AZ outsider voor titel: 'Goede backs, uitblinkende middenvelders, lastige spits'

AZ outsider voor titel: 'Goede backs, uitblinkende middenvelders, lastige spits'

zaterdag 23 september 2017 om 16:10

AZ is dit seizoen een outsider voor de landstitel. Columnist Henk Spaan schrijft dat zaterdag in zijn column voor Het Parool. Hij geniet met name van middenvelder Guus Til. 

'Til vreet kilometers en hij neemt elke bal goed aan. (...) Er wordt gespeculeerd over outsiders die bij aanhoudend puntverlies van de topclubs in staat zouden zijn het kampioenschap te kapen. Ik zeg AZ.'

'Ze hebben goede backs, uitblinkende middenvelders in Til en de steeds beter wordende Van Overeem, en een lastpak van een spits', doelt hij op Wout Weghorst, die momenteel topscorer van de Eredivisie is. 'Het lijkt erop dat Max Huiberts (directeur voetbalzaken, red.) met het aantrekken van Slot en, eerder, Leeroy Echteld een uitstekende zaak heeft gedaan.'

'Als John van den Brom de zaak nu maar niet kapot gaat wisselen, zijn ze moeilijk te kloppen', besluit Spaan. 

Lees meer over:EredivisieAZ Alkmaar

Poll

Kan AZ dit seizoen kampioen worden?

(544 stemmen)

Plaats een reactie

Vowtar +923
zaterdag 23 september 2017 om 16:20
Als er een ploeg is die de top 3 verslaat, wordt dat in mijn ogen FC Utrecht. Die hebben met oa Labyad, Emanuelson en Braafheid een aantal spelers die het klappen van de zweep kennen op topniveau.

Die jongens van AZ kunnen ook aardig ballen, maar zijn allemaal relatief jonge en onbekende spelers. Als die al een titelstrijd halen, denk ik niet dat ze bestand zijn tegen de druk die daarbij komt kijken.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 16:24
Niet mee eens
Alireza wk ervaring
Weghorst niet de jongste meer
Vlaar.. geen uitleg nodig.
Van Rhijn geen uitleg nodig
Vejinovic geen uitleg nodig

Hoop ervaring zit er in het team daarbij zijn van Overeem, Svensson vd Eijden, Midtsjo niet de jongste meer we hebben een best uitgebalanceerd team, maar om te zeggen dat we kanpioen kunnen worden vind ik te voorbarig.

Na mijn mening kan je pas conclusies trekken als je de wintertransferperiode hebt gehad
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 september 2017 om 16:37]
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 16:38
Dat deden we vorig jaar in Heerenveen ook :|
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 18:43
hahaha, ja dat viel dan wel tegen ja :p
Waar lag het nou aan, was het alleen het wegvallen van Schaars?
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 20:52
Nee. Stukje motivatie dat ontbrak. Gelukkig lijkt die inmiddels terug te zijn.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 20:53
Ineens? Dat moet een behoorlijk waardeloze kerstborrel zijn geweest.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 20:55
Voor de winterstop was het fenomenaal. Daarna was het bagger. Dus ineens ja.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 20:58
Dat is vrij onwaarschijnlijk. Dus dan hou ik het op Schaars.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 16:44
Ligt er aan wat je onder ervaring verstaat. Bij Utrecht zitten een hoop jongens ook die net uit de JL komen of enkel ervaring hebben in de Eredivisie.

