Louter topduels en extra EK-route: waarom Nations League uitstekend is voor Oranje

Louter topduels en extra EK-route: waarom Nations League uitstekend is voor Oranje

donderdag 12 oktober 2017 om 16:15

Landen als Denemarken, Wales, IJsland en Oekraïne staan op de FIFA-ranglijst allemaal hoger dan Oranje. In tegenstelling tot die vier naties is het diep weggezonken Nederlands elftal echter wél opgenomen in de hoogste divisie van de splinternieuwe Nations League. Dat lijkt op meerdere vlakken een groot voordeel te zijn in aanloop naar het EK 2020.

Na het gemiste EK 2016 wéér geen eindtoernooi, aanvoerder Arjen Robben die afzwaait, een chaos bij de KNVB, veel internationals op de bank, een tekort aan toptalenten en clubteams die internationaal gezien steeds verder wegzinken. Héél weinig redenen dus om optimistisch te zijn over de nabije toekomst van het Nederlands voetbal in het algemeen en Oranje in het bijzonder. Tóch wordt dit een positief artikel. Want het nieuws dat onze nationale trots zich verzekerd heeft van een plek in de A-divisie van de Nations League, biedt absoluut hoop in bange dagen.

Omdat er steeds meer kritiek ontstond op het grote aantal (nutteloze) oefeninterlands, besloot de UEFA om in 2014 de Nations League in het leven te roepen. Over het exacte hoe en waarom van deze 'minicompetitie' schreven we dinsdag al. Een dag na de 2-0 zege van Oranje op Zweden werd bekend dat Nederland zich samen met Duitsland, Portugal, België, Spanje, Frankrijk, Engeland, Zwitserland, Italië, Polen, IJsland, en Kroatië tot de beste twaalf landen van Europa mag rekenen. Dat heeft weer alles te maken met de fameuze UEFA-coëfficiëntenranking.

Wanneer Nederland in divisie B was beland - en daar leek het lange tijd op - hadden we eind 2018 mogelijk tegen Rusland, Slowakije, Zweden, Oekraïne of Ierland gespeeld. Nu nemen onze internationals het op tegen absolute toplanden, de beste van Europa. Dat is het eerste goede nieuws: van voetballen onder hogere weerstand, tegen gelouterde toppers, wordt Oranje sowieso beter. Onze talenten zullen meer leren van clashes met Spanje en Engeland dan van ontmoetingen met, bijvoorbeled, Oostenrijk en Bosnië en Herzegovina. Dat zeggen we met de recente prestaties van Nederland in het achterhoofd met gepast respect, uiteraard...De A-divisie van de Nations League heeft overigens vooral ook een groot praktisch voordeel.

Twee routes naar EK 2020
In totaal bestaat de Nations League uit vier divisies. Divisie A en B hebben twaalf deelnemers, C en D hebben er respectievelijk vijftien en zestien. Tijdens een loting in januari 2018 zullen in Divisie A vier groepen gemaakt worden van ieder drie teams. De nummers één van die groepen spelen vervolgens in play-offs tegen elkaar; de winnaars van de halve finales treffen elkaar in de eindstrijd. Wie dat duel wint, ontvangt een ticket voor het EK 2020. In de overige drie divisies werkt het ongeveer hetzelfde. 

Nu komt het goede nieuws voor Nederland: zelfs wanneer Oranje op de laatste plaats zou eindigen in een groep met twee toplanden, dan nóg blijft het EK via deze route in zicht. Naast de Nations League is er namelijk ook nog een reguliere EK-kwalificatiereeks. Mocht Nederland bijvoorbeeld bij Duitsland en Spanje worden ingedeeld en die landen verzekeren zich via de 'normale' weg van een plek op EK, dan schuift Oranje door en gaat het alsnog deelnemen aan de play-offs. De kans dat de beste landen van Europa zich via de reguliere kwalificatiereeks weten te plaatsen, is natuurlijk vrij groot. Kort samengevat: mogelijk krijgen we niet één, maar liefst twee mogelijkheden om voor het eerst sinds 2014 weer mee te doen op een eindtoernooi. 

