Kersverse Ajax-basisspeler 'in alles wat beter': 'Niet zo dat ik er 20 maak'

    Kersverse Ajax-basisspeler 'in alles wat beter': 'Niet zo dat ik er 20 maak'

    vrijdag 22 september 2017 om 18:12

    Frenkie de Jong lijkt de concurrentiestrijd met Lasse Schöne voorlopig in zijn voordeel te hebben beslecht. Toch voelt de twintigjarige middenvelder zich nog geen basisspeler bij Ajax.

    "Zo zie ik het helemaal nog niet. Ik moet iedere wedstrijd goed spelen om in de basis te blijven", laat De Jong weten aan FOX Sports. Wel is er veel veranderd sinds zijn entree in de Ajax-selectie. "Toen ik er vorig jaar bijkwam hadden we denk ik een stuk of acht, negen middenvelders. Die staan dan allemaal hoger in de pikorde. Of ze moeten weggaan, of je moet ze voorbij."

    "In de winter werd de situatie beter, gingen er een paar weg, toen heb ik in de tweede seizoenshelft nog wel een paar invalbeurten gehad", vervolgt De Jong, die het eerste jaar omschrijft als een gewenningsjaar. "Of je moet Messi zijn, maar dat ben ik niet. Het tweede jaar moet ik er staan, dus ik moet gewoon zorgen dat ik een vaste basisspeler word."

    De Jong heeft zich in een jaar flink ontwikkeld. "Ik denk dat alles wel een stuk beter is geworden. Je leert sneller handelen, ziet situaties sneller en ik ben fysiek weer wat verder, wat explosiever", stelt de spelmaker. "Als je volwassener wordt, dan word je over het algemeen sterker. Maar ik doe ook wel veel in de gym. Niet per se met gewichten, maar wel balans, core en explosiviteit."

    Dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Hij vormt het middenveld met Donny van de Beek en Hakim Ziyech. Een vaste bezetting is er niet echt. "Als de posities bezet zijn, is dat geen probleem. Ik vind het wel lekker. Ik wil veel aan de bal komen, dus zak nog wel veel in, maar Donny heeft ook diepte. Het is niet zo dat ik per seizoen twintig goals maak, ik ben geen tien die heel diep staat."

    Lees meer over:EredivisieAjax

    Plaats een reactie

    Foebele +48452
    vrijdag 22 september 2017 om 18:21
    Mensen die nu om Frenkie roepen zitten kennelijk al jaren niet naar Ajax te kijken. Als je nu om Frenkie roept dan heb je kennelijk helemaal niets mee gekregen van de situatie waar Dolberg al ruim 2 maanden in verkeerd, of hoe Fischer, Boilesen, Bazoer, El Ghazi, Riedewald en vele anderen allemaal leuk begonnen toen ze er net bij kwamen en na enkele maanden (of een jaar) ineens alle druk voelde en volledig door de mand zakte.

    Nee, mensen die nu om Frenkie de Jong schreeuwen hebben kennelijk niet het beste voor met Frenkie en ook niet met Ajax.

    Want mensen die er wat van snappen zien al jaren hoe we het ene na het andere talent om zeep helpen door hem te snel te brengen en alle verwachtingen en druk op hun iele schoudertjes te leggen.
    Vind ik leuk
    2cents +49750
    vrijdag 22 september 2017 om 18:48
    Onzin, de beste moet spelen en de beste heet Frenkie en niet Lasse.

    Raar om, zoals jij suggereert, de besten maar op de bank te houden. Omdat je bang bent voor een dipje? Die kregen ze jonge spelers ook al in de tijd van Cruijff en Van Gaal. Dan zeurde men ook niet over iele schouders, maar zei men goed genoeg is oud genoeg.
    Vind ik leuk
    Foebele +48452
    vrijdag 22 september 2017 om 18:57
    Het beste team moet spelen, maar goed, dat kun ik jou niet wijs maken, jij denkt dat de11 beste spelers ook automatisch het beste elftal vormen...

    PS. Toen Cruijff door brak werd hij omringd met mannen, niet met andere jongetjes van 16...
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 22 september 2017 om 18:58]
    Vind ik leuk
    2cents +49750
    vrijdag 22 september 2017 om 19:11
    Nu spelen er ook geen 16 jarigen in, maar ik had het over de trainer Cruijff.

    En het team is beter met De Jong dan met Schöne, als je dat niet ziet...
    Vind ik leuk
    Foebele +48452
    vrijdag 22 september 2017 om 20:52
    Waar zijn nou die successen jongen? Waar zijn nou de feiten die jouw gelijk eindelijk eens ondersteunen?

