Loodzware loting Ajax: dit is wat je moet weten over Olympique Lyon

Loodzware loting Ajax: dit is wat je moet weten over Olympique Lyon

vrijdag 21 april 2017 om 14:00

Ajax moet in de halve finale van de Europa League zien af te rekenen met Olympique Lyon. VoetbalPrimeur neemt de tegenstander van de Amsterdammers onder de loep.

Geen Memphis
Wat in ieder geval duidelijk is, is dat Ajax niet te maken krijgt met Mempis Depay. De oud-PSV'er kwam in de winterstop over van Manchester United en speelde voor de Engelsen al in de Europa League. Daarom is hij niet speelgerechtigd. Mathieu Valbuena speelde in de wedstrijden tegen Besiktas op de plek van Memphis.

Matige reeks
In Nederland bestaat het beeld dat Lyon in een daverende vorm verkeert, maar de ploeg speelt momenteel niet zo flitsend als eerder tegen AZ en AS Roma. Van de laatste zeven officiële wedstrijden werd maar twee keer gewonnen. Dieptepunt was op 8 april de thuisnederlaag tegen laagvlieger Lorient (1-4).

Straatlengte achterstand
Met Lyon treft Ajax de nummer vier van de Ligue 1, een plek die aan het einde van het seizoen recht geeft op Europa League-voetbal. Omhoog kijken hoeft de ploeg van Bruno Genésio niet te doen. De achterstand op koploper AS Monaco, nummer twee Paris Saint-Germain en nummer drie OGC Nice bedraagt respectievelijk 23, 23 en 19 punten

Knipoog-Kroaat
De gedachten van veel Ajax-fans zullen direct na de loting teruggegaan zijn naar 7 december 2011, toen een bizarre 1-7 zege van Lyon op Dinamo Zagreb ervoor zorgde dat Ajax totaal onverwacht uitgeschakeld werd. Domagoj Vida, die Lyon-spits Gomis wel érg vrij liet, gaat sindsdien door het leven als Knipoog-Kroaat. Vida speelt nu overigens voor Dinamo Kiev.

Debuut Klaassen
Lyon is bijzondere grond voor Davy Klaassen. De aanvoerder van Ajax maakte daar in november 2011 zijn officiële debuut voor de Amsterdammers. Door de knappe 0-0 leek het er toen op dat Ajax een plek in de knock out-fase van de Champions League niet meer kon mislopen, tót het Knipoog-Kroaat-incident.

Ook kansen voor Ajax
Ja, het middenveld en aanval van Lyon is om te watertanden, maar de verdediging van Lyon is zéker niet waterdicht. In de Ligue 1 kreeg de ploeg al 39 goals tegen. En ook in de eerste wedstrijd tegen AZ, in Alkmaar, moest Lyon behoorlijk wat kansen incasseren. Het was dat Anthony Lopes een wereldpartij stond te keepen en Alexandre Lacazette messcherp was, anders had de uitslag heel anders kunnen zijn.

Tot slot: de opstelling en samenvatting van Besiktas - Lyon

Lees ook: Zó gaat de sterrenaanval van Lyon er met Memphis uitzien

Poll

Goede loting voor Ajax?

(2676 stemmen)

Plaats een reactie

vrijdag 21 april 2017 om 14:02
Dat wordt een makkie dus
Vind ik leuk
United +40394
vrijdag 21 april 2017 om 15:46
Ssst niet verklappen...
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 16:13
Nee..

Geen Memphis:
hij is geen cruciale type speler die wij per se nodig hebben.

Matige reeks:
Wat er dan wel gezegd moet worden is dat de ligue 1 heel anders is dan de erdedivisie/EL ze zijn niet voor niets zover gekomen in de EL.
Tevens zit de focus op 't moment bij de meeste meer op de EL dan Ligue,

Straatlengte achterstand:

Nogmaals het niveau van de ligue 1 is totaal anders dan dat van de eredivisie, ik had hier een tijd geleden over gesproken van dat als lyon in de ligue 1 zou zijn, zouden er veel blessures komen omdat het net als rugby fysiek er hard aan toe gaat en de kansen liggen daar zoals de eredivisie niet zomaar voor het oprapen.

Voor de rest zeg ik het lyon van toen is niet zoals het lyon van nu in 6 jaar tijd kan er behoorlijk veel veranderen.