Met Vlaar heeft AZ een jongen die in het buitenland heeft gespeeld en veelvuldig in Oranje. Maar veel van de buitenlandse jongens zijn internationals zoals Svensson, Midstjö en Jahanbaksh. Bovendien heeft AZ vorig jaar de nodige Europese wedstrijden gespeeld en ook de bekerfinale gehaald. Dat kan je ook onder ervaring verstaan. Bovendien heeft AZ met vd Brom een trainer die kampioen is geworden, weliswaar in België
Vind ik leuk
mchollie +2284
zaterdag 23 september 2017 om 17:50
Hmm, ook ervaren ploegen kunnen soms de druk niet aan. 4-0 verlies van twente , zeg het maar.
Vind ik leuk
5697956 +1340
zondag 24 september 2017 om 17:38
Ja dat hebben we gezien ja: 1-7. Bij Utrecht spelen onbekenden. Iedereen kent AZ.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 16:20
Rustig... morgen Excelsior eerst maar verslaan
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 september 2017 om 16:20]
Vind ik leuk
Sil Meijer +12110
zaterdag 23 september 2017 om 16:27
Als Ajax het niet word hoop ik AZ.
Vind ik leuk
Santi +15650
zaterdag 23 september 2017 om 16:35
Ik PSV
Vind ik leuk
Sil Meijer +12110
zaterdag 23 september 2017 om 16:37
Dus als Ajax het niet wordt dan pas PSV? Welkom Ajacied!
Vind ik leuk
Santi +15650
zaterdag 23 september 2017 om 16:47
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE
Vind ik leuk
Sil Meijer +12110
zaterdag 23 september 2017 om 16:48
;)
Vind ik leuk
Santi +15650
zaterdag 23 september 2017 om 16:49
Flik me dit nooit meer ;_;
Vind ik leuk
Old Star +3550
zaterdag 23 september 2017 om 17:00
Haha die Timmio. Had ie je ff mooi te pakken ;-)
Vind ik leuk
Santi +15650
zaterdag 23 september 2017 om 17:04
Ik ga hier nog slecht van slapen ;_;

haha aii
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 16:57
Dus toch?
Vind ik leuk
Santi +15650
zaterdag 23 september 2017 om 17:04
Wil je soms weer wedden?
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 16:39
Op zich kan AZ ver komen, hebben ook een vrij brede selectie. Met jongens als van Rhijn, van Eijden, Midtsjö, bel Hassani, dos Santos en Friday op de bank. Al zijn die laatste drie toch niet zo in vorm. Wat ik bij AZ mis is een echte uitblinker, een speler die in zijn eentje het verschil kan maken. Op dit moment moet ze het qua doelpunten vooral hebben van Weghorst die erg afhankelijk weer is van de aanvoer vanaf de flanken.

Anderzijds, AZ probeert wel atlijd verzorgd voetbal te spelen. Veel jonge gasten uit de eigen jeugd die al jaren met elkaar samenspelen, daar plukt het nu de vruchten van.

AZ had beter deze zomer kunnen doorselecteren, met name voorin. Garcia, dos Santos, bel Hassani en Firday hadden ze beter verkocht. Een top linksbuiten gehaald. Samen met Weghorst en Jahanbaksh had je dan een goede voorhoede. Had ook ruimte gegeven aan Helmer en Stengs (indien die niet zo ongelukkig was met die blessure) om veel minuten te maken.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 16:45
Laat ons eerst maar gewoon europees voetbal veilig stellen , daarna kijken wij wel weer is verder.
Vind ik leuk
pinkelman +2509
zaterdag 23 september 2017 om 16:50
Tja, dat zei ik al voor aanvang van dit seizoen maar toen wilde er vele nog niet naar me luisteren..
ook de bank is behoorlijk breed, ze kunnen er zo nog een elftal mee opstellen dat in de subtop moeiteloos mee draait:
--------------------Coutinho----------------------
van Rhijn - vd Eijden- Hatzidiakos- Wijdal
Midtsjø - -------Bel Hasani ---------- Helmer
Garcia ------------ Friday -------- Dos Santos

