'Waar zijn de donkere managers? Ik zou op z'n minst uitgenodigd moeten worden'

'Waar zijn de donkere managers? Ik zou op z'n minst uitgenodigd moeten worden'

vrijdag 21 april 2017 om 12:54

Voormalig Manchester United-vedette Dwight Yorke stelt dat het trainerskorps in Engeland niet divers genoeg is. Volgens de 45-jarige oud-spits uit Trinidad & Tobago zijn er te weinig donkere managers die een kans krijgen in het Engelse profvoetbal.

Momenteel zijn er in de vier hoogste Engelse profdivisies slechts twee donkere managers actief: te weinig volgens Yorke. "Voetbal is een wereldsport en donkere spelers dragen hier al jarenlang aan bij", aldus York in gesprek met de BBC. "Maar waar zijn dan de donkere managers? Kijk maar naar Engeland en Italië."

Yorke merkt zelf dat clubs niet geneigd zijn om een manager met een andere huidskleur aan te stellen. "Ik heb op topniveau gespeeld en een prima reputatie opgebouwd. Dan zou je toch verwachten dat ik op zijn minst uitgenodigd word voor sollicitatiegesprekken? Maar zelfs dat gebeurt niet! Als het niet vanwege mijn huidskleur is, vanwege wat dan wel?"

Poll

Heeft Yorke een punt?

(302 stemmen)

Plaats een reactie

vrijdag 21 april 2017 om 12:59
Dit gebeurd helaas wereldwijd en op grote schaal.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 12:59
Lol. Zo kun je alles discriminatiegaan noemen, haha. Ik zag laatst een kaas liggen met een kop van een varken erop. Ik vatte het op als kaaskop, moet ik nu aangifte doen? Nee. Dus houd gewoon je bek.
Vind ik leuk
Thobar +1307
vrijdag 21 april 2017 om 15:52
Los van de persoon, de cijfers liegen niet dus daar heeft hij een punt.
Dat jij dat niet ziet of wil zien zegt veel over je, net als je eufemistisch gezegd nogal simplistische redenatie.
Wat in ieder geval zeker is dat je als analist finaal door de mand valt.
Vind ik leuk
zaterdag 22 april 2017 om 11:45
Prima beargumenteerd met een valide voorbeeld; met respect. Hogeschool materiaal.

Dat zal Dwight Yorke leren om zijn mond nog eens open te doen.

Chapeau voor aanbeveling in je slotzinnetje. Erg stijlvol en met flair.
Vind ik leuk
Zultkop +1321
vrijdag 21 april 2017 om 13:00
Misschien kan je er gewoon geen klote van, misschien ben je geen prettig persoon..misschien zijn er weinig donkere mannen die manager/trainer willen worden. Altijd maar roepen dat het met huidskleur en rascisme te maken heeft...beetje makkelijk
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 13:32
Ik ben het helemaal met je eens. Ander moet hij ff sylvana Simons om hulp vragen.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 13:05
Nou yorke bij jou heeft het een andere reden dat je niet wordt uitgenodigd
Heb je al in de spiegel gekeken?

Maar er zijn te weinig donkere trainers maar heeft dat met de huidskleur te maken? Ik denk het niet want als je echt trainer wilt worden kan je ook verder kijken dan engeland of italie dan begin je toch ergens anders en als je het goed doet kom je vanzelf wel bij de top terecht

Zo denk ik er over .
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 13:24
Kluivert, Rijkaard, Hasselbaink zijn toch allemaal donkere jongens die manager posities hebben gekregen. Rijkaard bij Barcelona nota bene.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 13:29
Dat bedoel ik dus als je echt wil kom je er wel maar yorke gooit t weer op racisme en hasselbaink gullit. Hebben in engeland gewerkt maar dat zijngeen engelse coaches dus mischien is het een mentaliteits probleem ipv huidskleur
Vind ik leuk
United +25114
vrijdag 21 april 2017 om 15:13
Hij bedoelt toch ook niet perse Engelse coaches.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 13:13
Het gegeven dat onkundige blanke quasimodo's per definitie de voorkeur genieten voor trainersposities boven vrouwen, negers en geklassificeerde homosexuelen stemt tot nadenken.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 13:16
Dat zou het zeker moeten doen.