    Ow wacht, die zijn er niet!

    Het is alweer een waardeloos seizoen waarin we al uit Europa liggen en nog niet 1 goede tegenstander hebben gehad, maar toch al 5 punten hebben gemorst in 5 wedstrijden, zoals ik had voorspelt, maar jij blijft liever de ras opportunist die trouw met zijn vlaggetje blijft zwaaien, hopende dat het ooit beter wordt.

    Weet je wat zo grappig is, dat gasten zoals jij hier meerdere malen mij een nep Ajacied hebben genoemd, omdat ik niet mijn club steun maar kritisch ben.

    In de realiteit zijn mensen zoals jij echter eerder de nep Ajacieden. Jullie zijn conformisten, conformeren jullie graag aan de nieuwe norm, de norm van de pure middelmaat wat Ajax laat zien de laatste jaren sinds het TH er een potje van maakt.

    Echte Ajacieden streven altijd voor het beste, het hoogst haalbare, nep ajacieden komen al jaren met de meest slappe smoesjes en excuses waarom we weer niks hebben gewonnen....

    Wij zijn Ajax Wij zijn de Beste.... Misschien niet heel toevallig dat de club zelf het laatste deel van die slogan niet meer gebruikt!!!!!!!!

    PS. Ook toen Cruijff trainer was liepen er oudere spelers rond en was de selectie niet voor de helft opgevuld met jeugd spelers die totaal niet klaar zijn voor het grote werk.

    Hou eens op met je domme gelul!
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 22 september 2017 om 20:53]
    Vind ik leuk
    2cents +49750
    vrijdag 22 september 2017 om 21:00
    Goed verhaal man, maar is dat een reden om de betere speler op de bank te houden ten faveure van de slechtere?

    Waarom zou je dat doen? Sinds wanneer beschermen wij een 20 jarige speler (want zo oud is hij inmiddels) voor een eventuele terugval door hem niet op te stellen, terwijl hij beter is dan z'n concurrent?
    Als straks blijkt dat Siem het beter doet moet je hem opstellen enz. enz.

    Het sterkste team moet spelen en dat is op dit moment mét Frenkie.

    Over nep Ajacied beginnen is echt idioot. Wat probeer je daarmee te bereiken?
    Vind ik leuk
    Foebele +48452
    vrijdag 22 september 2017 om 21:05
    Discussieren doe ik niet met jou, je snapt er namelijk geen drol van en ik heb geen zin 1001 keer de zelfde domme prietpraat aan te moeten horen.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +22984
    vrijdag 22 september 2017 om 19:12
    Wie zie jij dan het liefst op het middenveld?
    Vind ik leuk
    Foebele +48452
    vrijdag 22 september 2017 om 20:57
    Als Siem honderd procent fit is dan zie ik het liefst Ziyech en Siem met Donny op 6.

    Frenkie kan dan invallen, voor of Siem of Donny.

    Frenkie is gewoon nog niet toe aan de basis, want mensen moeten eens door het oppervlakkige heen kijken en niet gelijk achter een analist aanlopen die weer eens een kreet eruit gooit .

    Ja Frenkie is goed aan de bal, ja ik zie veel potentie in hem, maar nee hij is nog niet bepalend, dragend of beslissend genoeg voor een basisplek en het bombarderen van het volgende talent tot belangrijke speler.
    Vind ik leuk
    2cents +49750
    vrijdag 22 september 2017 om 21:02
    Bepalende, dragende of beslissende spelers komen niet als jonkie van de bank af, die groeien in die rol door te spelen in Ajax 1.
    Vind ik leuk
    Foebele +48452
    vrijdag 22 september 2017 om 21:04
    Bla Bla Bla, je gebroken plaat blijft hangen en klinkt slechter dan wanneer iemand zijn nagels langs een krijtbord haalt...
    Vind ik leuk
    2cents +49750
    vrijdag 22 september 2017 om 21:11
    Dit is een nieuwe discussie dus geen hangende plaat. In jouw ogen kan de Jong pas in de basis als hij bepalend, dragend of beslissend is. En dat wordt hij volgens jou door in te vallen.

    Bijzonder.

    En als een speler dan beslissend is (zoals Dolberg afgelopen seizoen) mag hij van jou nog niet in de basis omdat hij te jong is en weleens een terugval kan krijgen.

