Update: Niet alleen Chelsea in de penarie: FIFA onderzoekt ook andere topclub

Update: Niet alleen Chelsea in de penarie: FIFA onderzoekt ook andere topclub

donderdag 21 september 2017 om 10:17

Chelsea lijkt serieus rekening te moeten houden met een straf van de FIFA. Voor de derde keer in een aantal jaar tijd gaat de wereldvoetbalbond een onderzoek instellen, omdat de kampioen van Engeland in de fout zou zijn gegaan bij het contracteren van spelers onder de achttien jaar. 

De afgelopen jaren waren FC Barcelona en Atlético Madrid de pineut. De Spaanse topclubs werden bestraft door de FIFA omdat zij op onrechtmatige wijze handelden bij het aantrekken van jonge voetballers. Atlético heeft momenteel een zogenaamde transferban. Tot januari 2018 mag de club geen spelers registreren. 

Hetzelfde lot dreigt nu dus ook voor Chelsea, melden diverse Engelse media. Twee keer eerder deed de FIFA een onderzoek naar het reilen en zeilen van de grootmacht uit Londen. Chelsea zou regels hebben overtreden bij het aantrekken van Gaël Kakuta en Bertrand Traoré. In het geval van Kakuta werd Chelsea bestraft, maar de club vocht een sanctie van de FIFA succesvol aan. 

The Daily Mail voorspelt dat de kans nu aanwezig is dat Chelsea, het speeltje van de steenrijke Roman Abramovich (foto), in heel 2018 géén spelers mag aantrekken. 

Update 21-9, 10.17 uur: Niet alleen Chelsea moet vrezen voor sancties van de FIFA, ook Manchester City zit in het beklaagdenbankje. Een woordvoerder van de wereldvoetbalbond laat aan de BBC weten dat een onderzoek loopt naar beide Engelse topclubs. The Citizens zouden de ouders hebben benaderd van twee jeugdspelers, die geregistreerd stonden bij een andere club.

Plaats een reactie

DubRtd +15763
woensdag 20 september 2017 om 15:33
City en United de volgende hoop ik
Als je zoveel jeugdspelers overal ter wereld loopt te roven moet het ook wel een keer misgaan natuurlijk.

De Engelse bond heeft Liverpool al gestraft voor die narigheid maar de kilo's boter zijn weer van het hoofd te scheppen, het geldt namelijk alleen als ze een engelse jeugd speler willen hebben.
Buiten Engeland mogen ze nog steeds roven.
Vind ik leuk
woensdag 20 september 2017 om 15:37
En Ajax en PSV ! Die houden niet eens rekening met de leeftijdgrens van 16 laat staan met die van 18.
Vind ik leuk
woensdag 20 september 2017 om 15:48
Oh joh, vertel is? Wie werden precies aangetrokken buiten de regels om?
Vind ik leuk
woensdag 20 september 2017 om 15:48
Daar ben ik ook wel benieuwd naar
Vind ik leuk
woensdag 20 september 2017 om 15:59
De lijst is oneindig. De KNVB laat alles toe ( wij van wc - eend...) , waardoor het Nederlands (jeugd) voetbal kapot is gegaan.
Gelukkig grijpt de CAS nog wel eens in en hopelijk de FIFA ook snel.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2140086-cas-tribunaal-keurt-transfer-amerikaan-15-naar-ajax-af.html?npo_cc=126&
[Reactie gewijzigd op woensdag 20 september 2017 om 16:00]
Vind ik leuk
woensdag 20 september 2017 om 16:04
Dus je hebt een NOS artikel uit 2016. De rechter heeft daar ook nog is benoemd dat Ajax helemaal geen partij in deze was.
Je punt ontgaat me echt volledig.

Nog is de vraag dus. Jij stelt dat Ajax en PSV geen rekening houden met de grens van 16 jaar.
Heb je daar ook nog échte voorbeelden bij of is het gewoon maar wat roepen?

