'De jonge honden van Peter Bosz zetten het Nederlandse voetbal weer op de kaart'

'De jonge honden van Peter Bosz zetten het Nederlandse voetbal weer op de kaart'

vrijdag 21 april 2017 om 08:17

De Nederlandse kranten hebben vrijdagochtend volop aandacht voor de unieke prestatie van Ajax door de halve finale van de Europa League te bereiken. 'Heroïsch' valt te lezen, maar ook is er kritiek op het elftal van trainer Peter Bosz.

'Stunt van formaat', kopt De Telegraaf, nadat Ajax ten koste van Schalke 04 de halve eindstrijd had bereikt. 'Daarmee zetten de jonge honden van Peter Bosz het zwalkende Nederlandse voetbal weer op de kaart in Europa.'

Het Algemeen Dagblad zag dat de Amsterdammers 'piepten en kraakten'. 'Maar een heroïsche avond werd het in Duitsland, waar Ajax bijna omviel van spanning en inspanning. Hoe ongelofelijk groot kan het contrast zijn binnen een week tijd. Waar Ajax tegenstander Schalke de ene keer compleet kansloos liet, zo wankel oogde de ploeg in Duitsland.'

Volgens Trouw zakte Ajax zelfs door de ondergrens. 'Een miraculeuze ontsnapping camoufleerde veel bij Ajax. Een week nadat Ajax het maximale had geleverd van wat de ploeg gevraagd kon worden, liet het elftal de grilligheid van een jeugdig elftal zien. De climax paste in een merkwaardige avond waarin Ajax onder de internationale maat presteerde.'

'De demonstratie van vorige week tegen Schalke 04, besloten met 2-0 in plaats van 5-0, had de mannen blijkbaar op een roze wolk laten meedrijven naar Duitsland', vult de Volkskrant aan. 'Nonchalant, lankmoedig vooral en naïef acteerde Ajax. Onzakelijk. De aanvallers Younes, Kluivert en Traoré, vorige week met de ene na de andere fijnzinnige actie frivool en effectief, stonden nu model voor speeltuinvoetbal.'

'En Ziyech, wanneer levert hij weer eens een eminent schot, wanneer trekt hij zijn been eens niet terug als het duel van man tot man is?', vervolgt de Vokskrant-verslaggever Willem Vissers. 'De spreekwoordelijke branie van Ajax, de houding van het komt goed, is mooi als het spel vlotjes loopt. Zo niet, dan is het ergerlijk.'

Lees meer over:Europa LeagueAjax

Plaats een reactie

vrijdag 21 april 2017 om 08:23
Vandaag niets lelijks over Ziyech zeggen, dat is mijn goede voornemen.

Nette teamprestatie na 0-2 achter en.met 10 man
[Reactie gewijzigd op vrijdag 21 april 2017 om 08:28]
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 13:07
Schalke uit is gewoon een heel moeilijke match. dat zag je gisteren. En zoals ze in de arena spelen dat lukt niet uit in een Europese match. Daar moet je gewoon proberen te overleven en de 0 te houden. Ja er kunnen dingen beter maar dat weten ze zelf ook wel. Dat ze het op karakter nog recht trekken is alleen maar goed voor de groep.
Vind ik leuk
Jozef +8781
vrijdag 21 april 2017 om 08:35
Wat betreft Ziyech geef ik het AD wel gelijk. Waar is dat dodelijke schot gebleven? Hij kan dat gewoon, maar ik verwacht eigenlijk dat dat nog terug gaat komen. Denk volgend seizoen en dat hij daarna absoluut niet meer in Amsterdam te houden is...
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 11:06
uiteindelijk zet ie wel met een beslissende pass Younes in stelling bij de 3-2
Vind ik leuk
United +9961
vrijdag 21 april 2017 om 11:41
Ja dat doet hij verder ook goed! Maar soms denk ik wel kijk gewoon even waar je naar toe schiet. Ballen gaan veel te vaak ver naast of hoog over. Dat moet echt beter.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 13:09
Daar heb je gelijk in. Ziyech mag van mij wel wat beter op doel schieten maar ik denk dat het ook met de zenuwen te maken had. Een gebrek aan evaring om in zo een wedstrijden rustig te blijven. was bij de Duitsers ook. Hij heeft gewoon een beter schot dan dat hij laat zien de laatste weken.
Vind ik leuk
2cents +20396
vrijdag 21 april 2017 om 08:35
Vooral Trouw is altijd mooi. Daar wordt realisme gepredikt, liefst met 5 verdedigers omdat dat nu eenmaal de internationale norm zou zijn. Vorige week was daarom erg vervelend voor hun parochie waardoor ze wanhopig zochten naar een manier om toch vooral niet over de aanvallende speelwijze te hoeven praten.

Deze week kunnen ze het gelukkig weer hebben over hun "internationale maat".

Geweldig om te lezen, wat een negatieve kijk op de Hollandse voetbal identiteit.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 21 april 2017 om 08:36]
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 08:44
Trouw is echt een kut krant net als het AD trouwens :-)
Vind ik leuk
Bongo +57
vrijdag 21 april 2017 om 09:03
Mensen moeten wel heel depri zijn om de trouw te lezen of de volks(verlakkerij) krant te lezen.
Als je die krant voor je neus krijgt wil je het liefst zelfmoord plegen
Vind ik leuk
Jozef +8781
vrijdag 21 april 2017 om 12:41
Joh, dat is nogal wat.

