Groot nieuws uit Zwitserland: mega-WK met 48 deelnemers een feit

Groot nieuws uit Zwitserland: mega-WK met 48 deelnemers een feit

dinsdag 10 januari 2017 om 10:51

De kogel is door de kerk. Vanaf 2026 doen er 48 landen mee aan het WK Voetbal. Dinsdagochtend is het voorstel van de FIFA tijdens een speciale vergadering goedgekeurd, laat de wereldvoetbalbond via de officiële kanalen weten. 

Met de nieuwe WK-opzet krijgt Gianni Infantino, de nieuwe baas van de FIFA, zijn zin. Tijdens zijn verkiezingscampagne beloofde hij al een zogenaamd mega-WK. De afgelopen decennia namen er 32 landen deel aan het toernooi, dat elke vier jaar plaatsvindt. Zij speelden in acht poules van vier landen.

Per 2026 gaat die opzet dus veranderen. Er zullen zestien poules van drie landen komen: A tot en met P. De nummers één en twee van elke groep kwalificeren zich voor de eerste knock-outronde. Het aantal wedstrijden op het WK neemt met deze opzet toe van 64 naar 80. Voor de FIFA is dat vooral financieel interessant. Eerder werd al berekend dat er met de nieuwe opzet zo'n één miljard euro extra in het laatje komt. 

Poll

Goede beslissing?

(496 stemmen)

Plaats een reactie

dinsdag 10 januari 2017 om 10:55
mooi toch iedereen maakt kans en meer wedstrijden voor ons om te zien!
Vind ik leuk
poklane +1042
dinsdag 10 januari 2017 om 10:57
Ja, wat leuk man, een groep met Kroatië, Venezuela en Saudi Arabië, daarvoor kijken we naar het WK!!!
Vind ik leuk
Cappie +3253
dinsdag 10 januari 2017 om 11:03
16 poules, dus de kans dat Kroatië groepshoofd wordt is klein. Je moet dan meer denken aan Argentinië, Kroatië, Saudi Arabië. Oké, misschien ook nog niet heel spannend. Maar ook op het voorgaande WK waren er genoeg poules die echt minder interessant waren. Maar toen had je nog 6 wedstrijden per poule, nu maar 4. Daarna in de knock-out fase wordt het al een stuk leuker.
Vind ik leuk
poklane +1042
dinsdag 10 januari 2017 om 11:05
Kroatië is op dit moment de #14 van de wereld hoor.
Vind ik leuk
Cappie +3253
dinsdag 10 januari 2017 om 11:08
Oké. Maar dat heeft verder weinig invloed op de poule. In de oude situatie zou een Kroatië ook net wel groepshoofd kunnen worden (als ze nog iets stijgen) en dan kun je ook minder interessante poules krijgen.

Groot voordeel is dat de poule fase sneller voorbij is. Niet 3, maar 2 wedstrijddagen per poule.
Vind ik leuk
poklane +1042
dinsdag 10 januari 2017 om 11:12
Nee hoor, de poule duurt gewoon nog steeds 3 speeldagen. Met 4 teams:
Speeldag 1: Team A - Team B en Team C - Team D
Speeldag 2: Team A - Team C en Team B - Team D
Speeldag 3: Team A - Team D en Team B - Team C

Met 3 teams:
Speeldag 1: Team A - Team B
Speeldag 2: Team B - Team C
Speeldag 3: Team A - Team C
Vind ik leuk
Cappie +3253
dinsdag 10 januari 2017 om 11:28
Hahaha. Ja, sorry. Klopt :P
Waar ik speeldagen zei bedoelde ik dat het aantal wedstrijden minder wordt in de poulefase.

