zo weinig zullen bereiken als wel gekleurde Nederlanders, puur omdat ze in een lage economische gezin zijn geboren.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 10:20
Sylvana.. .die moet opgenomen worden
Vind ik leuk
Senna +5185
vrijdag 6 januari 2017 om 10:22
Ja Henk. De jongens moeten toch iets doen na hun voetbal carrière.Een kledinglijn of tabakszaak.
Of ze worden trainer van een voetbal club.En ik denk dat de gekleurde ex voetballers net zoveel kans maken als de niet gekleurde ex voetballers.
Er zijn toch verschillende gekleurde ex voetballers succesvol geweest als trainer.
En wij moeten dit niet zo zwart wit zien.
Ik zie Henk Ten Cate niet als een gekleurde trainer ik zie hem als trainer.Je plaats jezelf in een hokje.
Net als mevrouw Simons.Een hokje wat niet bestaat.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 11:07
Het feit dat je hem niet als "gekleurde trainer" ziet doet dus af aan zijn kleur. Hij is wel degelijk een gekleurde trainer en daar mag hij als hij dat wil best trots op zijn. Maar vaak vinden wij:
"ja maar als een witte trainer vindt dat hij trots is op het witte trainer zijn, is hij meteen een racist"
Dat beste mensen komt waarschijnlijk omdat er geen behoefte is om als witte trainer trots op het wit zijn is, want doordat er zoveel zijn is dat geen "bijzonder" aspect meer. En hoewel je dat nog steeds geen racist maakt, komt het vaak gezien onze geschiedenis wel raar over.
Een gekleurde trainer kan/mag dat (en bij meerdere zaken) wel, omdat er zo weinig van zijn en het dus bijzonder is.

Voel ik mij hierdoor bedreigd, totaal niet want mijn karakter is sterker dan dat. Ik zie overigens gewoon "kleur" hoor, ik let daarbij gewoon op hoe ik ermee omga. Want kleuren (rassen) en verschillen zijn er nu eenmaal. Ik woon niet in een sprookjeswereld waarin alles kan en alles voor iedereen mogelijk is.

We leven anno 2017 en hebben nog nooit een vrouwlijke premier gehad, is dat omdat geen enkele vrouw in dit land hier ooit geschikt voor was....?
Vind ik leuk
Senna +5185
vrijdag 6 januari 2017 om 11:33
Ja ik ben niet blind.Maar ik kijk niet naar iemand zijn huidskleur dat is het zelfde als wel of niet goed gekleed zijn.
Ik zie hem als henk ten cate niet meer en niet minder dan dat

Vrouwelijke Premier weet jij er een dan? ja Rutte die zit er tussen in
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:23
Huidskleur is dus niet hetzelfde als wel of niet goed gekleed zijn.

Kleding kan je aanpassen en dus opgaan in het gezelschap. Huidskleur nooit. Een wezenlijk verschil dus.
Die vergelijking sluit precies aan op mijn punt.
Vind ik leuk
Senna +5185
vrijdag 6 januari 2017 om 12:33
Neen het ging erom hoe je naar iemand kijk en ik zie henk
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:37
Dan ben jij goed bezig, helaas is niet iedereen zo. Want dat Henk zich niet in een hokje dient te plaatsen wil niet zeggen dat anderen het niet voor hem doen.
Dat is nu eenmaal de realiteit. Dat is wat hij volgens mij met dit interview aangeeft.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 10:28
In Engeland ben je de "Boss" en in Nederland de "vriend" daar zit het verschil in! Henkie zegt niets want anders krijgt hij net als Sylvana de strontkar over zich heen, de Nederlandse bevolking heeft meer dan de buik vol van types als Sylvana en Quincy die denken wel even Nederland naar hun hand te zetten en elke blanke Nederlander weg te zetten als racist als ze Sinterklaas nog vieren met een zwarte piet!

Enige wat je kan doen als club is zo weinig mogelijk of geen buitenlanders kopen! Je weet dat als je Memphis haalt dat voetbal op de 2e plaats komt, je weet dat als je Barazite haalt dat je een moskee in je stadion kan bouwen en dat hij weigert vrouwen een hand te geven, je weet dat als je een donkere speler haalt er opeens tig familie leden en vrienden kaartjes moeten hebben voor elke wedstrijd (er zijn zelfs spelers die eisen elke wedstrijd 10 kaarten voor vrienden)
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 10:52
Nou, een door en door racist kunnen we je misschien nog niet noemen op basis van 1 post, maar je komt wel vrij bevooroordeeld over en dat is vrijwel even benadelend en in sommige gevallen zelfs gevaarlijk.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 11:03
Daar heb je de blanke Obama en de Nederlandse Sylvana! Gelijk het woordje racisme in de mond nemen en vingertje wijzen..man man.

