FIFA grijpt in: levenslange schorsing scheidsrechter na WK-kwalificatieduel

FIFA grijpt in: levenslange schorsing scheidsrechter na WK-kwalificatieduel

maandag 20 maart 2017 om 16:16

Joseph Lamptey hoeft nooit meer een wedstrijd te fluiten. De scheidsrechter uit Ghana is door de disciplinaire commissie van de FIFA levenslang geschorst. De aanleiding hiervoor is een foutieve beslissing in een WK-kwalificatieduel.

Lamptey moest eind 2016 de wedstrijd tussen Zuid-Afrika en Senegal in goede banen leiden, maar slaagde daar niet in. Hij zag een bal op de knie van Kalidou Koulibaly aan voor een handsbal en kende een strafschop toe aan Zuid-Afrika. Mede daardoor won Bafana Bafana het duel in strijd om een ticket voor het WK. Het duel eindigde in 2-1.

FIFA treedt tegenwoordig hard op tegen arbiters die zich schuldig maken aan het manipuleren van wedstrijden. Dat heeft Lamptey volgens de disciplinaire commissie van de wereldvoetbalbond gedaan. Daarom is de Ghanees voor het leven geschorst voor deelname aan voetbalgerelateerde evenementen. Ook de Libanese arbiter Ali Sabbagh werd in het verleden - in 2014 - geschorst voor matchfixing.

Het bewuste moment:

Plaats een reactie

666 +1496
maandag 20 maart 2017 om 16:21
ja is het nou matchfixing geweest of gewoon een verkeerde beslissing?
Nogal een verschil.

En ja tuurlijk fifa...beter zo'n man voor het leven schorsen ipv technologische hulpmiddelen om het voetbal eerlijker te maken....
Vind ik leuk
maandag 20 maart 2017 om 16:22
Kan die UEFA dat voorbeeld niet volgen met die scheids van Barcelona - PSG?.....En als ze dan toch bezig zijn, schors dan ook gelijk die scheidsrechter die Excelsior - Ajax floot gisteren....Zo hey, dat is weer uit......
Vind ik leuk
FSCeara +753
maandag 20 maart 2017 om 16:27
Dan kunnen ze volgens mij iedereen ontslaan die Ajax fluit of niet ? is meestal geval dat ze Ajax bevoordelen maar goed dat is dan ook strafbaar. En ja die gisteren maakte er ook een potje van. Klaassen had rood moeten krijgen voor slaan maar goed iedereen maakt fouten ;)
Vind ik leuk
Lemon +277
maandag 20 maart 2017 om 17:05
Beetje subjectief, als je dat van Klaassen een overtreding vind, hoe kwalificeer je de overtreding van van Duinen dan? Of Koolwijk? Of de tweeledige overtreding op Kluivert in de 16? Of die beuk in de rug bij de Ligt in de 16?
Vind ik leuk
FSCeara +753
maandag 20 maart 2017 om 18:16
Dat waren ook overtredingen. maar slaan is iets anders als overtreding. die overtredingen hadden geel of rood moeten krijgen. maar een overtreding die gebeuren in voetbal. slaan hoort daar niet bij anders mag Suarez ook gewoon blijven bijten
Vind ik leuk
maandag 20 maart 2017 om 19:37
Nope.

