Falende aankopen en mislukte huurdeals: de flopselectie van 2016/17
Achahbar, Awoniyi, Westermann en Papazoglou

Falende aankopen en mislukte huurdeals: de flopselectie van 2016/17

donderdag 20 april 2017 om 12:00

Met de Eredivisie-eindstreep in zicht kunnen we stilaan de balans gaan opmaken. Wie zijn of waren bijvoorbeeld de grootste miskopen van dit seizoen? VoetbalPrimeur stelde een selectie samen. Let op: spelers die in de zomer en afgelopen januari op huurbasis werden aangetrokken, hebben we óók meegenomen in het overzicht. 

De samenwerking tussen Tim Krul en Ajax viel compleet in het water. Uiteindelijk speelde de huurling van Newcastle United niet één officiële wedstrijd in het eerste elftal van de Amsterdammers. Krul was niet wedstrijdfit toen hij arriveerde en hij verloor uiteindelijk de concurrentiestrijd van André Onana. Bij AZ staat de goalie inmiddels wél wekelijks onder de lat. FC Utrecht dacht in Menno Koch een geschikte versterking te halen voor de achterhoede. De PSV-huurling kwam echter niet aan de bak onder trainer Erik ten Hag. In januari keerde Koch gedesillusioneerd terug naar Eindhoven. 

Het is de vraag wat er komende zomer gaat gebeuren met Heiko Westermann. De ervaren Duitser kreeg van Ajax een contract tot medio 2018. Dit seizoen is er voor hem louter een bijrol weggelegd in de Arena. Matthijs de Ligt (17) is Westermann inmiddels voorbijgestreefd in de Ajax-hiërarchie. 

https://gyazo.com/97e493f91abd22db553825bbe43ffacc

ADO Den Haag-aanwinst José San Román kwam, zag en was weer weg. Een halfjaar na zijn komst van Huracán keerde de Argentijnse back terug naar zijn vaderland. Geen gelukkige samenwerking. Dat laatste kan ook gezegd worden van zowel Stefan Mauk als Hachim Mastour. Om onduidelijke redenen is Mauk, jeugdinternational van Australië, totaal uit beeld verdwenen bij zijn club NEC. Een dure grap, want de middenvelder werd in de zomer voor drie jaar vastgelegd. Mastour, door PEC gehuurd van AC Milan, deed exact 150 minuten mee, verspreid over vijf competitieduels. Het 'supertalent' vertrekt in de zomer waarschijnlijk met stille trom uit Zwolle. 

Anouar Hadouir kon dit seizoen nooit zijn waarde tonen voor Excelsior. De 33-jarige aanvaller scoorde één keer, was vaak geblesseerd en zat vooral op de bank. Zijn contract loopt over een paar maanden af. Feyenoord hoopte dat Jari Schuurman veel vlieguren zou maken in Tilburg. Willem II-trainer Erwin van de Looi deed echter amper een beroep op de aanvaller. Schuurman (20) deed in acht wedstrijden mee. Danilo Pantic, door Excelsior gehuurd van Chelsea, zal vooral herinnerd worden door zijn temperament. De jonge Serviër pakte twee keer rood in negen optredens. 

https://gyazo.com/37a5802a2428b06011c1ecabe54652cf

NEC haalde in de zomer een heel peloton aan vreemdelingen naar het Goffertstadion. Liverpool-huurling Taiwo Awoniyi heeft nog geen seconde indruk gemaakt. De Nigeriaanse spits is groot en sterk, maar daar is ook alles wel mee gezegd. Nicolò Pozzebon keerde na een paar onthutsende maanden gedesillusioneerd terug naar Turijn. FC Groningen had de verwachting dat de jonge Juventus-huurling goed genoeg om het te laten zien in de Eredivisie. Dat bleek niet zo te zijn. Anass Achahbar brak de afgelopen seizoenen niet door bij Feyenoord en wilde zijn carrière een nieuwe impuls geven bij PEC. Wat een teleurstelling is dat geworden. Negentien wedstrijden (vooral invalbeurten), nul treffers. 

https://gyazo.com/435886cf309d9adca241427a91c7ae51

AZ legde in de zomer een flink bedrag op tafel voor Lillestrøm-spits Fred Friday. Zouden John van den Brom en co. inmiddels spijt hebben van die aankoop? De Nigeriaanse aanvaller maakte er vier in twintig wedstrijden. Wout Weghorst (dertien treffers) heeft de concurrentiestrijd met verve gewonnen. De matige cijfers van Friday steken overigens nog aardig af tegen die van Simon Church (vier duels, nul goals) en Thanasis Papazoglou (één goal in tien wedstrijden). De twee spitsen hebben nul komma nul toegevoegde waarde voor Roda JC. De zoveelste dubieuze aanwinsten die op het conto van de inmiddels vertrokken technisch directeur Ton Caanen kunnen worden geschreven. 

