Topclubs niet veilig: vooral bij Ajax ieder jaar belangrijke vertrekker na start

Topclubs niet veilig: vooral bij Ajax ieder jaar belangrijke vertrekker na start

vrijdag 11 augustus 2017 om 09:45

Met het begin van de Eredivisie zijn de gevaren voor de top-drie clubs op de transfermarkt nog niet geweken. Vooral bij Ajax is het bijna een gewoonte dat na de eerste wedstrijden van het seizoen nog een belangrijke speler vertrekt. VoetbalPrimeur kijkt naar de spelers die de traditionele topclubs ná de competitiestart nog moesten verkopen.

Ajax
Van de drie topclubs is het eigenlijk alleen bij Ajax bijna een zekerheidje dat er nog een belangrijke speler verkocht gaat worden tegen het einde van de transfermarkt, nadat de eerste duels in de competitie al gespeeld zijn. Slechts in één van de afgelopen vijf jaar, in de zomer van 2015, was dat níet het geval.

2016
In de laatste week van de transfermarkt kwam FC Barcelona naar Amsterdam om Jasper Cillessen, eerste doelman bij Ajax weg te kopen. Directeur spelerszaken ontving 13 miljoen euro, maar moest plotseling wel op zoek naar een nieuwe goalie. De keuze viel op Tim Krul, die gehuurd werd van Newcastle United, maar André Onana veroverde de plek onder de lat.

2014
Twee jaar geleden moest Ajax op de laatste dag van de transfermarkt van twee spelers afscheid nemen. Kenneth Vermeer werd verkocht aan Feyenoord, maar de grootste deal was die van Daley Blind naar Manchester United. Ajax ontving 17,5 miljoen euro, maar raakte op de valreep wel een belangrijke kracht  kwijt.

2013
Ook een jaar daarvoor was het raak voor Ajax met twee belangrijke vertrekkers toen het seizoen al lang en breed begonnen was. Christian Eriksen verruilde Ajax op 30 augustus voor Tottenham Hotspur voor 13,5 miljoen euro en op de laatste dag van de transfermarkt werd ook Toby Alderweireld van de hand gedaan. Atlético Madrid kocht hem voor 7 miljoen euro.

2012
Vijf seizoenen geleden verkocht Ajax twee spelers na het begin van de competitie. Op 16 augustus verkaste Vurnon Anita voor 8,5 miljoen euro naar Newcastle United en Gregory van der Wiel werd op 3 september vor zes miljoen euro opgepikt door Paris Saint-Germain.

Feyenoord
Opvallend is dat waar Ajax vrijwel ieder jaar rekening moet houden met een late, belangrijke vertrekker, er bij Feyenoord in de afgelopen jaar geen enkele cruciale speler is die na de eerste wedstrijd van het seizoen nog vertrok. Zelfs in de zomer van 2014, na het WK 2014 waarin onder meer Stefan de Vrij en Bruno Martins Indi in de belangstelling kwamen te staan, had de Rotterdamse club de uitgaande transfers al ruim op tijd geregeld. Daryl Janmaat, De Vrij, Martins Indi en Graziano Pellè vertrokken die zomer voor miljoenenbedragen.

Ook in 2012 vertrokken er twee cruciale spelers, Karim El Ahmadi en Ron Vlaar (beiden Aston Villa), maar ook destijds werden de deals al voor de competitiestart gesloten, waardoor Feyenoord genoeg tijd had om op hun vertrek te anticiperen. Ook dit seizoen is er vooralsnog weinig reden om te denken dat er nog een belangrijke Feyenoorder verkocht gaat worden. De meeste deals (Karsdorp, Kongolo, Elia) werden al op tijd afgerond. 

PSV
Net als Feyenoord stemt ook PSV de afgelopen vijf jaar niet of nauwelijks in met een belangrijke uitgaande transfer na de competitiestart. In al die jaren was er maar één speler die na de eerste wedstrijd vertrok: Marcelo. De Braziliaan werd verkocht aan Hannover 96 op 10 augustus en belandde via Besiktas deze zomer bij Olympique Lyon.

