De Ligt legt vinger op zere plek: 'De selectie is gewoon minder dan vorig seizoen'

De Ligt legt vinger op zere plek: 'De selectie is gewoon minder dan vorig seizoen'

woensdag 18 oktober 2017 om 07:49

Matthijs de Ligt debuteerde vorig seizoen voor Ajax en beleefde uiteindelijk een droomseizoen, dat afgesloten werd met de finale van de Europa League. Inmiddels is alles anders, zowel voor Ajax als voor De Ligt.

"Natuurlijk denk ik nog weleens terug aan de successen in de Europa League", aldus de achttienjarige stopper tegenover Voetbal International. "Op mijn telefoon heb ik nog filmpjes staan van het feest na de halve finale tegen Olympique Lyon. Daar krijg ik nog altijd kippenvel van, wat maakte het veel los. Die wedstrijd in Frankrijk is de mooiste die ik in mijn leven heb gespeeld. Niet omdat het allemaal zo vlekkeloos verliep in de wedstrijd zelf, maar al die emoties, die spanning, en uiteindelijk die ontlading."

Inmiddels is Ajax Europees uitgeschakeld en staat het in de Eredivisie vijf punten achter op PSV. "Deze selectie is op dit moment gewoon minder dan vorig seizoen", legt De Ligt de vinger op de zere plek. "Met Kenny Tete en Jaïro Riedewald hadden we spelers die niet altijd in de basis stonden, maar wel gelijkwaardig waren aan de verdedigers die wel speelden. Het gaf de kracht van de bank aan."

Ook het vertrek van Davinson Sánchez is een stevige aderlating. "Ik merkte direct dat het een beest van een verdediger was. We zijn als duo gegroeid, waarbij we elkaar in de tweede seizoenshelft met de week beter gingen aanvoelen. Dat blijft toch best apart als je erover nadenkt. We konden elkaar totaal niet verstaan, slechts een paar woordjes begrepen we van elkaar, maar blijkbaar is meer niet nodig om samen een hecht koppel in het veld te vormen."

Poll

Heeft De Ligt een punt?

(570 stemmen)

Plaats een reactie

Nashua +5232
woensdag 18 oktober 2017 om 07:54
Een Llgt punt ja
[Reactie gewijzigd op woensdag 18 oktober 2017 om 07:54]
Vind ik leuk
Morris +14437
woensdag 18 oktober 2017 om 07:58
ik ga ff een punt uit mijn rug drukken.. mijn koffie gaat werken..
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 08:00
Matthijs is ligtelijk overschat.
In dit geval is een g gepast.
Vind ik leuk
Adje80 +2650
woensdag 18 oktober 2017 om 08:19
Weet niet of hij overschat is maar hij heeft gewoon een ervaren, degelijke verdediger langs hem nodig die hem kan coachen en zijn fouten deels op kan vangen en dat heeft hij niet...hij is nog heel erg jong, vooral voor een verdediger dus te vroeg om al conclusies te trekken
[Reactie gewijzigd op woensdag 18 oktober 2017 om 08:19]
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 08:24
Enorm overschat. Is vreselijk traag en maakt fouten. Onbegrijpelijk dat hij zo gehypet wordt. In duels vind ik hem wel sterk.
Vind ik leuk
Adje80 +2650
woensdag 18 oktober 2017 om 08:32
Ik vind ook dat hij teveel fouten maakt maar zoals ik al zei heeft hij een ervaren speler langs hem nodig..nu wordt hij niet gecoached en worden bijna al zijn fouten ook fataal. Traag vind ik hem trouwens ook. Maar spelers worden te snel opgehemeld door de media maar ook te snel afgeschreven door mensen als jij. Ik denk dat een jaartje bij een club als az of Heerenveen hem goed zou doen maar dat gaat niet omdat ajax hem nodig heeft.
[Reactie gewijzigd op woensdag 18 oktober 2017 om 08:32]
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 08:45
Ik schrijf hem niet af, ik denk alleen dat hij tekort komt voor de top in Nederland omdat die clubs nog met ruimte in de rug kunnen en durven spelen. De Ligt zou goed/beter kunnen renderen in een compacte speelstijl. Minder snelheid vereist en daar heeft hij meer aan zijn duelkracht. Als je internationaal wilt meedoen dan moet je, met alle respect overigens, betere/completere spelers hebben dan Mathijs de Ligt.

Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 09:53
Hoe kun je dit nu al weten man? Die jongen is pas 18.... Natuurlijk maakt hij fouten, maar hij is nu al stukken verder dan bijvoorbeeld botteghin op zijn leeftijd. Botteghin is ook zo traag als maar zijn kan, maar speelt ook (naar behoren) in de top van Nederland.
[Reactie gewijzigd op woensdag 18 oktober 2017 om 09:54]
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 10:03
1. Ik wil die oude Botteghin wel zien sprinten tegen de Ligt
2. Als jij het normaal vindt dat hij door zijn leeftijd fouten maakt, dan vindt je het waarschijnlijk ook een grof schandaal dat hij voor Oranje is opgeroepen of niet?
3. Hoe weet jij dat de Ligt verder is dan Botteghin toentertijd? Ik ben, als ik naar de compleetheid, niet onder de indruk van De Ligt... ik heb jaren Botteghin zien voetballen en dat is een beest van een voetballer. Niet de snelste, maar nog steeds sneller dan De Ligt.
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 10:10
Botteghin speelde op zijn 18de nog ergens in Brazilië waarna hij pas op zijn 20ste naar PEC Zwolle ging. Als jij het sprintje organiseert, kom ik ook wel even buurten. En man, je kan toch niet verwachten van een jongen van 18 dat hij geen fouten maakt?

Ik vind inderdaad niet dat hij opgeroepen moet worden voor het Nederlands elftal, maar dat vind ik wel van meer spelers. En Botteghin is een beest geworden, wie zegt dat De Ligt dat niet kan? Z'n fysiek heeft hij alvast.

Wie is er wel compleet op zn 18de dan? En kom nu niet met namen als Neymar of dat soort figuren...
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 10:55
Nee, zeer weinig zijn compleet op hun 18e. Waar ik op doel is dat De Ligt opvallend langzaam is. Dat is een eigenschap die je niet goed kan verbeteren.
Maar als ik bijvoorbeeld van Dijk vergelijk toen hij nog bij Groningen speelde... die was constanter en completer, toen al. De Ligt is dus niet een supertalent in mijn ogen.
Fouten maken kan grotendeels te maken hebben met ervaring maar explosiviteit is lastiger. Dat heb je en wordt ook al zwaar getraind (hoop ik voor Ajax). Dat is een zwaar minpunt wat hem wat mij betreft ongeschikt maakt voor de top. Ramos werd er ook uitgelopen door Robben maar ik ben bang dat De Ligt er door elke eredivisie-speler uitgelopen wordt.
Fysiek heeft de Ligt alles mee inderdaad. Jij stelt dat je het normaal vindt dat De Ligt fouten maakt gezien zijn leeftijd en onervarenheid. Nobel dat Ajax hem die kans gunt, dat kunnen ze zich in Nederland ook wel veroorloven.

Dat Botteghin nog in Brazilie speelde en later bij PEC zegt me niets. Daardoor kan hij misschien wel veel verder zijn geweest dan De Ligt... Botteghin maakte terecht ook stappen omhoog hier in Nederland.

Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 11:01
Ik snap je redenering ook wel, maar ik ben het gewoon niet met je eens. Maar liefst 4 trainers zijn erg tevreden over hem (lees: Bosz, Keizer, Blind en Advocaat). Zien zij het allemaal verkeerd?

Ramos wordt er dan wel uitgelopen door Robben, maar speelt toch echt bij een van de beste, al dan niet de beste, club ter wereld. Elke week. Elke wedstrijd.

Botteghin maakte inderdaad terecht de stappen omhoog. Maar ik vind De Ligt absoluut goed genoeg voor de top van Nederland. Dat is mijn mening, hoef je niet te delen natuurlijk. Anders zouden forums als dit zo saai zijn, hè? ;)
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 12:26
Ik zie ook wel wat in de Ligt maar het is gewoon geen exceptioneel talent. Als hij in een serieuze competitie terecht komt krijgt hij een fors probleem met snelle aanvallers...

Ik heb een mening over bondscoaches en waarop we in Nederland de laatste decennia selecteren. Dat is erg afhankelijk van de clubachtergrond gebleken. Dat de Ligt op dit moment niet mee kan blijkt ook wel, hij moet (terecht) als bankzitter enkele andere mannen voor laten gaan in Oranje.

