Update: UEFA bevestigt: Oranje bij twaalf toplanden in Nations League

Update: UEFA bevestigt: Oranje bij twaalf toplanden in Nations League

donderdag 7 december 2017 om 16:41

Het Nederlands elftal heeft zich verzekerd van een plekje in de A-divisie van de nieuwe UEFA Nations League, na de 2-0 zege op Zweden dinsdagavond. Oranje staat nog net bij de twaalf beste landen.

Naast Nederland zijn ook Duitsland, Portugal, België, Spanje, Frankrijk, Engeland, Zwitserland, Italië, Polen, IJsland, en Kroatië ingedeeld in de hoogste divisie. Op 24 januari vindt de loting plaats voor de groepsfase van de nieuwe competitie, die tussen september en november 2018 wordt gespeeld. De groepswinnaars treffen elkaar in juni 2019 in de finaleronde, de slechtste ploeg degradeert.

De Nations League vervangt vriendschappelijke interlands. Na afloop van het nieuwe toernooi begint in maart 2019 de kwalificatie voor het EK 2020. De vier beste landen van de Nations League per divisie die zich niet via de kwalificatie hebben geplaatst voor de Europese titelstrijd, kunnen via de play-offs alsnog een EK-ticket bemachtigen.

Divisie A: Duitsland, Portugal, België, Spanje, Frankrijk, Engeland, Zwitserland, Italië, Polen, IJsland, Kroatië en Nederland.
Divisie B: Oostenrijk, Wales, Rusland, Slowakije, Zweden, Oekraïne, Ierland, Bosnië en Herzegovina, Noord-Ierland, Denemarken, Tsjechië en Turkije.
Divisie C: Hongarije, Roemenië, Schotland, Slovenië, Griekenland, Servië, Albanië, Noorwegen, Montenegro, Israël, Bulgarije, Finland, Cyprus, Estland, Litouwen.
Divisie D: Azerbeidzjan, Macedonië, Wit-Rusland, Georgië, Armenië, Letland, Faeröer, Luxemburg, Kazachstan, Moldavië, Liechtenstein, Malta, Andorra, Kosovo, San Marino, Gibraltar.

Update 7/12 16.41: Nederland is inderdaad in Divisie A ingedeeld, heeft de UEFA bevestigd. De twaalfde plek die Oranje inneemt op de UEFA-ranglijst, blijkt net genoeg te zijn om bij de Europese toplanden te horen. Oranje krijgt naar alle waarschijnlijkheid wel een loodzware poule voor de kiezen. De loting vindt plaats op woensdag 24 januari.

Lees meer over:NederlandNederland

Plaats een reactie

yuuup +5750
woensdag 11 oktober 2017 om 07:38
Dikke winst.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 19:12
Lijkt me wel.. dit Oranje kan makkelijk van alle landen die nu in de B-divisie zitten verliezen.
Vind ik leuk
2cents +36358
woensdag 11 oktober 2017 om 07:42
Zeker gezien dat laatste zinnetje toch best belangrijk in Divisie A te zitten.
Vind ik leuk
Aal +15465
woensdag 11 oktober 2017 om 08:18
Ja inderdaad. Speel je A divisie kan je het EK praktisch niet meer mislopen.
Vind ik leuk
HJR +4767
woensdag 11 oktober 2017 om 09:33
Niet voor Nederland want:
´De vier beste landen van de Nations League´ .

Nederland gaat dat niet worden voorlopig. Normaal zijn dat landen als: Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italie, Engeland.

Al is het natuurlijk afwachten hoe serieus de landen dit nemen. En ik ga er van uit dat iedereen 2x tegen elkaar speelt? Weet niet of dat al bekend is?
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 09:35
De beste 4 landen die zich niet rechtstreeks plaatsen. Het moet wel gek lopen als zich meer dan 4 ploegen uit groep 1 zich niet rechtstreeks plaatsen. Kortom, Dicky heeft ons naar het EK geleid!
Vind ik leuk
HJR +4767
woensdag 11 oktober 2017 om 10:11
oh ja :) zal wel aangepast zijn ;). Of het was te vroeg voor mij
[Reactie gewijzigd op woensdag 11 oktober 2017 om 10:12]
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 17:38
is wel waar. Doordat Dick van zweden won is het EK haalbaar geworden. Mag de nieuwe bondscoach hem dankbaar voor zijn.
Vind ik leuk
2cents +36358
woensdag 11 oktober 2017 om 09:51
Dat laatste is nooit ruimte voor in de kalender.

