Voetbalmirakel in Gelsenkirchen: zeven conclusies na Schalke-Ajax

Voetbalmirakel in Gelsenkirchen: zeven conclusies na Schalke-Ajax

vrijdag 21 april 2017 om 00:00

Ajax heeft donderdagavond een onvervalste topprestatie geleverd door de halve finales van de Europa League te bereiken ten koste van Schalke 04. VoetbalPrimeur was in Gelsenkirchen en trok zeven conclusies na de miraculeuze ontsnapping van de Amsterdammers.

Schalke vergeet zichzelf te belonen voor blitzstart
Schalke schoot in de VELTINS-Arena uit de startblokken. De Duitsers zochten in de eerste minuten de aanval. Dat leidde tot twee behoorlijke mogelijkheden, maar die werden niet benut. Max Meyer was het dichtstbij. Na twee minuten plaatste hij de bal, maar gelukkig voor André Onana en Ajax belandde het schot op de buitenkant van de paal.

Sánchez zeer matig: concentratiegebrek?
Davinson Sánchez was donderdagavond de zwakste Ajacied. De Colombiaanse mandekker leek niet optimaal geconcentreerd en dat brak hem op. Verdedigend liet hij zich een aantal keer foppen, aan de bal was het ronduit belabberd. De verdediger lijkt moeite te hebben om de gevraagde concentratie twee keer per week een hele wedstrijd op te brengen.

Ziyech faalt in verdedigend opzicht
Sinds zijn komst naar Ajax maakt Hakim Ziyech veel meer kilometers. Helemaal uitgeroeid heeft hij zijn tegenzin om het verdedigende werk op te knappen nog niet. Tegen Schalke verviel hij in oude gewoontes. Een aantal keer liet hij zijn man lopen en na 53 minuten spelen eiste dat zijn tol. Leon Goretzka werd fraai bediend en kon de 1-0 binnen schieten, omdat Ziyech weigerde de laatste meters mee te lopen.

Sterke De Ligt maakt kennis met Europa League-wetten
Matthijs de Ligt wordt pas over een krap halfjaar achttien, maar bleef moeiteloos overeind tegen Schalke. Waar zijn maatje Sánchez regelmatig inkakte, bleef de jongeling uit de Ajax-jeugdopleiding (kop)duels winnen. Een moment van onachtzaamheid werd echter fataal. Bij de 2-0 stond hij té ver van Guido Burgstaller af, waardoor de spits de 2-0 tegen de touwen kon schieten.

Onrustig Ajax-middenveld in tweede helft
In de eerste helft heerste het middenveld van Ajax in de VELTINS-Arena. Na rust was dat anders. Schalke kreeg van Lasse Schöne, Davy Klaassen en Ziyech de kans om het heft in handen te nemen. Ajax liet na om het spel te maken en schoot de ballen te snel de tribune in. Exact dat deed Schöne, waarna Schalke tien seconden later in de persoon van Burgstaller de tweede treffer op het scorebord zette.

Oliedomme rode kaart Veltman
Joël Veltman speelde een wisselvallige wedstrijd en laat in de tweede helft ging het helemaal mis. In een acht minuten tijd pakte hij twee keer geel en kon dus gaan douchen. Met name de tweede gele kaart kan hem aangerekend worden. Door onnodige obstructie gaf hij scheidsrechter Ovidiu Hategan de kans om hem eraf te sturen en dat deed de leidsman. Oliedom van Veltman.

Schalke schiet kwalitatief zwaar tekort
Wat in Amsterdam al bleek, werd in Gelsenkirchen bevestigd: Schalke heeft gewoon te weinig kwaliteit in huis. In de heenwedstrijd werd de ploeg van Markus Weinzierl weggetikt door Ajax. In eigen huis kon het daarom niet slechter, maar heel veel scheelde het niet. Slechte aannames, verkeerde passes; het hield niet over. Ondanks dat het in de tweede helft beter werd, is Schalke simpelweg niet goed genoeg voor de halve finales van de Europa League.