De waarheid is soms hard, heeft weinig te maken met gevaarlijk!

Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 11:13
Nu maak je van "vooroordelen" de "waarheid".

Ok, mag ik dan vragen waar je rekening mee moet houden als ik "Nederlanders" (en dan even blanke voor het gemak) bij je club haalt.

Ben benieuwd......?
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 11:25
Er zijn maar 2 dingen waar je rekening mee moet houden!

Talent en of inzet/doorzettingsvermogen...type Vincent Janssen, Larse Schonen.

Maar zo te horen zie jij liever spelers als Lukaku en Benteke a 1,91 meter lang en het lichaam van een beer, maar totaal geen techniek hebben en er geen reet van kunnen. En spelen die 2 niet dan heb je ellende in de groep, want ze voelen zich groter dan de club
[Reactie gewijzigd op vrijdag 6 januari 2017 om 11:39]
Vind ik leuk
Senna +5185
vrijdag 6 januari 2017 om 11:38
schone is geen nederlander even voor het gemak
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:32
Nu zet jij "talent/inzet/ en doorzettingsvermogen" als puur Nederlandse kwaliteiten neer?

Als je dat doet, vergeet dan grootheidswaanzin niet, daarbij wordt je nu ook een beetje "eng".

Dit zijn hele goeie kwaliteiten, ik snap nu niet dat er geen Nederlanders rijk vertegenwoordigd zijn bij elke grote club wat heet bedrijven of grote posten in de wereld. We zijn immers talentvol, tonen inzet en stoppen niet want we hebben doorzettingsvermogen.

Sh#t ik stop, want ik begin bijna net zo "vreemd" te klinken.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 13:57
De VOC mentaliteit :)

Alleen gaan we niet meer met de boot naar Kerkrade of Groningen maar pakken we de bus helaas.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 11:59
Blanke Obama? Nederlandse Sylvana? Lol. Ik heb geen idee waar je het over hebt. Ik maak gewoon een constatering hoor. Je scheert namelijk nogal een hoop dingen over 1 kam. Waarheid is altijd een deel subjectief (iedereen heeft zijn eigen waarheid) maar zolang we niet over feiten spreken die onderbouwd zijn dan kom je niet echt geloofwaardig over bij mensen. Vandaar dat je dus ook gevraagd werd om jezelf nader te verklaren.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 6 januari 2017 om 12:00]
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 10:47
Je kan het eens of oneens zijn met Sylvana, en ik respecteer beide standpunten of kampen, maar we kunnen niet ontkennen dat ze wel belangrijk is voor de maatschappelijke discussie over het onderwerp zwarte piet en meer algemeen institutioneel racisme. Ontkenning en woede zijn bij een harde confrontatie normaal. Ondanks dat ze nogal met een botte en vrij onsympathieke bijl erop in heeft gehakt (en dat werkt niet altijd even goed) blijft de kern van haar standpunt sterk overeind.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 6 januari 2017 om 10:48]
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 10:59
Volgens mij zijn dat de laatste stuiptrekkingen. Hoe lang duurt het nog en dan zijn wij Nederlanders is de minderheid en dan mogen wij zeggen wat we willen en moeten de anderen stil zijn. Want zo het hier in Nederland gaat, kan alleen de meerderheid de minderheid discrimineren.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:10
Maar dat is eigenlijk het typerende karakter van discriminatie en in het verlengde racisme; Een meerderheid (maakt niet uit welke) heeft als collectief de mogelijkheid om een minderheid (maakt niet uit welke) weg te cijferen en/of te onderdrukken. Discriminatie/racisme kan zich dus op allerlei verschillende vormen en manieren presenteren in een samenleving. Het kan bewust of onbewust voorkomen, maar wel altijd met hetzelfde effect. Het Sinterklaasfeest heeft in Nederland zeer zeker een grote en belangrijke traditie. Dat wil echter niet zeggen dat het niet is voortgekomen uit een racistische invalshoek en dat het effect ervan discriminerend is of kan zijn. Ik snap dat de discussie in NL vrij hoog is opgelopen over dit onderwerp, maar heb me toch nog enigszins verbaasd dat niemand echt succesvol is geweest om dit onderscheid goed duidelijk te maken of naar voren te schuiven tot nu toe.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 6 januari 2017 om 12:12]
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:43
Je punt kan nog zo goed geformuleerd zijn, als de toehoorder het niet wil ontvangen zal het nooit aankomen.

