De nieuwe Oranje-generatie: hou deze 20 (!) piepjonge talenten in de gaten

De nieuwe Oranje-generatie: hou deze 20 (!) piepjonge talenten in de gaten

woensdag 6 september 2017 om 11:30

Het is een veelgehoord antwoord op vragen over het diepe dal waar het Nederlandse voetbal momenteel in zit: er zit een hoop talent van eigen bodem aan te komen. Maar wie zijn die talenten dan? VoetbalPrimeur zoekt het uit.

Het EK van 2016 werd niet gehaald, alleen een wonder kan Oranje nog aan een ticket voor het WK van 2018 helpen en met Feyenoord (Champions League) en Vitesse (Europa League) zijn 'we' met slechts twee clubs actief op het Europese podium. De situatie is klip en klaar: het Nederlandse voetbal zit in een wak. En dus is het wachten op nieuwe aanwas uit de jeugd. Onderstaand twintig Nederlandse talenten in de leeftijd 16, 17 en 18 die eraan zitten te komen.

18 jaar
De leeftijdscategorie waarin talent mag gaan ruiken aan het grote werk. We beginnen met misschien wel de grootste belofte: Donyell Malen. De 'nieuwe Henry' verruilde op deadlineday Arsenal voor PSV en is op schot als jeugdinternational van Oranje O19. Hetzelfde geldt voor zijn nieuwe PSV-maatje Joël Piroe, die afgelopen zomer op het EK O19 indruk maakte met een hattrick tegen Duitsland. Andere talentvolle aanvallers: Ché Nunnely (Ajax) en Nick Venema (FC Utrecht).

Het Nederlandse voetbal kan natuurlijk niet drijven op alleen doelpuntenmakers, maar middenvelders en verdedigers vallen op deze leeftijd minder op. Wie zich wel onderscheiden zijn middenvelder Noa Lang (Ajax), verdediger Armando Obispo (PSV) en doelman Mike van de Meulenhof (PSV). Aad de Mos prees Obispo onlangs als een betere versie dan Matthijs de Ligt. De achttienjarige Ajacied is net als Rick van Drongelen (HSV), Justin Kluivert (Ajax) en de geblesseerde Calvin Stengs (AZ) niet meegenomen in deze lijst, omdat zij het stadium 'onbekend talent' al voorbij zijn.

(Van links naar rechts: Obispo, Piroe, Malen)

17 jaar
Een lichting die lijkt over te lopen van talent. Drie van hen spelen reeds in het buitenland: vleugelverdediger Juan Familia-Castillo (Chelsea), middenvelder Immanuel Pherai (Borussia Dortmund) en aanvaller Tahith Chong (Manchester United). Familia-Castillo en Chong spelen al even in Engeland, terwijl Pherai afgelopen zomer door Mino Raiola van AZ naar het Borussia Dortmund van Peter Bosz werd geloodst.

In deze leeftijdscategorie ook twee verdedigers die op termijn zomaar eens het Oranje-centrum kunnen vormen: de imponerende Heerenveen-debutant Kik Pierie en de gewilde Perr Schuurs (Fortuna Sittard). En dan is er ook nog Lutsharel Geertruida (Feyenoord). Zakaria Aboukhlal (PSV) is de meest scorende spits van Nederland in zijn leeftijdscategorie, terwijl Ferdi Kadioglu (NEC) vorig seizoen al naam maakte in de Eredivisie. In doelman Jasper Schendelaar - de jongste debutant in de AZ-geschiedenis - schuilt een potentiële topper, al is het lastig om op deze leeftijd een keeper te beoordelen op de 'Van der Sar-schaal'.

(Van links naar rechts: Pherai, Chong en Schuurs)

16 jaar
De onbekendste, maar misschien wel meest opwindende leeftijdcategorie. Hierin is ruimte voor vier toptalenten, te beginnen met Myron Boadu. De zestienjarige spits zit regelmatig bij de selectie van AZ, debuteerde nog niet in de Eredivisie, maar is van plan om de beste spits ter wereld te worden. Die plannen zal ook Joshua Zirkzee hebben. De aanvaller maakte deze zomer een geruchtmakende overstap van Feyenoord naar Bayern München.

