Overmars onthult: transfer mislukt door 'traag' technisch hart, nu méér invloed

Overmars onthult: transfer mislukt door 'traag' technisch hart, nu méér invloed

woensdag 11 oktober 2017 om 10:54

Tijdens een overleg met een delegatie van de Supportersvereniging Ajax en de AFCA Supportersclub heeft Marc Overmars, directeur spelerszaken bij Ajax, bevestigd dat hij binnen de nieuwe constructie van het technisch hart (TH) méér zeggenschap krijgt. Dat blijkt uit een verslag van het gesprek dat door de AFCA Supportersclub online is gezet. 

Er heerst al langere tijd onrust rond het TH van de Amsterdamse topclub. De buitenwereld heeft bijvoorbeeld veel kritiek op Dennis Bergkamp. Algemeen directeur Edwin van der Sar legde eerder deze maand zijn taak als voorzitter van het TH neer. Dat blijkt gevolgen te hebben voor de positie en invloed van Overmars, bevestigde laatstgenoemde vorige week. 

'Overmars geeft toe dat het de afgelopen jaren te stroperig is gegaan waarbij er niet met volle snelheid zaken konden worden geregeld. Eén transfer die de afgelopen zomerperiode niet is doorgegaan, is inderdaad veroorzaakt door traagheid van handelen vanuit Ajax zelf. Dit is absoluut onwenselijk', valt er te lezen. 

'Overmars geeft aan dat hij vanaf heden met de recente wijzigingen binnen het TH meer zeggenschap heeft voor het aan- en verkoopbeleid van Ajax en hij, als het TH er gezamenlijk niet uitkomt, met Edwin van der Sar als eindverantwoordelijke de knoop doorhakt in de afweging om een jeugdspeler door te schuiven dan wel een speler aan te kopen', gaat het verslag verder. 

'Het TH zal voortaan ook als een adviesorgaan opereren. Overmars gaf aan dat hij nu meer vrijheid en slagkracht heeft en de randvoorwaarden aanwezig zijn zodat het TH sneller kan handelen.'

Het volledige verslag van het gesprek met Overmars en operationeel directeur Rutger Arisz valt hier te lezen. 

Lees meer over:EredivisieAjax

Plaats een reactie

woensdag 11 oktober 2017 om 11:04
Het zal een keer tijd worden!!
Vind ik leuk
Ruud40 +7163
woensdag 11 oktober 2017 om 11:14
Echt?

"Overmars geeft aan dat hij vanaf heden met de recente wijzigingen binnen het TH meer zeggenschap heeft voor het aan- en verkoopbeleid van Ajax en hij, als het TH er gezamenlijk niet uitkomt, met Edwin van der Sar als eindverantwoordelijke de knoop doorhakt in de afweging om een jeugdspeler door te schuiven dan wel een speler aan te kopen', gaat het verslag verder."

Dit leest toch echt als comedy capers voor mij hoor.

vdSar heeft zijn functie in het TH toch neegelegd?

Nou als ik dit lees dan zou ik niet meer bijkomen van het lachen als ik geen Ajax fan zou zijn.

Maar ik ben wel fan, vind dat de situatie de afgelopen jaren ronduit dramatisch en een enorme puinhoop was en vraag me nou echt af wat er veranderd is als de nieuwe situatie is dat eerst het TH er uit moet zien te komen, wat tot nu toe zelden lukt, en er nu gewoon een extra laag bijkomt.

Nieuwe situatie is dus dat eerst het TH dat het nergens met elkaar over eens is, er over beslist en als ze er zoals gebruikelijk niet uitkomen dan gaan Overmars en vdSar om de tafel om te kijken of ze de knoop door kunnen hakken.

Nog meer lagen, nog meer stroperigheid. En er gaat ongetwijfeld ook weer strijd ontstaan als Overmars en vdSar het niet eens worden wie er dan over mag beslissen
[Reactie gewijzigd op woensdag 11 oktober 2017 om 11:17]
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 11:45
Zoals ik het lees betekent het dat de Rvc de transfers niet meer zullen tegenhouden maar alleen Van der Sar dat nog kan. Het technisch hart is alleen nog advies orgaan i.p.v. dat ze voor iedere transfer kunnen gaan liggen, maar misschien zie ik het iets te rooskleurig in...
Vind ik leuk
Ruud40 +7163
woensdag 11 oktober 2017 om 11:54
Bijzondere insteek

De RvC komt in het stuk niet voor.....
Vind ik leuk
Foebele +35341
woensdag 11 oktober 2017 om 19:47
Is ook niet wat de situatie is, het is puur een wijziging in het TH wat inderdaad niet functioneert.

Dat bevestigen ze hiermee ook alleen maar, want Overmars krijgt meer macht, kortom we hebben nu eindelijk gewoon een TD, ow nee, toch niet, het kan ook zo zijn dat ze er toch niet uitkomen (wat dus betekend dat de macht van Overmars niet gestegen is) en dan moet hij er maar met van der Sar zien uit te komen, wat dus niks versneld, versoepeld of verbeterd.