Ik zeg stop met vergelijken en/of teruggaan naar de tijd en gewoon voetballen.

Vind ik leuk
2cents +29222
vrijdag 21 april 2017 om 14:03
Wat wij vooral van Lyon moeten weten? Geen Memphis Depay...

Dat lijkt me totaal onbelangrijk. Het gaat er toch om waar we juist wél rekening mee moeten houden?
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 14:24
Op primeur geen overbodige aankondiging. Bepaald geen luxe.
Vind ik leuk
Sanders +1030
vrijdag 21 april 2017 om 14:26
Misschien geen rekening houden, maar het is wel noemenswaardige informatie =-)
Vind ik leuk
2cents +29222
vrijdag 21 april 2017 om 14:37
Depay is toch totaal irrelevant?
Vind ik leuk
Sanders +1030
vrijdag 21 april 2017 om 14:40
Er zullen vast mensen zijn geweest die niet van het feitje af wisten dat hij al voor united had gespeeld in de europa league dus dan lijkt het me voor de lezer zeker boeiende info.
Vind ik leuk
2cents +29222
vrijdag 21 april 2017 om 14:42
Ok jij wint, voor de onwetenden is dit relevante info.

Persoonlijk vind ik het totaal niet interessant en ik ben verre van alwetend. ;)
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 14:28
*Edit VP: is aangepast. Dank!*
[Reactie gewijzigd op vrijdag 21 april 2017 om 14:41]
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 14:06
Fysiek ook een hele sterke ploeg. Wie de hel van Besiktas overleeft is een goede ploeg. En dat is Lyon.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 14:20
Hahahaha, de hel van Besiktas . Zolangzamerhand heeft zelfs FC Waddinxveen een hel.
Vind ik leuk
Kwikwek +2178
vrijdag 21 april 2017 om 15:12
Hey daar woon ik!
Vind ik leuk
United +40394
vrijdag 21 april 2017 om 15:47
Waddinxveen de gekste!!
Vind ik leuk
darmianto +5338
vrijdag 21 april 2017 om 17:59
Besiktas staat anders wel bovenaan in Turkije..
Vind ik leuk
chicken +4836
vrijdag 21 april 2017 om 14:08
Das hoogst vervelend...precies de foute geloot..
Vind ik leuk
Gerro +2271
vrijdag 21 april 2017 om 14:15
Zware loting ja sorry hoor maar in de fase van het toernooi kom je geen slechte meer tegen,dus gewoon gaan ballen en zien dat je die finale gaat halen. Dan krijgen we mogelijk de herkansing om wellicht Celta dit seizoen alsnog te verslaan en anders is Ajax-Man U ook een prachtig affiche.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 14:22
De gebeden van Olympique Lyon zijn in Lourdes verhoord.

Olympique treft de zwakste club. die gisterenavond ternauwernood de laatste vier binnenstrompelde.

Grote winst is het genereuze gebaar uit Zwitserland om de dodenherdenking niet te verplaatsen.