Overigens lijkt PSV deze zomer wel late uitgaande zaken te gaan doen. Komend weekend wacht de eerste Eredivisie-wedstrijd en de verwachting is dat in ieder geval Luuk de Jong nog verkocht gaat worden: als het niet voor het weekend is, dan wel erna. Ook voor Jeroen Zoet en Santiago Arias bestaat nog belangstelling.

Naar de afgelopen vijf jaar gekeken is het echter vooral Ajax dat zich nog moet gaan opmaken voor topclubs die zich in de laatste fase van de transferperiode in Amsterdam gaan melden. Met Davinson Sánchez, Hakim Ziyech en Kasper Dolberg hebben de Amsterdammers drie spelers die zeker in deze knotsgekke transferperiode goed in de markt liggen.

Poll

Bij welke club verwacht jij in ieder geval een belangrijke en late vertrekker?

(1164 stemmen)

Plaats een reactie

FCM +81
vrijdag 11 augustus 2017 om 09:50
Ajax moet denk ik het meest toe gaan geven omdat ze ook nog een van de betere jonge selectie heeft.
Vind ik leuk
Diamant07 +3728
vrijdag 11 augustus 2017 om 09:51
Ja en Marc graag centjes op de bank zet.
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 09:53
Poot stijf houden want snders zijn ze weer kansloos voor het kampioenschap. Volgend jaar zijn de sterkhouders ook meer waard.
Vind ik leuk
inimini +1246
vrijdag 11 augustus 2017 om 12:25
Is denk ik te makkelijk gezegd, als er mooie clubs komen met grote bedragen, moet je een speler verkopen.
Je hebt met emoties te maken, mensen die willen verdienen en partijen die moeten verdienen.
Vind ik leuk
Mad Max +3964
vrijdag 11 augustus 2017 om 09:53
Overmars staat voor zijn selectie en geeft continu aan dat er niemand gaat MITS er een absoluut topbod komt. En een topbod kan geen enkele NL club afwijzen, daar hebben we het geld niet voor. Dus de vraag is: waar is het waarschijnlijk dat er een topbod komt? Dan denk ik dat Ajax inderdaad de meeste spelers heeft waar dat voor op kan gaan. Ziyech, Dolberg, Sanchez zijn kanshebbers. Bij PSV zal alleen Zoet nog een echte kans maken hierop, evt De Jong. En bij Feyenoord zijn de echte grote blikvangers in mijn optiek al weg.
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 09:57
Nog 3 weken waarin een hoop kan gebeuren...
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 10:45
Teveel ben ik bang..
Vind ik leuk
Mad Max +3964
vrijdag 11 augustus 2017 om 10:46
Stimmt, genau. Maar ik hou wel van deze weken, lekker speculeren, veel nieuws, veel onzin. Ik mag dat wel ;-)
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 10:49
Ben net zo benieuwd naar wat het gaat brengen... maar het blijft jammer dat externe factoren, zoals uitgaande transfers, zo'n grote invloed hebben op onze titelprolongatie.
Vind ik leuk
Mad Max +3964
vrijdag 11 augustus 2017 om 10:57
Dat is inherent aan het zijn van een opleidingsland. Heeft ook zo z'n charmes: veel kans op doorstroom van nieuwe talenten. Het enige wat ik klote vind is dat de transferdeadline zo laat na aanvang van de competitie ligt. Zou voor of net na de 1e pot moeten zijn in mijn optiek.
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 10:40
Vilhena en jorgenson zijn al regelmatig in de belangstelling geweest. Die passen zeker in het rijtje spelers die je net noemde. Alleen hebben die ook duidelijk aangegeven absoluit niet weg te gaan dit seizoen. Psv kan het zijn dat zoet of luuk nog wrg gaan. Zeker als ze het gat van missen el moeten opvullen.
Vind ik leuk
Mad Max +3964
vrijdag 11 augustus 2017 om 10:46
Ik ben persoonlijk geen fan van Vilhena, ik vind het een net-niet voetballer met te veel praatjes en maniertjes. Maar allee, in deze markt kan die rustig ± 8 miljoen opbrengen. Feyenoord kan dat niet weigeren.