Op dat punt zitten we nu.

Voor wat betreft sommige is het ook een beetje als: "Parels voor de zwijnen werpen".
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 13:11
Sinter Klaas en zijn zwarte pieten kun je het zelfde zien als de Kerstman en zijn elfjes. Beide hebben hulpjes die komen uit een minderheid, de ene is gekleurd de ander van geringe grote. Maar over die 2e wordt niet gesproken, waarom de 1e dan wel. Je kunt overal wel wat achter zoeken. Negerzoenen mag ook al niet meer, wat mag er straks nog wel? Dat ze nog niet gevallen is voor: iemand de zwarte piet toespelen, zwartwerken, wit op zwart ( snoep) dammen of schaken, beide is een strijd tussen wit en zwart. Maar witte boorden criminelen mag dan weer wel.
Vind ik leuk
Senna +5185
vrijdag 6 januari 2017 om 11:10
Niet helemaal waar.Ten eerste wie was zwarte piet.En wat is de bedoeling van zwarte piet.
De bedoeling van Al Jolson was ook geen discriminatie.
Wie was Zwarte Piet.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:20
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt. Ik denk dat de grote meerderheid in Nederland die het Sinterklaasfeest wil vieren met Zwarte Piet erbij niet bepaald racistische bedoelingen heeft. Desalniettemin bestaat de oorsprong in een karikatuur verschijnsel van zwarte mensen. Ook worden er regelmatig donkere kinderen geplaagd en gepest door vergeleken te worden met Zwarte Piet. De bedoeling is dus eigenlijk niet echt meer belangrijk als we letten op deze twee feiten. We moeten kijken naar het effect.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 6 januari 2017 om 12:22]
Vind ik leuk
Senna +5185
vrijdag 6 januari 2017 om 12:31
bijna goed de oorsprong van Zwarte Piet is geen verschijnsel van Zwarte mensen
maar van mensen die gekleurde maskers op hadden zwart groen enz
het zijn twee verschillende verhalen door elkaar gevoegd
en ja wat is het effect hier van misschien opvoeding
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:35
Ik ben geen expert in de Sint geschiedenis dus mogelijk heb je gelijk mbt oorsprong. Ik baseer mijn mening strikt op zijn vertoning zoals hij vandaag de dag eruit ziet en door de tijd heen is aangepast.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 6 januari 2017 om 12:36]
Vind ik leuk
Senna +5185
vrijdag 6 januari 2017 om 12:41
Ok
Het moet niet zo zijn dat wij mensen daar mee kwetsen punt
maar iedereen weet toch dat hier niks negatief in zit of dat het de bedoeling zou kunnen zijn om hier iemand mee te kwetsen.maar met een kleuren piet ga ik mee akkoord zo was het verhaal ook eigenlijk.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 13:19
Moeten we naast onze gebruiken ook onze taal verder zuiveren van woorden die voor negatieve effecten kunnen zorgen. Moeten wij ieder woord dat wij uitspreken of opschrijven op een zilveren schaaltje wegen om te kijken of we niemand kwetsen. Mar ondertussen krijgen wij in ons eigen land en binnen onze eigen cultuur van alles naar ons hoofd geslingerd en dat moeten wij maar accepteren. Van andere culturen die wij in ons land hebben toegelaten omdat ze het in hun eigen land/cultuur zo slecht hebben, mogen we onze vrouwen geen waarde meer toekennen, want deze zijn minder dan niets. Zijn we daar Nederlanders voor om ons door anderen de wet voor te laten schrijven? Dacht het niet. Het woord inburgeren krijgt dan ineens een ander betekenis voor de autochtoon. Komt dan meer neer op dat de autochtoon zich aan moet passen en in moet burgeren in de allochtone cultuur. Hoever wil je gaan en nee dit is niet opruiend bedoelt maar zo komt het zo langzamer hand wel over.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 14:05
Ik zou drammen nou niet willen benoemen als belangrijk in de discussie.