Al zie ik een vrouw nog niet zo snel een mannenteam coachen.
Vind ik leuk
Streaker +1971
vrijdag 21 april 2017 om 13:17
Waarom is de vuistregel dat een team nooit meer dan drie donkere spelers op moet stellen? Omdat ze tactisch zeer zwak zijn. Goed voorbeeld: de Afrika Cup.

Dus waarom een trainer aanstellen die hoogstwaarschijnlijk tactisch minderbegaafd is Yorke?
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 14:44
Damn son....
Vind ik leuk
United +25114
vrijdag 21 april 2017 om 15:14
Meen je dit echt?
Vind ik leuk
Thobar +1307
vrijdag 21 april 2017 om 15:58
De meeste hebben het niet door wat ze allemaal voor onzin uitkramen, een grote bek laat minder ruimte voor de herseninhoud met alle gevolgen van dien voor het IQ.
Vind ik leuk
United +25114
vrijdag 21 april 2017 om 16:02
Haha echt he! Ik kraam ook wel eens wat onzin uit maar dat is meer om te dollen met mensen hier. Maar de reactie hierboven raakt kant noch wal.
Vind ik leuk
Streaker +1971
vrijdag 21 april 2017 om 20:16
Wat heeft dit überhaupt te maken met een grote mond? Als het iemand moet zijn ben jij het wel, razen zonder een weerlegging te geven.

Het is gewoon een betoog, maar jij zal het ongetwijfeld weer onder de noemer rasisme schuiven.
Vind ik leuk
Streaker +1971
vrijdag 21 april 2017 om 20:23
Ja dit meen ik echt. Voordat men het opvat dat het een hetze is tegen de zwarte medemens: zeer zeker niet. Integendeel. Ik heb ze heel graag in mijn team gehad of in mijn favoriete teams. Fysiek zeer sterk, razendsnel, sympathiek, hard werkend, winnaarsmentaliteit. Maar ik heb me ook vaak geërgerd aan het tactische gedeelte, dat zat er gewoon niet in. En ik ben het zelf eerlijk gezegd ook niet tegengekomen waar dat wel (op individuele uitzonderingen na) wel goed ging.

Dus in plaats van een standaard duimpje reactie zou ik liever een weerlegging zien met eventuele voorbeelden. :)
Vind ik leuk
United +25114
vrijdag 21 april 2017 om 20:36
Ja dat weet ik ook niet zo één twee drie! Maar nu leg je het beter uit. Ik dacht meer dat het een racistische reactie was. Er zullen vast wel spelers zijn. Yaya Toure, Eto'o, Drogba, Kanu een voorbeeld?
[Reactie gewijzigd op vrijdag 21 april 2017 om 20:37]
Vind ik leuk
Streaker +1971
vrijdag 21 april 2017 om 20:43
Dan noem je de individuele uitzonderingen, die ik niet bij naam heb genoemd. Maar ik doel meer op een voorbeeld voor een samenstelling van meer dan drie donkere spelers, welke tactisch een sterk team vormen/vormden.

En ja, aan sommige reacties te zien had ik dat wel gedacht. Vandaar de hernieuwde versie:)
Vind ik leuk
United +25114
vrijdag 21 april 2017 om 21:05
Monaco? Arsenal in 2003/2004 kan me zo even niks anders bedenken.
Vind ik leuk
Streaker +1971
vrijdag 21 april 2017 om 21:14
Monaco is inderdaad een goeie, ik geloof zelfs een hele flank.