De EK-kwalificatiereeks begint in maart 2019. Er worden tien groepen samengesteld en de nummers één en twee krijgen een ticket voor het EK. De play-offs van de Nations League vinden een jaar later plaats, enkele maanden voor het toernooi. Lukt het net als de afgelopen jaren níet via de kwalificatieroute, dan bestaat er dus een aardige kans dat Oranje via de eerder genoemde play-offs toch een escape krijgt. De bobo's van de UEFA hebben hun best gedaan om het flink gecompliceerd te maken, maar voor het dolende Oranje zou de Nations League in meerdere opzichten een ideaal concept kunnen zijn. 

De volledige opzet van de Nations League

Loting 24 januari 2018, wedstrijden september-november 2018, play-offs maart 2019

Divisie A: Duitsland, Portugal, België, Spanje, Frankrijk, Engeland, Zwitserland, Italië, Polen, IJsland, Kroatië en Nederland.

Divisie B: Oostenrijk, Wales, Rusland, Slowakije, Zweden, Oekraïne, Ierland, Bosnië en Herzegovina, Noord-Ierland, Denemarken, Tsjechië en Turkije

Divisie C: Hongarije, Roemenië, Schotland, Slovenië, Griekenland, Servië, Albanië, Noorwegen, Montenegro, Israël, Bulgarije, Finland, Cyprus, Estland en Litouwen

Divisie D: Azerbeidzjan, Macedonië, Wit-Rusland, Georgië, Armenië, Letland, Faeröer, Luxemburg, Kazachstan, Moldavië, Liechtenstein, Malta, Andorra, Kosovo, San Marino en Gibraltar

Lees meer over:NederlandNederland

Poll

Gaat Oranje het EK 2020 wél halen?

(535 stemmen)

Plaats een reactie

donderdag 12 oktober 2017 om 16:19
Zo uitstekend is dat niet voor Nederland, er zal weinig punten worden behaald de komende jaartjes.

Hierdoor zal het Ned. elftal nog sneller zakken op de ranking...
[Reactie gewijzigd op donderdag 12 oktober 2017 om 16:19]
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 16:23
dan degraderen ze naar B.
Als ze in B beginnen degraderen ze naar C.
Technisch gezien winnen we dus een jaar?
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 16:25
Je zal sneller en sneller zaken op de fifa ranking.
Maar ja mij boeit het niet zo veel......de club is belangrijker.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 16:36
Als het jou niet boeit, waarom begin je er dan over...?
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 16:41
Omdat dit een forum is en ik mijn mening geef over dit onderwerp.