Volgens mij is Nederland een democratie en zover ik weet heeft dan de meerderheid het voor het zeggen. In de Zwarte Pieten discussie die aangewakkerd is door een handje vol criminelen cq activisten uit de Bijlmer en waarvan meer dan 85% van de Nederlanders blijft roepen zwarte piet blijft zwarte piet. Dan snap je als Sylvana en Quincy niet hoe Nederland werkt en ben je uit op een 2 deling in de samenleving. Ophitsen en opruimen is hen op het lijf geschreven, elk jaar bij de intocht er voor zorgen dat Nederlandse regels aan de laars worden gelapt, elk jaar worden die Bijlmergangers de politie bus ingeslagen omdat ze weigeren te luisteren en zich te houden aan de Nederlands regels, normen en waarden. En dan als hardste staan te roepen discriminatie en racisme..terwijl ze het zelf lopen uit te lokken!
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 10:57
Het is jammer om reacties te lezen, dat er mensen zijn die dusdanig onderontwikkeld zijn en maar met de menigte meelopen en denken dat zij een mening hebben. Zonder Sylvana te kennen en uit te maken voor een trutje. Misschien moeten sommige zich meer gaan verdiepen in het Sinterklaas verhaal en dan kom je er daadwerkelijk achter waar zijn oorsprong ligt, maar wij Nederlanders weten dit al eeuwen te verbloemen als kinderfeest.

Meneer Fraser gewoon de voetballers aanpakken. Die voetballers mogen blij zijn, dat ze zo veel talent hebben dat zij het beroep voetballer mogen uitoefenen. Als ik zo veel nevenactiviteiten zou hebben zoals een kledinglijn om dat maar even als voorbeeld te gebruiken en mijn primaire baan lijdt er onder, dan mag ik thuis blijven. DUS AANPAKKEN DIE HANDEL!!
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 11:20
Wat nou aanpakken die handel?
Vind ik leuk
Senna +5185
vrijdag 6 januari 2017 om 11:52
Het verhaal luid als volgende Sint-Nicolaas is de beschermheilige van apothekers, bankiers, kooplieden, boogschutters, berouwvolle dieven, brouwers, studenten, kinderen en schutspatroon van de zeelieden. Veel havensteden hebben Sint-Nicolaas als beschermheilige
Het dodenleger van zwarte krijgers staat model voor de Zwarte Pieten.
heel verhaal eigenlijk zijn er een paar verhalen door elkaar gegooid.
De Wilde Jacht uit dit verhaal komt zwarte piet vandaan.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 6 januari 2017 om 12:03]
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 16:06
Tuurlijk, elke Nederlander is een racist die aan sinterklaas doet, snap je niet dat dat juist discriminerend is. AANPAKKEN DIE GEKKEN die denken dat elke Nederlander een racist is.
Vind ik leuk
Hupfean +1217
vrijdag 6 januari 2017 om 11:22
Laat aub lama ss hierbuiten, het gaat hier over voetbal. Dat misselijke wijf is al in elk nieuwsbericht.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 11:27
Sylvana Simons Steekt haar nek uit op een verkeerde manier, heb meerdere malen haar tijdens een interview gehoord en ze komt naar mijn idee heel arrogant en betweterig over. Zonder zelfreflectie en humor tja dan ben je naar mijn idee geen goede politicus!

Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 11:49
Zonder humor geen goei politicus? Hahahahaha jij hebt het wel en mag ik vragen op welke humorvolle politicus je gaat stemmen?
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 11:56
Jij ziet zeker al een clown voor je nou ik kan je vertellen dat Humor en incaseringsvermogen een belangrijk onderdeel is in politiek. Anders wordt je zo'n chagrijn,wijsneus als Sylvana Simons.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:00
Hahahaha
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:26
Precies. Waar veel mensen moeite mee hebben is dat het vaak niet gaat om wat je zegt maar hoe. Zeker als je gelijk hebt valt er bij een meningsverschil of verschillende opvattingen nog vrij veel te winnen bij redelijke mensen als je de stijl van de boodschap aanpast zodat deze respect, erkenning, en sympathie benadrukt.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 11:48
Als bekend persoon of als weldenkende burger moet je niet eens meer willen je mening te geven. Aangezien de laag geschoolde het is allemaal de schuld van moslims en zwarten dat mijn leven mislukt is je openlijk en aangemoedigd komen bedreigen.
Vind ik leuk
Senna +5185
vrijdag 6 januari 2017 om 11:56
dit verhaal kennen we.het is nooit de schuld van de elite. altijd van de laag geschoolde.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 11:59
Je hebt gelijk hun hebben het internet mogelijk gemaakt waar jullie mensen op lopen te bedreigen.
Vind ik leuk
Senna +5185
vrijdag 6 januari 2017 om 12:06
Als wij de elite hun gang laten gaan Zijn wij morgen weer allemaal slaven.
De elite zijn de oorzaak van alle ellende op de wereld .
[Reactie gewijzigd op vrijdag 6 januari 2017 om 12:07]
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:12
Wat is volgens jouw de elite? Ik hoor vaak dat ik grachtengordel bewoner daar bij hoor maar ik snap het niet helemaal?