    Ook bijzonder en in tegenspraak met je eigen verhaal hierboven. Maar dat had je vast al door.
    Vind ik leuk
    Foebele +48452
    vrijdag 22 september 2017 om 21:23
    Het is dezelfde discussie, maar dan met het volgende talent. Geeft maar weer eens hoe ongelofelijk jij de plank maar blijft misslaan!
    Vind ik leuk
    #Keizerout +22984
    vrijdag 22 september 2017 om 21:07
    Ik vind dat je wel een punt hebt. Ik vond het vorig jaar ook wel leuk dat spelers op basis van kwaliteit werden opgesteld, en niet op basis van potentie.

    Maar dan wel veel invallen en zsm siem voorbij :p als 'ie al niet beter is. Want zo fantastisch vind ik Siem de Jong ook niet :p
    Vind ik leuk
    Foebele +48452
    vrijdag 22 september 2017 om 21:28
    Siem heeft in 4 titels zeer bepalende dingen gedaan, wist zelfs in ik geloof 3 van de 4 kampioenswedstrijden te scoren en dus beslissend te zijn.

    Ook in de CL was hij beslissend, scoorde nog twee keer uit bij City. Kortom, Siem is een bewezen kwaliteitspeler (voor ons niveau).

    Na 3 jaar aansukkelen met blessures en vormdips heeft het wel tijd nodig natuurlijk, maar je kunt mij niet wijsmaken dat een van die jonkies beter is dan Siem.

    We hebben behoefte aan stabiliteit, spelers die weten wat er gevraagd wordt en Siem weet dat als geen ander, Donny, Frenkie en Carel weten dat absoluut niet, net als Justin, Neres, Dolberg, de Ligt, enz, enz, enz. Allemaal nog nooit wat gewonnen op eredivisie niveau!

    Siem hoeft niet alles te spelen, afhankelijk van de tegenstanders kan hij ook best eens gepasseerd worden.

    Tot nu toe hebben we eigenlijk nog helemaal geen goede tegenstander getroffen en toch al het een en ander verloren, dus er is weinig rechtvaardiging voor het invoegen van nog meer talenten.

    Ik maak Frenkie en al die jonge jongens liever niet kapot, ik verslijt ze liever niet alsof het oude schoenen zijn en er toch nog 10 nieuwere paren in de kast staan, ik ben liever zuinig met onze talenten!
    Vind ik leuk
    #Keizerout +22984
    zaterdag 23 september 2017 om 01:32
    De belangrijke doelpunten kan ik niet ontkennen.
    Ik vind Siem alleen geen fantastische centrale middenvelder.
    Hij was goed met Eriksen, maar dat was vooral Eriksen en De Jong die door Eriksen ook beter ging spelen.
    Hij is niet creatief genoeg voor achter de spits en voor een spits niet goed genoeg. Op 3 posities bruikbaar, maar niet fantastisch.
    Hij was in zijn laatste seizoen bij Ajax ook niet fit, dus ik vraag me ook af of hij nog even goed is. Hij scoorde wel bij PSV, maar heel goed vond ik hem niet.

    Hij weet dus wat er gevraagd wordt, maar hoeveel hij kan brengen weet ik niet :p Ik was vooral blij met Siem als 4e centrale middenvelder.

    En talenten inpassen.. als de talenten het beter doen dan Schöne, of Veltman of Viergever vind ik dat prima. Zo gehecht ben ik niet aan de ervaren spelers.

    Ik ben wel blij dat Siem terug is, maar vooral als ervaren reserve :p
    En als ik had mogen kiezen tussen Nigel en Siem zat Siem nu nog lekker in Engeland.

    Ik ben het wel met je eens dat ze enigszins beschermd moeten worden, maar als ze het beter doen dan de ervaren spelers horen ze erin. Wordt het minder moeten ze er ook gewoon weer uit, dan leren ze dat het gewoon altijd goed moet zijn volgens mij.
    Vind ik leuk
    vrijdag 22 september 2017 om 20:39
    Volgens mij heb jij niet het beste voor met Ajax, Foebele. I.t.t. al die middelmatige spelers die je opnoemt is Frenkie er wel eentje die met beide voeten op de grond blijft staan. Kijk maar eens wat interviews met hem terug. Dat is het verschil tussen mensen met een goede opvoeding en opleiding, en de types die jij zojuist voorstelt.
    Vind ik leuk
    Foebele +48452
    vrijdag 22 september 2017 om 20:44
    Ik heb als een van de weinige juist wel het beste voor met Ajax, het meerendeel hier zijn conformisten die zich conformeren aan de nieuwe norm, namelijk veel te jong en veel te weinig succes (of vrijwel helemaal geen succes).