En wat is precies de reden dat je hier geen Feyenoord noemt? Heeft die club toevallig jouw voorkeur?
[Reactie gewijzigd op woensdag 20 september 2017 om 16:06]
Vind ik leuk
woensdag 20 september 2017 om 16:13
Volgens het CAS was het uiteindelijke doel van de familie om Hilton via een omweg in de jeugdopleiding van Ajax te krijgen. Zo was de jongen lid van een zaalvoetbalclub met links naar de Amsterdamse club. De kwestie hangt volgens het sporttribunaal van te veel toevalligheden en een opeenstapeling van voetbalgerelateerde gebeurtenissen aan elkaar.

En of Ajax hier schuldig in is. Die houden zich alleen van de domme. Hier ( en vele ander zaken) had de KNVB en de FIFA al moeten ingrijpen. Dit is kinderhandel met 15 jarige.

NRC legt uit hoe Ajax te werk gaat :

https://www.nrc.nl/nieuws/2011/02/03/jeugdtransfers-rieken-naar-kinderhandel-11993815-a370673

[Reactie gewijzigd op woensdag 20 september 2017 om 16:15]
Vind ik leuk
woensdag 20 september 2017 om 16:23
Ik zie hier nog steeds niets over PSV......
Vind ik leuk
woensdag 20 september 2017 om 16:25
https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/657005/psv-zorgt-voor-verbazing-met-transfer-van-7-jarig-voetballertje.html
Vind ik leuk
woensdag 20 september 2017 om 16:33
Lees je de artikelen ook of zoek je gewoon willekeurig op leeftijd en voetbalclub?
Dit is een jongetje uit Nederland die gaat voetballen....Als hij naar Twente was gegaan kan het wel??

De volgende tekst staat in het artikel:
de ouders van Giovanny hebben op eigen initiatief de stap genomen. PSV maakt immers geen werk van het speuren naar talenten jonger dan elf jaar.
Bovendien is het zo dat PSV de grootste talentjes nog zoveel mogelijk in eigen omgeving wil laten spelen, terwijl het ouders wordt ontraden om de stap te nemen. De kleine Giovanny wordt echter geen strobreed in de weg gelegd door zijn ouders, die familie in de buurt van Eindhoven hebben wonen. PSV neemt het jochie daarom op in de jeugdopleiding.
[Reactie gewijzigd op woensdag 20 september 2017 om 16:34]
Vind ik leuk
woensdag 20 september 2017 om 16:42
Exact het zelfde verhaal als bij Ajax waar het CAS uiteindelijk een stokje voor stak. Excact het verhaal van het NRC.
PSV mag zo n jongen niet lokken en dan komen ze met een onzin verhaal dat heel toevallig de ouders gingen verhuizen en vlakbij PSV gingen wonen.
Dat je dat zelf ook nog geloofd.

De leugen van PSV is trouwens allang ontdekt. Dus hopelijk grijpt de KNVB en FIFA snel in !