Ik zeg alleen dat het me niet veel boeit als Nederland zakt en zakt. Je kan er toch niks aan veranderen dus daarom boeit het niet veel.
Vind ik leuk
robson81 +2153
donderdag 12 oktober 2017 om 17:01
Je onderschat het nl elftal.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 17:04
Oooh is dat het, zijn het dan toch allemaal toppers. Zal ik de KNVB ook wel onderschatten.
Vind ik leuk
robson81 +2153
donderdag 12 oktober 2017 om 17:39
Je heb ook weinig verstand van voetbal daar kan je ook niks aan doen.alleen maar roeptoeteren over de actuele situatie kan iedereen.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 17:49
Leg dan eens uit waarom jij vind dat ik het Nederlands elftal onderschat? We kunnen allemaal wel ongefundeerd roepen dat het niet zo is..!!
Vind ik leuk
robson81 +2153
donderdag 12 oktober 2017 om 18:12
Welk b land kan een middenveld met spelers van asroma,Liverpool en manunited opstellen en heeft een verdediging met spelers van asroma,Lazio,lyon,frankfurt en vdijk die binnenkort in de top speelt.aanvallend is het mager met Promes die de beste aanvaller is in Rusland en een talent als depay,dost topscorer in Portugal en janssen bij fenerbahce.dus aanvallend is het wat karig maar met stengs en kluivert en nog een aantal zeer grote talenten kan dat over een jaar toch weer anders zijn.dus zeg niet dat het wereldtop is maar dat er veel meer uit te halen is toch zeker wel.het zijn ook allemaal jonge en midden twintigers dus nog vollop in ontwikkeling.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 18:28
Kijk nou eens welke clubs je opnoemt, haha. En ze zijn er waterdragers en niet eens bepalend. Je bent niet serieus te nemen man of je ben nog te jong om te weten waar eerste onze spelers speelden.
Vind ik leuk
robson81 +2153
donderdag 12 oktober 2017 om 18:42
Weet heel goed wat wij gehad hebben maar verdedigent hebben wij meer kwaliteit als in de periode 2008 tot 2014,op het middenveld geen sneijder maar wel genoeg kwaliteit en dan kan je wel heel populair die droeftoeters op tv gaan napraten en iedereen ziet dat er toppers als van persie en robben ontbreken maar dan kan je nog wel een goed team vormen zeker met het materiaal wat we hebben.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 18:47
Welke droeftoeters praat ik na op de TV?
Ik heb niet eens Nederlandse TV man, lul niet zo slap. Ik verkondig hier mijn mening halve tamme en als het je niet zint dan lees je erover heen!

Ik vind het niks op dit moment, echt helemaal niks. De tijd van van Persie, Sneijder, Robben enz zijn voorbij. Wat eraan komt is drie keer niks man. Exceptionele talenten? (ik zie ze niet in Nederland) Jij dus wel, who the fuck zijn dat?

Lange tenen vanwege de mening van Midden-Noord :P
[Reactie gewijzigd op donderdag 12 oktober 2017 om 18:48]
Vind ik leuk
robson81 +2153
donderdag 12 oktober 2017 om 18:58
Je kan beter geen mening geven als je het voetbal verstand van een doperwt heb.geen Nederlandse tv zegt ie maar wel internet toch haagse flapdrol.
Vind ik leuk
Guusman +2026
donderdag 12 oktober 2017 om 21:28
Moet je ongesteld worden?
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 22:57
gemakelijk.
ze hadden zich gewion gepkaatst als die scheidsrechter niet de goal van dist had afgekeurd.
zo zie je maar dat wij net als in hocky naar videoreffery moeten gaan.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 16:20
Ja, dat halen ze wel
Vind ik leuk
Hammers96 +1201
donderdag 12 oktober 2017 om 16:20
Ik zou als ik de knvb was in januari een oefenwedstrijd regelen tegen een behoorlijke tegenstander zoals chili of rusland ofzo en dan spelers de kans geven die er nu geen kans krijgen.
Gouweleeuw , pieters , van wolfswinkel , van ginkel , padt , kuwas ect
Kun je gelijk zien of t wat is
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 16:37
Hahaha sorry hoor maar die namen en spelers. Wat is het Nederlands voetbal toch achteruit gegaan.

Ik geef je gelijk dat je die gasten een kans moet geven maar toch weerhoudt het mij er niet van om in de lach te schieten ;)
.
Vind ik leuk
robson81 +2153
donderdag 12 oktober 2017 om 17:04
Dit slaat werkelijk helemaal nergens op.die namen zijn lachwekkend want wij hebben veel beter.
Vind ik leuk
chicken +6492
donderdag 12 oktober 2017 om 17:42
Kan je zo ook wel zeggen dat zij je niet verder gaan helpen...misschien ginkel..
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 16:28
"Dat is het eerste goede nieuws: van voetballen onder hogere weerstand, tegen gelouterde toppers, wordt Oranje sowieso beter. "
Dit is zulke onzin, met 5-0 verliezen van een topland worden voetballers echt niet beter van.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 16:31
Eigenlijk zijn we al geplaatst voor het EK 2020! De Roy-Donders-juichpakken kunnen alvast tevoorschijn worden getoverd!
Vind ik leuk
Leedz +3689
donderdag 12 oktober 2017 om 16:32
Het eerste gedeelte begreep ik nog goed maar het 2de gedeelte na de Finale vind ik een beetje vaag