10 punten United
Vind ik leuk
United +25114
vrijdag 21 april 2017 om 21:18
Maar misschien heeft het ook met de landen te maken waar ze opgroeien. Vaak door mindere goeie scholing of geen scholing. Heeft denk ik ook wel invloed op hoe je je ontwikkeld.
Vind ik leuk
Streaker +1971
vrijdag 21 april 2017 om 21:23
Dat zou best een reden kunnen zijn inderdaad. Heel eerlijk gezegd zou ik het niet weten.
Vind ik leuk
United +25114
vrijdag 21 april 2017 om 21:27
Ik zou ook geen andere verklaring hebben dan.
Vind ik leuk
zaterdag 22 april 2017 om 22:58
Laffe sukkel, ik nodig je uit om dit in mn gezicht te zeggen. Laffaard, achter een schermpje durft iedereen. Ga er mee akkoord en we spreken een datum en plek af. Racistische teringlijer
Vind ik leuk
Streaker +1971
zondag 23 april 2017 om 01:11
Oja prima hoor. Het heeft, zoals mijn opeenvolgende berichten, niks met racisme te maken. Waar ben je vooral te bekennen stoere jongen/meisje?
Vind ik leuk
Kevinm +635
vrijdag 21 april 2017 om 13:20
Ik denk niet dat je huidskleur er echt toe doet als je de vaardigheden bezit om een team beter te laten draaien..
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 13:22
"Uitgenodigd voor sollicitatie gesprekken." Omdat je eventjes lekker kon voetballen? Doe is ff normaal joh, eerst zelf solliciteren en bewijzen dat je het kan, verwend gedrag dit.
Vind ik leuk
kerel +424
vrijdag 21 april 2017 om 13:26
idd
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 14:14
Ik denk dat hij meer bedoelt dat hij wel solliciteert maar niet voor een gesprek wordt uitgenodigd.....
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 15:04
"Ik heb op topniveau gespeeld en een prima reputatie opgebouwd. Dan zou je toch verwachten dat ik op zijn minst uitgenodigd word voor sollicitatiegesprekken?" Hij verwacht dus dat het minste is wat er moet gebeuren is dat hij moet uigenodigd worden.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 21 april 2017 om 15:04]
Vind ik leuk
United +25114
vrijdag 21 april 2017 om 15:16
Dan kan het toch nog wel zijn dat hij zelf gewoon solliciteert. Is toch logisch dat het niet vanzelf komt aanwaaien.
Vind ik leuk
DubRtd +5877
vrijdag 21 april 2017 om 13:25
Zo maar een idee hoor, maar misschien is het omdat ze er geen reet van bakken op het moment dat er eentje wordt aangesteld?
Als Gullit net zo succesvol was geweest als trainer als hij als voetballer was, had ie nou niet om een baantje bij de knvb hoeven te bedelen.

weet je wat, net als bij de overheid en politiek quota's invoeren.
Mensen aannemen omdat ze wat "hebben" in plaats van dat ze wat kunnen.
Werkt daar namelijk ook zo lekker.

Nieuwe trainer van het Nederlands elftal moet dan ook lesbische, invalide, hoofddoek dragende negerin worden.
Vind ik leuk
United +25114
vrijdag 21 april 2017 om 15:17
Die blind is ;)
Vind ik leuk
DubRtd +5877
vrijdag 21 april 2017 om 15:20
Dat hebben we al geprobeerd, dat was niks.
Vind ik leuk
United +25114
vrijdag 21 april 2017 om 15:24
Jij vond Danny Blind niks? :O :O
Vind ik leuk
DubRtd +5877
vrijdag 21 april 2017 om 17:27
Ik geloof dat ik dat hier of daar wel eens heb laten vallen, ja, dat idee dat ik het niet echt een succes vond.
Vind ik leuk
United +25114
vrijdag 21 april 2017 om 17:30
Ik vond het toch nog best wel goed gaan ;)

Pionnetjes uitzetten dat kon ie wel op de training!
[Reactie gewijzigd op vrijdag 21 april 2017 om 17:30]
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 13:27
Je kan er ook zelf wat voor doen Dwight. Mssn interesse tonen in een vacature d.m.v. een telefoontje of een brief?

i.p.v. wachten op uitnodigingen ofzo. Niks komt vanzelf aanwaaien.
Vind ik leuk
younited +2829
vrijdag 21 april 2017 om 13:28
Hasselbaink heeft t een tijdje geprobeerd en Rijkaard heeft geen zin meer, noem mij nog een goede donkere trainer? Ten Cate?
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 14:45
Wait, what?! Is Ten Cate donker??
Vind ik leuk
younited +2829
vrijdag 21 april 2017 om 14:49
Ja Nederlandse vader, Surinaamse moeder en een lekker kleurtje. Gitzwart wil ik niet zeggen, maar zeker donker in hoe de heer Yorke het hier bedoelt
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 14:52
Ik lees het net ja! Ik dacht serieus altijd dat hij zo'n zonnebank Nederlander was eerlijk gezegd. Zo leer je nog eens wat!
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 15:20
Gio?
Vind ik leuk
younited +2829
vrijdag 21 april 2017 om 15:47
Is Gio donker of geel?
Vind ik leuk
frankn27 +2285
vrijdag 21 april 2017 om 13:37
die hebben geen 8 tot 17 mentaliteit :P
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 13:54
Qua huidskleur vind ik het een beetje zoeken naar spijkers op laag water.

Ik moet wel zeggen dat ik Yorke toch wel als een leider heb gezien vaak .