Gooi hem dan gewoon weg. :-)
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 08:35
Dit zijn de potjes waarin je veel ervaring opdoet en leert wat er gevraagd wordt om te overleven. Ajax speelde niet best maar ze gaven niet op en dat is ook een kwaliteit. Heel goed gedaan en nu hopen dat de finale bereikt wordt!
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 13:11
klopt! Zo een dingen leer je alleen op deze momenten. En het is ook een kwaliteit van Ajax dat ze het alsnog hebben gewonnen. Vroeger hadden ze ook wel voetballende kwaliteiten maar het ontbrak hem toen aan de winnersmentaliteit. dan heb ik het over de periode onder de boer
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 08:38
Wat een geëmmer over Ziyech.
De man speelt al weken fantastisch, werkt zich helemaal suf en is overal.
Je kan niet alles hebben. De combinatie met beslissende acties komt volgend seizoen wel.

Ik ben uitermate tevreden over Ziyech.
Vind ik leuk
United +9961
vrijdag 21 april 2017 om 11:38
Maar van een speler als Ziyech, want ik ben het verder met je eens hoor, mag je toch wel een beter schot verwachten.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 11:58
Zeker wel, dat komt ook nog wel.
Hij werkt zo hard dat ik denk dat het 'm daarom aan precisie ontbreekt. Probeer jij maar eens, als je kapot bent, een goed geplaatst hard schot er uit te persen. Is niet zo makkelijk.
Vind ik leuk
United +9961
vrijdag 21 april 2017 om 12:28
Dat klopt hij had ook een mooie kans in de tweede helft. Maar over het algemeen ook als hij gewoon in de ED speelt heeft hij daar last van. Daarin is hij niet zo als bij Twente jammer genoeg. Verder ontwikkeld hij zich goed bij Ajax. Wordt een completere middenvelder.
Vind ik leuk
Jozef +8781
vrijdag 21 april 2017 om 12:43
Juist omdat hij het bij Twente ruimschoots liet zien vermoed ik dat het wel terugkomt, want hij kan het gewoon.
Vind ik leuk
United +9961
vrijdag 21 april 2017 om 12:46
Klopt dat weet ik ook. Maar het is wel jammer natuurlijk dat het nog niet gebeurt. Als dat ook goed zit dan is hij niet meer te houden in Amsterdam.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 13:15
Bij Twente speelde Ziyech in een vrije rol waar hij geen meter moest meeverdedigen. Bij Ajax maakt hij meters en je zag ook in het begin van het seizoen dat hij conditioneel nog wat tekort kwam om alles te belopen en hij wat duel kracht miste. Nu zijn we een half jaar verder. Heeft hij zich aangepast en zie je ook dat hij fitter is en daardoor beter speelt. Hij maakt meer meters en gebruikt meer kracht waardoor het moeilijker is om goed te schieten. ik denk dat dat de grootste reden is Waarom zen traptechniek "minder" is.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 08:42
Heerlijk hoe sommige kranten alsnog een stok zoeken om mee te slaan.
Daar wordt kleur bekend.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 21 april 2017 om 08:42]
Vind ik leuk
United +9961
vrijdag 21 april 2017 om 11:37
Eerlijk is eerlijk het was geen beste wedstrijd.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 08:43
Ik vond Ziyech gisteren en vorige week erg goed spelen. Zeker vorige week. Ook gisteren viel hij weer op met zijn goede passing.
Vind ik leuk
slaski +920
vrijdag 21 april 2017 om 08:49
Maar bij de 1-0 vergat hij wel verder met zijn man mee te lopen.
Vind ik leuk
Jozef +8781
vrijdag 21 april 2017 om 12:48
Dat zag ik ook. Denk vooral dat hij dat mannetje simpelweg niet kon bijbenen, omdat hij bekaf was na een periode van intens lopen. Kan gebeuren. Als een elftal goed staat worden taken van elkaar overgenomen en fouten onderling opgevangen. Dit ging echt te simpel.
Vind ik leuk
Mitchy10 +1058
vrijdag 21 april 2017 om 08:46
Lekker Manchester United loten. Zonder Ibrahimovic, laat maar komen. Celta zou ook een leuke zijn, denk dat Lyon loten het slechtste scenario is.

