Homoseksualiteit blijft voetbaltaboe: 'Eenmaal uit de kast kun je er niet meer in'

Homoseksualiteit blijft voetbaltaboe: 'Eenmaal uit de kast kun je er niet meer in'

maandag 9 januari 2017 om 23:43

Een van de gevoeligste onderwerpen in de voetballerij blijft homoseksualiteit. Van maar weinig profvoetballers is bekend dat zij niet op vrouwen, maar op mannen vallen en dat heeft alles te maken met de angst die regeert om beschimpt te worden in een wereld waar een machocultuur heerst. FA-voorzitter Greg Clarke zou dat graag anders zien.

Een onderzoek in oktober jl. van BBC Radio 5 wees uit dat acht procent van de Engelse voetbalsupporters niet meer naar hun team wil kijken wanneer blijkt dat een van de spelers homo is. "Toch wees het onderzoek uit dat de meeste mensen hun ploeg in dat geval gewoon zouden blijven steunen, maar ik ben meer bezorgd over wat zij zullen zeggen over de homoseksuele voetballer bij een andere club", aldus Clarke in gesprek met The Times.

Toch hoopt Clarke op een 'coming out' in het topvoetbal. "Als een aantal topvoetballers uit de kast wil komen, waarom doen ze dat dan niet gezamenlijk?", vervolgt de FA-voorzitter. "De Premier League, Football League en FA zouden aan het begin van een seizoen met zulk nieuws naar buiten kunnen komen. Expres aan het begin, wanneer iedereen nog vrolijk is, de zon schijnt en iedere fan denkt dat het zijn seizoen gaat worden."

In 1990 werd Justin Fashanu de eerste voetballer in Engeland die openlijk verkondigde homoseksueel te zijn. Acht jaar later, toen hij 37 jaar oud was, pleegde Fashanu zelfmoord. Sindsdien is er nooit meer een profvoetballer in Engeland uit de kast gekomen. "Ik wil ook geen deel uitmaken van een groep die zegt: je moet uit de kast komen. Dat is niet juist. Mensen zijn voorzichtig. Eenmaal uit de kast kun je er niet meer in", besluit Clarke.

Lees meer over:Premier League

Plaats een reactie

dinsdag 10 januari 2017 om 00:12
Nou Ronaldo go first..


Zonder gekheid. Het zou fantastisch zijn als het op een dag kan en ook gebeurd. Dat er 8% rondloopt die roept: dan kijk ik niet meer naar mijn team.. man man wat een hersenloze, hoe verzin je het. Laat een voetballer ook een gewoon geaccepteerd mens zijn in welk opzicht dan ook.
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 00:14
Ik ben zelf gay , maar blijf het jammer vinden dat dit onderwerp steeds maar moet terugkomen in de voetbalwereld. Het draait toch om voetbal , wat boeit mij nou wie met wie neukt of waar diegene opvalt. Dat zijn allemaal story's voor de Prive en dergelijke bladen. Zolang een homo maar zichzelf blijft na het uit de kasten komen , en zich niet opeens ontzettend vrouwelijk gaat gedragen , zal het ook wel meevallen met de negatieve reacties , en ik spreek uit eigen ervaring.
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 04:23
Het zijn niet alleen de supporters, maar ook in kleedkamers heerst een macho cultuur; het gaat om geld, auto's, kleding maar bovenal vrouwen...en veel ook. Ikzelf heb op hoog niveau rugby gespeeld en ondanks dat het opleidingsniveau een stuk hoger ligt dan bij een gemiddeld professioneel voetbalteam, was homoseksualiteit echt iets waar geen plaats voor was in de kleedkamer; je slaapt bij elkaar op de kamer, je douchet met elkaar, er is veel fysiek contact... om de een of andere reden veranderd er iets als iemand dan gay blijkt te zijn, hoe dom en kortzichtig dit ook mag zijn.

Ik dacht eerst dat het ook aan ons land lag, waar er sowieso een macho cultuur is, maar hier merkte ik al snel dat het niet anders is. Dit soort dingen veranderen niet zomaar en het is verschrikkelijk als je denkt dat er in elk team statistisch gezien minimaal 1 homo tussenzit die niet mag zijn wie hij is, maar als je de 'coming outs' gaat forceren krijg je verschrikkelijke zaken als bij Fashanu destijds.

Ik hoop dat de sportwereld er ooit klaar voor is, want als ik op zondag rustig een wedstrijd wil kijken en m'n vrouw continu loopt te vertellen over van alles en nog wat terwijl ze door het beeld loopt, dan denk ik wel eens: "die gays are on to something"!
[Reactie gewijzigd op dinsdag 10 januari 2017 om 04:25]
Vind ik leuk
Teo Smith +13805
dinsdag 10 januari 2017 om 09:19
Wel heel triest dat er in 2017 nog steeds zo over word gedacht.
Vind ik leuk
Youri99 +6065
dinsdag 10 januari 2017 om 14:23
Zou wel hilarisch zijn als Akinfenwa uit de kast komt.
Vind ik leuk
Cantona +825
dinsdag 10 januari 2017 om 17:16
Jammer dat het nog zo is maar de acceptatie gaat niet zo snel als we willen.
Het moet ook niet uitmaken wat je geaardheid is , het gaat uiteindelijk om het voetbal, maar ik denk dat het grootste deel van de Nederlandse bevolking er nog niet aan toe is , hoe hard ze ook roepen dat ze tolerant zijn.
Bij het vrouwenvoetbal is het volgens mij al wel geaccepteerd.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Homoseksualiteit blijft voetbaltaboe: 'Eenmaal uit de kast kun je er niet meer in'