Nederland leert woensdag zijn Nations League-lot: EK-escape voor Oranje

    Nederland leert woensdag zijn Nations League-lot: EK-escape voor Oranje

    dinsdag 10 oktober 2017 om 16:40

    Nu Nederland het WK in Rusland zo goed als zeker mist, moet al vooruitgekeken worden naar het volgende project: plaatsing voor het EK 2020. Weet Oranje zich wéér niet voor het eindtoernooi, dan is er een ontsnappingsmogelijkheid: de in 2018 startende Nations League.

    Wat is de Nations League?
    De Nations League is ontstaan als reactie op de kritiek dat nationale ploegen te veel oefenwedstrijden moesten spelen gedurende de kwalificatiecyclus. Clubs staan spelers bij voorkeur niet af voor oefenduels en landen zelf spelen ook veel liever in competitieverband dan nietszeggende oefenpotjes. Om het niveau van interlands te verhogen is gekozen voor een nieuwe competitie waarbij landen van vergelijkbaar niveau het tegen elkaar opnemen.

    Hoe werkt de Nations League?
    Alle 55 nationale ploegen uit Europa nemen deel aan de Nations League. De teams worden opgedeeld in vier divisies: in divisie A zitten de beste ploegen zoals Duitsland en Spanje en in divisie D de kleinere landen, bijvoorbeeld Gibraltar. In divisie A en B zullen vier groepen gemaakt worden van ieder drie teams. Divisie C kent één groep van drie landen en drie groepen van vier landen. Divisie D krijgt vier poules van vier teams.

    Wat valt er te winnen?
    De vier groepswinnaars van divisie A spelen in een finaleronde (halve finale, strijd om derde plaats, finale) om de eerste Nations League-titel. Deze competitie wordt in juni 2019 gespeeld. De groepswinnaars van alle andere divisie promoveren naar de volgende divisie. De hekkensluiters van iedere divisie behalve D degraderen.

    In de Nations League zijn bovendien vier plaatsbewijzen voor het EK 2020 te veroveren. De overige twintig plekken worden uitgedeeld aan de nummers één en twee van de EK-kwalificatiereeks. De vier tickets worden verdeeld in de play-offs die in maart 2020 gehouden worden. Landen die zich via de EK-kwalificatiereeks al gekwalificeerd hebben voor het eindtoernooi geven hun plekje voor de play-offs door aan het eerstvolgende land in dezelfde divisie dat zich nog niet gekwalificeerd heeft. De Nations League biedt dus een ontsnappingsroute.

    In de play-offs komen de teams uit verschillende divisies elkaar niet tegen. Dat betekent dat er één EK-ticket is voor elke divisie. Ook de kleine ploegen in divisie D zullen dus onderling uitmaken wie er naar het EK mag. Datzelfde geldt voor A, B en C.

    In welke divisie komt Nederland terecht?
    De landen in divisie A zullen onderling gaan uitmaken wie de eerste Nations League gaat winnen. Er is ruimte voor twaalf ploegen in de hoogste competitie. Nederland hoort daar zoals het er nu uitziet niet bij. Bij winst op Zweden dinsdagavond is plaatsing voor divisie A nog wel een optie voor Oranje. Komt Nederland in divisie B, dan is er nog altijd een mogelijkheid dat het - mocht het via de EK-kwalificatiereeks niet lukken - via de play-offs van B een EK-ticket veroverd kan worden. Woensdag, na het spelen van de laatste WK-kwalificatiewedstrijden, wordt de definitieve ranking opgemaakt.

    Indeling op basis van laatste UEFA-ranking (7 oktober) - let op, dit kan nog veranderen
    A: Duitsland, Portugal, België, Spanje, Frankrijk, Zwitserland, Engeland, Italië, Polen, IJsland, Kroatië, Wales

    B: Zweden, Nederland (14e), Rusland, Oekraïne, Oostenrijk, Noord-Ierland, Slowakije, Ierland, Bosnië-Herzegovina, Denemarken, Turkije, Tsjechië

    C: Roemenië, Schotland, Hongarije, Slovenië, Albanië, Montenegro, Servië, Griekenland, Noorwegen, Israël, Bulgarije, Finland, Cyprus, Estland, Litouwen

    D: Azerbeizjan, Wit-Rusland, Georgië, Macedonië, Faroër Eilanden, Armenië, Letland, Luxemburg, Moldavië, Kazachstan, Liechtenstein, Malta, Andorra, Kosovo, San Marino, Gibraltar

    Wanneer is de Nations League?
    De Nations League wordt gespeeld gedurende drie interlandperiodes in september, oktober en november 2018. De finaleronde zal in juni 2019 plaatsvinden. De play-offs worden in maart 2020 gespeeld. Als gevolg van de Nations League begint de EK-kwalificatie later dan gebruikelijk: in maart 2019. De loting voor de EK-kwalificatiereeks volgt na het einde van de Nations League in november.

    Lees meer over:NederlandNederland

    Poll

    Is de Nations League een goed idee?

    (998 stemmen)

    Plaats een reactie

    Midden-Noord +91194
    dinsdag 10 oktober 2017 om 16:42
    Het is niks, het wordt niks en het zal voorlopig niks worden.

    Het gaat jaren duren om hieruit te geraken maar dan moet er van alles veranderen. Van bestuur tot het opleiden van spelers.
    Vind ik leuk
    MagicFeeling +3784
    dinsdag 10 oktober 2017 om 17:21
    Helemaal mee eens. Eerst de bezem er doorheen en mensen aanstellen die genoeg knowhow hebben van voetbal.
    Vind ik leuk
    dinsdag 10 oktober 2017 om 17:35
    Wat een pessimistische onzin. Het is gewoon een beetje geluk hebben met de spelers die uit je land komen. Op dit moment hebben we relatief geen goede spelers die ook nog eens geen team kunnen vormen. Het is waardeloos op dit moment, zeker waar. Maar daar kan echt wel verandering in komen als het allemaal weer goed valt, en er weer wat talenten kunnen doorstromen naar de top
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +91194
    dinsdag 10 oktober 2017 om 18:19
    Dan moet er eerst een goede organisatie staan die de lijnen uitzet voor de komende jaren. Maar als jij denkt dat het met geluk hebt te maken dan wens ik je veel succes de komende jaartjes.