Wie mis jij in de lijst? Welke nieuweling bakte er bij jouw club niets van? Deel het in de comments!

Plaats een reactie

donderdag 20 april 2017 om 12:07
Hachim Mastour, werd gezien als een van de grootste talenten die er rondliepen. Is tot nog toe een van de grootst mogelijke teleurstellingen. Komt er zelfs bij Pec niet aan te pas.
Vind ik leuk
Mall00t +4929
donderdag 20 april 2017 om 12:19
Van Mastour is van tevoren door de club al aangegeven dat er niet teveel van moest worden verwacht.
Vind ik leuk
Tafkaz +3833
donderdag 20 april 2017 om 13:20
Hebling had ik wel meer van verwacht
Vind ik leuk
Mall00t +4929
donderdag 20 april 2017 om 13:30
Ik ook. Misschien moet PEC gewoon ophouden met het huren van zogenaamde talenten van internationale topclubs.
[Reactie gewijzigd op donderdag 20 april 2017 om 13:35]
Vind ik leuk
donderdag 20 april 2017 om 12:08
Cassiera??
Vind ik leuk
Laliga +127
donderdag 20 april 2017 om 13:05
die was dacht ik gehaald voor de toekomst , maar kan ik niet met zekerheid zeggen
Vind ik leuk
Mall00t +4929
donderdag 20 april 2017 om 12:22
De grootste mislukking staat er niet tussen. Calvin Verdonk is vrijwel elke keer dat hij mag komen opdraven verantwoordelijk voor tegendoelpunten. Hoe hij ooit bij Feyenoord terecht is gekomen is mij een enorm raadsel.
Vind ik leuk
zwollie +3006
donderdag 20 april 2017 om 13:21
bij 2 doelpunten van berghuis tegen feijenoord, greep hij totaal niet in.
Vind ik leuk
Zultkop +1823
donderdag 20 april 2017 om 13:25
Dat was vast matchfixing, hoewel het er verder ook niet lekker uit komt.....
Vind ik leuk
donderdag 20 april 2017 om 15:12
Die man uit Eindhoven zal wel aangifte doen
Vind ik leuk
donderdag 20 april 2017 om 12:27
verdacht weinig spelers van roda komen hier in voor.. hmmm....
Vind ik leuk
palko +1440
donderdag 20 april 2017 om 13:01
Inderdaad, ik vermoed dat VP werkt aan een aparte bijlage van spelers die in de winterstop naar Kerkrade zijn afgereisd.
Vind ik leuk
donderdag 20 april 2017 om 12:30
Schwaab. bij PSV ??
Vind ik leuk
666 +5074
donderdag 20 april 2017 om 14:46
Ik kan me nog de lijstjes van de redacteuren herinneren hier begin seizoen.
1 had der heiko als miskoop de ander schwaab.

Nou dan is der heiko toch wel een veel grotere mispeer geweest.
Die schwaab heeft tenminste nog wat kunnen betekenen voor psv.
[Reactie gewijzigd op donderdag 20 april 2017 om 16:05]
Vind ik leuk
donderdag 20 april 2017 om 15:25
"In de kleedkamer" zeker? Daar betekent de schoonmaker/ster ook heel veel.
Vind ik leuk
666 +5074
donderdag 20 april 2017 om 15:32
haha man man je zult ze de kost moeten geven de onnozelaars die zonder kennis van feiten onzin praten :)

Of je hebt het over Heiko neem ik aan??

Anyway.
Westerman 2.....en dat zijn 47 minuutjes geweest !(toch meer dan ik dacht) eredivisie wedstrijden dit seizoen. En 2 Europa league wedstrijden.