Ook Daishawn Redan woont op zestienjarige leeftijd al in het buitenland. Chelsea weekte het grootste talent van De Toekomst los bij Ajax. Wat zou het mooi zijn als hij over enkele jaren weet door te breken op het hoogste niveau, al is dat weinig talenten gegeven, vooral in Engeland. Tot slot is er Wouter Burger. De Feyenoorder tekende dit jaar zijn eerste profcontract in De Kuip en staat te boek als een hardwerkende middenvelder met leiderscapaciteiten. En op z'n tijd deelt hij een panna uit.

Welke van deze spelers zie jij zeker doorbreken op topniveau en welke toptalenten mis je nog in deze lijst? Reageer in de comments!

Lees meer over:Nederland

Plaats een reactie

DubRtd +15000
woensdag 6 september 2017 om 11:33
Krijg haast medelijden met de Oranje fan in de stadions als het gaat om namen van spelers scanderen in de toekomst.....
[Reactie gewijzigd op woensdag 6 september 2017 om 11:33]
Vind ik leuk
Barry10 +1106
woensdag 6 september 2017 om 11:41
Obispo, ooooh, Obispo, Oooooh!
Vind ik leuk
woensdag 6 september 2017 om 11:49
Als ze dan überhaupt nog niet hebben gekozen voor het land van hun oorsprong en roots. Die factor is er zeker een om rekening mee te houden. Maar blijkbaar gaan we deze kids nu al op zo'n voetstuk zetten dat ze binnen no time alle realiteitszin kwijt zijn....
Vind ik leuk
DubRtd +15000
woensdag 6 september 2017 om 11:52
Zie er 4 of 5 bij staan die al in het buitenland zitten dus daar hoor je toch nooit meet wat van.
Vind ik leuk
JCJWZ +9162
woensdag 6 september 2017 om 12:03
Daar vrees ik ook voor, dat is middenmoot ED over 4 jaar.
Vind ik leuk
Spartan +2739
woensdag 6 september 2017 om 12:03
Wederom kijkt men allene maar naar talenten die bij de top-3 zitten of in het buitenland spelen. Slechts 2 uitzonderingen waaronder Perr Schuurs (waar heel de wereld achteraan zit).

Ik ben ervan overtuigd dat van bovenstaande spelers slechts 3 spelers het echt tot het nederlands elftal schoppen.

De andere talenten spelen nu bij kleinere clubs.
Vind ik leuk
HanV +2052
woensdag 6 september 2017 om 12:21
Nu nog wel, dadelijk zijn die razendsnel eigen jeugd van de top3.
Vind ik leuk
Spartan +2739
woensdag 6 september 2017 om 12:46
Lol. PSV beweert dat al jaren.
Vind ik leuk
Kayzer +1377
woensdag 6 september 2017 om 13:50
Geen Kees Kwakman IDD deze keer!
Vind ik leuk
woensdag 6 september 2017 om 16:57
Inderdaad. Waar zijn de namen als Jansen, de Boers, Vennegoor of Hesselink. Lekker de Hollandsche namen. Geen 'buitenlands' gevoel-namen.
Vind ik leuk
Barry10 +1106
woensdag 6 september 2017 om 11:40
Ja wat heb je aan informatie als deze. Als er een bericht was opgesteld zo'n pak 'm beetje 10 jaar geleden zouden we daarin bijv. Depay, Wijnaldum, De Vrij, Janssen en Cillissen zien, maar die presteren het nu ook niet. Eerst zien en dan geloven.