Jorgenson ben ik met je eens, die was ik even vergeten :-). Alhoewel ik wel denk dat hij slechts 1 goed seizoen heeft gekend en áls hij was gegaan, dan was hij al weggeweest.

Gat van missen EL is bij PSV al ingevuld door de verkoop van Pröpper, dus verkopen is niet meer noodzakelijk. Maar Zoet ziet aankomen dat hij niet beter wordt in Eindhoven en dat PSV erg zwak is, terwijl De Jong weet dat zijn gloriedagen voorbij zijn. Die kunnen het beide nog op hun heupen krijgen als er een leuk bod komt.
Vind ik leuk
Pino61 +7075
vrijdag 11 augustus 2017 om 11:49
Jörgenson speelt idd maar slechts 1 jaar bij Feyenoord en heeft fantastisch voetbal laten zien, maar Sánchez speelt ook slechts één jaar bij Ajax. Ik vind en hoop dat ze alle 2 blijven bij hun club en laten zien dat ze het nog een jaar zo goed kunnen.
Vind ik leuk
Mad Max +3964
vrijdag 11 augustus 2017 om 12:01
Agreed. Maar om Sanchez is al wel weken lang commotie, ik heb nog geen bod op Jorgenson voorbij zien komen geloof ik.
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 15:18
We moeten hopen dat er geen spelers meer weggaan uit de competitie. Alleen zo kan het nog een beetje niveau blijven houden. Is al bijna elk jaar uithuilen en opnieuw beginnen. Dus de spelers die her verschil maken mogen best nog even blijven
Vind ik leuk
DubRtd +9554
vrijdag 11 augustus 2017 om 09:55
Kuyt die op de laatste dag naar Liverpool ging en daar Charisteas voor terugkrijgen.
Mag dan niet echt recent zijn, dat is wel de reden dat zoiets nu niet meer gebeurt bij Feyenoord.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 augustus 2017 om 09:55]
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 09:59
Ik zie nu ook niemand meer vertrekken, maar het kan zomaar gebeuren dat ze nog voor Tonny of Karim komen aankloppen
Vind ik leuk
DubRtd +9554
vrijdag 11 augustus 2017 om 10:05
Zou jammer zijn maar geen ramp.
Kuyt weg destijds was in 1 klap 22 goals en 18 assists weg.

Die 2 zijn belangrijk maar niet zooo belangrijk
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 augustus 2017 om 10:08]
Vind ik leuk
mcmodd +7351
vrijdag 11 augustus 2017 om 09:57
Davinson Sánchez lijkt me nog heet meest begeerd van de mogelijke Ajaxvertrekkers.
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 10:01
Die Dolberg staat er net zo goed op in het buitenland. Kan zomaar dat Monaco wat van die Mbappé-miljoenen aan gaat spreken....
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 10:00
We slaan bij ajax weer een jaartje over! Iedere speler die ze nu nog willen hebben kost minimaal 50 miljoen
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 10:02
Ja. En Sinterklaas komt volgende week aan in Arnemuiden
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 10:28
Jij moet het nieuws beter volgen barrytje. Sanchez en Dolberg kostten 2 maanden terug nog 40 miljoen. Hoe dichter bij de transferdeadline, hoe duurder ze worden.
Vind ik leuk
Eendracht +5419
vrijdag 11 augustus 2017 om 10:14
Alweer een jaartje overslaan?
Willen ze daar geen kampioen worden dan?
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 10:18
jaartje spelers op het laatste moment laten gaan. Eind April is Ajax kampioen Eendracht
Vind ik leuk
fr1963 +784
vrijdag 11 augustus 2017 om 23:34
De C1 misschien...
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 10:02
Hoop voor de clubs dat ze hun sterkhouders kunnen behouden. Met name Sanchez van Ajax is een gewilde target en belangrijke schakel.
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 10:13
En Milik dan?
Vind ik leuk
United +40394
vrijdag 11 augustus 2017 om 17:45
Die tekende op 1 augustus bij Napoli.
Vind ik leuk
Grijs +427
vrijdag 11 augustus 2017 om 10:14
Prachtige titel: "Topclubs niet veilig: vooral bij Ajax ieder jaar belangrijke vertrekker na start"

En vervolgens is de hele strekking van het verhaal dat eigenlijk alleen Ajax last heeft van last-minute verkopen.