    Die kleuterklassen die Overmars en Co jaarlijks bij elkaar brengen winnen niks en door het gebrek aan leiders, ervaren spelers, spelers met haar op hun zak en spelers die er dus gewoon direct kunnen staan moeten al die jonkies gelijk de volle druk van alle verwachtingen die er altijd zijn rond Ajax op hun schouders dragen.

    Goed genoeg is oud genoeg is een mooie kreet die ik vandaag hoorde, maar dan kijk je dus puur naar 1 individu en een team vorm je niet met 1 individu, maar met 11 (en uiteindelijk zelfs 23).

    Als je 23 identieke spelers zou hebben, 23 Messi's, dan win je nog helemaal niks! Voetbal is een teamsport waarin het om de balans gaat van het team, als dat niet zo was dan zouden altijd de teams kampioen worden die het meeste geld uitgeven aan nieuwe spelers.
    Vind ik leuk
    vrijdag 22 september 2017 om 21:15
    Geen speld tussen te krijgen, maar je gaat dan ook nergens op mijn betoog in. Het probleem is m.i. dat er te veel types als Ziyech, Kluivert en Bazoer rondlopen in de jeugdopleidingen in NL. Terwijl we juist meer types als Frenkie de Jong, Carel Eiting en Mathijs de Ligt nodig hebben.
    Vind ik leuk
    Foebele +48452
    vrijdag 22 september 2017 om 21:22
    Na het zoveelste talent gehypet te zien worden doe ik even helemaal niet meer aan hypen van jonge spelers, het wordt tijd dat de rest van Nederland dat ook gaat doen, want het worden allemaal verwende pestventjes die niks presteren en een veel te grote mond hebben en daar ben ik wel klaar mee.

    Het opleiden bij Ajax gaat stukken beter dan voorheen, maar er zijn zeker nog veel stappen te zetten en dan vooral op landelijk niveau.

    Er wordt in Nederland een hoop slap gelult, mensen die maar reeds bestaande visies herkauwen en opnieuw uitspugen. Het is tijd voor verandering, tijd dat we leren van de Duitsers, die hebben gewoon gedaan wat wij hadden moeten doen en domineren daarmee het wereld voetbal, niet alleen qua resultaat zoals voorheen, maar ook qua spel en soort spelers.

    Tevens moeten we ons eens focussen op het opleiden van verdedigers, ik ben echt helemaal klaar met buitenspelers als backs, opzouten met die waanzin!

    We moeten Tete's niet wegsturen zoals we nu weer bij Ajax doen, we moeten ze koesteren en opleiden, net als de Sanchezen, verdedigers moeten killers zijn met body en daarnaast moeten ze bal naar dezelfde kleur spelen, dat kun je prima opleiden!

    Al die onzin over opkomende backs, in speel passes en dat soort onzin moet eens ophouden, nog nooit zijn de verdedigers het belangrijkste geweest in het aanvalspel, dus hoezo doet men al jaren alsof dat wel zo is en ook die spelers dus vooral aanvallende kwaliteiten moeten hebben?

    Echt, het is al 15 jaar tijd voor actie bij de KNVB, maar ja, ambtenaren he? Kunnen niks, behalve eeuwig pappen en nathouden en dooretteren totdat de patient terminaal is.....
    Vind ik leuk
    vrijdag 22 september 2017 om 18:23
    De sierlijkste speler in de ED. Soepel, belachelijk mooie techniek en 1 van de laatste echte dribbelaars. Wat een genot om deze wekelijks aan het werk te zien in Nederland.
    Vind ik leuk
    vrijdag 22 september 2017 om 18:35
    Hij bedoelt waarschijnlijk, onze Pipo is beter dan al jullie Pipo's!
    Vind ik leuk
    vrijdag 22 september 2017 om 18:56
    Word echt een heel goede voetballer. Kan echt genieten van hem als hij aan de bal is.
    Vind ik leuk
    vrijdag 22 september 2017 om 19:07
    Topper genot om hem te zien vietballen
    Vind ik leuk
    vrijdag 22 september 2017 om 19:09
    Topper genot om hem te zien voetballen
    Vind ik leuk
    vrijdag 22 september 2017 om 19:11
    Dit is ajax' grootste talent denk ik. En het is moeilijk kiezen met vd beek, de ligt, dolberg en kluivert. Al is dolberg daar ook een kanshebben voor natuurlijk maar deze de jong speelt zo makkelijk en al zo volwassen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 22 september 2017 om 19:47
    ik vind die schone veel beter dan de jong dom dat keizer schone niet op stelt
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Kersverse Ajax-basisspeler 'in alles wat beter': 'Niet zo dat ik er 20 maak'