En ik heb zo'n vaag vermoeden dat er ook bij andere landen genoeg talent rondloopt..
Vind ik leuk
robson81 +2159
woensdag 6 september 2017 om 11:45
Je kan toch niet ontkennen dat dat geweldige lichtingen zijn die van depay.de helft van die selectie speelt op een heel aardig niveau en worden nog beter.
Vind ik leuk
woensdag 6 september 2017 om 11:40
Genoeg van PSV. Door laten stromen Philip. De toekomst van Nederland komt uit Eindhoven
Vind ik leuk
woensdag 6 september 2017 om 12:00
En laat nou net dat het zwakke punt zijn van Cocu........jammer
Vind ik leuk
woensdag 6 september 2017 om 14:52
Ahahaha noem eens een paar supertalenten uit Eindhoven op behalve Bergwijn want die is wel heeel goed
Vind ik leuk
robson81 +2159
woensdag 6 september 2017 om 11:42
Jullie vergeten dan nog toure en fernandes van psv,v bergen van vitesse.
[Reactie gewijzigd op woensdag 6 september 2017 om 20:01]
Vind ik leuk
Woudo +7542
woensdag 6 september 2017 om 11:47
Toure is speler van Feyenoord toch.. niet van PSV, als je met Fernandes Rashaan bedoelt die heeft geen nieuw contract gekregen van wederom Feyenoord
Vind ik leuk
robson81 +2159
woensdag 6 september 2017 om 11:51
Weet ik schreef het verkeerd,met fernandes bedoel ik die van psv,1 van de betere op het laatste ek-17.
Vind ik leuk
Woudo +7542
woensdag 6 september 2017 om 11:55
Oh zoo! t was een beetje raar geformuleerd ja ;) geen stress ik snap m nu!
Vind ik leuk
woensdag 6 september 2017 om 11:42
We kunnen het wel shaken. Te veel stadjes met vreemde achternamen. Dat biedt weinig perspectief voor een sterk moraal in de toekomst. Dat mist Nederland nu ook. Quincys en Memphisjes
Vind ik leuk
woensdag 6 september 2017 om 11:55
Jij wil vooral roomblanke Piet Bakkers en Jan Janssens bij het Nederlands Elftal?
Vind ik leuk
woensdag 6 september 2017 om 12:04
En als het ff kan blond haar en blauwe ogen.
Misschien winnen we dan weer eens wat. Net als met Ruud Gullit en Frank Rijkaard in '88 ;)
Vind ik leuk
woensdag 6 september 2017 om 12:07
Precies... En dan zeker heel nors gaan kijken als een Ismael of Ali scoort voor Nederland. Jaja...
Vind ik leuk
woensdag 6 september 2017 om 12:17
Vooral niet juigen ook. Alléén wanneer Jan Janssen scoort :p
Vind ik leuk
Cappie +5486
woensdag 6 september 2017 om 12:06
Zoals de oer-Hollandse naam Vincent Janssen.
Vind ik leuk
woensdag 6 september 2017 om 12:09
Als ie in Italië geboren was zou hij Vincenzo Giannini geheten hebben...
[Reactie gewijzigd op woensdag 6 september 2017 om 12:09]
Vind ik leuk
woensdag 6 september 2017 om 12:00
Jullie vergeten Elber Evora van Feyenoord U18

https://www.fr-fans.nl/nieuws/26184/feyenoordtalent-op-staat-op-lijst-van-meest-veelbelovende-talenten-onder-20-jaar
Vind ik leuk
Foebele +33199
woensdag 6 september 2017 om 12:05
Zit een hoop namen tussen die enkel talent hebben en al het andere totaal ontberen.

Al die jongens die niet meer in nederland spelen kun je per direct afschrijven. Zie al hun voorgangers, waar zijn die dan?

De Bruma's, van Anholts, Rekiks, enz enz, komt helemaal niks van terecht en zijn allemaal pure middelmaat.

Nee, doe mij maar de Klaassens, Wijnaldums en Vilhena's die tenminste snappen dat je eerst meerdere jaren goed moet zijn in de top van de eredivisie voordat je naar het buitenland gaat.
Vind ik leuk
robson81 +2159
woensdag 6 september 2017 om 12:55
Je heb wel gelijk maar toch doen Bruma,ake en fosumensah het heel behoorlijk.
Vind ik leuk
Foebele +33199
woensdag 6 september 2017 om 12:59
Ake en Fosu Mensah komen net kijken, is dus te vroeg om te oordelen.

Bruma vind ik persoonlijk zeer matig.

Over Bruma zei men het zelfde toen hij net bij HSV zat als wat jij nu over Ake en Fosu Mensah zegt.