Heb het vermoeden dat Feyenoord en PSV in dit artikel als figuranten worden gebruikt, om niet wéér een topic te hebben dat alleen over Ajax gaat.
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 10:48
' Heb het vermoeden dat Feyenoord en PSV in dit artikel als figuranten worden gebruikt, om niet wéér een topic te hebben dat alleen over Ajax gaat.'

Feyenoord en PSV zijn toch altijd figuranten in het Nederlands voetbal als Ajax ook van de partij is?
Vind ik leuk
Grijs +427
vrijdag 11 augustus 2017 om 10:54
Sorry dat ik in een standaard reactie verval, maar;

dat hebben we de afgelopen jaren wel weer gezien ja...
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 10:20
Het ligt er misschien ook aan of je met je spelers afspraken kunt maken over een eventueel vertrek. Het is natuurlijk van de zotte dat je spelers ziet vertrekken als de competitie al lang en breed begonnen is.
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 10:28
De Jong zal wss nog weg gaan bij PSV, als dat een belangrijke speler mag worden gevonden.
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 10:32
Kijk eens naar MVV...Elk jaar halve basiselftal weg....Dit jaar hele aanvalslinie.. keeper, centrale verdediger (tevens aanvoerder)..Back.. en niet te vergeten de spelmaker!
Vind ik leuk
Nick Kools +10064
vrijdag 11 augustus 2017 om 10:40
Volgens mij gaat dit item over de topclubs.
Sinds wanneer is MVV een topclub?
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 12:58
MVV is de beste en grootste club van Maastricht..
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 10:34
Maakt niet, kampioen worden we toch. De concurrentie is gewoon te ZWAK!
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 11:54
Dankzij gasten zoals jij kan ik me voorstellen dat mensen hopen dat de Arena af gaat branden.
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 10:53
Nog for sale
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 10:53
Als ze een contract hebben kun je ze toch houden. Zo blijk maar weer alles draait om geld
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 10:55
Ik denk dat jorgensen en vilhena nog weg gaan
Vind ik leuk
JanTa48 +1167
vrijdag 11 augustus 2017 om 11:10
Dat er in het verleden op het laatste moment spelers vertrokken bij Ajax had ook een rede omdat ze financieel in zwaar weer zaten en het is vooral aan Frank de Boer met zijn staf en Marc te danken dat Ajax er erker dan ooit eruit is gekomen. Ajax verkeerd nu in een positie dat ze geen Stadion hoeven te verkopen maar als ze willen kunnen ze moeiteloos de J.C. Arena kopen. Clubs die nu bepalende spelers willen aantrekken moeten nu heel diep in hun beurs tasten want met veel eigen vermogen sta je nu heel sterk.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 augustus 2017 om 12:19]
Vind ik leuk
AFC +1019
vrijdag 11 augustus 2017 om 11:46
Al deze spelers hadden een 1 jarig contract... en moest verkocht worden.. Het is een tactiek om het laatste beetje geld eruit te petsen.. Feyenoord bv verkoopt juist snel omdat ze moeten weten hoeveel geld er besteed kan worden.. Dan probleem heeft Ajax niet
Vind ik leuk
mchollie +2085
vrijdag 11 augustus 2017 om 12:05
Zucht, als dit elk jaar gebeurd waarom dan zo'n schreeuwerig stukje schrijven?
Vind ik leuk
Morris +11804
vrijdag 11 augustus 2017 om 12:16
Ajax moet vanaf nu bizarre prijzen vragen. Sanchez 60 miljoen, Dolberg 80 miljoen..
Vind ik leuk
vivaldi +387
vrijdag 11 augustus 2017 om 12:30
Bottegin bij Feyenoord, de Jong bij PSV, en Dolberg bij Ajax !!
Vind ik leuk
14forever +6093
vrijdag 11 augustus 2017 om 16:52
Alleen bij een uitzinnig bod, zie ik nog een ajacied vetrekken en bij psv.staan er geloof ik nog wel 11 op de nominatie om te vetrekken.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Topclubs niet veilig: vooral bij Ajax ieder jaar belangrijke vertrekker na start