Verbeek: 'Hij probeert het één keer en de spelers van Ajax begrijpen er niets van'

Verbeek: 'Hij probeert het één keer en de spelers van Ajax begrijpen er niets van'

woensdag 11 oktober 2017 om 10:07

Oranje en Nederlandse teams kunnen enorm veel leren van het Duitse voetbal. Gertjan Verbeek, die als trainer actief was bij 1.FC Nürnberg en VfL Bochum, zegt dat in gesprek met ELF Voetbal Magazine. 

"Kijk naar Duitsland. In de Bundesliga hebben de meeste trainers twintig gelijkwaardige spelers, multifunctioneel inzetbaar. Daar variëren ze met systemen. Ieder elftal beheerst meerdere systemen, om te gebruiken waar de wedstrijd om vraagt. TSG Hoffenheim heeft een hoofdtrainer van dertig jaar oud, die iedere week in een andere samenstelling speelt en daarmee van Bayern München wint", doelt Verbeek op Julian Nagelsmann. 

"Als je dan ziet hoe moeilijk dat hier in Nederland gaat... Marcel Keizer probeert één keer iets anders en de spelers van Ajax begrijpen er al niets meer van", vervolgt de clubloze oefenmeester. "Duitsland loopt mijlenver voor. De oorzaak daarvan moet je zoeken in opleiding. Coaches worden hier volgens te starre regels opgeleid. We hebben tien of vijftien jaar stilgestaan.”

Poll

Eens met Verbeek?

(3881 stemmen)

Plaats een reactie

1892 +3006
woensdag 11 oktober 2017 om 10:12
Gert Jan zou perfecte trainer voor Oranje zijn denk ik.
Aanpakken die gastjes.
Vind ik leuk
Leedz +2714
woensdag 11 oktober 2017 om 10:15
Laat hij het maar worden, kijken of hij zijn grote mond kan waarmaken...

Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 10:23
Tjah. Aan de ene kant is hij wel iemand die zijn mond opentrekt. En ik denk eerlijk gezegd dat hij beter kijkt naar spelers dan hiddink, blind, advocaat en gullit. Tuurlijk heeft advocaat het ook niet heel slecht gedaan qua resultaten maar qua spel en selectie valt er toch een hoop te verbeteren.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 10:25
Tuurlijk is het wel zo dat hij wisselvallig gepresenteerd heeft. Goed bij Heerenveen en Az. Slecht bij feyenoord. Maar bedoel ook te zeggen, kies anders als ze alleen Nederlandse bondscoachen willen voor een 'mindere' naam en kijk het een jaar aan. Want de kwalificatie voor het volgende toernooi begint pas medio 2019. Heb je ruime tijd voor eventuele vervanger of hetere trainer mocht het niet goed gaan.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 16:24
2 keer uitstekend bij Heracles Almelo.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 09:20
Bij Feyenoord heeft Verbeek geen echte kans gehad. Waarom denk je dat bij Verbeek de spelers van Heerenveen en AZ zo topfit waren, simpel door keihard te trainen. En dat waren die verwende gasten uit Rotterdam niet gewend en weigerde dat ook botste dus vaak daar tussen spelers en Verbeek.
Vind ik leuk
Metal +1948
woensdag 11 oktober 2017 om 11:16
Volgens mij geeft hij indirect aan dat ook hij niks kan met deze generatie omdat ze alleen het meest simpel te verdedigen systeem kunnen spelen.
Bovendien kunnen sommige spelers nog geen bal aannemen, is een bal over een meter of 8 in de voeten spelen al een probleem, laat staan dat ze iemand in zijn loopbeweging kunnen aanspelen. Het middenveld is te star, die bewegen in balbezit helemaal niet, dat is vrij absurd. Gelukkig was er gisteren wel de inzet en de wil...je ziet dat je als team dan best ver kunt komen.
Nu op zoek naar een bondscoach die hier mee verder wil. Iemand die WEL de juiste mensen selecteert EN op de juiste plaats neerzet. Advocaat liet gisteren zien dat enkele puzzelstukjes al een stuk beter op hun plek vielen. Blind als controleur is veel waardevoller dan als linksback. Dost ipv Janssen. Babel waar je prima mee kunt starten, maar die het niet redt om ook een goede 2e helft af te leveren. Die moet je dus wisselen in de rust voor bijv. Promes of Berghuis. Achterin leek het overigens best goed te staan. Hoewel ik mij wel weer verbaasde over hoe dramatisch Tete zijn voorzetten aflevert, zelfs als hij tijd en ruimte heeft.
Van Ginkel op Wijnaldum zijn positie geeft ook meer voetballend vermogen op het middenveld.
Maar de vraag is; wie gaat het gat opvullen wat Robben achterlaat. En wie wordt de nieuwe leider. Ik zou kiezen voor Van Dijk (die heeft ook de uitstraling van een leider), maar ws wordt Blind obv aantal wedstrijden in Oranje de nieuwe aanvoerder.
Vind ik leuk
isnake +1283
woensdag 11 oktober 2017 om 12:49
Probleem is dat hij dan ook te maken krijgt met van die gastjes die het allemaal niet begrijpen...
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 13:16
Denk dat je dan snel terug komt op zijn grote mond.
Ik zou Rutten bondscoach maken en Verbeek trainers laten opleiden bij de KNVB.

