Eredivisie ziet tv-omzet verdrievoudigen: 'Eerder Johan Cruijff dan Mickey Mouse'
De Eredvisie wordt ook in het buitenland steeds populairder. Dankzij de samenwerking met FOX Sports is het bereik buiten Nederland verdubbeld en de internationale tv-omzet verdrievoudigd.
Dat schrijft De Telegraaf, vijf jaar na de tv-deal van een miljard euro met Rupert Murdoch. "In het buitenland denken de voetballiefhebbers eerder aan Johan Cruijff dan aan Mickey Mouse als ze het over het Nederlandse voetbal hebben", reageert Frank Rutten, voormalig directeur van de Eredivisie CV en nu topman van FOX Sports Europa en Afrika.
Rutten verkoopt de Eredivisie aan buitenlandse broadcasters als ESPN, Sky UK en vele anderen. "Onze half één wedstrijden doen het in het buitenland heel goed. Die zien de mensen net voor een Premier League-wedstrijd." De Europese successen van Ajax zorgen voor een extra stimulans, waardoor de Eredivisie zelfs Oranje heeft afgelost als uithangbord van het Nederlandse voetbal.
"Er is door iedereen geroepen dat een Nederlandse club nooit meer een Europese finale zou halen. De prestaties van Ajax, met zoveel jonge talenten in het elftal, hebben enorm de aandacht getrokken. In het buitenland vinden ze het prachtig", aldus Eredivisie-directeur Alex Tielbeke. Ook nationaal is FOX Sports het afgelopen jaar met vijftig procent gegroeid.