Het is gewoon een totaal hopeloze situatie die ik hier al jaren benoem en waar ik continue op aangevallen wordt door de blinde kippen als Fritz die er gewoon niets van snappen!
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 11:56
Van der Sar zit ook niet meer in het TH. Overmars heeft meer zeggenschap binnen het TH en Van der Sar beslist als ze er onderling niet uitkomen.
Dat is een stap vooruit.
En er kan dus geen onduidelijkheid zijn tussen Overmars en Van der Sar wie er mag beslissen.
Vind ik leuk
Foebele +35341
woensdag 11 oktober 2017 om 19:57
Dit werkt nog steeds niet, let maar op, het maakt het geen steek makkelijker, eerder moeilijker.

Overmars is voorzitter van het TH, maar moet nog steeds het eens zien te worden met Bergkamp en Ouaali. Als Bergkamp en Ouaali (beiden zwaar op de hand van de eigen jeugd) geen aankoop willen dan komt ie er niet en dat gaat gewoon weer gebeuren, want zogezegd hebben ze beiden de voorkeur voor eigen jeugdproducten, ongeacht het feit dat we hopeloos aan kwaliteit te kort komen.

Ook zal van der Sar er helemaal niet bij betrokken worden, want als 3 mensen samen moeten beslissen heb je altijd een meerderheid en is er dus geen sprake van een situatie waarin men er niet uitkomt, er is altijd een meerderheid voor of tegen.

En al zou Overmars een veto recht hebben en het dan 2 tegen 2 zou zijn dan heeft het dus 0 effect en kun je Overmars net zo goed TD maken en de rest zich er niet mee laten bemoeien.

Nee, het werkt niet en zal nooit werken, let nou maar op!
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 20:13
Of het werkt zien de in januari.

Ik denk niet dat Overmars zo dom is. Ik kan me niet voorstellen dat hij instemt met wijzigingen waardoor hij alsnog steeds buitenspel wordt gezet. Zo dom is hij niet.

Het feit dat Van der Sar moet beslissen als ze er in het TH niet uitkomen geeft al wel aan dat het dus niet zo kan zijn dat 3 mensen een gelijke stem hebben. Dan had Sar ook geen beslissende stem gekregen.

Ik denk dat Overmars inderdaad beter TD kan zijn.
Het idee is alleen dat op deze manier de jeugdopleiding niet wordt vergeten. Al zou de doorstroombonus van Overmars daar ook genoeg voor moeten zijn zou je denken.

We zien over 2,5 maand of het werkt.
Vind ik leuk
JanTa48 +1558
woensdag 11 oktober 2017 om 14:32
Ook de rol van v/d Sar word onder de loep genomen. Je kan niet werken met 2 petten op omdat die tegenstrijdig kunnen zijn. TH voorzitter en algemeen directeur dat gaat niet samen en eigenlijk moet het TH opgeheven worden zodat er weer 1 verantwoordelijke komt.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 23:32
haha je hebt helemaal gelijk man.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 11:08
Gaaf, nu nog een goede trainer en ik heb er weer zin in
Vind ik leuk
Cappie +5780
woensdag 11 oktober 2017 om 11:09
Ben benieuwd welke transfer dat dan is geweest...
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +12284
woensdag 11 oktober 2017 om 11:10
Ik ook!

Misschien komen we daar komende transferperiode wel achter ;-)
Vind ik leuk
Quareck +3363
woensdag 11 oktober 2017 om 11:12
Zou het niet over dat jochie gaan dat naar watford is vertrokken?
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +12284
woensdag 11 oktober 2017 om 11:14
Richarlison wellicht ja
Vind ik leuk
Quareck +3363
woensdag 11 oktober 2017 om 11:15
Die bedoel ik ja, kwam niet op zijn naam :) als ze daar wat sneller hadden gehandeld was hij gekomen toch?
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +12284
woensdag 11 oktober 2017 om 11:19
Hehe, ja ik moest ook even Google gebruiken ;-)...

Ja misschien wel ja. Weet alleen niet zeker of Watford al concreet was op dat moment dat Ajax op 't punt stond om hem te halen. Want dan is het al gauw een uitgemaakte zaak voor zo'n jongen denk ik...
Vind ik leuk
JCJWZ +9905
woensdag 11 oktober 2017 om 15:31
Vermoed ook Richarlson, duurde erg lang met die transfer tot die opeens bij Watford had getekend.
Vind ik leuk
Johan.l +4088
woensdag 11 oktober 2017 om 11:44
Natuurlijk gaat het over hem
Vind ik leuk
stefvo +748
woensdag 11 oktober 2017 om 11:14
Ik vermoed die van Richarlison
Vind ik leuk
Degraaf +10351
woensdag 11 oktober 2017 om 11:34
Richarlison
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +12284
woensdag 11 oktober 2017 om 11:09
Laat die euro's maar rollen................
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 11:24
Richarlison is dus gewoon niet gekomen door dit stroperige gedoe.
Vd Sar had dus vorige week bij de aankondiging over dit technisch hart gewoon eerlijk moeten zijn over het hoe en waarom. Dit is duidelijk één van de belangrijkste redenen en is toen absoluut niet genoemd.

