Brands wil van 'koopclub-imago' PSV af: "Minimaal twaalf zelf opgeleide spelers"
Marcel Brands wil af van het imago 'koopclub' dat PSV heeft. Veel mensen hebben dat beeld van de Eindhovense club, erkent de technisch manager. "Maar de laatste jaren is dat veel minder geworden", zegt Brands in PSV Jeugdmagazine.
"Toen we in 2015, na zeven jaar weer kampioen werden, deden we dat met heel veel spelers uit de eigen opleiding zoals Memphis, Locadia, Hendrix, Brenet, Willems en Zoet", vervolgt Brands. "De meeste spelen nog steeds bij PSV. Daar mogen we trots op zijn en dat moeten we blijven benoemen."
"Maar het kan nog beter", vervolgt de kritische beleidsmaker. "Het streven is om de eerste selectie uit minimaal twaalf zelf opgeleide spelers te laten bestaan." Brands bevestigt vervolgens dat voorheen spelers van buitenaf standaard meer verdienden dan voetballers afkomstig uit de jeugdopleiding. "Dat is nu niet meer zo", zegt Brands, die uitlegt dat de club tegenwoordig een contract van een jeugdspeler snel openbreekt als diegene het goed doet.
"Dat hebben we gedaan met Memphis, met Jorrit Hendrix, Jürgen Locadia en recent nog met Steven Bergwijn en Joshua Brenet. Als spelers presteren, dan moeten we ze belonen vind ik", besluit Brands.