    Ik vind jouw stukje tekst nog veel meer onzin!

    Je ziet aan de organisatie, (de KNVB) manier van opleiden en de Nederlandse trainers dat het bergafwaarts gaat. Sweet dreams!
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 10 oktober 2017 om 18:20]
    Vind ik leuk
    dinsdag 10 oktober 2017 om 18:40
    Dankje! Jij ook veel succes he! Slaap lekker!
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +91194
    dinsdag 10 oktober 2017 om 18:42
    Ik ben klaar en klaar wakker om te zien dat het niet alleen aan een slechte lichting zal liggen.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 10 oktober 2017 om 18:42]
    Vind ik leuk
    dinsdag 10 oktober 2017 om 18:46
    Leg mij dan maar eens uit wat een goede organisatie te maken heeft gehad met het voortbrengen van talenten als Cruyff, Bergkamp en Robben. En wat het verschil is met de organisatie van toen en van nu, zowel in bestuurlijke als opleidende zin, zoals je in je eerste bericht aanhaalt...
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 10 oktober 2017 om 18:48]
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +91194
    dinsdag 10 oktober 2017 om 19:07
    Mensen met voetbalverstand!
    Maar ook is Nederland niet meegegaan en blijven ze hinken op de gedachten dat 4-3-3 het helemaal is. Dat zit in de manier van opleiden net als de over mijn lijk mentaliteit. Of de manier van trainen, het zijn allemaal jongetjes met kinderlichaampjes vergeleken met de andere landen.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 10 oktober 2017 om 19:08]
    Vind ik leuk
    dinsdag 10 oktober 2017 om 19:44
    Je hebt zeker een paar goede punten. Maar ik blijf er bij dat we ook gewoon even pech hebben als NL met de generatie die er nu rondloopt. Maar er is altijd hoop voor de toekomst! En 'voetbalverstand' vind ik wel een beetje een vaag begrip om dat als oorzaak te geven. Ik durf toch te menen dat we meer voetbalverstand dan, zeg een Ijsland hebben met 300000 inwoners. Maar die hebben zich toch geplaatst...
    Vind ik leuk
    Piet44 +340
    dinsdag 10 oktober 2017 om 16:47
    Nederland zou het nog moeilijk hebben in groep C .
    Vind ik leuk
    Martyynho +1262
    dinsdag 10 oktober 2017 om 17:20
    B en C ontlopen elkaar niet zo erg
    Vind ik leuk
    dinsdag 10 oktober 2017 om 16:55
    Lijkt mij leuk. Beter dan de nutteloze oefenpotjes die er nu soms zijn.
    Vind ik leuk
    J Kiprich +15659
    dinsdag 10 oktober 2017 om 16:57
    Dus om al die extra oefenpotjes te mijden zetten we een volledig nieuw extra minitoernooi op?
    Vind ik leuk
    dinsdag 10 oktober 2017 om 17:02
    Ze weten van ellende niet meer hoe ze geld moeten genereren. Nog meer wedstrijden. Straks kan ik in het stadion blijven slapen.
    Vind ik leuk
    danny117869 +2323
    dinsdag 10 oktober 2017 om 17:01
    Ik heb een hekel aan de interland weken en al helemaal als het om oefenpotjes gaat. Maar dit idee vindt ik wel leuk
    Vind ik leuk
    MOTM +506
    dinsdag 10 oktober 2017 om 17:10
    Nooit eerder van gehoord. Maar NL moet alles aangrijpen om internationaal weer op het juiste spoor te komen.
    Vind ik leuk
    remakil +5664
    dinsdag 10 oktober 2017 om 17:12
    IJsland en Wales in groep A... er waren tijden dat “we” daartegen zeker waren van 3 punten en meerdere goals voor... echt pure schande en het gevolg van wangeleid in Zeist.
    Vind ik leuk
    dinsdag 10 oktober 2017 om 17:24
    Er nu al van uit gaan dat we dan nog kans hebben .....pfff gewoon voetballen een coach met aanzien neerzetten teamspirit kweken en gaan ervoor .....
    Vind ik leuk
    FCU10 +689
    dinsdag 10 oktober 2017 om 17:37
    Dus een land van het kaliber San Marino, Gibraltar etc gaat sowieso naar het EK. Belachelijk..
    Vind ik leuk
    Drobtine +2424
    dinsdag 10 oktober 2017 om 17:38
    Beter dan al die dramatische oefeninterlands.
    Vind ik leuk
    Stuurman +19
    dinsdag 10 oktober 2017 om 17:39
    ‘’Bij winst op Zweden dinsdagavond is plaatsing voor divisie A nog wel een optie voor Oranje.’’
    Hopen dat Nederland niet wint dan, hebben we nog een kleine kans op een ek-ticket
    Vind ik leuk
    DrDeef +1875
    dinsdag 10 oktober 2017 om 18:11
    We moeten gauw verder afzakken, in groep D maken we nog enigszins kans op een ticket.
    Vind ik leuk
    dinsdag 10 oktober 2017 om 18:41
    Voor dit soort wedstrijdjes in de Nations League kunnen onze verwende Oranjespelertjes zich al helemaal niet motiveren.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Nederland leert woensdag zijn Nations League-lot: EK-escape voor Oranje