Davids wint rechtszaak tegen League of Legends en ziet schadevergoeding tegemoet

Davids wint rechtszaak tegen League of Legends en ziet schadevergoeding tegemoet

vrijdag 11 augustus 2017 om 17:01

Edgar Davids heeft een rechtszaak gewonnen tegen het Ierse bedrijf Riot Games, producent van onder andere League of Legends. Davids vond dat een karakter uit de videogame te veel op hem leek en is vrijdagmiddag door de rechtbank in het gelijk gesteld.

Het personage 'Striker Lucian', dat opvallende gelijkenissen vertoonde met Davids, was tegen betaling beschikbaar voor spelers van League of Legends. Davids meende volgens Het Parool dat Riot Games gratis gebruik maakte van zijn portretrecht en zijn 'verzilverbare populariteit'.

Het Ierse bedrijf voerde als argument aan dat de overeenkomsten tussen Davids en Striker Lucian helemaal niet zo groot waren en dat gamers eerder het personage zouden herkennen dan Davids. De rechtbank oordeelde echter anders: de De Pitbull heeft nu recht op een schadevergoeding, gefinancierd door alle inkomsten die Riot Games voor het personage heeft ontvangen.

Davids kwam eerder deze week al in het nieuws, nadat hij gesolliciteerd zou hebben bij het Schotse Heart of Midlothian.

Plaats een reactie

bits +3240
vrijdag 11 augustus 2017 om 17:08
Lijkt totaal niet op elkaar, maar Davids heeft blijkbaar een topadvocaat en Riot heeft geld zat om hem te betalen.
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 18:17
Nou "totaal niet" lijkt me wat overdreven. En dat vond de rechter blijkbaar ook :)

Zie o.a. deze foto: http://st.elohell.net/public/chill/be25fb5075e2a90339ec3d39ad3daa95.png

En er waren meer overeenkomsten: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2017:5415&showbutton=true&keyword=striker
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 augustus 2017 om 18:21]
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 20:16
"Lijkt totaal niet op elkaar"??? Haha.
Ik denk dat jij dan net zo een bril als Davids nodig hebt. Misschien zelfs met iets "sterkere glazen".
Vind ik leuk
Andre As +3515
zaterdag 12 augustus 2017 om 00:33
Als dat poppetje zijn vriendin slaat, is duidelijk sprake van gelijkenis.
Vind ik leuk
royco88 +2574
vrijdag 11 augustus 2017 om 17:09
Zielig met z'n gevulde bankrekening.. je eigen zien in een computerspel whaha
Vind ik leuk
Pino61 +7075
vrijdag 11 augustus 2017 om 17:36
Samen met je eigen, laat de rest de kleren krijge.....
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 17:20
Het tussenvonnis, inclusief plaatjes: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2017:5415&showbutton=true&keyword=striker
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 17:27
Hulde voor de bron!
Vind ik leuk
Vak-DD +5531
vrijdag 11 augustus 2017 om 17:33
Wat een arrogante kwal is het ook, heeft hij nog niet genoeg geld dan met z'n rare brilletje op.
Vind ik leuk
AFC +1017
vrijdag 11 augustus 2017 om 19:03
Niks arrogant aan.. Als speler beheer je eigen portretrwchten.. wil je gebruik maken van iemands personage dan moet je contact opnemen met de persoon zelf
Vind ik leuk
Vak-DD +5531
vrijdag 11 augustus 2017 om 21:20
Dus iedereen mag niet iemand met zo'n duikbril gebruiken want dan wil edgartje centjes zien. Hou op zeg, hij is gewoon een aanstellertje die weer even in de spotlights wil staan.
Vind ik leuk
AFC +1017
vrijdag 11 augustus 2017 om 21:51
Ze brilletje in comb met ze haar.. duidelijk moest die op Davids lijken.. denk dat er maar 1 iemand zo bij liep
Vind ik leuk
Farmer +3402
vrijdag 11 augustus 2017 om 17:36
Dít is echt zielig... Dan wel niet van Davids, dan wel van de rechtbank die hem in het gelijk stelt..

Ja, de personage heeft wel wat weg van Davids, maar er zijn ook tal van details die niet op hem lijken. Veels te ver gezocht....

Achterlijk gewoon...
Als het nu ging om een fotopublicatie die gefotoshopt is oid.. een GAME!, een virtueel iets.. En hij jammert dat er een virtueel poppetje is, die een béétje op hem lijkt...En daar moet hij dan een schadevergoeding voor hebben?

Welke schade?
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 17:53
Ooit wel eens van portretrecht gehoord? Zielig van Riotgames dat ze hun zaken niet goed geregeld hebben.
Vind ik leuk
Harremans +1220
zaterdag 12 augustus 2017 om 03:54
Ik heb echt heel veel LoL gespeeld, Maar nooit gedacht bij Lucian dat Davids was of er überhaupt op leek. En ik speelde die gast meer dan 10 uur per week
Vind ik leuk
zaterdag 12 augustus 2017 om 05:25
Je speelt die "gast" (dus champ + skin) 10u per week en je ziet Davids er niet in?? Toen ik die "skin" voor het eerst zag zei ik meteen "die lijkt op Davids"
Vind ik leuk
Farmer +3402
zaterdag 12 augustus 2017 om 07:16
T gaat om een compleet ander soort spel. Als dit nu een voetbalspel was had Davids 100% gelijk gehad.

Dat is niet het geval, en ik vind dat daar de grens wel ligt.
Vind ik leuk
zaterdag 12 augustus 2017 om 13:22
Riot Games heeft allang bevestigd dat deze character op Davids gebaseerd is. Daar ligt (gelukkig ook volgens de wet) de grens.
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 18:08
lol
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 18:57
goed voor Davids
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 18:59
OMG
Vind ik leuk
vrijdag 11 augustus 2017 om 19:50
Hopelijk gaat het geld naar een goed doel. Dat zou het volledig een principekwestie maken.
Vind ik leuk
zaterdag 12 augustus 2017 om 14:06
Wat een journalistiek zeg... zet t fucking plaatje er dan bij
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Davids wint rechtszaak tegen League of Legends en ziet schadevergoeding tegemoet