Nou ja, ik ben nooit zo tegen dit soort veranderingen. Op het WK 1990 speelden ze nog in 6 poules waardoor de beste nummers 3 ook doorgingen. Dat vond ik pas raar. En toen waren er ook voldoende poules met totaal oninteressante wedstrijden (Joegoslavië-VAE, om maar eentje te noemen).
Vind ik leuk
Teo Smith +7844
dinsdag 10 januari 2017 om 12:49
Bijna even goed als wij of beter. haha.
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 11:11
Ik ben het echt.helemaal.met je eens. Lekker skippen dat k$t toernooi. Ik ga wel een keer kijken als er 8 landen over zijn. Het voetbal Is 1 grote melk koe aan het worden. De clubs mogen de salarissen betalen en de FIFA en KNGB'S mogen de zakken onbeperkt vullen.
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 10:55
Dit krijg je als je de kleine landen even veel stemrecht geeft
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 11:05
Tja zoiets heet democratie..
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 11:18
Ja dat de Farao Eilanden met 30.000 inwoners (een schatting) evenveel stemrecht heeft als Duitsland met 80 miljoen klinkt heel logisch.
Vind ik leuk
Feye1908 +2673
dinsdag 10 januari 2017 om 12:20
Joh leggen die in Egypte? Ik ken wel de Faeroër eilanden ;-)
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 13:51
Ja had even geen zin om te googlen :) Wilde ook eerst tussen haakjes zeggen ( ik zeg maar wat) maar koos toch voor schatting :P
Je hebt gelijk.
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 11:21
Deels waar, alleen zou een systeem waarbij de stem van een land afhankelijk is van een bepaalde weighting geschikter zijn. Nu hebben eilanden en dwergstaten met nog geen honderdduizend inwoners zonder voetbalcultuur een even zware stem als de Engelse FA en de Duitse DFB. Dit systeem is een bakermat voor corruptie aangezien de voorzitters van die kleine staatjes voor een zakje snoep om te kopen zijn, maar even belangrijk zijn in het stemproces als de mondiale grootmachten.
Vind ik leuk
poklane +1042
dinsdag 10 januari 2017 om 10:55
Hopelijk dondert de gehele FIFA binnenkort in elkaar. Het zal helaas wel niet gebeuren maar je mag altijd hopen...
Het ergste is nog wel dat je nu 16 poules van 3 landen krijgt. Dit betekent dus dat op de laatste speeldag van de groepsfases teams het eventueel op een akkoordje kunnen gaan gooien. Dit betekent ook dat sommige teams 1 week rust krijgen voordat de knock-out fase begint terwijl een ander team misschien 3 of 4 dagen rust krijgt. Maarja, zoals altijd bij de FIFA beslist het geld....
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 10:56
Dat zal smullen worden... grootmachten tegen dwergen.

Ik dacht juist dat daar alleen de kwalificaties voor zijn.

Eén voordeel is echter wel dat 'ons Oranje' meer kans heeft om zich te kwalificeren.
De laatste tijd hapert dat nog al eens.......


Zoals de media al melden gaat het de FIFA waarschijnlijk alleen maar om eigen inkomsten en niet om het sportieve aspect:

"Het aantal wedstrijden neemt toe van 64 naar 80 en dat betekent weer dat de schatkist van de FIFA gaat rinkelen. Het levert namelijk extra inkomsten van zo'n 1 miljard euro op. "
[Reactie gewijzigd op dinsdag 10 januari 2017 om 11:03]
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 11:03
Zien we Oranje wellicht ook nog op het WK. ;-)
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 11:59
Daarom was Nederland ook een fel voorstander. Weten we in ieder geval zeker dat we het WK halen.
Vind ik leuk
Feye1908 +2673
dinsdag 10 januari 2017 om 12:22
jij bent optimistisch.
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 13:28
Natuurlijk. Danny Blind is dan geen bondscoach meer :).
Vind ik leuk
RS77 +68
dinsdag 10 januari 2017 om 11:04
vind het erg jammer, wk met 32 landen en een ek met 16 landen was prima zoals het was, nu word het wk net zo slecht om naar te kijken zoals het ek van vorig jaar
Vind ik leuk
michelhx +1473
dinsdag 10 januari 2017 om 11:10
Opbrengst 1 miljard: Dat verklaart gelijk de enige reden waarom. Het zal wel weer voor een hoop stress zorgen op de speelkalender, spelers worden overbelast en ga zo maar door, maar met die 1 miljard blijft er voldoende over om de clubs financieel te vergoeden. Of het goed is voor het voetbal betwijfel ik ten zeerste. Aan de andere kant, als je een écht WK wilt hebben, zorg dan gelijk dat alle landen van de wereld mee doen. Ben je ook van die kwalificaties af.
Vind ik leuk
2cents +25216
dinsdag 10 januari 2017 om 11:12
Ach, nu maken ook kleinere landen als Nederland weer een kansje om mee te doen. Met maar 16 wedstrijden meer wordt het niet eens heel veel groter. En dat je beter pas ná de poulefase kunt gaan kijken was afgelopen keer ook al zo.
Vind ik leuk
Ricky +3556
dinsdag 10 januari 2017 om 11:16
Juist 2 miljard extra stelletjes maffia
Vind ik leuk
Teo Smith +7844
dinsdag 10 januari 2017 om 11:20
Oranje heeft weer een kans hahahahaha. Blind zet je schrap.
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 11:59
Ik mag hopen dat Blind tegen die tijd lekker ergens anders zit!
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 11:24
De eerste paar weken met de poulefase kunnen we nu helemaal over slaan. De vorige keer was er al geen fluit aan. Dan wordt nu niet beter.
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 11:26
het geld circus is rond.De doodsteek can het voetbal
Vind ik leuk
Mdam +187
dinsdag 10 januari 2017 om 11:29
Leuk, nog meer Rukwedstrijden...
Vind ik leuk
Senna +4284
dinsdag 10 januari 2017 om 11:32
Mooi bericht voor Danny Blind
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 11:36
hoppakeeeee meer kans dat Nederland zich kan kwalificeren!!
Vind ik leuk
Liwwadder +2813
dinsdag 10 januari 2017 om 11:43
Mooi voor de kleinere landen die dan een kans krijgen maar voor het toernooi veel te lang natuurlijk. Dan hebben we een maand wk voetbal elke dag zeker.
Vind ik leuk
JCJWZ +5621
dinsdag 10 januari 2017 om 11:44
Kan Blind ons straks misschien toch nog naar een wk loodsen, of schaffen ze de kwalificaties af?
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 12:09
Reken je niet rijk. Het volgende voorstel ligt er al: de volgende landen mogen met 3 teams meedoen ( automatisch geplaatst) : Duitsland, Spanje, Frankrijk, China ( hebben zich ingekocht voor 2 miljard) , Brazilië en Argentinië . De volgende landen mogen met 2 teams uitkomen ( ook automatisch geplaatst) , Engeland, Italië, Uruguay, Korea, Japan, Iran, Amerika, Rusland. Verder kunnen deze landen een extra plaats winnen, door zich daar voor via de poule fase te plaatsen. Het gastland mag 4 teams uitbrengen ( is beter voor de bezetting van de tribunes) Van de overige landen mogen de nummers 1 via de play offs bepalen wie mee mag doen.
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 12:16
Je bedoeld WK onder de 21,19 en 17?
Vind ik leuk
Jozef +12659
dinsdag 10 januari 2017 om 12:51
Deze is echt leuk, Jos Willemsen!

