'De Nederlandse competitie past beter bij me: meer een denker dan een bulldozer'

'De Nederlandse competitie past beter bij me: meer een denker dan een bulldozer'

vrijdag 22 september 2017 om 09:53

Met Björn Johnsen streek deze zomer een ware voetbalnomade neer bij ADO Den Haag. De 25-jarige Noorse international geeft al te kennen dat ook de Eredivisie-club niet zijn eindstation zal zijn. Hij wil de volgende stap zetten.

Johnsen speelde al voor Valerenga Football, FK Tönsberg, Atletico Baleares, Louletano, Atletico CP, Litex Lovech en Heart of Midlothian. "En daar had Benfica, Sporting Portugal of Vitoria Guimaraes zomaar aan toegevoegd kunnen worden", zegt de spits tegen Haagmedia. "Maar dan had ik zes maanden moeten wachten. Een halfjaar zonder voetbal en geld was geen optie. Daarom ben ik toen naar Bulgarije getrokken."

Ook Franse clubs hengelden naar zijn diensten. "Racing Club, Red Star of Paris FC. Ik heb er allemaal stage gelopen en ze wilden me hebben. Dat was nadat ik uit Noorwegen vertrok. Ik wilde op eigen benen staan en verliet daarom mijn tantes, ooms en neefjes. Maar omdat ik geen Frans sprak ging het niet door. Niemand sprak er blijkbaar Engels."

Vanuit Scandinavië begon zijn odyssee, maar hij bleef nooit lang bij een club. "Maar dat was omdat ik een doel voor ogen had: steeds beter worden. En al die clubs waar ik heb gespeeld, waren een stap vooruit", aldus Johnsen, die vorig seizoen in Schotland speelde. "Hier is het veel tactischer en technischer, daar fysieker. Ik ben weliswaar groot en sterk maar de Nederlandse competitie past beter bij me. Ik ben meer een denker dan een bulldozer."

Of hij ADO wel voor langere tijd trouw blijft, weet Johnsen nog niet. "Deze club heeft het niveau waarop ik op dit moment wil uitkomen, dus ik zit in principe goed hier. Maar dit is niet het eindstation. Ik wil uiteindelijk verder!"