Want alleen in Afrikaanse landen heb je dat soort praktijken............ NOT!!!
Vind ik leuk
Jesmaj +20
maandag 20 maart 2017 om 16:23
Harde beslissing. En als hij het simpelweg gewoon verkeerd heeft gezien? Hard om dan gelijk iemands passie te ontnemen.
Bij bewezen manipulatie: terecht.
Vind ik leuk
FSCeara +753
maandag 20 maart 2017 om 16:25
Dan ben ik eens benieuwd wat ze gaan doen met die aardappel die Barca - PSG heeft gefloten
Vind ik leuk
maandag 20 maart 2017 om 19:38
Krijgt een "envelop". ;-)
Vind ik leuk
FSCeara +753
maandag 20 maart 2017 om 23:01
dat zou best eens kunnen. 1 uit Spanje en 1 uit zwitserland.
Want Barca is voor de kijkcijfers en sponsors aantrekkelijker dan PSG
Vind ik leuk
Feye1908 +1761
maandag 20 maart 2017 om 16:25
Er zal wel iets meer aan de hand zijn dan alleen een verkeerde beslissing.
Vind ik leuk
DubRtd +1356
maandag 20 maart 2017 om 16:29
Lijkt me niet dat dit het hele verhaal verteld.
Gezien het tijdstip, paar minuutjes voor rust, vermoed ik dat er nog snel gescoord moest worden van de goksyndicaten en dat ie daarom is geschorst (match fixing).

Als het puur om een foute beslissing gaat, houden we zo geen scheids over.
Vind ik leuk
maandag 20 maart 2017 om 19:40
Niet het gehele verhaal, maar wel een gevaarlijk aanname erbovenop?

Wat vond je van Barca? Was dat alleen "goed voetbal" dan?
Vind ik leuk
DubRtd +1356
dinsdag 21 maart 2017 om 08:45
Ik gok genoeg op voetbal om te weten wanneer iets verdacht is.
Bij live gokken op zo'n pot en dan niet of nauwelijks de odds omhoog zien gaan voor een doelpunt in de eerste helft zo vlak voor rust is erg vaak een goede indicatie dat iets niet goed zit.
Geen idee of dat hier het geval was maar anderzijds schors je een scheidsrechter niet voor het leven omdat ie hier ene handsbal zag.
Zuid Afrika heeft ook een naam op te houden wat dat aangaat (zie vriendschappelijke potjes van hen in de aanloop naar WK2010)

Barca?
Nou, laat ik het zo stellen dat ik sinds Feyenoord - Roma redelijk overtuigd ben dat de UEFA scheidsrechters op missies stuurt.
Vind ik leuk
maandag 20 maart 2017 om 16:35
Nu nog die scheidsrechter bij de wedstrijd van Barcelona tegen PSG. Ohja en Nijhuis natuurlijk
Vind ik leuk
maandag 20 maart 2017 om 16:52
De manier waarop dit stuk is geschreven laat veel onnodige interpretatie te wensen over. Was het nu een fout of is aangetoond dat dit matchfixing was?
Vind ik leuk
Farmer +1317
maandag 20 maart 2017 om 17:18
Hmm lastig verhaal, beetje sensatie-journalistiek. We weten de verklaring vna de scheids zelf bv niet. Wat had deze scheids verklaard voor deze penalty?
Je kan hier over speculeren, maar het staat nergens, niks meer dan dat de FIFA deze man voor deze beslissing heeft geroyeerd. Maar ik zie iig, op deze beelden, niet bewezen dat deze scheids aan matchfixing deed.
Het is goed mogelijk natuurlijk, maar dan moet men met aanvullend bewijs komen, bv een banktransactie van een betrokken firma, die een som overmaakt naar de scheidsrechter, direkt of indirekt.
Vind ik leuk
maandag 20 maart 2017 om 18:08
Tja en waarom zou dit geen blunder zijn! Typisch de fifa om zoiets plotseling zo zwaar te bestraffen maar de andere 1000'en fouten voorbij te laten gaan zonder actie. Verschrikkelijk hoe willekeurig die bonden oordelen. Het haalt alle charmes uit de sport helaas.
Vind ik leuk
Savior +479
maandag 20 maart 2017 om 19:26
Dat zien we ehm die scheids van barca- psg dan?
Vind ik leuk
Tsja +122
maandag 20 maart 2017 om 21:07
Dat wordt oppassen geblazen voor de scheidsrechters in Nederland. En pech hebben voor Ajax.... geen cadeautjes meer.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

FIFA grijpt in: levenslange schorsing scheidsrechter na WK-kwalificatieduel