Verbeek trekt niet alleen zijn mond open maar handelt daar ook naar wat vaak met bestuur van een club botst, vraag de spelers die onder hem gewerkt hebben maar eens de een roept dat het de beste trainer ooit is de ander die te hard moet werken roept tis een lul. Verbeek is een trainer van de oude stempel net als Fred Rutten, niet lullen maar poetsen.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 20:02
Of de spelers springen de kuil in
Ze moeten niets hebben van een harde aanpak
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 07:41
Waar zegt hij dan dat hij het zelf beter kan? Hij is immers toch ook in Nederland opgeleid onder het starre beleid dat hij benoemt?
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 10:38
Neen, geen kans van slagen omdat Gert Jan te eerlijk is. En daar hebben de egotrippers veel moeite mee.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 10:44
Laat hem dan de te veel geldverdienende egotrippers thuis laten en een elftal maken met spelers die willen werken en niet zeuren.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 11:17
De nieuwe generatie stelt niets voor. Na twee goede wedstrijden waant men zich al de nieuwe Messi.
Geloof mij maar ik geniet meer van Stijn Schaars dan van Ake.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 11:15
Liever iemand met een verfrissende moderne voetbalvisie. en bovenal het liefst een buitenlander met een kritische onafhankelijke blik op ons voetbal en de spelers.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 11:29
Alsjeblieft zeg... Ik hoop toch dat we een nieuwe bondscoach krijgen met een beetje meer niveau. Wat heeft Verbeek eigenlijk gepresteerd tot nu toe? (en dan bedoel ik niet zijn grote mond...)
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 17:25
Misschien beter Technisch Directeur
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 10:13
Het ajax systeem he! ;)
Vind ik leuk
1892 +3006
woensdag 11 oktober 2017 om 10:16
Hollandse school....pffffff kan het niet meer horen.
Vind ik leuk
1892 +3006
woensdag 11 oktober 2017 om 10:18
Kunstgras systeem invoeren...
Vind ik leuk
HanV +1835
woensdag 11 oktober 2017 om 12:03
Nee, te jong, alles en iedereen moet blijkbaar minstens 50 jaar oud zijn.
Vind ik leuk
Hansdeg +223
woensdag 11 oktober 2017 om 10:19
Ja Ajax verziekt het heel voetbal in Nederland.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 10:28
Nee niet Ajax, maar de Ligt is het grote probleem
Vind ik leuk
Johan.l +3742
woensdag 11 oktober 2017 om 10:30
Hahahaha ja ja de ligt is het probleem, over 3 jaar speeld het internationel top maar gewoon volhouden
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 10:32
Haha het sarcasme is ook ver te zoeken! De Ligt heeft al meer potentie in zijn dikke teen zetten dan......
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 10:47
Niet meteen weer liggen zeuren over Ajax, want Vilhena bakte er ook weinig van.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 11:53
vind je het gek....speelde in de Arena
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 10:16
Ipv de zorg voor de juiste opleidingen en een juiste aanpak zijn de mannen in Zeist maar al te graag bezig om hun bobo baantje te behouden. Word tijd dat daar mensen terecht komen die affiniteit hebben met het Nederlandse voetbal, Oranje en de toekomst daarvan.
Vind ik leuk
3Bier +1113
woensdag 11 oktober 2017 om 10:18
Ben al blij als ze al 1 systeem een beetje onder de knie hebben....
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 10:23
Benieuwd welk systeem dat gaat worden, voorlopig staat de teller nog op 0 systemen.
Vind ik leuk
3Bier +1113
woensdag 11 oktober 2017 om 10:25
Ja dat bedoel ik
Vind ik leuk
Bizzy +5783
woensdag 11 oktober 2017 om 10:24
De knvb heeft te lang de Cruyff evangelie gepredikt. Zelfs IJsland heeft ons ingehaald. Wtf
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 10:35
We verloren er tijdens de EK kwalificatie al twee keer van, dus dit is oud nieuws.
Maar het blijft iets om je diep voor te schamen.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 10:26
Waarom iets anders proberen als ze net een nieuwe speelstyle onder de knie hebben? Gewoon een fout van Keizer, hij had gewoon systeem van Bosz moeten volgen
Vind ik leuk
Mari +981
woensdag 11 oktober 2017 om 10:26
"Coaches worden hier volgens te starre regels opgeleid. We hebben tien of vijftien jaar stilgestaan.”
Gedeeltelijk juist; star ja, alles moet volgens één patroon, edoch het patroon is positiespel aanleren.
"we hebben niet stilgestaan" , we zijn letterlijk en figurlijk achteruit gegaan.
Letterlijk het spel
Figuurlijk, we zijn de nadruk gaan leggen op verdedigen en vandaar uit positiespel en op die manier de man uitspelen.
Mannen als Swart, Cruijff, Keizer, Moulijn, Pier Tol enz, zouden nu van de opleiding worden gestuurd omdat ze gingen pingelen. Nee, je moet overspelen.
Waar is dat begonnen?
Gaal heeft veel meer slecht gedaan dan we nu denken, niet alleen het verfoeide systeem in Brazilië, maar ook de ruimte waarin je je als speler mag begeven. Je moet binnen je zone blijven! enz
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 10:30
Laten we eerst beginnen me het onder de knie krijgen van 1 systeem...
Vind ik leuk
Zultkop +2013
woensdag 11 oktober 2017 om 11:11
Tikkie breed en terug kennen ze wel, ik hoop dat ze nog iets anders kunnen leren.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 10:34
Tuurlijk. Idiota!!!!
Vind ik leuk
remakil +1372
woensdag 11 oktober 2017 om 10:34
Het kan 2 kanten op met Verbeek. Hij heeft de capaciteiten wel, maar hij is ook eigenwijs en dat kost hem nog wel eens de kop...