Daarnaast denk ik dat komend weekend het kampioenschap beslist gaat worden. Degene die maandag op 1 staat gaat ook kampioen worden. Ajax gaat tegen Go Ahead en Willem 2 geen punten meer laten liggen. Feyenoord tegen Excelsior en Heracles ook niet. Ben erg benieuwd of Feyenoord het deze keer wel kan opbrengen in een uitwedstrijd.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 08:58
Proficiat aan de ajaxieden hier en voor het nederlandse voetbal. Bedankt
Vind ik leuk
Kwikwek +332
vrijdag 21 april 2017 om 09:12
Met Ziyech heb ik het gevoel dat hij alleen voor zich zelf voetbalt, voor zijn eigen statistieken speelt. Om zo naar een grotere buitenlandse club te gaan.
Vind ik leuk
United +9961
vrijdag 21 april 2017 om 11:36
Maar wat zijn die afstandsschoten toch matig elke keer...
Vind ik leuk
Jozef +8781
vrijdag 21 april 2017 om 12:52
Snap niet waar je dat idee vandaan haalt. Gelukkig voor Ajax wilde hij zich verder proberen te ontwikkelen en koos niet voor een avontuur in het buitenland. Ziyech loopt zich bovendien te schompes en levert ongekend veel in de diepte af.

Met alle respect voor je mening, ik ben het er niet mee eens.
Vind ik leuk
Kwikwek +332
vrijdag 21 april 2017 om 13:00
Ik denk dat die na dit seizoen vertrekt, ik hoop het overigens niet !
Vind ik leuk
Jozef +8781
vrijdag 21 april 2017 om 13:06
Heeft nog een vier jaar lopend contract en zal nu nooit voor mindet dan de hoofdprijs weg mogen. Dan denk ik aan vijftig miljoen en eerlijk is eerlijk, hij speelde dit seizoen niet zo goed dat clubs hem voor dat bedrag willen halen. Ajax legde hem niet zonder reden voor vijf jaar vast denk ik...
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 09:20
Ik vond Ziyech inderdaad niet groots spelen maar wie deed dit gisteren, op Onana en Viergever na, wel dan ? Het probleem met Ziyech is dat hij vergeet om mee te verdedigen en te vaak laat hij zijn mannetje gaan.
Vind ik leuk
Jozef +8781
vrijdag 21 april 2017 om 13:08
Ziyech speelde met vd Beek bij zich vorige week en gisteren ook beter dan met Schöne samen.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 09:27
Een week nadat Ajax het maximale had geleverd van wat de ploeg gevraagd kon worden, liet het elftal de grilligheid van een jeugdig elftal zien. EN precies dat was voldoende om door te gaan!!!
Vind ik leuk
michelhx +1118
vrijdag 21 april 2017 om 09:46
Beetje scorebordjournalistiek met zo'n koppen. Heroïsche ontsnapping was beter geweest. Zonder geluk vaart niemand wel. Na de 3-0 zat menig Ajax supporter in zak en as. Met een gelukje maken ze 3-1 en is het weer een hele andere wedstrijd. Dat is het mooie aan voetbal.
Desondanks een mooie prestatie voor het Nederlandse voetbal.
Vind ik leuk
Jozef +8781
vrijdag 21 april 2017 om 13:11
Het gelukje werd afgedwongen. Nauwelijks een minuut ervoor had Viergever al een behoorlijke kans. Schalke had al zijn energie verspeeld. Ook dat is een onderdeel van het spel. De pijp was duidelijk leeg en Ajax strafte dit eigenhandig af.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 13:21
Schalke maakte de 3-0 en dacht dat ze dat laatste kwartier wel rustig konden uitspelen dus begonnen ze achteruit te lopen. Domste wat ze konden doen want ze hadden gewoon door moeten drukken. Ajax was echt rijp voor de slacht. Bij 2-0 dacht iedereen "hoe gaan we ooit nog scoren" maar doordat schalke Ajax de kans gaf om op hun helft te komen ontstonden er nog aardig wat kansen. Het was niet zozeer dat Schalke moe was want na die goal hebben ze weer vol gedrukt. Je moet wat lef tonen en de tegenstander zo ver mogelijk van het doel houden. En ja tuurlijk zat er wat vermoeidheid bij maar het was niet dat ze helemaal leeg waren. Anders ontstond die fase niet meer na de goal waar er nog een paar voorzetten kwamen van Schalke.
Vind ik leuk
United +9961
vrijdag 21 april 2017 om 11:35
Geen beste wedstrijd! Wel een super 2e helft verlenging!
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 13:22
wedstrijd was redelijk, je geeft alleen in 4 min je voorsprong weg. Ajax had het voor rust eigenlijk al kunnen beslissen. Maar het moet wel beter, veel beter dan gisteren.
Vind ik leuk
bj5 +1
vrijdag 21 april 2017 om 14:07
dat ziyech zijn dodelijke afstondschoten niet meer laat zien wil niet zeggen dat hij die niet meer heeft. in mijn optiek is ziyech op alle fronten een veel betere, completere voetballer geworden bij ajax en een groot aandaal daarvan is te danken aan peter bosz. ziyech werkt zichzelf een slag in de ronde op het middenrif van ajax, ballen pakken,slidings,afjagen,overtredingen alles zie ziyech nu voortaan doen, maar zulke inspannning vergt heel veel kracht en daarom zie je die ballen van hem niet meer zo de kruising in vliegen. ziyech topspeler behoort tot de beste 3 van de eredivisie.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 17:23
Ik vind de Volkskrant over het algemeen een hele fijne krant, maar die Willem Vissers... Wat een drol van een vent is dat zeg.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

'De jonge honden van Peter Bosz zetten het Nederlandse voetbal weer op de kaart'