Opnieuw een kwalificatie?? vind het maar een rare opstelling maar alles beter dan die nutteloze oefenduels
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 16:35
Hahaha bijna 70% die denkt dat Nederland het EK van 2020 wel zal halen :D
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 17:04
Tja, een beetje optimisme of trots zijn op je land is jou compleet vreemd volgens mij. 1tje van de categorie "altijd afzeiken" net zoals vele nep Nederlanders hier. Lach lekker door zotje, en verhuis naar België of zo.
Vind ik leuk
robson81 +2153
donderdag 12 oktober 2017 om 17:07
Tuurlijk met het spelers materiaal wat we hebben behoor je gewoon tot de top 12 van de wereld dus lachwekkend is het niet eerder dat we ons nu niet plaatsen wat gewoon een schande is.
Vind ik leuk
Maxx Jw +404
donderdag 12 oktober 2017 om 17:51
ik ben er ook van overtuigd dat er veel meer in dit elftal zit. De onkunde van de knvb en de verkeerde keuzes zoals Hiddink en Blind aanstellen hebben ook niet mee geholpen. Hopelijk beginnen we nu echt opnieuw met de weg omhoog!
Vind ik leuk
United FC +12744
vrijdag 13 oktober 2017 om 12:20
Top 12 van Europa*
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 16:40
En speelt de winnaar van de nations league ook mee in de kwalificatie? Want dat hoeft dan niet meer toch?
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 18:45
Jawel want de play-offs zijn pas na de kwalificatie
Vind ik leuk
vrijdag 13 oktober 2017 om 01:51
Is dat zo? Want voor beide staat er maart.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 16:41
Wat ze allemaal niet doen om nederland op het EK te krijgen!! Ze missen die clowns zeker op de tribune!
[Reactie gewijzigd op donderdag 12 oktober 2017 om 16:42]
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 17:17
Hoe meer de grote jongens van de grote voetbalbonden hun best doen om Nederland weer eens een eindronde te laten halen, des te harder gaan we af.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 18:06
Wat staat er op het speel voor DIVISIE b c d ? behalve promotie en degradatie?
Vind ik leuk
berwi +265
donderdag 12 oktober 2017 om 18:23
denk het niet als je alleen al naar die foto kijkt daar zitten 3 jonkies
uit de kleuterklas dat heeft toch geen volume
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 18:57
En natuurlijk zijn het alle 3 (ex) Ajacieden...zucht.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 18:55
Ik vind het echt een zeer ambitieus plan dit van de UEFA, er zit veel potentie in. Ik ben ervan overtuigd dat Oranje het EK2020 gaat halen, nu ze nog veel meer kans hebben om zich te kwalificeren.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 19:19
Het voordeel is eenmalig, omdat ze nu als zwakste nummer 12 in de A poule zitten en normaal gesproken al die andere 11 landen (Ijsland daargelaten) zich op eigen kracht plaatsen in de reguliere kwalificaties en NL ik daar maar 50% kans voor geef zullen ze dan alsnog doorgeschoven worden uit poule A....Zitten ze in de volgende kwalificatie (2024) in pule B dan wordt het al een stuk moeilijker want niet alle ploegen in die poule zullen zich op eigen kracht kunnen plaatsen voor een EK (geldt dit systeem ook voor WK kwalificatie??)...en ja dan zullen ze toch in hun poule de nodige wedstrijden moeten winnen...om de halve finale/finale te halen!!
Vind ik leuk
Mo +8780
donderdag 12 oktober 2017 om 22:42
Als ze het nú niet halen geef ik alle hoop op. Je moet je via de kwalificatiereeks natuurlijk gewoon plaatsen.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Louter topduels en extra EK-route: waarom Nations League uitstekend is voor Oranje