[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 september 2017 om 16:59]
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 18:42
Een voorhoede met mislukkelingen draait niet in subtop mee...
Vind ik leuk
Dicky +4558
zaterdag 23 september 2017 om 16:54
Niemand vind aansluiting bij de top 3. Ik zou het leuk vinden als AZ kampioen wordt. Maar het is onmogelijk.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 september 2017 om 18:03]
Vind ik leuk
pinkelman +2509
zaterdag 23 september 2017 om 17:02
Hoe kom je daar bij?
AZ eindigde twee seizoenen geleden nog maar gewoon tussen ajax en feijenoord in. Toen achtte ook niemand mogelijk dat zich een club tussen de traditionele ging zitten maar dat werden dus wel de Alkmaarders.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 september 2017 om 17:06]
Vind ik leuk
Dicky +4558
zaterdag 23 september 2017 om 17:29
AZ heeft de middelen niet. Heel simpel. Er zijn 3 clubs met betere selecties en 2 misschien zelfs 3 met minimaal een gelijkwaardige selectie. AZ zit nu in een goede fase. Geniet daar van. Voor je het weet tref je weer een aantal teleurstellingen achter elkaar. Het lot van een subtopper wat AZ gewoon is.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 17:52
En wie bleef AZ de laatste 2 seizoenen voor, Pinkelman?

Juistem! FC Utrecht.
Vind ik leuk
pinkelman +2509
zaterdag 23 september 2017 om 21:33
Utrecht is natuurlijk nooit een vaste concurrent voor AZ geweest.
Goed elftal maar niet eentje die altijd tegen de traditionele top aanschurkt zoals AZ het doorgaans jaar in jaar uit doet en een elftal dat Europees bij de beste van de eredivisie behoort.
Alleen Twente is traditioneel samen met AZ de club die de ervaring heeft maar die zijn geheel weg gevallen, Utrecht, Heerenveen, Vitesse doen het goed maarhebben niet qua club die ervaring als AZ om de traditionele te bestrijden.
Morgen bij winst zou AZ wellicht alleen de koppositie in kunnen nemen. Dat geeft helemaal een flow en het ontvangt de week erop Feijenoord thuis waardoor bij winst ze zelfs nog meer afstand kunnen nemen.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 september 2017 om 21:42]
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 21:49
Het is weer, zoals vaak bij jou, een verhaal met een hoog als, dan en wanneer gehalte met bettekking tot AZ. Heel veel hoop en je laat je supportershart spreken. Daar is niets mee uiteraard!

Vergeet niet dat Utrecht met een lagere begroting dan AZ de laatste jaren AZ weet voor te blijven. Dit jaar weer en het is 3 jaar op rij. Nieuwe trent ingezet en het is geen incident meer. Face it!

Aanschurken tegen de top 3 is een groot woord als je kijkt wat de verschillen in punten zijn tussen AZ en de nummer 3. Aanschurken kan je dat echt niet noemen.
Vind ik leuk
zondag 24 september 2017 om 08:51
Lagere begroting? AZ heeft de afgelopen jaren moeten vechten om boven water te blijven. Op dit moment In ze er financieel aardig bovenop gekomen door geen onnodige aankopen te doen en goed te verkopen.. vanaf dit seizoen kunnen we pas praten over begrotingen...
Vind ik leuk
zondag 24 september 2017 om 09:04
Onzin.