Maar het gaat de beste 4 niet geplaatste landen...
Vind ik leuk
HJR +4767
woensdag 11 oktober 2017 om 10:13
Nee precies dat er geen ruimte voor is. Dus ben wel benieuwd naar het programma en de regels. Zal wel even googlen :)
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 13:14
Het worden 3 poules van 4 denk, of 4 van 3, en alles in het najaar dus in de 3 interland periodes die er nu ook zijn. Pas in het voorjaar dan de kwalificatie van EK zelf, met dan als toetje de finales van die Nations cup.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 16:51
nou ja, er staat: de vier beste landen van de Nations League PER DIVISIE. Dus de vier beste uit Divisie D doen ook mee aan de play-offs?
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 16:54
Ja, maar die moeten dan tegen hogere poules dus die gaan er gewoon uit.
Net als bij CL en EL voorrondes, grote landen zijn in het voordeel
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 17:07
Dus met een beetje mazzel moet je play-offs spelen tegen Gibraltar? Tja, als
je het zelfs dan niet haalt...
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 17:09
Volgens mij is dat wel de opzet. Zo kunnen de goede landen die 3e worden in de poule nog play offs spelen.
Een beetje zoals de nummer 4 of 5 van Engeland tegen de nummer 1 van een slecht land moet.
Het leuke is dat wij nu eens bij de goede landen horen :p
Vind ik leuk
14forever +6886
woensdag 11 oktober 2017 om 14:28
Betere tegenstanders ook.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 07:42
Schijnbaar heb ik onder een steen gelegen omdat ik hier nog niet eerder van gehoord had.

Vind het wel een mooi initiatief. Nu eindelijk geen saaie klote interlands meer, maar interlands op hoog niveau. Lijkt me voor de spelers ook beter.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 07:49
Met je eens zowel het eerste als het tweede...
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 07:51
Toch niet onder dezelfde he?
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 07:54
Geen idee....
Vind ik leuk
Stig +1119
woensdag 11 oktober 2017 om 10:38
Dan hebben we denk ik samen in dezelfdce grot gezeten, want ik lees dit nu ook voor het eerst.
Maar inderdaad, worden nu wel mooie potjes waar iets op het spel staat.
Maar de winnaar van dit toernooi is niet automatisch geplaatst voor 2020?
Vind ik leuk
Rodajc +2166
woensdag 11 oktober 2017 om 07:46
Dit is toch net níet goed..? Deze Nations League winnen we nooit
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 08:34
Lees de laatste zin nog eens. Aangezien de meesten in de a-divisie zich sowieso gaan plaatsen kunnen we het ek al bijna niet meer mislopen
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 09:53
Lees dan eerst de zin even "de slechtste degradeert".
En wie denk je dat dat zal zijn.
Onze naaste concurrenten zitten in groep D.
Vind ik leuk
Noudyo. +10442
woensdag 11 oktober 2017 om 10:29
Precies. Zelfs tegen IJsland gaan we niet eens winnen, en dan moet je verder tegen landen die vele malen beter zijn dan IJsland, laat staan Oranje.
Vind ik leuk
Feye1908 +6663
woensdag 11 oktober 2017 om 08:38
Aangepast:

http://www.uefa.com/uefanationsleague/news/newsid=2079553.html#/
[Reactie gewijzigd op woensdag 11 oktober 2017 om 09:13]
Vind ik leuk
Rodajc +2166
woensdag 11 oktober 2017 om 08:51
Aahh dat had ik even gemist, dan is het top!
Vind ik leuk
Feye1908 +6663
woensdag 11 oktober 2017 om 08:55
Hierbij de uitleg van de Uefa: http://www.uefa.com/uefanationsleague/news/newsid=2079553.html#/
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 09:10
Nee, dat klopt niet. Als je de uitleg goed leest kan van elke league één team een extra ticket krijgen voor het EK. Dus dan zouden 11 van de 12 clubs zich moeten kwalificeren.
Vind ik leuk
Feye1908 +6663
woensdag 11 oktober 2017 om 09:12
Ik zag het net. Daarom heb ik ook de link naar de site van uefa in een comment achter gelaten. Het is inderdaad een zeer vage manier waarbij de uefa dus niet probeert om het niveau van het EK zo hoog mogelijk te krijgen. Heel erg vaag.
Vind ik leuk
3Bier +2247
woensdag 11 oktober 2017 om 07:47
Ook dat nog. We hadden beter in poule B kunnen zitten. Dan heb je een grotere kans op een EK ticket. In poule A lijkt me dat vrij kansloos.
Vind ik leuk
RedNas +2254
woensdag 11 oktober 2017 om 07:54
"De vier beste landen van de Nations League die zich niet via de kwalificatie hebben geplaatst voor de Europese titelstrijd, krijgen alsnog een ticket."