Schwaab 22 eredivisie wedstrijden (1225 minuten) en 6 Champions League wedstrijden.

Deze afgang had je jezelf kunnen besparen.
Vind ik leuk
donderdag 20 april 2017 om 19:03
Het ging me helemaal niet om het aantal gespeelde wedstrijden maar om het uitblijven van een kwaliteitsinjectie voor het team.

Ik zie het overigens niet als een 'afgang' maar als jij nu een superdag hebt door met wat feiten te komen gun ik je dat.
Vind ik leuk
666 +5074
vrijdag 21 april 2017 om 09:05
Dankje! Ik had een topdag dankzij jouw kneuzige gekleurde mening :))
Vind ik leuk
Savior +1343
donderdag 20 april 2017 om 12:34
Volgens mij had je beter het hele aankopen team van Roda kunnen opstellen
Vind ik leuk
donderdag 20 april 2017 om 12:35
Ik zou gaan voor het totaalpakket aan paniekaankopen van RODA deze winterstop.
Vind ik leuk
donderdag 20 april 2017 om 12:38
Als je het aankoop bedrag meetelt is Cassiera toch wel de grootste miskoop.
Vind ik leuk
zwollie +3006
donderdag 20 april 2017 om 13:22
achabar toch echt de grootste miskoop
Vind ik leuk
donderdag 20 april 2017 om 13:27
Contract tot 2020 |:(
Vind ik leuk
Sazzz +7496
vrijdag 21 april 2017 om 11:44
Cassiera is voor de toekomst gehaald
Vind ik leuk
donderdag 20 april 2017 om 13:04
Martin Ødegaard?
Vind ik leuk
Zultkop +1823
donderdag 20 april 2017 om 13:26
Als Neres niet meer gaat laten zien staat hij aan het eind van het seizoen ook op dit lijstje.
Vind ik leuk
United +40196
donderdag 20 april 2017 om 14:40
Waar heb jij het over...
Vind ik leuk
Zultkop +1823
donderdag 20 april 2017 om 14:54
Hij staat nu niet wekelijks in de basis. Als je dat tegen zijn aankoopbedrag afzet.....Hij heeft leuke dingen laten zien als hij speelde maar ik vind hem regelmatig ook onzichtbaar. Trekt deze lijn zich door naar het einde van het seizoen, dan vind ik hem op basis daarvan nog geen goede overtuigende aankoop.
Kluivert jr houdt hem uit de basis en speelt ook nog eens beter. Was de aankoop van Neres dus wel nodig geweest voor dat bedrag?
Vind ik leuk
United +40196
donderdag 20 april 2017 om 15:08
Je kan het pas beoordelen als hij een heel seizoen in de basis speelt. Daarnaast moeten mensen niet zo naar het bedrag kijken. Die jongen komt er heus wel. Neem aan dat jij niet alle wedstrijden van Ajax kijkt. Hij doet het verder goed. 3 doelpunten en 2 assists. In 3 basisplaatsen en 2 invalbeurtjes ;) Hij speelt er pas 3 maanden. En was in de eerste maand ook nog niet bij.
Vind ik leuk
RubenB +147
donderdag 20 april 2017 om 15:13
Mooi verhaal. Zo'n jongen komt uit Zuid-Amerika en wordt geacht er meteen te staan? Hij lost Suarez af met 3 goals in 3 wedstrijden en laat best aardige dingen zien. Voor iemand die de taal niet spreekt, de cultuur niet gewend is en uit een heel ander voetbalsysteem komt is hij prima begonnen.