Alleen best een beetje zuur dat het ergens op gebaseerd lijkt..
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 13:02
De achterliggende gedachte is: als het geld oplevert dan is alles mogelijk bij de FIFA. Dat het voetbal daar bij naar de kloten gaat, maakt niet uit.
De KNVB denkt al net zo gek, door de supercup te willen verkopen aan het buitenland.
Vind ik leuk
Jozef +12659
dinsdag 10 januari 2017 om 13:04
Wederom met je eens, het is te belachelijk voor woorden.

Konden we er maar iets aan veranderen...
Vind ik leuk
Foebele +22080
dinsdag 10 januari 2017 om 12:16
De FIFA moet kapot!! De fik er in! Gister zagen we weer een totaal zinloze nieuwe 'prijs' voorbij komen die uiteraard weer door Ronaldo gewonnen werd (of anders door Messi, het andere marketing object) en nu komen ze weer met dit gedrocht!

Het EK in Frankrijk was een drama, alleen niemand heeft het er meer over! Ik heb nog nooit zo'n kut toernooi gezien als afgelopen zomer en dat had niets te maken met de afwezigheid van Nederland en nu krijgen we die waanzin dus met het WK.

Ik denk dat ik het voetbal maar ga boycotten en een andere sport ga zoeken, er is echt geen bal meer aan zo, het voetbal is nog oneerlijker dan het echte leven waarin de rijken jaarlijks rijker worden en alles eronder jaarlijks meer moeten inleveren!
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 12:21
Over het voetbal ben ik het met je eens.

Alleen je laatste alinea is vreemd, ik weet niet in welk land je woont. Maar in Nederland is er sprake van nivellering. Dus de rijken betalen meer belasting en de armen ontvangen meer subsidie
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 14:19
In het Rijk(e) Nederland vormt Jan Modaal de benen die het land moeten dragen om
de armen te ondersteunen. De rijken weten heel goed hoe ze de belasting moeten omzeilen.
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 14:34
Ik volg hoofdzakelijk alleen onze nationale competitie nog. Met uitzondering van topwedstrijden zoals Barcelona - Real Madrid. Ik ben er verder al een tijdje wel klaar mee. Zouden er meer moeten doen, maar zolang met blijft klagen maar toch blijft kijken zal het alleen maar nog commerciëler worden en dus oninteressante. Denken ze nu echt dat ik Jemen - Nicaragua ga kijken.
Vind ik leuk
Feye1908 +2673
dinsdag 10 januari 2017 om 12:16
It all about the money...de WK toppers San Marino - Fillepijnen of Uganda - Uzbekistan. Je gaat er bijna voor op het puntje van je stoel zitten. Nog meer lege stadions tijdens de wedstrijden. Top plan!