Bij Trinidad speelde hij zijn laatste dagen als centrum verdediger vanwaar hij het team aanstuurde niet geheel onsuccesvol, ik vind dat hij zeker wel een kans verdient en zou dat ook wel aandurven met hem.
Vind ik leuk
darmianto +3985
vrijdag 21 april 2017 om 13:57
Wat een onzin zeg, er zijn er zat, natuurlijk wel minder maar hij praat hier ineens voor de hele zwarte voetbal gemeenschap terwijl hij niet eens weet of er veel zwarte ex-voetballers zijn die uberhaupt een trainingscarriere ambieeren.
Vind ik leuk
Savior +1379
vrijdag 21 april 2017 om 14:44
Gaan we dit onterecht zielige doen gezeik weer krijgen
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 14:54
Dan zal ik maar even een tegengeluid geven, en dan niet alleen omdat ik zelf gekleurd ben, maar ik vind dat Yorke wel een punt heeft; als je kijkt naar wat er speelt bij de meeste profclubs dan is de staf hier geen correcte afspiegeling van.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 15:58
Maar aan wie legt dat dan? Meestal zijn die functies verkregen door vriendjes politiek. Of denk jij dat alles eerlijk gaat in deze wereld?
De meeste clubs in Engeland zijn in buitenlandse handen. Dat is pas discriminatie.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 17:00
Nepotisme is zeker een onderdeel, maar dat maakt het nog niet goed. Positieve discriminatie is ook een bitch tho, zeker binnen het voetbal; zodra mensen voelen dat je ergens zit door je kleurtje, dan willen ze je kop zien rollen na het eerste 't beste verlies.
Vind ik leuk
Streaker +1971
vrijdag 21 april 2017 om 20:39
Is dit niet bij elke trainer zo, ongeacht zijn land van afkomst en huidskleur. We wonen in multicultureel Nederland, niet in Italië of Polen. Het lijkt wel hip om alles op discriminatie te schuiven. Zwarte Piet, negerzoenen, zwarte trainers. In mijn ogen klinkklare onzin. Iedereen zal zich in zijn of haar leven moeten bewijzen en niet direct in een hoekje te gaan staan. Wie presteert, wie toekomt, dan wordt er echt geen onderscheid gemaakt.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 23:47
Dat is als witte man zijnde natuurlijk makkelijk gezegd, maar als je in mijn schoenen stond zou je weten dat het niet zo simpel is. Op veel plaatsen waar ik kom moet ik me extra bewijzen, sta ik ahw met 1-0 achter voordat de wedstrijd is begonnen. Ikzelf haal daar een vreemd soort drive en voldoening uit, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen hiervan is gediend.

Ik ben een kind van de Apartheid en ben gewend dat racisme duidelijk zichtbaar is aan de oppervlakte en nu ik wat jaartjes hier en in Vlaanderen werkzaam ben, ben ik ironisch genoeg tot de conclusie gekomen dat ik die duidelijkheid van Zuid Afrika prefereer boven het stille, onderhuidse racisme.

Het koloniale denken viert nog hoogtij hier en dan heb ik het niet over onschuldige tradities. Ik begrijp dat jij het anders ziet, maar vergeet niet dat het Nederland van nu niet meer het Nederland van de jaren 80 en 90 is.
Vind ik leuk
Streaker +1971
zaterdag 22 april 2017 om 09:35
Ik geloof best dat de donkere medemens extra onder de loep wordt genomen, voordat ze worden geaccepteerd. Maar dat gebeurt ook bij mij, aangezien ik als Fries zijnde elke dag in Holland werk. (Dat zal in een mindere mate zijn). Een beter voorbeeld zijn Polen, ook die zullen zich eerst moeten bewijzen en goed werk af moeten leveren. Met een vluchteling zal het net zo gaan werken.

En ik denk dat het niet erg is dat Nederlanders zo naar de situatie kijken. Het is belangrijk om de welvaart en economie te bewaken. Daarom kan ik die instelling goed waarderen en daar zullen de nieuwkomers zich aan aan moeten passen om acceptatie te verdienen.

Daarom zie ik het ook niet per se als discriminatie, maar als een soort pro-economische instelling van de Westerse landen.

Hopelijk begrijp je de kern van de op mijn mobiel getypt verhaaltje:)
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

'Waar zijn de donkere managers? Ik zou op z'n minst uitgenodigd moeten worden'