Ademhalingstechnieken geadviseerd bij Ajax: Je gaat alleen maar fouten maken

Ademhalingstechnieken geadviseerd bij Ajax: "Je gaat alleen maar fouten maken"

donderdag 18 mei 2017 om 19:46

Sonny Silooy raadt de spelers van Ajax aan in de aanloop naar de Europa League-finale tegen Manchester United een aantal ademhalingstechnieken te leren. Dat vertelt de oud-Ajacied aan AT5.

Met nog zes dagen tot de finale in Zweden, hoopt Silooy dat de spelers rustig blijven. "Hoe zenuwachtiger je bent, hoe geconcentreerder je bent, je gaat alleen maar fouten maken. Wij hebben toen ook nog ademhalingstechniek aangeleerd gekregen. Dat wilde Cruijff", zegt de voormalige vleugelverdediger, die in 1992 de UEFA Cup won met Ajax, tegen de Amsterdamse stadszender.

Hij zegt dat die technieken hebben geholpen. "Je gebruikt het wel. Want je bent gefocust op je ademhaling en je middenrif. En dan ben je niet met het voetbal bezig", zegt Silooy, die ziet dat de Ajax-selectie nu nog ontspannen is. "Dat waren wij ook. Wij gingen naar het strand toe. Dat was gewoon handbal en rugby. Wat we ook deden, het had niks te maken met voetbal."

Lees meer over:EredivisieAjax

Plaats een reactie

Vak-DD +3361
donderdag 18 mei 2017 om 19:49
Adem in......................................................en adem uit.
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 mei 2017 om 19:50]
Vind ik leuk
stranger +1763
donderdag 18 mei 2017 om 20:24
Blond?
Vind ik leuk
Vak-DD +3361
donderdag 18 mei 2017 om 20:34
Slecht geslapen ?
Vind ik leuk
stranger +1763
donderdag 18 mei 2017 om 20:55
Nee hoor ...............heel slecht geslapen;-)
Maar het was een grapje.
Vind ik leuk
Bien +3346
donderdag 18 mei 2017 om 19:51
Haha John Troost 2:0 Halve gare......
Vind ik leuk
< Niels > +7427
donderdag 18 mei 2017 om 19:59
'' Wij hebben toen ook nog ademhalingstechniek aangeleerd gekregen. Dat wilde Cruijff", zegt de voormalige vleugelverdediger, die in 1992 de UEFA Cup won met Ajax, tegen de Amsterdamse stadszender. ''

Ik denk dat Cruyff beter wist waar ie het over had en mee bezig was dan jij met je opmerking, of ben jij soms ook topsporter geweest en weet jij beter hoe je met de druk om moet gaan om rustig te blijven?

Vind ik leuk
Bien +3346
donderdag 18 mei 2017 om 20:03
Rustig in en uit ademen. Nou adem 2 minuten inhouden en ge zult je kalm voelen.
Vind ik leuk
< Niels > +7427
donderdag 18 mei 2017 om 20:05
Kan jij niet beter je adem een minuut of 10 inhouden?
Vind ik leuk
Bien +3346
donderdag 18 mei 2017 om 20:19
Nee 2 minuten, anders overleef ik het niet, haha. Dat wil je hopelijk niet?
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 mei 2017 om 20:20]
Vind ik leuk
< Niels > +7427
donderdag 18 mei 2017 om 20:23
Ik beroep me op me zwijgplicht :)
Vind ik leuk
murmur27 +1124
donderdag 18 mei 2017 om 20:17
Er wordt sowieso erg onprofessioneel gedaan over het mentale aspect van voetbal, mede door de heren van VI.

Dit soort dingen zijn gewoon op wetenschappelijk niveau aantoonbaar en het is bijna gênant hoe deze praktijken verketterd wordt in de voetbal wereld.

Ben blij dat Cruyff hier wel de juiste stappen heeft gemaakt en het belang ervan inzag.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 20:31
Sommige dingen zullen bij een aantal spelers wel werken. Sommige dingen misschien bij veel spelers.
Sommige dingen werken helemaal niet.
En sommige dingen werken bij geen 1 speler. En Johan geeft altijd aan dat hij het zelf onzin vindt, heeft ook gezegd dat andere er wel wat aan kunnen hebben, maar tja, dat krijg je dan niet in je youtube filmpjes te zien.

Edit, kan wel begrijpen dat je het zo zegt :)
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 mei 2017 om 20:32]
Vind ik leuk
stranger +1763
donderdag 18 mei 2017 om 20:26
Ik ben geen topsporter geweest ,maar weet wel met druk om te gaan;-).

En als ik jou vertel dat,dat voor iedereen verschillend is zou je dat vreemd vinden?
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 20:32
Mediteren kan nooit kwaad, wanneer Johan Cruyff daar mee is gekomen is dat niet voor niks geweest. Het met druk/spanning omgaan is logische wijs voor ieder mens anders. Om een groot sportman te kakken te zetten door hem halve gare te noemen dan kan je wel je vraagtekens bij zetten hoe dom zo iemand is, wie het ook zegt. Sonny Silooy geeft aan deze techniek door Cruyff aangeleerd te zijn, daarmee maakt '' Bien '' indirect ook Cruyff uit voor een halve gare, ik vind en dat is dan mijn persoonlijke mening erg respectloos om zo over Johan Cruyff te praten.
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 mei 2017 om 20:34]
Vind ik leuk
stranger +1763
donderdag 18 mei 2017 om 20:58
Mij is altijd geleerd dat je mensen dient te behandelen zoals jezelf behandelt wilt worden.