Een tweebenige buitenspeler/spits die ook nog is scoort. Wat was die welkom geweest.
[Reactie gewijzigd op woensdag 11 oktober 2017 om 11:25]
Vind ik leuk
Johan_D +3239
woensdag 11 oktober 2017 om 11:38
Meer zeggenschap voor Overmars!

Vd Sar blijft eindverantwoordelijk dus in feite veranderd er toch niks ...
Vind ik leuk
Foebele +35341
woensdag 11 oktober 2017 om 12:17
Eigenlijk best triest en amateuristisch!
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 12:43
Dus Bergkamp lag dwars bij het halen van Richarlison. Weten we dat ook weer.
Vind ik leuk
BigBoi +2397
woensdag 11 oktober 2017 om 16:23
Die Richarlison had hier in NL al zeker op 8 goals gestaan. Hij is groot snel en sterk. Tegenovergestelde van al die dwergen op de vleugels van Ajax
Vind ik leuk
Mari +2252
woensdag 11 oktober 2017 om 12:54
mooi
Vind ik leuk
ajaxdev +156
woensdag 11 oktober 2017 om 13:10
He he eerst een seizoen verkloten voor dat de directie van ajax ingrijpt en het TH op haar plaats zet. De tijd van arbeiderszelfbestuur ligt al een tijdje achter ons. Overmars mag advies krijgen maar moet autonoom kunnen handelen. Hij is voortdurend ook de kop van jut als het niet deugt.
[Reactie gewijzigd op woensdag 11 oktober 2017 om 13:11]
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 20:01
Eindelijk wordt er voorzichtig bekend gemaakt dat Overmars zijn werk als TD van een voetbalclub moet kunnen doen.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 13:33
Het is maar net naar wie Sar zijn oor laat hangen.
Vind ik leuk
Ruud1987 +2972
woensdag 11 oktober 2017 om 15:40
Kijk zo doe je dat als bedrijf zijnde, je probeert wat, je analyseert dat en past het aan daar waar het knelt.

Ik vind dit een goede ontwikkeling, mensen hoeven voor mij niet aan de schandpaal als er maar gekeken blijft worden hoe dingen beter kunnen.

De weg naar Rome is ook niet in 1 seizoen aangelegd.
Vind ik leuk
Gerro +3702
woensdag 11 oktober 2017 om 15:41
Volgens mij maakt dat allemaal weinig meer uit want volgens de media heeft Overmars bij Arsenal getekend met ingang van volgend seizoen of hebben ze weer een lulverhaal opgeschreven
Vind ik leuk
United FC +12744
donderdag 12 oktober 2017 om 13:25
Zolang het niet officieel is... Moet je het maar zien als gerucht ;-)
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 19:58
Na het lezen van het verslag bestond de directie van Ajax uit Rutger Arisz als Operationeel Directeur en Marc Overmars als Directeur Voetbalzaken.
De Algemeen Directeur van der Sar was afwezig. Dan hebben we nog een Commercieel Directeur Menno Geelen en een Financieel Directeur Jeroen Slop. Ook allemaal afwezig.
Als Overmars Directeur Voetbalzaken is lijkt mij het verstandig dat hij de vereiste bevoegdheden krijgt om zijn werk te doen bij Ajax.
Ajax is tenslotte een voetbalclub toch?
En het lijkt me sterk dat alle directeuren verantwoording af moeten leggen aan een oud keeper omdat die Algemeen Directeur is.
De functie en het functioneren van Van der Sar staat toch al ter discussie.
Vind ik leuk
rpaulp50 +3825
woensdag 11 oktober 2017 om 22:39
V.d Sar kan nog alles blokkeren, dat is het probleem, helemaal als hij "twee handen op 1 buik is" met Bergkamp.......
We zullen zien of dit beter functioneert en hoe v.d. Sar zich opstelt na deze degradering van zijn functie(s) .
Er moet een ervaren ondernemer komen als Algemeen Directeur.
Vind ik leuk
rpaulp50 +3825
woensdag 11 oktober 2017 om 22:34
Prima, het technisch hart ontmanteld feitelijk.
Nu zit v.d. Sar nog in de weg helaas.......nog 1 stapje maken dus.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 01:47
Dan kan hij het misschien makkelijker krijgen, en dan komt Arsenal hem weghalen. Dan is het afgelopen voor ajax. Sar en bergrat gaan dan helemaal los.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Overmars onthult: transfer mislukt door 'traag' technisch hart, nu méér invloed