Lees meer over:EredivisieADO Den Haag

Plaats een reactie

vrijdag 22 september 2017 om 10:00
Als je op je 25ste bij ADO den Haag speelt kom je meestal niet veel hoger in je carrière. Toch prima?
Vind ik leuk
Objectief +2671
vrijdag 22 september 2017 om 10:09
Genoeg gevallen van laatbloeiers..
Laat de beste man dromen...
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 10:12
Daarom ook het woordje: meestal.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 10:08
Nou, als ik dit zo hoor is hij nogal vol van zichzelf. Als ik hem bijvoorbeeld afgelopen woensdag zie spelen in de Kuip, moet ik concluderen dat hij nog slechter is dan Kramertje. Doelpunt tegen Ajax is ook meer geluk dan wijsheid, want hij ramt gewoon onder de bal zonder enige controle.
Vind ik leuk
feye88 +1459
vrijdag 22 september 2017 om 10:46
Hij maakte het de verdediging af en toe best lastig. Kwam toch 2 keer in scoringspositie.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 10:47
Ja, en kijk hoe lomp hij met die kansen omgaat. Kansen creëerde hij trouwens niet zelf.
Vind ik leuk
feye88 +1459
vrijdag 22 september 2017 om 11:54
Klopt. Maar goede looplijnen hebben zodat je in kansrijke positie komt is niet veel spelers gegeven. Het is bijvoorbeeld Ronaldo's grootste wapen. Die heeft het vizier niet altijd op scherp staan, maar komt elke wedstrijd wel een keer of 7 in scoringspositie. Als Johnsen wat rustiger wordt voor de goal, schiet hij er plotseling 20 in. Daarnaast is hij ook behoorlijk balvast. Dus een slechte spits durf ik hem nog niet te noemen.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 12:20
Ja, maar als je het zo bekijkt is Kramer ook geen slechte spits. Kwam tegen ADO ook 6-7 keer in scoringspositie en moet uiteindelijk scoren vanaf de penaltystip.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 13:58
Zovaak is Kramer niet in scoringspositie gekomen. Op een paar kopballetjes na weinig gezien van Kramer.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:02
Is vaker in scoringspositie gekomen dan Johnsen (zeker 4 of 5 kopballen gehad die op zijn minst tussen de palen hadden gemoeten), dusja als je zo gaat redeneren...
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:05
Ik denk dat Johnsen veel betere kansen heeft gehad dan die kopballen van Kramer.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:18
Hij heeft 2 kansen gehad, 1 bal die voor zijn voeten valt door slecht uitverdedigen en de andere is een voorzet die die met een of andere rare draaibeweging vakkundig om zeep helpt.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:26
Dat waren 2 prima kansen ook. Die eerste had ie niet gelijk moet ie schieten, maar kon nog aannemen en een paar stappen zetten richting het doel en een hoek uitkiezen. Tweede kans had ie gewoon moeten inkoppen ipv van die rare actie maken. Maar goed het zij zo. Ik vind Johnsen wel een betere speler dan kramer.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:35
Dat kan, ik heb verder ook nog niet zo gek veel van m gezien hoor. Maar datgene wat ik heb gezien was niet geweldig. Ook qua meevoetballen en motoriek ben ik niet echt overtuigd.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:45
Het seizoen is nog lang en laten we hem ook daar de tijd voor geven ipv gelijk af te schieten. Hij heeft wel 2 goals al op zijn naam staan en denk dat er heel wat meer goals bij gaan komen. We gaan het zien.
Vind ik leuk
allround +1059
vrijdag 22 september 2017 om 12:16
Wanneer je een fractie van een seconde de tijd hebt om een beslissing te maken, ga je niet rustig een hoek uitzoeken en peer je de bal er gewoon in. Waarschijnlijk ben je zelf nog nooit in zo,n situatie terecht gekomen.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 12:19
Jawel, maar er is een duidelijk verschil tussen gecontroleerd "peren" en hetgeen Johnsen doet, namelijk het blind op doel rossen van een bal.
Vind ik leuk
allround +1059
vrijdag 22 september 2017 om 12:37
Ik vond het aardig gecontroleerd, wat hij deed. anders had hij welde snoet van Onana geraakt.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 10:17
Avonturier met heel veel controle, fantastisch om als jonge vent met een beetje voetbaltalent de wereld te ontdekken
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 10:24
Schiet er minstens 18 in dit seizoen en je kunt al van een mooie transfer dromen. Maarja, dan moet je wel de kansen die je krijgt afmaken!
Vind ik leuk
allround +1059
vrijdag 22 september 2017 om 12:36
Helemaal met je eens, deze jongen is zich aan het ontwikkelen. Omdat die anaal listen (met vnl Ajax verleden) hem direct de grond in schrijven, geeft aan dat ze niet verder kijken / denken dan hun neuzen lang zijn. Johnson is ontzettend sterk in het controleren van de bal, waardoor de middenvelders makkelijker kunnen aansluiten. Ook heeft hij een goed schot en - voor zijn lengte - technisch genoeg. Hij komt er wel. Zeker met falkenburg, Bakker en Immers achter hem. En snelle buitenspelers.
Vind ik leuk
DubRtd +15763
vrijdag 22 september 2017 om 10:27
Uitermate hard werkend maar daardoor op de momenten dat het er om gaat, net niet scherp.
Zoals tegen Feyenoord met 0-0 en een misverstand in de verdediging bij Feyenoord, had ie dus niet meer de puf om daar nog wat uit te halen.
Minuten later was het 1-0 en over\uit.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 september 2017 om 10:27]
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 10:30
Die fransen kunnen wel engels spreken maar ze verrekken het gewoon.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 12:01
Ik denk dat Neymar ook geen Frans spreekt, en daar is het blijkbaar geen enkel probleem.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:02
Daar spreekt het geld.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 10:35
Het is wel een hele harde werker, hij heeft alleen niks van een spits waar wij de afgelopen jaren zijn mee verwend. Ik ben wel erg benieuwd hoe het er over twee a drie maanden uitziet. Ben ligt positief!
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 10:50
We zijn verwend geweest met doelpuntenmakers. Het maakt mij niet uit als hij er minder maakt, maar dan moet hij wel een sterke targetman worden die de bal goed vast houdt voor de rest. Dat komt dan uiteindelijk het spel alleen maar ten goede
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:12
Die schiet er aan het eind van het seizoen gewoon 15+ binnen. Je ziet duidelijk dat het team groeiende is.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

'De Nederlandse competitie past beter bij me: meer een denker dan een bulldozer'