Bij Ajax maken we ook die fout, Kluivert heeft 3 leuke wedstrijden gespeeld en ineens zou hij het goed doen. Dat is veel te snel geoordeeld, laat hem eerst eens 3 seizoenen goed spelen!
Vind ik leuk
United FC +12783
woensdag 6 september 2017 om 13:43
De lat moet inderdaad veel en veel hoger gelegd worden. Ben dat hypen van spelers ook helemaal zat in Nederland.
Vind ik leuk
woensdag 6 september 2017 om 12:06
Ook dit talent stelt niks voor. De succesvolle generaties waren al voor hun 20ste internationaal succesvol. Zie robben, sneijder VDV, RVP etc.

Door het mislopen van het 2e toernooi op rij is de ranking ook helemaal weg. Het is vanaf dan bijna onmogelijk om je nog te kwalificeren voor een WK. Af en toe een EK is de toekomst van het Nederlands voetbal.
Vind ik leuk
robson81 +2159
woensdag 6 september 2017 om 13:07
Nog nooit iemand zien spelen maar wel hoog van de toren bleren.
Vind ik leuk
woensdag 6 september 2017 om 13:10
Precies mijn punt....
Vind ik leuk
robson81 +2159
woensdag 6 september 2017 om 13:14
Zeer zwak punt dan
Vind ik leuk
Maxx Jw +337
woensdag 6 september 2017 om 13:17
idd zeg...dit zeiden ze ook over België en ze hebbe nu geweldige spelers. Altijd die glazen bol op standje negatief.
Vind ik leuk
cheeks +1657
woensdag 6 september 2017 om 12:14
Zet er Gapko, Teze en Lonwijk van PSV O19 ook maar bij.
Vind ik leuk
woensdag 6 september 2017 om 12:46
Allemaal gigantische top talenten uit Eindhoven en Amsterdam. Nederland wordt in 2022 zeker wereldkampioen?
Vind ik leuk
robson81 +2159
woensdag 6 september 2017 om 12:56
Die kans bestaat zeker.
Vind ik leuk
Koeien +1550
woensdag 6 september 2017 om 12:15
Juan Castillo ... eerhh FC Knudde anyone?
Vind ik leuk
woensdag 6 september 2017 om 12:16
Opmerkelijk dat van meulenhof wordt genoemd als doelman terwijl justin bijlow in elk oranjeteam keeper en aanvoerder is geweest. Maar goed er lijkt zeker vanaf onder 17 voldoende talent aanwezig te zijn. Hoop dat mijn club weer eens wat meer in de jeugd gaat investeren en ze ook de kansen biedt...
Vind ik leuk
United FC +12783
woensdag 6 september 2017 om 13:46
Zou ook wel fijn zijn als ze dan in de Jupiler mogen uitkomen. Alleen duurt dat nog wel even.
Vind ik leuk
woensdag 6 september 2017 om 13:52
Ja dat scheelt een slok op een borrel inderdaad. Enige talenten die ik op korte termijn de stap zie maken zijn Toure, el bouchatoui en bijlow. En die el bouchatoui van oranje onder 17 is overigens echt heel goed. Die zie ik hierboven ook niet staan.
Vind ik leuk
United FC +12783
woensdag 6 september 2017 om 13:56
Het zou goed zijn als die jongens verhuurd worden. Zoveel mogelijk spelen op (redelijk) niveau.
Vind ik leuk
woensdag 6 september 2017 om 18:14
Ja je hebt gelijk. Is tot tweemaal toe een gemiste kans geweest. Bovendien denk ik zelfs dat feyenoord 2 best wel veel bekijks zal trekken voor een belofteteam.
Vind ik leuk
United FC +12783
woensdag 6 september 2017 om 19:15
Dat denk ik ook wel! Feyenoord hoort ook gewoon een Jong team te hebben in de Jupiler. Raar dat het niet geregeld kon worden. Want de beloften competitie alleen is ook net niks.
Vind ik leuk
woensdag 6 september 2017 om 19:40
1e kans was er geen geld. 2e kans waren gudde en van geel niet tevreden over de opzet en voorwaarden. Nu maar 2e divisie instromen en snel naar boven.
Vind ik leuk
United FC +12783
woensdag 6 september 2017 om 20:16
Vanuit daar kunnen jullie wel promoveren?
Vind ik leuk
woensdag 6 september 2017 om 22:26
Ja volgens mij is dat wel de opzet. Tot aan de juup. Dan moeten ze wel eerst winnen natuurlijk want bij jong feyenoord blijken de 1e elftalspelers absoluut niet gemotiveerd. Al is dat in de JL misschien anders.
Vind ik leuk
United FC +12783
donderdag 7 september 2017 om 00:17
Vast wel!
Vind ik leuk
0260165 +541
woensdag 6 september 2017 om 12:24
Houd deze talenten in de gaten: Luc Castagnos, Adam Maher, Jetro Willems en Karim Rekik...
Vind ik leuk
2cents +35266
woensdag 6 september 2017 om 13:06
Zo is het natuurlijk precies. We hebben altijd van die talenten uit deze categorie gehad. Voor de meesten moet het nog beginnen. Voor veel "sterren van de toekomst" van een jaar of 7 tot 10 geleden is het al bijna afgelopen.
Vind ik leuk
LarsNL16 +1941
woensdag 6 september 2017 om 12:27
Andrew Mendonca van PSV!
Vind ik leuk
DEWEE +1701
woensdag 6 september 2017 om 12:44
Het meest frustrerende is natuurlijk dat veel van deze talenten geen kans krijgen bij hun club om in het eerste te spelen.