Vind ik leuk
JCJWZ +7189
vrijdag 21 april 2017 om 14:33
Het feit dat Lyon met penalties als laatste ternauwernood kwam binnen gestrompelt maakt je reactie nogal vreemd.
Vind ik leuk
Eusebio +1345
vrijdag 21 april 2017 om 15:06
Heb je weleens een normale reactie van 'm gezien?
Dat zou niet normaal zijn!
Vind ik leuk
United +40394
vrijdag 21 april 2017 om 15:48
Jawel.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 22:40
Dat gegeven kan niet verdoezelen dat Ajax op miraculeuze wijze ontsnapte aan uitschakeling en met de hakken over de slot door mag gaan.
Vind ik leuk
Guust +2414
vrijdag 21 april 2017 om 14:42
Zwakste schakel is Manchester.
Vind ik leuk
Kwikwek +2178
vrijdag 21 april 2017 om 15:13
Iedereen won net aan met een verlenging, mocht je gister naar tennis hebben gekeken :-)
Vind ik leuk
United +40394
vrijdag 21 april 2017 om 15:49
Behalve Celta.
Vind ik leuk
Kwikwek +2178
vrijdag 21 april 2017 om 15:54
bedoelde de 'grotere' teams
Vind ik leuk
United +40394
vrijdag 21 april 2017 om 15:57
Celta hoort toch ook bij de laatste 4? Dus Ajax is groter dan Celta? Valt toch ook wel mee.
Vind ik leuk
Kwikwek +2178
vrijdag 21 april 2017 om 15:59
Je hebt groot gelijk, Celta en Ajax zijn aan elkaar gewaagd. Maar ik meende meer dat niet alleen een team op het niveau van Ajax een verlenging nodig had. Maar ook teams als Manchester en Lyon.
Vind ik leuk
United +40394
vrijdag 21 april 2017 om 16:05
Ooh zo ja dan volgde ik je even verkeerd haha! Maar nu snap ik het.
Vind ik leuk
Bizzy +3365
vrijdag 21 april 2017 om 14:22
Valbuena is er één om in de gaten te houden. Backs van Ajax moeten hem goed in de gaten houden. Corentin Tolisso kan ook een aardig een balletje trappen. Als team zit het goed in elkaar bij Lyon. Straatlengte verschil op de nr 4 Nice verbaasd mij wel. Maar liefst 20 pt. Wellicht met een beetje Amsterdamse bluf en de 12e man is deze ploeg te kloppen. Het zal thuis moeten gebeuren.
Vind ik leuk
Guust +2414
vrijdag 21 april 2017 om 14:41
Nou als Mempis hem aan de kant houd valt dat ook wel mee hoor.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 14:58
Dan onderschat je Memphis toch echt, is iemand die toch wel een stuk beter is als de aanvallers van Ajax.
Vind ik leuk
United +40394
vrijdag 21 april 2017 om 15:50
En veel ervaring heeft.
Vind ik leuk
JCJWZ +7189
zaterdag 22 april 2017 om 11:59
En grotere hoedjes heeft.
Vind ik leuk
United +40394
zaterdag 22 april 2017 om 12:01
Ik had het over Valbuena!
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 14:25
Dit is gewoon een mooie loting. Stel Ajax had via een andere club de finale gehaald, krijg je ook een zware wedstrijd. Laat ze nu maar zien wat ze waard zijn!
Vind ik leuk
North +1451
vrijdag 21 april 2017 om 14:25
Tijd voor revanche! Afmaken die stokbroodvreters.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 14:28
Goudhaantje Johnny Rep zal er tegen Olympique Lyon niet bij zijn.
Vind ik leuk
United +40394
vrijdag 21 april 2017 om 15:51
Zoals zovelen toch?
Vind ik leuk
Eusebio +1345
vrijdag 21 april 2017 om 16:24
Jawel, gereserveerde vip-box.
Vind ik leuk
Guust +2414
vrijdag 21 april 2017 om 14:39
Aanvallende teams heeft Lyon het moeilijk mee, maar mooi affiche. Alle teams zijn moeilijk, ook Ajax anders kom je niet zo ver.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 14:56
Ik denk wel dat ze kans hebben en vind het eigenlijk wel een mooie loting. Zag meer op tegen Celta omdat ze daar al van gewonnen hebben. Dat kan in de hoofdjes gaan zitten en tenkoste gaan van de strijdlust. MU is natuurlijk de allermooiste ploeg die je in de finale kan treffen. Er zijn nu echt geen zwakke tegenstanders meer maar nogmaals, acht Ajax echt niet kansloos!
Vind ik leuk
Kwikwek +2178
vrijdag 21 april 2017 om 15:11
Als je lacazette pakt en valbuena ook, wie weet wat er dan mogelijk is!
Vind ik leuk
United +40394
vrijdag 21 april 2017 om 15:52
Dat zijn wel gevaarlijke spelers.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 21:11
Deze lacazette heeft een hamstringblessure dusssss
Vind ik leuk
United +40394
vrijdag 21 april 2017 om 15:45
Gaat hopelijk een mooie tweeluik worden.
Vind ik leuk
Harremans +1220
vrijdag 21 april 2017 om 15:52
Ajax - Man finale, voor wie ben jij dan?
Vind ik leuk
United +40394
vrijdag 21 april 2017 om 15:55
Voor Ajax! Het is wel een beetje een dilemma... Maar Ajax is dan mijn eerste keus.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 16:15
Dan snap je natuurlijk hoe ik mij moet voelen als een Lyon supporter.
Vind ik leuk
United +40394
vrijdag 21 april 2017 om 16:17
Ja zeker als je ook voor Ajax bent :D

Maar Nederlands voetbal gaat voor mij voorop.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 21 april 2017 om 16:18]
Vind ik leuk
lemon9 +385