Ademhalingstechnieken geadviseerd bij Ajax: Je gaat alleen maar fouten maken

Ademhalingstechnieken geadviseerd bij Ajax: "Je gaat alleen maar fouten maken"

donderdag 18 mei 2017 om 19:46

Sonny Silooy raadt de spelers van Ajax aan in de aanloop naar de Europa League-finale tegen Manchester United een aantal ademhalingstechnieken te leren. Dat vertelt de oud-Ajacied aan AT5.

Met nog zes dagen tot de finale in Zweden, hoopt Silooy dat de spelers rustig blijven. "Hoe zenuwachtiger je bent, hoe geconcentreerder je bent, je gaat alleen maar fouten maken. Wij hebben toen ook nog ademhalingstechniek aangeleerd gekregen. Dat wilde Cruijff", zegt de voormalige vleugelverdediger, die in 1992 de UEFA Cup won met Ajax, tegen de Amsterdamse stadszender.

Hij zegt dat die technieken hebben geholpen. "Je gebruikt het wel. Want je bent gefocust op je ademhaling en je middenrif. En dan ben je niet met het voetbal bezig", zegt Silooy, die ziet dat de Ajax-selectie nu nog ontspannen is. "Dat waren wij ook. Wij gingen naar het strand toe. Dat was gewoon handbal en rugby. Wat we ook deden, het had niks te maken met voetbal."

Lees meer over:EredivisieAjax

Plaats een reactie

Vak-DD +6740
donderdag 18 mei 2017 om 19:49
Adem in......................................................en adem uit.
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 mei 2017 om 19:50]
Vind ik leuk
Bien +5959
donderdag 18 mei 2017 om 19:51
Haha John Troost 2:0 Halve gare......
Vind ik leuk
< Niels > +14788
donderdag 18 mei 2017 om 19:59
'' Wij hebben toen ook nog ademhalingstechniek aangeleerd gekregen. Dat wilde Cruijff", zegt de voormalige vleugelverdediger, die in 1992 de UEFA Cup won met Ajax, tegen de Amsterdamse stadszender. ''

Ik denk dat Cruyff beter wist waar ie het over had en mee bezig was dan jij met je opmerking, of ben jij soms ook topsporter geweest en weet jij beter hoe je met de druk om moet gaan om rustig te blijven?

Vind ik leuk
Bien +5959
donderdag 18 mei 2017 om 20:03
Rustig in en uit ademen. Nou adem 2 minuten inhouden en ge zult je kalm voelen.
Vind ik leuk
< Niels > +14788
donderdag 18 mei 2017 om 20:05
Kan jij niet beter je adem een minuut of 10 inhouden?
Vind ik leuk
Bien +5959
donderdag 18 mei 2017 om 20:19
Nee 2 minuten, anders overleef ik het niet, haha. Dat wil je hopelijk niet?
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 mei 2017 om 20:20]
Vind ik leuk
< Niels > +14788
donderdag 18 mei 2017 om 20:23
Ik beroep me op me zwijgplicht :)
Vind ik leuk
murmur27 +1443
donderdag 18 mei 2017 om 20:17
Er wordt sowieso erg onprofessioneel gedaan over het mentale aspect van voetbal, mede door de heren van VI.

Dit soort dingen zijn gewoon op wetenschappelijk niveau aantoonbaar en het is bijna gênant hoe deze praktijken verketterd wordt in de voetbal wereld.

Ben blij dat Cruyff hier wel de juiste stappen heeft gemaakt en het belang ervan inzag.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 20:31
Sommige dingen zullen bij een aantal spelers wel werken. Sommige dingen misschien bij veel spelers.
Sommige dingen werken helemaal niet.
En sommige dingen werken bij geen 1 speler. En Johan geeft altijd aan dat hij het zelf onzin vindt, heeft ook gezegd dat andere er wel wat aan kunnen hebben, maar tja, dat krijg je dan niet in je youtube filmpjes te zien.

Edit, kan wel begrijpen dat je het zo zegt :)
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 mei 2017 om 20:32]
Vind ik leuk
stollie38 +12303
donderdag 18 mei 2017 om 20:01
Wat ben jij een halve kip?
Vind ik leuk
Iggy +1605
donderdag 18 mei 2017 om 20:34
Als hier iemand een halve gare is ben jij het wel met je stupide geleuter!
Vind ik leuk
2cents +31378
donderdag 18 mei 2017 om 19:57
Gek genoeg vond ik Silooy in 1996 de grootste zenuwlijder.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 20:02
Idd zijn penalty was zo slecht dat ie volgens mij 2 min zijn adem heeft ingehouden
Vind ik leuk
Foebele +30445
donderdag 18 mei 2017 om 20:06
Moeilijk om hier over te beginnen in de voetbal wereld, maar wat hij zegt is dus wat mediteren inhoudt en zorgt inderdaad dat je door je ademhaling te controleren ook rustig blijft. Had Johan dus niet alleen verstand van voetbal, maar ook nog van hoe het brein werkt.... Wat een baas was het toch!
Vind ik leuk
Johan.l +3512
donderdag 18 mei 2017 om 20:34
Ik ben het dan wel geweest biljartens in de jaren 80 (ik word oud, hoop ik) maar toen sprak het al voor zich, om ademhalingsoefeningen te doen, ik zat bij een meneer Ferdy Ooien op de bank. En kom meteen maar op met de kleinerend opmerkingen
Vind ik leuk
Noudyo. +8344
donderdag 18 mei 2017 om 20:40
Is normaal ademen tegenwoordig ook al ouderwets geworden?
Vind ik leuk
14forever +6503
donderdag 18 mei 2017 om 21:20
Je zou ze maar omver blazen die mancunians! Wordt de hele selectie van het veld gestuurd!
Vind ik leuk
Wouta80 +221
donderdag 18 mei 2017 om 22:31
Winst (hopelijk) of geen winst..Sowieso een topjaar. Bij tijd en wijle genoten van Ajax en aan het einde van het seizoen lijkt het zelfs allemaal op zijn plek te vallen. En dat sinds lange tijd met regelmatig mooi aanvallend voetbal. We gaan het meemaken!!!
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Ademhalingstechnieken geadviseerd bij Ajax: "Je gaat alleen maar fouten maken"