https://www.tubantia.nl/enschede/gezin-van-voetbaltalentje-giovanny-8-uit-glanerbrug-voelt-zich-thuis-in-brabant~a880ea86/
Toen PSV aanbood hem vier jaar in de jeugdopleiding te nemen, hebben we besloten er vol voor te gaan. We hebben geen moment getwijfeld hier naartoe te gaan.”
Vind ik leuk
woensdag 20 september 2017 om 16:55
Psv biedt ze geen contract. Ze worden er niet voor betaald. Moet PSV een talentje laten lopen omdat hij uit Losser komt? Ze bieden hem garantie dat hij 4 jaar zich mag laten zien in de jeugdopleiding. Dan is het aan de ouders om te zeggen dat doen we wel of niet.
Als PSV al geen talenten meer uit Nederland mag strikken hoe moeten ze dan überhaupt ooit eigen jeugd opleiden?
Nee sorry joh, je bent goed genoeg voor ons en we zien je over 11 jaar wel in het eerste spelen maar nu moet je bij ajc"96 blijven. Wij kunnen je meer leren maar dat mag helaas niet
Vind ik leuk
woensdag 20 september 2017 om 17:04
Nee dat mag niet. Alleen spelers uit de regio. Daarom liegen oa Ajax en PSV alles bijelkaar om die kinderen uit hun vertrouwde omgeving te halen en als een soort hagelschottactiek te gebruiken. Hopelijk pakt de KNVB en de FIFA deze vorm van kinderhandel snel aan.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 10:44
Jij maakt ervan dat het niet mag. Al wil roda iemand uit groningen in hun jeugdopleiding dan mag dat. Alleen is het dan aan die ouders om logisch na te denken en te zeggen dan zoeken we een club dichterbij.
Aissati en Afellay zijn ook jaren samen met de trein vanuit Utrecht gereisd, nooit een probleem geweest.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 september 2017 om 10:45]
Vind ik leuk
Cookee +4768
woensdag 20 september 2017 om 17:14
Goed werk Staatsen.
Kom op Bombarie laat je horen, je daagde hem uit de feiten te tonen hier zijn ze blijkbaar.
Grappig dat iemand van Twente een supporter van Ajax moet vertellen wat er bij Ajax misgaat. ;-)
Vind ik leuk
woensdag 20 september 2017 om 19:34
Net was de lijst nog oneindig. Nu kom je met 1 voorbeeld van 2-3 jaar geleden waarbij Ajax dus absoluut niet schuldig is bevonden? En dat is het dan maar?

Sorry, maar ik vind dit echt bijzonder matig :-)
Vind ik leuk
DubRtd +15763
woensdag 20 september 2017 om 16:32
Omdat Feyenoord dat niet doet, noemt ie ze niet?
Feyenoord raakt alleen spelers kwijt aan de Engelse clubs omdat ze geen contracten voor hun 16de kunnen laten tekenen.
En die enkele Zweed die wel bij Feyenoord terecht komt krijgt ook pas op zijn 16de een contract.