Zelfs als je geen wedstrijd wint heb je dus een grote kans op een ticket, aangezien de meeste A-landen zich wel zullen kwalificeren.
Vind ik leuk
3Bier +2247
woensdag 11 oktober 2017 om 07:58
Ne het gaat om het beste land per poule. Dus 1 land uit poule a,b,c en d. Beste zou zijn dat we in poule D zouden zitten gezien de tegenstand daar
Vind ik leuk
RedNas +2254
woensdag 11 oktober 2017 om 08:14
Ja en als 11 ploegen uit A zich regulier plaatsen is de nr 12 dus de beste...
En er kwalificeren zich eerder 11 landen uit A dan uit D.
Vind ik leuk
LarsNL16 +1990
woensdag 11 oktober 2017 om 08:30
Als ik het zo lees gaat het om de 4 beste landen uit de Nations League. Lijkt mij dan het meest logisch dat ze dan bij Divisie A beginnen. Dus als 10 van de 12 zich sowieso plaatst, gaan er 2 van Divisie A en 2 van Divisie B naar het EK.
Vind ik leuk
3Bier +2247
woensdag 11 oktober 2017 om 08:36
Nee VP heeft er een onduidelijk artikel van gemaakt. Bekijk deze link anders even. Hier krijg je uitleg over de nations league. https://www.vi.nl/video/het-toekomstige-vangnet-voor-oranje-zo-werkt-de-nations-league.
Misschien voor VP ook handig. Kunnen ze er een duidelijk artikel van maken. Die hele nations league is een beetje vaag.
[Reactie gewijzigd op woensdag 11 oktober 2017 om 08:37]
Vind ik leuk
Feye1908 +6663
woensdag 11 oktober 2017 om 08:41
Dat zou wel heel krom zijn hè? Het zijn de beste 4 landen uit poule A die zich niet via de EK kwalificatiewedstrijden kwalificeren die alsnog een ticket krijgen.

De nummer laatst van de poule degradeerd en de nummer 1 van de lagere poule promoveert. Je zult dus behoorlijk wat moeten winnen wil je vanuit poule D naar Poule A gaan.
Vind ik leuk
3Bier +2247
woensdag 11 oktober 2017 om 08:48
Nee dat is niet zo. De Nations League is in principe gewoon een vriendschappelijk tournooi naast de EK kwalificatie. Er zijn 4 tickets te verdelen over de landen die zich niet hebben weten te plaatsen. Uit elke poule krijgt 1 land een EK ticket. Dus ook uit poule D met Luxemburg, San Marino, Gibraltar etc. Ik heb dit ook niet verzonnen. Dit zal de nieuwe UEFA baas wel hebben verzonnen om stemmen te ontvangen van de kleinere landen.
Vind ik leuk
Feye1908 +6663
woensdag 11 oktober 2017 om 08:54
Hierbij de officiele uitleg van de UEFA: http://www.uefa.com/uefanationsleague/news/newsid=2079553.html#/
Vind ik leuk
3Bier +2247
woensdag 11 oktober 2017 om 09:15
•Each league will have a path of its own and each path will feature two single-leg semi-finals and one single-leg final. The winner of each path will win a ticket to UEFA EURO 2020.