Plaats een reactie

Vowtar +940
vrijdag 21 april 2017 om 00:09
Manmanman wat heb ik zitten schreeuwen naar mn schermpje zeg.. Prachtig! Heel knap van Ajax. Ontzettend volwassen gespeeld in die zware verlenging. Ik heb lang niet meer zo genoten van een wedstrijd, al was het voetbal niet eens goed.
Gefeliciteerd Ajax!
Vind ik leuk
United +39592
vrijdag 21 april 2017 om 02:03
Proost!!!
Vind ik leuk
Santi +15831
vrijdag 21 april 2017 om 00:09
De enige conclusie die telt

Ajax beker weer verder!
Vind ik leuk
2cents +33218
vrijdag 21 april 2017 om 00:09
Gaat er hier iemand na middernacht nog even negatieve punten opnoemen. Kom op. Halve finale in de Europa League.
Vind ik leuk
Gozert +2342
vrijdag 21 april 2017 om 00:13
Ja laten we maar snel vergeten hoe het is gelukt en blij zijn dát het is gelukt. Proficiat!
Vind ik leuk
2cents +33218
vrijdag 21 april 2017 om 00:14
Niet alles hoeft vergeten te worden vind ik hoor. De vechtlust om dit nog om te keren met 10 tegen 11, is iets om te onthouden en op voort te borduren. Alleen liever niet meer zo spannend.
Vind ik leuk
Gozert +2342
vrijdag 21 april 2017 om 00:27
Nou precies. Echt petje af voor hoe ze er toch in zijn blijven geloven en geknokt hebben, en mét resultaat!
Vind ik leuk
United +39592
vrijdag 21 april 2017 om 02:06
Ja ik had de moed al opgegeven en ik denk een hele boel andere ook. Maar als je dan zo terugkomt dan is dat gewoon super! En de ontlading was nog veel lekkerder.
Vind ik leuk
United +39592
vrijdag 21 april 2017 om 02:05
Precies dat maakt gewoon de rest van de wedstrijd weer goed. We weten hoe Ajax speelde verder... Maar dat doet er niet toe.
Vind ik leuk
FSCeara +2271
vrijdag 21 april 2017 om 00:14
en dan mag je niet kritisch zijn over het spel ?
als neutrale kijker ( al hoopte ik wel dat Ajax zou winnen ) was het echt een draak van een wedstrijd tot de 2de verlenging met een slechte verdediging vandaag. Maar over 2 wedstrijden dik verdiend door
Vind ik leuk
2cents +33218
vrijdag 21 april 2017 om 00:18
Jij mag wel kritisch zijn hoor, dat verwacht ik niet anders. ;)

Maar serieus. Denk niet dat dit het moment is voor VP om dit stukje te schrijven nee. Maar ik begrijp ook wel dat de dienstdoende redacteur alvast een heel zuur stukje met cijfers had getypt toen Ajax het alsnog omdraaide.
Vind ik leuk
FSCeara +2271
vrijdag 21 april 2017 om 00:22
nee, ik begrijp wat je bedoeld. Maar zo begrijp ik hier heel vaak veel niet. Zo zag ik dinsdag alleen maar negatieve berichten over de wedstrijd van Real maar niet 1 keer over hoe bizar de aannames van Marcelo waren.Zelfs mijn schoonbroer die voor Barca is belde me daarover. hier las ik alleen maar hoe Robben en Bayern boos waren over de scheids terwijl paar weken geleden alleen maar over het mirakel in Barcelona ging terwijl daar ook een scheids meer dan een beetje de hand in had. je went er aan. Nederland word steeds negatiever ;)
Vind ik leuk
2cents +33218
vrijdag 21 april 2017 om 00:39
Negativiteit voert inderdaad de boventoon, jammer. Is ook niet zo moeilijk hè want je kunt altijd wel negatieve punten vinden. Dat doen ze in veel andere landen toch net even anders. Bedenk maar eens hoe zo'n overwinning als deze in Italië zou zijn bekeken. Op zo'n avond telt echt alleen maar dat je door gaat naar de volgende ronde.

