De 50 grootste talenten ter wereld: bizarre basis, geen plek voor Ajax-trio

De 50 grootste talenten ter wereld: bizarre basis, geen plek voor Ajax-trio

vrijdag 22 september 2017 om 13:20

L'Equipe presenteerde vrijdagochtend de - volgens de Franse sportkrant - vijftig grootste talenten van Europa. In de lijst drie spelers van Ajax: Kasper Dolberg, Matthijs de Ligt en André Onana. Het Ajax-trio overleeft de schifting echter niet als we een basiself maken met al deze supertalenten.

Real Madrid en verrassend genoeg Bayer Leverkusen zijn hofleverancier met vier talenten, terwijl Ajax met drie man vertegenwoordigd is. Daarmee zijn de Amsterdammers samen met AC Milan de nummer twee, want clubs als Borussia Dortmund, Tottenham Hotspur en Manchester City leveren twee beloftes. Voorwaarde is dat de speler is geboren ná 1 januari 1996. De lijst van L'Equipe levert een basiself op waarbij het water je in de mond loopt.

Doel
Onder de lat kunnen we maar voor één man kiezen: Gianluigi Donnarumma. De achttienjarige doelman maakte eind 2015 zijn debuut voor AC Milan en is niet meer uit de basiself verdwenen. Inmiddels behoort hij, mede door keiharde onderhandelingen tussen Milan en zaakwaarnemer Mino Raiola, tot de grootverdieners in San Siro. Donnarumma houdt André Onana (Ajax) en Alban Lafont (Toulouse) buiten de basis.

Verdediging
Door het overschot aan talentvolle aanvallers kiezen we voor een driemansdefensie. Die bestaat uit drie centrale verdedigers: Lucas Hernandez (Atlético Madrid), Jonathan Tah (Bayer Leverkusen) en Davinson Sánchez (Tottenham Hotspur). Hernandez is dit seizoen bij vechtmachine Atlético een vaste waarde naast routinier Diego Godin, nadat zijn broer Theo afgelopen zomer vertrok naar Real Madrid.

Tah heeft op 21-jarige leeftijd al drie volledige seizoenen in de Bundesliga in de benen en mag zich sinds kort ook international van Duitsland noemen. Sánchez completeert de verdediging. De Colombiaan die Ajax na één jaar inruilde voor Tottenham Hotspur maakt een zéér overtuigende in zijn eerste Premier League- en Champions League-weken.

Middenveld
Ook op het middenveld drie man: Franck Kessié (AC Milan) als de grote motor, Dani Ceballos (Real Madrid voor de geniale steekpass en Dele Alli (Tottenham Hotspur) voor de doelpunten. Met de twintigjarige Kessié haalde Milan deze zomer de meest veelbelovende middenvelder van Italië binnen. In de eerste weken van het nieuwe seizoen laat hij het weer zien.

Voor Ceballos is de start bij zijn nieuwe club moeizamer. De concurrentie op het middenveld van Real Madrid is moordend, maar dat wist de 21-jarige middenvelder toen hij afgelopen zomer Real Betis verliet. Op het jeugd-EK met Spanje liet hij een onuitwisbare indruk achter. De meest vooruitgeschoven middenvelder is Alli. Hij maakte in zijn eerste twee Premier League-seizoenen liefst 28 doelpunten en inmiddels staat de teller weer op twee uit vijf.

Aanval
Om al het aanvallende talent het beste tot zijn recht te laten komen, kiezen we voor een viermansaanval met twee vleugelspelers en twee spitsen. Op de vleugels is de keuze simpel: Marco Asensio (Real Madrid) en Ousmane Dembélé (FC Barcelona). Asensio laat voetbal er zó gemakkelijk uitzien, terwijl Barça afgelopen zomer niet voor niets een basisbedrag van 105 miljoen euro betaalde voor - de op dit moment geblesseerde - Dembélé.

Kylian Mbappé (Paris Saint-Germain) en Gabriel Jesus (Manchester City) vormen het hypergetalenteerde spitsenkoppel. Het verhaal van Mbappé is bekend: de Fransman is pas achttien jaar oud, maar wordt door PSG eerst een jaar gehuurd en komt dan voor 180 miljoen (inclusief bonussen) over van AS Monaco. Jesus is sinds zijn komst in januari een schot in de roos voor Manchester city. Veelzeggend: elke 88.8 minuten maakt hij een doelpunt, waarmee Jesus het beste doelpuntengemiddelde in de Premier League-historie heeft.

De volledige lijst met de 50 beste spelers onder 21 jaar vind je hier!

Poll

Wat vind je van de keuzes in deze basiself?