Maar ook nu zie ik het fysieke verschil met leeftijdsgenoten van andere landen. Wat zijn de NL spelers dan toch schriel. iemand van 16 in Frankrijk lijkt al 25 jaar oud.
Die van NL lijken wel 12.... creëer toch eens wat body.

Leuk filmpje van Burger. Panna's geven is ook vet belangrijk. en daarna vooral het genot om te lachen... daar zou je al 3 punten voor moeten krijgen.

Maar ondertussen kunnen we in Nederland niet eens meer fatsoenlijk verdedigen en kunnen we met moeite stofzuigers vinden op het middenveld. Die spelers heb je ook nodig om het vuile werk op te knappen.
Het lijkt wel of we daar vies van zijn geworden.

Maar het belangrijkste: begin eerst een met de basis beginselen. bijv. iemand de bal in de voeten spelen. Dat gaat op de Nederlandse velden al vaak te snel fout.

Of beginnen ze tegenwoordig met het leren van panna's?
Hou dan aub op met gras en kunstgras en leg er stoeptegels neer.

We krijgen steeds minder voetballers die sleuren, pleuren en beuken wanneer het nodig is. In het hedendaagse voetbal moet je fysiek ook je mannetje kunnen staan en niet bij iedere schouderduw 200 meter vliegles krijgen
Vind ik leuk
zwollie +3580
woensdag 6 september 2017 om 12:47
riola heeft ze al in het vizier
[Reactie gewijzigd op woensdag 6 september 2017 om 12:56]
Vind ik leuk
woensdag 6 september 2017 om 12:51
Leuk om naar de toekomst te kijken en daar de jeugd in te willen passen. Is dat niet 1 van de punten waar het met het huidige team mis gaat. Het beleid de laatste jaren is vooral gericht op de talentvolle jeugd. 1 goede wedstrijd bij Ajax levert direct een uitnodiging voor het grote Oranje op. Ga nog meer verjongen en je krijgt lege stadions bij de thuiswedstrijden van Oranje Door gaan vooral doorgaan!!
Vind ik leuk
woensdag 6 september 2017 om 13:10
Komkommertijd Leuk en aardig die talenten VP denkt laten we even onnodig druk op die jonkies zetten dat ze de toekomst zijn van het Nederlands elftal.
Vind ik leuk
woensdag 6 september 2017 om 13:11
Hoop doet leven! We gaan het meemaken over een paar jaar! Hopelijk zitten er een paar pareltjes bij die de grijze middenmoot ontstijgen!
Vind ik leuk
woensdag 6 september 2017 om 14:05
Nouri staat er niet tussen. Ze hebben hier bij VP wel verdomde weinig vertrouwen in al die gebeden voor genezing van de christelijke reaguurders alhier.
Vind ik leuk
woensdag 6 september 2017 om 18:41
El Bouchataoui , Cheick Toure , Marouan Azarkan ???
Vind ik leuk
woensdag 6 september 2017 om 23:38
Xavi Simons mist. De nieuwe iniesta bij barca
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

De nieuwe Oranje-generatie: hou deze 20 (!) piepjonge talenten in de gaten