Marcelo speelde geweldig inderdaad. Nog niet vaak zo goed gezien.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 21 april 2017 om 00:39]
Vind ik leuk
FSCeara +2271
vrijdag 21 april 2017 om 00:41
ik vind het knappe prestatie en is alles wat een Ajax hart heeft gegund. Ik als neutrale kijker vond het spannend tot de laatste minuut al was voetbal iets minder maar dat maakt op zo'n avond niet uit. Gelukkig viel het kwartje een keer naar nederlandse zijde. Geniet er van en nu hopen op goede loting morgen
Vind ik leuk
2cents +33218
vrijdag 21 april 2017 om 00:51
Thanks man.
Vind ik leuk
FSCeara +2271
vrijdag 21 april 2017 om 00:57
Van mij mogen jullie de Europa League winnen. En goelijk winnen wij de CL 2 keer achter elkaar als eerste team ooit ;)
Vind ik leuk
2cents +33218
vrijdag 21 april 2017 om 01:11
Ik zou er direct voor tekenen. ;)
Vind ik leuk
HanV +1858
vrijdag 21 april 2017 om 10:11
Dat zal het zijn, het moet natuurlijk zo snel mogelijk na de wedstrijd geplaatst worden. Na de 2-0 geloofde niemand er meer in.
Op zich zijn verslagen tijdens de wedstrijd ook leuker dan achteraf geschreven stukken omdat er dan minder spanning inzit en er wordt toegeschreven naar het resultaat. Een gemiste kans kan achteraf niet van belang zijn.
Vind ik leuk
United +39592
vrijdag 21 april 2017 om 02:06
Je hebt gelijk hoor! Maar dat mag de pret niet drukken!
Vind ik leuk
Foebele +32748
vrijdag 21 april 2017 om 00:33
Ik zou tig negatieve dingen kunnen noemen, want voetballend was het niet best, maar juist omdat we zo op karakter door zijn gegaan, nadat we bijna weer in een oude val leken te trappen, is er geen enkele reden om negatief te zijn.

We hebben al veel te vaak goed gespeeld en niet gewonnen, mede vanwege gebrek aan karakter, dan is het dus eindelijk een teken van vooruitgang dat we nu juist eens op karakter door gaan terwijl het spel misschien wat minder was.
Vind ik leuk
2cents +33218
vrijdag 21 april 2017 om 00:36
Zo is het, Foebele.
Vind ik leuk
United +39592
vrijdag 21 april 2017 om 02:10
Precies het zijn ook jonge jongens. Vind het knap dat ze dit gepresteerd hebben. Desondanks we zo goed in vorm waren de vorige wedstrijden. Is dit natuurlijk super als je niet goed gespeeld hebt maar dan toch zo nog even met 10 man de wedstrijd afmaakt. Dat is inderdaad karakter tonen en geeft een enorme boost vertrouwen in de groep.
Vind ik leuk
Harremans +1310
vrijdag 21 april 2017 om 00:46
Ja wat een bullshit is dit artikel. Kom op VP, je gaat toch niet een ploeg de grond in praten die net eindelijk weer is verder bekert. Doe dat dan zaterdag of iets dergelijks voor de wedstrijd tegen PSV.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 00:13
Viergever krijgt van mij een 10!!
Vind ik leuk
FSCeara +2271
vrijdag 21 april 2017 om 00:24
Die was echt met uitstek de beste Ajax speler.
Maar moet zeggen dat vanaf het moment dat Tete erin kwam meer drive en vuur in het spel kwam. ik vind dat echt een van de beste verdedigers die nederland heeft op dit moment. begrijp niet , als neutrale kijker, hoe Bosz anderen de voorkeur geeft boven hem.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 00:14
Top prestatie!
Vind ik leuk
KJP +49
vrijdag 21 april 2017 om 00:27
Pfff mooi stukje dit... getekend door de vp azijnzeiker!

eerst een topprestatie noemen, en dan 7 kritiekpunten geven... Hoe dan?!?!