Daarbij, als bondscoach heb je de selectie maar even. Pas bij een groot toernooi heb je ze langer. Verbeek heeft dus weinig mogelijkheden om die lui echt conditioneel aan te pakken. Maar ik denk dat hij ook schijt aan reputaties heeft en dat hij de discipline wel aantrekt..
Vind ik leuk
Bizzy +5783
woensdag 11 oktober 2017 om 10:47
Laat de Duitsers de boel maar overnemen tot en met Zeist toe.
Vind ik leuk
Gizmo +3412
woensdag 11 oktober 2017 om 21:44
Dat hebben ze een aantal jaartjes terug al geprobeerd .. en dat hield ook maar 5 jaar stand !
Vind ik leuk
Bizzy +5783
woensdag 11 oktober 2017 om 21:59
Tot op de dag van vandaag plukken ze wel de vruchten van. Ze bulken van de centen en kennis.
Vind ik leuk
ajax1973 +1337
woensdag 11 oktober 2017 om 10:53
heb je flopper de flop ook weer
Vind ik leuk
Paul1982 +6677
woensdag 11 oktober 2017 om 11:28
Waarom moet Gert-Jan altijd Ajax als voorbeeld nemen om iets te tonen?
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 11:45
Iedereen heeft achteraf een mening, waarom niet tijdens vijftien jaar?
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 12:21
Gertjan en de diamantjes-generatie. Ik denk dat hij Memphis zou neerslaan van woede.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 12:27
Blij dat iemand hier in NL tegengas tegen de KNVB durft te geven!! En gelijk heeft die
Vind ik leuk
Aspers +62
woensdag 11 oktober 2017 om 13:12
Duitsland, het land waar alle clubs een pak slaag kregen in Europa afgelopen weken? Ik heb meer op met Bosz die dit soort uitingen onzin vind. En laten we nou niet net doen of Verbeek een toptrainer is. Trainer in de marge.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 13:19
Ik zie hier veel mensen reageren dat Verbeek het zelf zou moeten doen, omdat hij een grote mond heeft. In mijn ogen geeft hij alleen aan dat de opleiding van de betaald voetbal coaches een jaar of 10 achterloopt. En dus de trainers niet voldoende kennis hebben. Zie het citaat uit het artikel hieronder:

"Duitsland loopt mijlenver voor. De oorzaak daarvan moet je zoeken in opleiding. Coaches worden hier volgens te starre regels opgeleid. We hebben tien of vijftien jaar stilgestaan.”

Waarschijnlijk heeft Verbeek zelf dus ook onvoldoende kennis om het Nederlands Elftal in goed banen te leiden.
Vind ik leuk
Mölby +763
woensdag 11 oktober 2017 om 14:20
Qua kennis zou hij Oranje wel kunnen leiden maar wat heeft hij nou als speler gepresteerd. Meer dan de stofzuiger op het middenveld bij Heerenveen is hij niet geworden. Die moet dan die jonge gasten, die in hun korte loopbaan al meer verdiend hebben dat Verbeek in z'n hele leven, vertellen wat ze moeten doen. Memphis Depay lacht de ballen uit z'n broek hoewel ik denk dat Verbeek die nooit op zal roepen.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 15:34
NLse trainers begrijpen niks van t 433 systeem. Waarbij de 4 verdedigers opbouwen. Dat moet juist niet.
Tijdens t opbouwen moeten er 4 man op t middenveld staan. Daar moet je een overtal creëeren.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 16:51
Tegenwoordig geven de verantwoordelijke mensen bij de jeugdopleiding hun spelers in de herfstvakantie een weekje vrij!
Ze praten dan over arbeid-rust verhouding. De spelers rust gunnen.
En dan raar kijken, dat we achterop raken bij het buitenland!


[Reactie gewijzigd op woensdag 11 oktober 2017 om 16:51]
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 18:09
meneer verbeek je heb gelijk kort an kracht
Vind ik leuk
Cookee +3633
woensdag 11 oktober 2017 om 21:25
Toch is het ook onzin. Wat heeft dat met opleiding te maken.
Je maakt eigen keuzes toch?
Ze kunnen mij 10x zeggen dat iets zo moet. Maar ik heb wel een eigen mening en daar gaat het fout. Gertjan en nog een paar zijn nieuw denkende trainers. De meesten zijn na-apers.
Als Korbach vroeger een bril op voorhoofd zetten deden ze het allemaal, deed hij geen sokken in de schoenen... ze deden het allemaal.
Maar toen telde Nederland nog wel mee.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 21:32
Geef hem een half jaar en kijk wat het resultaat is
Vind ik leuk
Gerro +2854
woensdag 11 oktober 2017 om 23:22
Maar Gert Jan wie staat er nu eigenlijk bovenaan in Duitsland. P.B
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 05:08
Een coach die zich verdiept in de materie en die altijd al leergierig was.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 05:07
Amen. Plus het feit dat je in Nederland alleen coach wordt als je een oud prof speler bent geweest. De versnelde cursussen worden als warme broodjes weggegeven terwijl ieder ander ruim 3-4 jaar over dit traject doet. En als onze "topspelers" nu al op het veld vastlopen hoe kunnen zij dit na een half jaartje aansloten bij de KNVB gereed zijn om de nieuwe lichting te coachen?
Vind ik leuk
_AJAX_ +1967
donderdag 12 oktober 2017 om 11:19
Als we toch een voorbeeld van Duitsland nemen, dan maar Klinsmann aanstellen...
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Verbeek: 'Hij probeert het één keer en de spelers van Ajax begrijpen er niets van'