(795 stemmen)

Plaats een reactie

vrijdag 22 september 2017 om 13:25
Het is toch logisch dat die drie ajax genomineerde niet in de basis staan van zon elftal......
Vind ik leuk
Bizzy +5684
vrijdag 22 september 2017 om 13:51
Niet mee eens. Ajax stond wel in de finale EL. Of telt dat niet meer mee ?
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 13:59
Volgens mij gaat het niet over het team maar over individuele talenten.. Als ik dan dit team zie vind ik de genomineerde van ajax niet beter als individu ten opzichten van deze spelers.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:19
Ja, en heb je zo ook zien spelen in die finale?
Dan weet je meteen waarom ze er dus niet in staan.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 13:29
Lekker elftal
Vind ik leuk
derksen +6166
vrijdag 22 september 2017 om 13:30
Volgens bergkamp klopt er natuurlijk geen klote van!
Vind ik leuk
Zultkop +1998
vrijdag 22 september 2017 om 13:36
Ik weet nog wel iemand die vind dat hier geen klote van klopt....
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:12
Sjaak wil dat alle clubs waar de spelers bij horen, degraderen.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 september 2017 om 14:13]
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 12:53
Hoe kan je voor 2 eredivisie clubs zijn?
Vind ik leuk
Zultkop +1998
zaterdag 23 september 2017 om 15:00
Dat is echt heel eenvoudig!
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 15:25
Nee dat is echt heel nep
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 13:31
Dit elftal kost vier miljard?
Vind ik leuk
Aspers +60
vrijdag 22 september 2017 om 13:34
De selectie van Sanchez is vanwege zijn Ajax jaar, dus die hoort eigenlijk nog bij Ajax te staan.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 13:45
Mijn god, 3x Amsterdammers en 1 ex Ajaccied staan in de lijst van grootste talenten. En dan nog moeten miepen dat die ene toch van Ajax is. In dat geval is mpabba van Monaco. Cellabos van Real Betis en ga zo maar door. Het gaat ze om waar ze NU spelen. Daarbij staat er duidelijk: hij is mede geselecteerd door zijn sterke start bij de Spurs. Anders zouden ze vinden dat hij nog niet echt getest is.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 september 2017 om 13:45]
Vind ik leuk
mcmodd +10305
vrijdag 22 september 2017 om 13:54
Ja, zo kun je dat wel zien, alhoewel, Ajax kon deze speler niet houden omdat voor Sánches het niveau van Ajax voor hem al te laag was. Dus zie ik hem toch eerder als een speler van Tottenham Hotspur. Voor Ajax blijft dan toch de eer dat ze een jaar eerder Sánchez heeft gestrikt en vervolgens een seizoen in de etalage hadden staan.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:03
Waarom zit Nouri er niet bij?
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:13
Meen je dit nou? Snap niet dat ik er op in ga maar goed.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:37
Als je een grapje probeert te maken sla je wat mij betreft de plank volledig mis.
Vind ik leuk
Gozert +2273
vrijdag 22 september 2017 om 14:37
Waarom Lucas Hernández aan de rechterkant en Tah aan de linkerkant?
Vind ik leuk
Jordanees +8084
vrijdag 22 september 2017 om 15:02
Bij de laatste 50, 3 van Ajax waarvan 1 uit de opleiding. Niet slecht!
En Sanchez natuurlijk staat hij erin!
Topper! een groot gemis voor onze verdediging. Maar ja, we spelen niet in een grote competitie met dikke salarissen zoals in Engeland. Dus ja, moeilijk om zulke toppers te behouden...

Ik vind onze competitie wel geweldig leuk, het is onze competitie waar we allemaal veel plezier aan beleven. Maar geen ideale competitie om vanuit daar aansluiting te vinden met de top van Europa. Vorig jaar EL finale, is eens in de tijd zulke prestatie maar onmogelijk om daar op constante basis van uit te gaan.
Vind ik leuk
RedNas +2019
vrijdag 22 september 2017 om 15:06
Ceballos en Kessie eruit, en Brandt en Pulisic erin. Verder niets meer aan doen.
Overigens mooi dat Dolberg als 12e is geëindigd op die lijst. Bij de 6 beste aanvallers, niet slecht.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:09
veltman??
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 18:11
Toch leuk dat er 3 van Ajax in staan. Daarbij is de leeftijd ruim genomen, dus bijvoorbeeld de Ligt kan er nog wel een paar jaar in staan.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 13:15
Mooie lichting hopelijk voor veel goed voetbal in de toekomst . En voor de clubs waarvan spelers zijn geselecteerd ook mooi zegt toch ook wel een beetje dat het in de jeugd en scouting ook wel goed zit
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

De 50 grootste talenten ter wereld: bizarre basis, geen plek voor Ajax-trio