Is al jaren bekent dat nl voetbal nergens meer op lijkt en nu een Bundesliga club prutsers noemen...

Wow top journalistiek...
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 00:31
hier komt ie dan,je mag blijkbaar niet kritisch zijn,1 je hebt alleen pure middenmoot uitgeschakeld dit jaar,neem aan dat iedereen dat wel door heeft! 2 vandaag had viergever nooit mogen scoren,had er met dik rood vanaf gemoeten,valt op dat nergens bijna iemand dit wil weten,hypocrisie||!vandaag was erg slecht en gezien de tegenstand dit jaar en steeds de kleine overwinningen heb je niks te zoeken op het hoogste niveau!ondanks deze halve finale!..ja..ondanks het feest moet je ook erg realistisch zijn en was je vandaag met 11-1 geslacht door een topploeg!verder geniet ervan,,en dan natuurlijk vooral de ajax fans
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 00:44
Neem nog een paar slokken azijn man, mafketel!
Vind ik leuk
HanV +1858
vrijdag 21 april 2017 om 10:16
Cola is ook heel slecht.
Als je de uitslagen in de kwartfinales bekijkt dan hebben ze wel de grootste overwinning behaald, liefst met 2 doelpunten verschil. Maar wat maakt het uit hoe je verder komt, het gaat om het doorgaan.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 00:48
Viergever leek t op te geven in de tweede helft en in die tweede verlenging gaf die ga jonguh in de 6de versnelling met krampen en mentaal zó goed gedrevend naar voren niet normaal meer
Vind ik leuk
Lemon +1271
vrijdag 21 april 2017 om 01:12
Ik mis nog, "angstig/bevangen" Ajax. En toevalsvoetbal Schalke. Eerlijk die eerste helft op de eerste twee akkefietjes in de eerste minuten na, was vrijwel onder controle. .

Een onvervalste counter, waarbij Goretzka eerst in de kluts met Kluivert en daarna in de kluts met Ziyech meekrijgt, vervolgens schampt Veltman zijn inzet, waardoor Onana kansloos is.

Vervolgens gaan ze even stormen en valt die bal goed. De enige fatsoenlijke aanval van Schalke in de tweede helft en misschien wel van de wedstrijd.

Ook nog de conclusie Ajax was zichzelf niet, speelde gewoon niet lekker op de momenten dat het wel kon en de tweede bal 'viel' gewoon lekker voor Schalke.

Je kunt nog concluderen dat op het moment dat Ajax alle chroom van zich af (moest) gooien, Ajax vrij snel gevaarlijk werd met 10 (!) man.

Ik vond de wedstrijd zeer vertekenend, Duits toevalsvoetbal en een moeizaam Ajax dat zich gewoon op karakter plaatst. Uiteindelijk volledig terecht.
Vind ik leuk
Ginovanni +14330
vrijdag 21 april 2017 om 02:01
En toch, stiekempjes. ..., hoe ondermaats sommige Ajacieden ook speelden, hield die keeper van Schalke er toch weer een paar cruciale ballen uit.

Heeft meer 'grote' reddingen moeten verrichten dan Onana.;'-).

Moeten we niet vergeten.
Vind ik leuk
Farmer +5408
vrijdag 21 april 2017 om 06:31
Knap van Ajax, maar, toch ook petje af voor Schalke dat vanaf minuut 1 heeft gevochten en gestreden voor wat het waard was!

Dit zijn toch wel dé internationale wedstrijden waar je voor inschakelt en voor gaat zitten.
Vind ik leuk
Jajem +298
vrijdag 21 april 2017 om 08:50
Halve finale prima. Nu PSV
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Voetbalmirakel in Gelsenkirchen: zeven conclusies na Schalke-Ajax