Oftewel: elke poule krijgt zijn eigen EK ticket
[Reactie gewijzigd op woensdag 11 oktober 2017 om 09:17]
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 07:51
Nieuwe bondscoach, nieuwe, realistische speelwijze en een vaste kern internationals. Het feit dat “we” in poule A zitten geeft in ieder geval enige hoop dat we kunnen oefenen tegen “echte” tegenstanders en zo misschien nog eens een eindtoernooi kunnen halen. Dan maar met behoudend countervoetbal. Wie niet sterk is moet slim zijn.
[Reactie gewijzigd op woensdag 11 oktober 2017 om 07:51]
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 07:59
Zullen wel poules gemaakt worden met landen uit alle 4 de groepen. Het land uit de A poule als soort van groepshoofd. Die ‘echte’ tegenstanders’ zullen dan dus uit B, C en D komen.....
Vind ik leuk
Woudo +7796
woensdag 11 oktober 2017 om 08:35
De poules spelen onderling tegen elkaar(dus de teams van poule a tegen elkaar teams van poule b etc) en er is een promotie/degradatie regeling.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 10:37
Ah oké, anders begrepen. Bedankt!
Vind ik leuk
Woudo +7796
woensdag 11 oktober 2017 om 11:42
Ik snapte het aan t begin ook niet helemaal, heb deze ontwikkeling wel van t begin gevolgd omdat het meer waarde heeft dan de random oefenpotjes!
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 11:47
Dat is zeker, hoop wel dat alle deelnemende landen het serieus nemen en echt met hun a-selectie spelen
Vind ik leuk
Woudo +7796
woensdag 11 oktober 2017 om 11:49
Inderdaad! Ik zou momenteel zeggen dat Oranje niets bij de A poule te zoeken heeft maar aan de andere kant zijn t wel wedstrijden waar de spelers beter van worden! Hopen dat we er weer een beetje overheen komen!
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 07:51
Iedereen heeft gisteren kunnen zien dat te weinig Ajax een vernedering betekend... en wat een wissel jan fucking maat haha

Blind was beter geweest haha
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 08:47
Niks te zoeken in die A-divisie !
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 08:58
Aangezien VP niet zo duidelijk is met zijn uitleg. Hierbij een duidelijk artikel van VI: https://www.vi.nl/nieuws/nations-league-divisie-a-lonkt-voor-winnend-oranje
Dus zelfs uit poule D gaat er iemand naar het EK. Dus zelfs Gibraltar maakt net zoveel kans op een ticket.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 09:12
Met alleen een verlies tegen Frankrijk en een gelijkspel tegen Zweden breekt het verlies tegen Bulgarije toch de kop op. Met 4 keer winst in 5 wedstrijden heeft Advocaat het nog niet zo slecht gedaan. De overwinning van Zweden tegen Frankrijk en de 8-0 op Luxemburg zijn gewoon de pech factor voor Oranje.

Dan maar laten zien in deze Nations League.
Vind ik leuk
Woudo +7796
woensdag 11 oktober 2017 om 11:44
Wat je hem kan aanrekenen is zijn naïeve opstelling/speelsysteem tegen Frankrijk. De andere 4 potjes hadden jij en ik ook wel gewonnen.
Vind ik leuk
Paul1982 +6729
woensdag 11 oktober 2017 om 09:24
Worden het dan 2 groepen van 6 landen? Ben benieuwd hoelang Nederland zich kan handhaven in divisie A.
Vind ik leuk
Noudyo. +10442
woensdag 11 oktober 2017 om 10:32
Zal wel de eerste keer worden voor PSV'ers, Ajacieden en Feyenoorders dat ze een team supporten die strijden tegen degradatie.
Vind ik leuk
JOJO +1192
woensdag 11 oktober 2017 om 12:51
Je zou zeggen; niet gunstig, omdat je sterke ploegen treft en daardoor wellicht niet tot de beste behoord.
Maar ik zeg gunstig. Want deze betere ploegen voetballen tenminste. Nederland doet het over het algemeen beter tegen landen die zelf ook voetballen. Tegen mindere stugge tegenstanders, die de bus parkeren, komen we er niet uit. En het zijn ook mooiere wedstrijden.
Laat, wat mij betreft, NL maar lekker ballen tegen Spanje ipv Bosnië. Veel mooier, beter voetbal, meer kans op doelpunten en goed voor onze jonge gasten om aan het hoogste niveau te proeven. Dit is de CL van landenploegen. Toch beter dan de EL...
We hebben de grootste sterren tegen en heel groot voordeel; we ontlopen die zeer irritante fluitende Turken.
[Reactie gewijzigd op woensdag 11 oktober 2017 om 12:53]
Vind ik leuk
North +2225
woensdag 11 oktober 2017 om 13:30
Hoe ziet een groep van de Nations League er straks dan uit? Een ploeg uit divisie A speelt straks een competitie met ploegen uit divisies B,C, D. En daarna play-offs?
En de vier beste niet-geplaatste landen van de Nations League, plaatsen zich alsnog voor het EK.
Begrijp ik dat zo goed?
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 16:50
Wellicht is Teletekst duidelijker:

Nederland is bij de Nations League, het nieuwe landentoernooi van de UEFA, samen met elf andere landen ingedeeld in de hoogste van vier divisies.

Divisie A bestaat uit vier groepen van drie landen. Alle groepen werken in het najaar van 2018 een hele competitie af. De groepswinnaars spelen in de zomer van 2019 om de eer een finaletoernooi.

Het 'normale' EK-kwalificatietoernooi begint september 2019 met tien groepen. Uit elke poule plaatsen de beste twee zich voor het EK.Landen die het EK dan nog niet hebben gehaald, kunnen dat via de play-offs van de Nations League doen. Voor elke divisie ligt er nog een EK-ticket klaar.

VOOR ELKE DIVISIE ligt dan nog EEN ticket klaar. Je hoeft dus niet blij te zijn om nu bij de "elite" groep 1 te horen :)
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 20:11
Ja je mag wel blij zijn bij de eerste 12 te horen, daar de kans groot is dat 10 van de 12 zich toch direct plaatsen en de 11 de het thuisland van het toernooi is.
in de b, c en d divisie moet je bij de eerste 2 komen om je te plaatsen voor de beslissingswedstrijden.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 20:13
eerste 2 moet eerste 4 zijn!
Vind ik leuk
Mari +2241
donderdag 7 december 2017 om 16:44
Advocaat heeft ons dus gered?!
hahaha
Vind ik leuk
feyeniels +17878
donderdag 7 december 2017 om 16:48
Wat een onduidelijk artikel is dit. Ik dacht eerst dat ik snapte hoe het nou precies werkte met die Nations Cup, maar na dit artikel te hebben gelezen ga ik toch weer twijfelen...
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 17:41
Lijkt me een leuk toernooi. Kunnen we de Champions League schrappen.
Vind ik leuk
Maxx Jw +409
donderdag 7 december 2017 om 18:05
Haha ik zat me al af te vragen hoe ze alles willen plannen....die spelers krijgen het druk.
Vind ik leuk
Teo Smith +13804
donderdag 7 december 2017 om 17:58
Zinloos.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 18:05
Rusland in B en niet in D VOETBALPRIMEUR.
[Reactie gewijzigd op donderdag 7 december 2017 om 18:07]
Vind ik leuk
Foebele +35333
donderdag 7 december 2017 om 18:09
Als je een sinaasappel in de pers duwt komt er sap uit en vruchtvlees, op een gegeven moment is de sinaasappel uitgeknepen. Als je dan door gaat dan is de pers de schil aan het afschrapen...

Waarom vertel ik dit hoor ik jullie denken?

Nou, omdat het hedendaagse voetbal als een sinaasappelschil al dermate ver is uitgeknepen dat de pers inmiddels dwars door de schil heen komt.

Die oefenduels gingen al helemaal nergens over en hadden ze gewoon moeten afschaffen, maar de commercie vond een beter idee, namelijk om maar gewoon een nieuw flut toernooi te verzinnen waardoor de hoeveelheid wedstrijden op peil blijft (of zelfs toe zal nemen).
Vind ik leuk
Nuance +3169
donderdag 7 december 2017 om 18:43
Wist niet dat Oranje dinsdag tegen Zweden had gespeeld....
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 19:16
Wie ligt hier nou wakker van, wedstrijden voor de kat zijn kut.
Vind ik leuk
kees ee +303
donderdag 7 december 2017 om 22:46
. . viool ?
Vind ik leuk
kees ee +303
donderdag 7 december 2017 om 22:46
niets zwaar genoeg voor deze to(pp/bb)ers natuurlijk !?
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Update: UEFA bevestigt: Oranje bij twaalf toplanden in Nations League