Ik dacht overigens dat hij doelde op het feit dat de top in Nederland de spelers bij andere Nederlandse clubs weghaalde en daar had Feyenoord ook genoemd kunnen worden.
Maar toen kwam daar dat Ajax\VS verhaal als voorbeeld en ik kan me echt niet een soortgelijk, recent verhaal herinneren waarbij Feyenoord betrokken was.
Enige wat er een beetje in de buurt komt is Leonardo destijds.
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 13:18
Nou, Feyenoord werd in dezelfde periode als die hij hier aanhaalt juist wel genoemd door o.a. de NOS. PSV juist weer niet... Vandaar mijn vraag aan hem gister.
Vind ik leuk
DubRtd +15763
donderdag 21 september 2017 om 13:50
Als jij het zegt.
Ik zie niet alles wat er in NL op tv komt.
Ik zie eigenlijk helemaal lniets wat er in NL op tv komt behalve mijn illegale fox streams voor nederlands voetbal.
Die overigens gisteravond volkomen hopeloos was tijdens Feyenoord - ADO. Maar dat ter zijde.
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 14:02
Gehe, het was een issue van niks hoor destijds. Storm in een glas water. Maar het betrof geen PSV. Daarom vond ik het erg vreemd dat Ajax en PSV werden genoemd en niet Feyenoord. Maar goed. T is ook al wat jaartjes geleden :-)
Vind ik leuk
woensdag 20 september 2017 om 16:52
Daar is de FC Fraude fan weer die weer boos is op de grote jongens..
Vind ik leuk
woensdag 20 september 2017 om 17:08
Ja geld lenen van Doyen vond de KNVB heel erg , kinderhandel daarentegen vinden ze bij de KNVB weer niet zo erg. Dat zal toch niet te maken hebben dat de bestuurders van de KNVB geheel toevallig ook (ex) bestuurders zijn van Ajax en PSV ? Nee toch ?
Vind ik leuk
Cookee +4768
woensdag 20 september 2017 om 17:20
Dat Twente in de fout ging betekent niet een Twente-fan niet mag aantonen dat Ajax en PSV verre van voorbeeldig zijn zo blijkt nu, gelijke monniken gelijke kappen.
Vind ik leuk
Cookee +4768
woensdag 20 september 2017 om 17:11
Blijf gewoon van elkaars talenten af.
Wordt tijd voor een gentlemens agreement, als er bij die clubs Gentlemen rondlopen... das wel een voorwaarde.
Vind ik leuk
Jur74 +2097
woensdag 20 september 2017 om 15:52
Liever een speler roven dan een leven boven je stand!!
[Reactie gewijzigd op woensdag 20 september 2017 om 15:52]
Vind ik leuk
El Unicum +1569
donderdag 21 september 2017 om 11:24
Is ook zo. Hoe is het met Dirk Scheringa trouwens? Hoeveel mensen heeft hij gedupeerd zodat hij wat extra centen in je clubje kon stoppen en zo ook boven de stand kon leven dan wat eigenlijk gerechtvaardigd zou zijn?
Vind ik leuk
Bongo +783
woensdag 20 september 2017 om 15:34
Mooi zo aanpakken dat handelshuis.
Breekt bijna nooit iemand door en maar blijven kopen
Vind ik leuk
Cookee +4768
woensdag 20 september 2017 om 17:23
Handel in jongens-mensenvlees. De stap naar het eerste team is zo groot dat slagen bijna onmogelijk is, snap niet dat die clubs toch jeugdspelers halen.
Zoals PSV doet is slimmer, laat Utrecht Ramselaar opleiden, die club neemt het risico als hij niet doorbreekt en als hij wel slaagt dan pikt PSV, Fey of Ajax hem in.
Vind ik leuk
Gozert +2403
woensdag 20 september 2017 om 15:39
10 miljard Britse pond boete. Laat Abramovich al z'n Russische maffiaroebels maar tevoorschijn halen.
Vind ik leuk
HanV +2217
woensdag 20 september 2017 om 15:46
Je zit iets te hoog in de boom. Barcelona kreeg in 2015 een boete van 370.000 EUR, In 2016 Real Madrid 325.000 en Atletico Madrid 825.000.
Vind ik leuk
Gozert +2403
woensdag 20 september 2017 om 18:34
Dat soort bedragen daar lacht men om, ze moeten eens echt optreden.
Vind ik leuk
woensdag 20 september 2017 om 15:49
Ze hebben 4 complete elftallen verhuurd geloof ik

Zal wel goed komen
Vind ik leuk
Pep1964 +160
woensdag 20 september 2017 om 16:20
Beste straf zou zijn om verplicht alle huurlingen terug te laten halen naar Chelsea. En dat voor de duur van twee jaar of zo.
Vind ik leuk
woensdag 20 september 2017 om 16:48
Ook een plan idd
Vind ik leuk
woensdag 20 september 2017 om 16:13
Drie jaar geen CL en degradatie ... Dat lijkt mij een leuke passende straf.
[Reactie gewijzigd op woensdag 20 september 2017 om 17:51]
Vind ik leuk
woensdag 20 september 2017 om 17:21
3 jaar geen Cl zeker! uitstekende straf!
Vind ik leuk
scRzorz +602
woensdag 20 september 2017 om 16:13
Ajax, PSV en Feyenoord roven ook alle top jeugd leeg van andere nederlandse clubs, om ze dan eigen jeugd te noemen.
Vind ik leuk
mcmodd +12084
woensdag 20 september 2017 om 16:14
Ik ben bang dat de boete onderwerp van een schaterlach kan worden, die zal niet snel boven 4 ton uikomen denk ik. Een transferverbod voor 2018 is andere koek, ook wel als different cookie gemeld.