Enig voordeel is dat we dan met het NL elftal een kans maken om ons te kwalificeren. Of schaffen we de kwalificatie rondes af en mogen standaard de eerste 48 landen op de wereldranglijst naar het WK.
Vind ik leuk
Youri99 +1856
dinsdag 10 januari 2017 om 13:37
Ik vind dat gewoon alle landen op de wereld aan het WK mogen deelnemen! Die 10 extra deelnemers kan er ook nog wel bij.
Vind ik leuk
Feye1908 +2673
dinsdag 10 januari 2017 om 14:06
Alle landen...dat zijn er op dit moment 211...leuk WK gaat dat dan worden:

Behalve Monaco, Vaticaanstad, Micronesia, Kiribati, de Marshalleilanden, Nauru, Palau en Tuvalu, die wel ieder een nationale ploeg hebben, zijn alle onafhankelijke landen lid van de FIFA. Daarnaast is een aantal afhankelijke gebieden ook lid van de organisatie, net zoals Palestina. De vier landstreken van het Verenigd Koninkrijk hebben elk een aparte bond en fungeren als een zelfstandig optredend land (Wales, Noord-Ierland, Engeland en Schotland). Dit is tijdens de aansluiting van deze voetbalbonden als voorwaarde gesteld. Op 13 mei 2016 werden Kosovo en Gibraltar toegelaten als respectievelijk 210e en 211e lid van de FIFA.

Aldus Wikipedia ;-)
Vind ik leuk
Youri99 +1856
dinsdag 10 januari 2017 om 14:13
Geen uitzonderingen maken! Zelfs Friesland is een land.
Vind ik leuk
Feye1908 +2673
dinsdag 10 januari 2017 om 14:49
Friesland is officieel een provincie. Al willen ze graag een onafhankelijk land zijn.
Vind ik leuk
Youri99 +1856
dinsdag 10 januari 2017 om 14:52
Jij wilt Friesland gewoon buitensluiten, het WK is van iedereen! Dus ook Friesland!
Vind ik leuk
Feye1908 +2673
dinsdag 10 januari 2017 om 15:56
Zodra Friesland onafhankelijk gaat worden van de rest van Nederland vind ik het prima.
Vind ik leuk
Youri99 +1856
dinsdag 10 januari 2017 om 15:58
En Drenthe, je vergeet Drenthe!
Vind ik leuk
Feye1908 +2673
dinsdag 10 januari 2017 om 16:16
En Limburg, Noord Brabant, Zeeland, Zuid Holland, Noord Holland, Flevoland, Overijssel, Gelderland, Utrecht...en misschien willen de waddeneilanden ook wel zelfstandig mee doen
Vind ik leuk
Youri99 +1856
dinsdag 10 januari 2017 om 16:19
Nee alleen Vlieland.
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 14:29
Hoe word dan de wereldranglijst gevormd?
Als dat alleen met oefenwedstrijden gedaan word dan krijgen Malta, Cyprus en Luxemburg en dat soort landen t heel druk met oefenen :)
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 12:19
Het positieve nieuws is dat we Danny Blind gewoon kunnen aanhouden. Iedere blinde kan zich nu kwalificeren!
Vind ik leuk
Youri99 +1856
dinsdag 10 januari 2017 om 13:35
Nog meer knakenlanden? Poules van 3?
Welke drugs gebruiken ze daar in Zurich?
Ik ga wel het WK E-gaming kijken dan.
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 15:08
Ik denk speed want de beslissingen worden te snel genomen...;)
Vind ik leuk
Youri99 +1856
dinsdag 10 januari 2017 om 15:55
Ze zijn in ieder geval helemaal knettah
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 14:25
Wanneer hebben ze eens genoeg geld verdiend?
Dit word een gedrocht van een WK.
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 15:05
Schandalig, zo kom ik helemaal niet meer aan werken toe!
Vind ik leuk
pikkebaas +1464
dinsdag 10 januari 2017 om 20:27
Hoe meer Afrikaanse en Aziatische landen hoe meer stemmen zijn er voor Infantino,
de 2e Blatter, ook zo,n gluipert eerste klasse ! Waarom is deze gluipert niet gepakt
door de FBI ? Het vootstel is 48 landen, die dan maar 2 wedstrijden spelen per
ronde,Dat betekend ook dat e meest achtelijke landen straks mee gaan spelen.
Deze Infantino, vriendje van v.Praag, zal nog wel met meer van die rare voorstellen
komen binnenkort.
Vind ik leuk
donderdag 12 januari 2017 om 02:24
zoals ik het hier lees en begrijp uit jullie reactie en uit de het idee van FIFA zullen dus 48 landen mee doen zo dat dus ook de kleiner landen en de minderen landen ook kansen kunnen krijgen om in de WK mee mogen doen en eventueel verder kunnen komen dan de alleen poulefase nou als dat zo is dat ik het zo begrijp vind ik het wel een leuke opzet want dan kunnen de kleien lande en de minderen landen misschien nog voor verrassingen bezorgen op zo een WK want nu zie je vaak zowel op een WK als op een EK dat vaak de landen zo als Duitsland Frankrijk Spanje Brazilië ENZ: ENZ : van te voor voorspelbaar is dat die vaak de halve en de finale halen nou ik zie het wel als het zover is over 9,5 jaar verder zijn