PS je komt een beetje schizofreen en paranoïde over gaat het wel goed met je?
Vind ik leuk
Senna +5185
vrijdag 6 januari 2017 om 12:25
Nou ik zou je gerust stellen jij hoort daar zeker niet bij .
En zeker niet als je in de kelder woont van een grachtenpand.
En schizofreen al helemaal niet. er staat hier een leger van russen en Chinezen
voor mijn deur die praten met mijn andere ik .
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:45
Kelder hahahaha nee daar staan twee van die sterretjes zoals op jouw avatar alleen zitten ze bij mij op de grill van mijn auto's. En weet je hoe dat me op me dertigste is gelukt? De tijd dat jullie over minderheden lopen te janken werkte ik me de pleuris geen werk hoor ik de psvers roepen? Ik dacht toen dan maar me eigen bv beginnen inplaats een fabeltje over de elite en minderheden te roepen.
Vind ik leuk
Senna +5185
vrijdag 6 januari 2017 om 13:05
Nou ik zie op je profiel dat je wel een man bent wat je zo niet zal zeggen.
En wat zijn in jouw ogen dan minderheden elite zijn toch ook minderheden.
Vroeger kon ik ook zo jongen die alles twee keer meer had dan de anderen .
daar is trouwen niks van geworden
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 13:34
Minderheden zijn in deze context mensen van andere etnische, religieuze of linguïstische kenmerken binnen het Nederlander zijn. En dat verhaal van die jongen is toch niet vreemd? Snap niet echt wat je daarmee wil zeggen. Neem aan dat iedereen snapt dat succes geen garantie is en dat je daar hard voor moet werken.
Vind ik leuk
Senna +5185
vrijdag 6 januari 2017 om 13:39
Zo dat moest je even op zoeken pffff
twee sterren in de kelder! ik snap niet dat jij bij de elite hoort zo bijster slim ben je niet. succes is niet een paar meiden uit oost europa achter het raam zetten .
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 13:50
succes met denk en pvv je verdiend het!
Vind ik leuk
Senna +5185
vrijdag 6 januari 2017 om 14:04
Succes met Denk en PVV.
Ja met Mark Rutte zijn we ver gekomen .
Fijne dag nog verder! Op twee hoog achter in de psychische afdeling
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 13:27
De DENKwijze van mevrouw Simons en die van haar ex-partij DENK is alleen maar gericht op de gekleurde medelander en elke vorm van haat en discriminatie richting deze gekleurde medelander. Wat in heel haar en ook de partij DENK ontbreekt is de strijd tegen vele andere soorten van discriminatie. De open brief die door Nol de Vries is gericht naar mevrouw Simons is veelzeggend en doet de ogen wel openen. Waarom hoor je haar en haar ex-partij niet over deze vormen van haat.

Voor mensen die de brief willen lezen: Google even naar 'Man schrijft open brief aan Sylvana Simons'. Lees deze door en ga dan na of je mening over mevrouw Simons en de partij DENK nog hetzelfde is.

Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 13:49
Klopt en de PVV voor de andere kant...

Het grappige is daarom ook dat ze elkaar voor het zelfde uitmaken. Ik lig in een deuk van het niveau en kennis van me medelanders tv praatprogramma's zijn nog nooit zo humoristisch geweest.
Vind ik leuk
Senna +5185
vrijdag 6 januari 2017 om 15:09
Hij heeft gelijk maar wat probeer jij nu aan te wakkeren met dit bericht.
Vind ik leuk
Senna +5185
vrijdag 6 januari 2017 om 15:20
Ik krijg het idee als je hier op VP iets over het joodse folk zegt dat het dan ge delete word.
Vind ik leuk
Vak-DD +5459
vrijdag 6 januari 2017 om 16:55
Beste Henk, je word hier niet beoordeeld op jouw afkomst als trainer maar op jouw prestaties. Dus als je slecht presteert zoals nu en je ontslagen word dan ligt dat niet aan jouw afkomst. Daarbij zijn wij ooit het hoogst geëindigd met Henk ten Cate die ook een kleurtje heeft. En wat betreft dat mens van een Simons, die kan en had helemaal niks en probeert nu via de media weer te scoren. Je denkt toch niet dat die veel stemmen zal halen.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 21:58