Maakt niet uit wie of wat ze zijn.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 20:34
Ik wist niet dat Ajax de UEFA cup had gewonnen tegen de Amsterdamse stadszender. Het was toch tegen Torino?
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 20:37
'' Dat wilde Cruijff", zegt de voormalige vleugelverdediger, die in 1992 de UEFA Cup won met Ajax, tegen de Amsterdamse stadszender ''

Best wel sneu om een grapje proberen te maken en dat alleen omdat je niet begrijpend Nederlands weet te lezen..
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 20:39
Weetje wat pas sneu is?......Om er ook nog op te reageren.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 20:42
Iets wat krom is recht praten, haha...
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 20:48
Ik moet toch wat Matthijs95......;-)
Vind ik leuk
fdev86 +407
donderdag 18 mei 2017 om 23:38
Weet je wat sneu is reageren op een reactie net als ik dat nu doe . Amen.
Vind ik leuk
< Niels > +7427
donderdag 18 mei 2017 om 20:42
Ja tegen Torino :)
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 20:47
Serieus? Ik gokte zomaar.
Vind ik leuk
< Niels > +7427
donderdag 18 mei 2017 om 20:50
Haha maar natuurlijk :)
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 20:50
Heb je die 2 luik tegen Torino ook live gezien :)
Vind ik leuk
< Niels > +7427
donderdag 18 mei 2017 om 20:54
Was maar waar haha :)
Vind ik leuk
stollie38 +8134
donderdag 18 mei 2017 om 20:01
Wat ben jij een halve kip?
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 20:07
Bientje ademt iedere avond in en uit in en uit in en uit... anders krijgt zijn opblaasvriendje niet opgeblazen....
Vind ik leuk
stollie38 +8134
donderdag 18 mei 2017 om 20:14
Haha Christina Ronaldo pop.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 20:17
Gewoon een gek is het...de beste speler die nederland ooit heeft gehad weet toch echt wel wat het beste is...en dan zal zo'n zanger van de josti band even beginnen met halve gare.... die is niet helemaal normaal die bientje...
Vind ik leuk
Bien +3346
donderdag 18 mei 2017 om 20:46
En haha Ronaldo hater.
Vind ik leuk
Iggy +894
donderdag 18 mei 2017 om 20:34
Als hier iemand een halve gare is ben jij het wel met je stupide geleuter!
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 19:56
Ik gebruik al jaren geen techniek, gebruik gewoon de apparatuur.....
Vind ik leuk
Bien +3346
donderdag 18 mei 2017 om 20:04
Mazzelaar.
Vind ik leuk
fdev86 +407
donderdag 18 mei 2017 om 23:39
Veel seks helpt ook goed ademen !
Vind ik leuk
2cents +23498
donderdag 18 mei 2017 om 19:57
Gek genoeg vond ik Silooy in 1996 de grootste zenuwlijder.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 20:02
Idd zijn penalty was zo slecht dat ie volgens mij 2 min zijn adem heeft ingehouden
Vind ik leuk
Foebele +18884
donderdag 18 mei 2017 om 20:06
Moeilijk om hier over te beginnen in de voetbal wereld, maar wat hij zegt is dus wat mediteren inhoudt en zorgt inderdaad dat je door je ademhaling te controleren ook rustig blijft. Had Johan dus niet alleen verstand van voetbal, maar ook nog van hoe het brein werkt.... Wat een baas was het toch!
Vind ik leuk
Johan.l +211
donderdag 18 mei 2017 om 20:34
Ik ben het dan wel geweest biljartens in de jaren 80 (ik word oud, hoop ik) maar toen sprak het al voor zich, om ademhalingsoefeningen te doen, ik zat bij een meneer Ferdy Ooien op de bank. En kom meteen maar op met de kleinerend opmerkingen
Vind ik leuk
Noudyo. +2169
donderdag 18 mei 2017 om 20:40
Is normaal ademen tegenwoordig ook al ouderwets geworden?
Vind ik leuk
14forever +1839
donderdag 18 mei 2017 om 21:20
Je zou ze maar omver blazen die mancunians! Wordt de hele selectie van het veld gestuurd!
Vind ik leuk
Wouta80 +140
donderdag 18 mei 2017 om 22:31
Winst (hopelijk) of geen winst..Sowieso een topjaar. Bij tijd en wijle genoten van Ajax en aan het einde van het seizoen lijkt het zelfs allemaal op zijn plek te vallen. En dat sinds lange tijd met regelmatig mooi aanvallend voetbal. We gaan het meemaken!!!
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Ademhalingstechnieken geadviseerd bij Ajax: "Je gaat alleen maar fouten maken"