Je kunt de begrotingen dit seizoen gewoon terugvinden op google. Zul je zien dat Utrecht de 9e begroting heeft en die van AZ een stuk gofer is.
Vind ik leuk
pinkelman +2509
zondag 24 september 2017 om 13:06
@Come on Utreg - De laatste jaren!? Hoe kom je daarbij.
Vorig seizoen eindigde Utrecht inderdaad hoger, maar je hebt altijd een seizoen dat het minder draait dat hebben PSV, Ajax en Feijenoord ook.
Maar dat is slechts een seizoen, dus weet niet hoe je erbij komt dat je steld de laatste jaren maar zover ik weet is daar nooit sprake van geweest of Utrecht moet dan op de 2e plaats zijn geëindigd maar zover ik weet is Utrecht enkel en alleen vorig seizoen dan hoger geëindigd.
Neemt niet weg dat behalve AZ ook clubs als Heerenveen, Utrecht, Vitesse nog meer clubs het de traditionele lastig kunnen gaan maken, zeker dit seizoen moet dat wellicht kunnen.
[Reactie gewijzigd op zondag 24 september 2017 om 13:09]
Vind ik leuk
Dicky +4558
zondag 24 september 2017 om 08:45
Pinkelman is samen met nog een AZ supporter die één of ander nummer als naam gebruikt een supporter van AZ die het te hoog in zijn bol heeft. Hij vindt dat AZ de 4e club van Nederland is ondanks dat het al jaren deel uit maakt van de subtop en nog geen 20 jaar geleden nog in de eerste divisie speelde. Dat de rest van Nederland heel anders tegen AZ aankijkt heeft hij niet in de gaten. AZ is niets meer dan Utrecht.
Vind ik leuk
pinkelman +2509
zondag 24 september 2017 om 13:10
Kenners weten wel beter, niet voor niets is Europees de laatste 10 a 12 jaar AZ Feijenoord met grote stappen voorbij geraasd met 4 x de kwart/ halve finales te hebben bereikt (dus zowat om de 3 seizoenen! Ook na Scheringa gewoon dat weer 2x) Een landstitel, beker, 3e, 4e dan ben je wel wat meer dan een gewone subtopper, ik heb het althans Utrecht, Heerenveen, Vitesse nog nooit zien doen. Kijk er maar eens de europese ranking op na dan zijn ze de 3e club van Nederland op de Europese velden. En gemiddeld zijn ze de 4e club qua prestaties in de eredivisie.
Ik vind dat bijzonder knap van zo'n club met die begroting om toch telkens dat te kunnen bereiken
[Reactie gewijzigd op zondag 24 september 2017 om 13:21]
Vind ik leuk
Dicky +4558
zondag 24 september 2017 om 13:21
Jawel hoor, je bent gewoon een subtopper. Eentje die prachtig heeft presteert en inderdaad beter dan de andere subtoppers, maar toch gewoon een subtopper. Dat jij dat niet zo ziet is prima. Maar vraag aan de gemiddelde voetbalfan wat AZ is. Dan zullen ze hetzelfde zeggen als ik. Ik begrijp jouw verlangen om beter te zijn dan wat je bent ook niet. AZ is fantastisch gegroeid de afgelopen 20 jaar. Ik zou daar heel tevreden mee zijn als ik jou was. Waarom nou jezelf voor lul zetten en dingen roepen die je de hele tijd doet? Het maakt jou of AZ niet groter of sympathieker.
Vind ik leuk
pinkelman +2509
zondag 24 september 2017 om 13:23
Je zegt het al, beter dan de andere subtoppers.
Het zit tussen de traditionele en de subtop anders kan je dat niet bewerkstelligen. Zeker Europees!
De statistieken liegen niet en vergeet niet waar AZ de laatste jaren financieel vandaan komt.
Petje af zeg ik als Eindhovenaar.
[Reactie gewijzigd op zondag 24 september 2017 om 13:27]
Vind ik leuk
Dicky +4558
zondag 24 september 2017 om 13:31
Nee je bent niet beter dan de andere subtoppers. Je hebt in het verleden wat beter gepresteerd dan de andere subtoppers. Nu ben je niet beter. AZ heeft het voor AZ begrippen hartstikke goed gedaan in Europa. Maar je moet het nou ook niet overdrijven. Er zijn 3 clubs die echt wat hebben gewonnen in Europa. Daar zit AZ natuurlijk niet tussen. Dat je AZ durft te vergelijken met Feyenoord is natuurlijk te gek voor woorden. Feyenoord is veel groter dan AZ. Zeker in Europa.
Vind ik leuk
pinkelman +2509
zondag 24 september 2017 om 13:54
Je bent te vast geankerd in je denken bij de traditionele en je leest niet wat ik zeg.
Ik zeg dat AZ de laatste 12 jaar beter 'EUROPEES' heeft gepresteerd dan Feijenoord met 4x kwart / halve finales. Feijenoord helemaal niets.
Dat is domweg een gegeven die cijfers kun je niet wegpoetsen, dat zijn de statistieken en daarom staat AZ ook als derde in de uefa ranking qua eredivisieclubs:

AFC Ajax NED 59.209
PSV EindhovenNED 41.709
AZ Alkmaar NED 30.709
Feyenoord NED 25.209

En de subtop uit de eredivisie is helemaal pas onderaan de lijst te vinden met slechts 7.709 puntjes zoals Utrecht, Vitesse en dergelijke.