"Trekt deze lijn zich door dan vind ik hem geen goede aankoop.", deze lijn is dan 3 goals in elke 272 minuten? 1 goal per wedstrijd? Dan eindigd Neres na dit seizoen met 6 goals achter zijn naam. Dat is grofweg de helft van Klaassen en Dolberg... Lijkt mij duidelijk dat het dan een prima aankoop is.
Vind ik leuk
mcmodd +9704
donderdag 20 april 2017 om 15:02
Ja, bovenaan zelfs, als eerste keus...
Vind ik leuk
United +40196
donderdag 20 april 2017 om 15:11
Vertel?
Vind ik leuk
mcmodd +9704
donderdag 20 april 2017 om 15:15
Hij kijkt niet helder uit zijn ogen en ziet de kansen van anderen niet.
Vind ik leuk
United +40196
donderdag 20 april 2017 om 15:25
Ach wat heeft dat er nou mee te maken. Als hij niet helder uit z'n ogen keek kan je toch ook niet op voetbal zitten.... Dat hij er uit ziet alsof hij 24/7 stoned is kan hij toch ook niks aan doen. Heeft helemaal niks met helder uit de ogen kijken te maken.
Vind ik leuk
donderdag 20 april 2017 om 14:18
Ik ga voor Nicolas Anelka.... staat gelijk voor (bijna) heel de falende selectie van Roda JC :)
Vind ik leuk
Cookee +2872
donderdag 20 april 2017 om 14:36
Best een raar systeem. Een speler voor een grof salaris huren. Dan speeltijd geven, terwijl eigen jeugd op de bank zit, dus je maakt het beter voor de club waar hij van is... na het seizoen gaat hij weer.
Ik zeg afschaffen dit systeem. Dan kiezen spelers misschien eerder voor een club die iets lager speelt.
Bedoel maar Huntelaar die naar Real gaat? Dacht hij te gaan spelen?
Wie zichzelf iets minder hoog inschat, komt misschien aan spelen toe?
Vind ik leuk
donderdag 20 april 2017 om 15:04
Huntelaar heeft 20 wedstrijden voor Real gespeeld en 8x gescoort...
Vind ik leuk
Cookee +2872
donderdag 20 april 2017 om 15:58
Ja maar die had toch meteen moeten snappen dat hij geen Real-speler is? Als hij meteen naar een club gegaan was waar hij 40x kon spelen had hij niet 20x op de bank gezeten. Depay vond zich goed genoeg voor Man Utd.
Vind ik leuk
donderdag 20 april 2017 om 16:00
Eenzelfde diepe spits als Rául en Van Nistelrooy. Ik denk niet dat veel mensen hem ondergeschikt aan Ruud vonden in de tijd dat hij bij Real tekende.
Vind ik leuk
Cookee +2872
donderdag 20 april 2017 om 16:25
Ja maar kom, Sneijder en Huntelaar... bij de club waar nu Ronaldo loopt dat kan je toch als speler zelf ook wel snappen dat dat niet past? Er zwemt met reden geen schelvis in een kom.
Vind ik leuk
Cookee +2872
vrijdag 21 april 2017 om 12:51
Ja, kijk ik heb respect voor wat Huntelaar gedaan heeft. En hij heeft zich sinds Ajax goed ontwikkeld, iedereen die weg is bij Ajax kan doorgroeien, Daley Blind bewijst dat. Maar in die tijd was Huntelaar heel beperkt, hij kon geen bal vasthouden, ging meteen voor 'scoren'.
Nistelrooij was assisten-koning bij Real en scoorde zelf ook nog veel, die was klassen beter dan Huntelaar.
Maar wat ik bedoel... alles wat op de bank zit bij grote clubs... die krijgen we dus niet te zien.
Mijn idee is, op de bank voor elke linie een goede vervanger en verder alleen jeugdspelers, dan kan Huntelaar bij een kleinere club elke week spelen. Dat willen we toch? De beste spelers die elke week spelen?
Van Basten wil nu onbeperkt wisselen... dat is een voordeel voor grote clubs... dan kan Feijenoord het ook wel schudden met zijn 11 goede spelers toch?
Vind ik leuk
Zeus +3563
donderdag 20 april 2017 om 16:58
Ik zou Heiko niet willen omschrijven als een miskoop.







....we hebben toch om hem kunnen lachen? Beetje humor/sfeer is toch ook wat waard?
[Reactie gewijzigd op donderdag 20 april 2017 om 16:58]
Vind ik leuk
Teo Smith +11862
donderdag 20 april 2017 om 17:46
Siem de Jong.
Vind ik leuk
Teo Smith +11862
donderdag 20 april 2017 om 17:53
Jammer dat ik er Nelom, Vejinovic, Kramer, en Bilal er niet neer kan zetten. Kuch Gustafson.
Vind ik leuk
donderdag 20 april 2017 om 21:33
Ik mis de andere aankopen van roda jc naast crunch en papazoglou
Vind ik leuk
Cster +21