"We danken Ajax, Feyenoord en PSV hartelijk voor dat initiatief"
Het verzoek van Telstar-directeur Pieter de Waard aan Ajax, Feyenoord en PSV om het mediageld te verdelen onder alle profclubs in Nederland, wordt niet door iedereen met gejuich ontvangen. Volgens De Waard lost een andere verdeling van de mediagelden onder andere het kunstgrasprobleem op.
De Waard kreeg op social media de vraag op basis waarvan Telstar 2,5 miljoen euro (tachtig miljoen euro mediageld gedeeld door 35 profclubs) zou moeten krijgen. "De hele discussie over de mediagelden is ons in de schoot geworpen door Ajax, Feyenoord en PSV", zegt hij tegen NH. "Die drie clubs zijn met de grote Europese clubs in gesprek over een betere verdeling van de Europese mediagelden. Dat is een geweldig idee en daar steunen wij ze in. Ze hebben volkomen gelijk."
"Wat de grote clubs doen op Champions League- en Europa League-niveau, doen wij op Jupiler League-niveau", aldus De Waard. "We danken Ajax, Feyenoord en PSV hartelijk voor dat initiatief. Wij kopiëren het alleen en zijn ervan overtuigd dat het in orde komt."
"Het argument dat wij vaak horen is dat er niemand naar wedstrijden in de kelder van de Eredivisie kijkt, maar op Europees niveau kijkt er niemand naar Ajax, PSV of Feyenoord. Ze kijken wel naar Real Madrid, Paris Saint-Germain en Bayern München. Het is ook niet eerlijk dat zij al het geld krijgen terwijl alle clubs dezelfde prestatie leveren."