Ik zeg niet dat AZ een grotere club is dan Feijenoord, ik zeg dat de gemiddelde cijfers in het algemeen AZ de 4e club in de eredivisie maakt (niet top maar wel hoger dan de gemiddelde subtop) ook hier is geen woord over gelogen.
Als jij dat anders wilt zien is dat fijn maar nogmaals kijk de cijfers erop na dan zie je wat ik zeg. Ik hoef mijn woorden ook niet te verdedigen gezien je die gewoon terug kunt vinden als je de cijfers erop na kijkt.
[Reactie gewijzigd op zondag 24 september 2017 om 14:08]
Vind ik leuk
Dicky +4558
zondag 24 september 2017 om 16:56
AZ is gewoon een subtopper. Er wordt al langer gevoetbald dan 12 jaar pinkeltje. AZ heeft de afgelopen 12 jaar één halve finale in Europa gespeelt. Waarvoor ik overigens naar de kroeg ben gegaan om voor AZ te juichen. Op het moment dat jullie tegen Excelsior kampioen hadden moeten worden was ik ook voor AZ. Ik heb sympathie voor AZ. Maar zo als jij over AZ praat vind ik alleen maar afbraak doen aan een prima subtopper.
Vind ik leuk
zondag 24 september 2017 om 18:21
Bekende discussie met Pinkelman. Laat altijd zijn supportershart spreken.. alle objectiviteit ontbreekt. AZ is een prima subtopper. Mooi. En daarmee klaar! De weg naar de top is moeilijk en lang..Utrecht kreeg er ongenadigvsn langs tegen PSV en AZ? 0-2 achter in eigen huis tegen Excelsior. Het lot van subtoppers
Vind ik leuk
Dicky +4558
zondag 24 september 2017 om 18:23
Helaas wel.
Vind ik leuk
pinkelman +2509
zondag 24 september 2017 om 18:39
dus die andere drie kwart finales poets jij zomaar weg, terwijl het gros al blij is als het een keer kan overwinteren.
Vind ik leuk
zondag 24 september 2017 om 18:46
Ja. Moeiteloos.

Ik heb sympathie voor AZ.. Maar jij maakt AZ nog groter dan ze waren in de tijd van Scheringa. Als supporter hoop je altijd het beste.. maar enige objectiviteit is op zijn plaats..
Vind ik leuk
Dicky +4558
zondag 24 september 2017 om 18:46
Nee hoor, die ppets ik zeker niet weg. Ik zeg alleen maar hoe het is. Kwart/halve finales zoals jij vermeldt dat doe jij bewust. Het is maar één hele knappe halve finale en 3 kwart finales. Ik heb ook helemaal niks tegen AZ. Maar jij maakt het mooier dan het is.
Vind ik leuk
Chloe +570
zaterdag 23 september 2017 om 17:00
Top 6
Vind ik leuk
pico323 +2943
zaterdag 23 september 2017 om 17:12
er zijn vier clubs die het de top drie echt moeilijk kunnen maken en dat zijn Vitesse AZ Utrecht en Heerenveen. Maar geen van deze vier maakt kans op het kampioenschap. Ajax heeft veruit de beste selectie en zou dus kampioen MOETEN worden.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 september 2017 om 18:56]
Vind ik leuk
mchollie +2284
zaterdag 23 september 2017 om 17:54
Maar ja, het is geen elftal he, nu al te veel punten verloren.
Vind ik leuk
Pvdsluis +2006
zaterdag 23 september 2017 om 17:59
Drie clubs maar je noemt er vier
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 18:47
Zijn het er nou 3 of 4 :p
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 17:22
als de andere 3 niet mee doen zal ie bedoelen
Vind ik leuk
mchollie +2284
zaterdag 23 september 2017 om 17:55
Wat de buitenwacht vindt interesseerd me niets. Als ik AZ zie voetballen dan kan het nog veel beter. De punten nu zijn verdient, maar als je straks van Feyenoord wint dan pas......
Vind ik leuk
Basschot +1681
zaterdag 23 september 2017 om 18:21
Talent is wel leuk maar om het hele seizoen constant te spelen is andere koek. Tevens heeft AZ ook een aantal jongens die niet echt presteren.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 18:22
Als we maar weer een seizoen kunnen genieten. Daar ging het vorig jaar nog wel eens fout. Had niet verwacht dat het dit seizoen beter zou gaan met het vertrek van Haps en Luckassen maar ben blij dat ik mijn ongelijk toe moet geven.
Vind ik leuk
defons +1216
zaterdag 23 september 2017 om 18:26
Henk heeft helemaal gelijk az kan kampioen worden laat hij maar lekker de druk in alkmaar leggen.