Ik ben er voorstander van dat de FIFA, waar dit soort misstanden plaatsvinden, de op deze manier tot stand gekomen jeugdcontracten ontbindt en de onterecht gecontracteerde spelers, ook elders uit Europa of de hele wereld, terugstuurt naar hun laatste club waar ze nog legaal onderdeel uitmaakten van hun jeugdcontract of voor mijn part waar ze nog contributie betaalden. Zijn ze helemaal gek geworden.
Vind ik leuk
scRzorz +602
woensdag 20 september 2017 om 16:16
Ik snap het probleem niet eerlijk gezegd, veel van die jongens kunnen op jonge leeftijd en ondere barre omstandigheden daar aan ontsnappen. Als het met ouders in overleg gaat dan zou het geen probleem moeten zijn. Maar nee laten we jongens in Africa etc maar honger lijden terwijl ze hier een lekker centje kunnen verdienen op 15/16 jarige leeftijd al en een beter leven krijgen.
Vind ik leuk
Cookee +4768
woensdag 20 september 2017 om 17:09
Waarom halen topclubs steeds zulke jonge ventjes? Behalve Messi kan ik me niet herinneren dat ze slaagden, meestal is de carriere met 22 voorbij.
Vind ik leuk
woensdag 20 september 2017 om 18:05
Dan maar gauw nog 40 spelers in 2017 kopen...
Vind ik leuk
Cookee +4768
donderdag 21 september 2017 om 14:02
Jij legt terecht de schuld bij clubs.
Maar vindt je ook niet dat spelers en ouders ook dom zijn?
Wie breekt er nou door bij zo'n club?
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 14:09
Ik kan mij wel voorstellen dat die ouders dat doen. Je zoon gaat voetballen bij één van de grootste clubs ter wereld, hij krijgt er waarschijnlijk al voor betaald en vader krijgt een baan aangeboden en de rest wordt ook geregeld voor ze. De kans dat je doorbreekt is minimaal maar je komt dan wel uit de jeugd van Chelsea, dat staat beter op je cv dan de jeugd van PEC Zwolle (met alle respect).
Vind ik leuk
Guust +3826
donderdag 21 september 2017 om 10:41
En geen club die er slechter van word, gewoon ingecalculeerd. Verhuren moeten ze verbieden, het zijn gewoon uitzendbureau's geworden, als verhuur verboden word hebben ze geen moer aan zoveel spelers.
[Reactie gewijzigd op donderdag 21 september 2017 om 10:43]
Vind ik leuk
Cookee +4768
donderdag 21 september 2017 om 13:45
Of verplicht clubs 3 jeugdspelers op de bank te hebben. Meestal zitten er ook nog toppers op de tribune. Dat huren is waardeloos, kost veel geld en als ze beter worden dan is de winst voor Chelsea, de hurende club heeft alleen mogelijk een aardige speler even mogen zien.
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 10:59
Hoe oud is de jongste Kluivert die van PSG naar Barcelona gegaan is. Je maakt mij niet wijs dat dit zonder contract is. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te vinden. Het lijkt mij sterk dat niet veel van de grote clubs zich aan deze regel bezondigen (legaal of via een duistere constructie)
Vind ik leuk
Vidar +704
donderdag 21 september 2017 om 11:07
Je vergeet dat papa Kluivert naar Barcelona is verhuisd en dus zoontje Kluivert mee verhuist. Niks meer niks minder.
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 11:57
die speelt daar echt niet zonder contract ( of via omwegen zoals dat reclamecontract)
Vind ik leuk
Vidar +704
donderdag 21 september 2017 om 14:46
Je weet dat kinderen op die leeftijd nog geen contract mogen tekenen. Maar snap je punt omtrent omwegen. Maar papa Kluivert was een grote meneer bij Barca, dan is het logisch dat hij daar zijn zoon wil laten spelen.
Vind ik leuk
Cookee +4768
donderdag 21 september 2017 om 13:47
Zoals jij het presenteert zou het normaal zijn dat klopt.
Maar op mij kwam het over als een transfer. Alsof Barca hem wilde hebben.
Vind ik leuk
Korm +22960
donderdag 21 september 2017 om 12:26
Al die rijke clubs moeten hard aangepakt worden, Barca, A.madrid, PSG, City en Chelsea....
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Update: Niet alleen Chelsea in de penarie: FIFA onderzoekt ook andere topclub