Dan kunnen wij in utrecht rustig strijden om de plekken 4 t/m 7.
Nou Az bijdeze alvast gefeliciteerd met het kampioenschap.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 21:56
In 2012 stonden we ook bovenaan in de winterstop.De seizoen start is vergelijkbaar met toen. Toen werd wernbloom verkocht in de winter en klapte het in elkaar. Dit AZ kan zeker mee gaan doen. Feyenoord kon afgelopen seizoen ook niet kampioen worden, dat is ze toch gelukt. Ik had al een goed gevoel voor de aanvang van de competitie. Omdat we nu geen Europees voetbal spelen. We zullen het volgende week gaan zien. Als AZ de huidige kampioen gaat/ of kan oprollen.Wij spelen geen Europese wedstrijd, Feyenoord wel. Utrecht of Vitesse zijn niet zo sterk als AZ. Nogmaals we spelen geen Europees meer zoals afgelopen seizoen. Dat geluk hebben jullie niet meer. Plus de bank is een stuk sterker. O ja ik las iets over begrotingen. AZ heeft nu een aantal jaar de zesde begroting van Nederland. Dus doen ze het behoorlijk.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 september 2017 om 22:08]
Vind ik leuk
Vak-DD +7083
zondag 24 september 2017 om 06:58
Eerst was het Vitesse die de top drie zou gaan bestormen, na wat puntenverlies helemaal afgemaakt en afgedankt. Toen was het Utrecht, maar na afgelopen weekend ook niet meer. Nu is het Az, maar als die een keer verliezen is het ook klaar. De top drie zal gewoon de top drie blijven, en de drie genoemde clubs blijven gewoon in de subtop. Dat wil niet zeggen dat Az minder is, want ze hebben een goede ploeg en een goede jeugd.
Vind ik leuk
pinkelman +2509
zondag 24 september 2017 om 09:01
Met een verschil dat deze club wel een historie heeft om het de top echt lastig te kunnen maken en behoort op Europese velden tot Nederlandse top. Ze weten daar dus wel wat er gevraagd wordt en dat is bij die andere clubs nu eenmaal veel minder aanwezig.
In 2014/15 was het ook de laatste club die tussen de traditionele in wist te eindigen.
[Reactie gewijzigd op zondag 24 september 2017 om 09:11]
Vind ik leuk
Vak-DD +7083
zondag 24 september 2017 om 10:07
Wij hebben in de jaren negentig ook veel Europees gespeeld en altijd bij de bovenste zes gespeeld. Ook wij zijn een keer derde geweest in de Eredivisie. Maar het schijnt op de één of andere manier zo te zijn dat wij geen historie schijnen te hebben !? En dat als één na oudste club in het betaalde voetbal.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

AZ outsider voor titel: 'Goede backs, uitblinkende middenvelders, lastige spits'