Ik nam Ramos daarom ook als voorbeeld. CV's zijn lang niet altijd de snelste mensen maar je hebt gradaties. Tegen Robben een sprint verliezen kan gebeuren en zo zijn er nog wel een paar in de PD waarschijnlijk... maar ik ben bang dat de Ligt van bijna iedere eredivisie speler een sprint gaat verliezen...

ik hoop dat je gelijk hebt trouwens. De Ligt komt altijd wel verstandig en rustig over.
[Reactie gewijzigd op woensdag 18 oktober 2017 om 12:27]
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 14:42
We gaan het meemaken Martinus ;) Voor de toekomst van het Nederlands voetbal hoop ik dat er zeker nog wat exceptionele talenten aankomen. Hoop trouwens ook dat de KNVB Amrabat kan overhalen om voor Oranje te spelen, we noemden Botteghin een beest, maar hij kan er ook wat van.

En inderdaad, de clubachtergrond speelt bij veel bondscoaches een grote rol, al ontkennen ze het vaak.

Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 14:46
Eens! Die Amrabat maakt consequent een goede indruk.
We gaan duimendraaien
Vind ik leuk
Adje80 +2650
woensdag 18 oktober 2017 om 11:08
Je neemt van dijk als voorbeeld. Die speelde bij Groningen waar amper druk is. De ligt speelt bij ajax en daar is de druk vele malen hoger en komt ieder foutje onder een vergrootglas te liggen, vooral sinds zijn optreden bij oranje. Ik vond oranje overigens ook te vroeg hoor, en áls je hem dan opstelt geef hem dan ná zijn fout nog wel even het vertrouwen en laat hem in de wedstrijd erop ook minuten maken, was tenslotte vriendschappelijk. En ook doelend op van dijk, die jongen is 26 en heeft 14 interlands gespeeld dus schijnbaar zagen ze het pas laat in hem zitten..
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 12:14
Als je als centrale verdediger bij Groningen speelt krijg je veel meer op je af dan bij Ajax.. je zal je tijdens een wedstrijd vaker moeten bewijzen.. en ja, de vergrootglas ligt continue op Ajax en dat brengt druk met zich mee maar wat betekend dat dan... dat je als speler van een subtopper bijna onmogelijk bij oranje kan komen? Enkel omdat de topclubs meer in de media komt? Voor de duidelijkheid; jouw redenatie komt overigens wel overeen met de praktijk. Je kan zo goed zijn, de media, het hypen en de clubachtergrond speelde van Dijk toen parten (dat is ook een reden waarom ik anti-Oranje ben.. maar dat is een andere discussie).
Vind ik leuk
Adje80 +2650
woensdag 18 oktober 2017 om 13:16
Ik vind van dijk ook een topper hé ik snapte het totaal niet dat Mike vd hoorn gekozen werd boven hem vooral na zijn wedstrijden bij Jong oranje... Maar dat verhaal over druk kan je niet ontkennen en ook niet dat je bij Groningen veel meer fouten mag maken dan bij ajax. Bij Groningen is de ruimte achter de verdediging veel kleiner en dat is veel makkelijker verdedigen
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 14:50
Ik denk dat je bij Groningen inderdaad meer fouten mag maken en dat de druk minder groot is. Neemt niet weg dat een uitstekend presterende speler daar net zoveel kans moet krijgen als iemand bij Ajax.
Als de ruimte achter de verdediging een probleem is bij Ajax dan is de keuze voor De Ligt helemaal opvallend. Ik las dat Dortmund geïnteresseerd was in De Ligt, hopelijk bewijzen ze mijn ongelijk.

Vind ik leuk
Adje80 +2650
woensdag 18 oktober 2017 om 15:48
Ja ik wil zeggen dat de ligt bij Groningen er ook meer uit zou springen door minder druk maar vooral door de ruimte achter de verdediging want snelheid komt hij inderdaad wat tekort maar hij is pas 18. Wanneer dortmund interesse heeft zou ik dat ook niet begrijpen, hij moet sowieso nog drie jaar bij ajax blijven
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 16:49
Ik denk dat De Ligt helemaal niet zou opvallen bij Groningen. Met alle respect maar het is, zeker voor Ajax-begrippen, een te beperkte speler. Dan doel ik nog niet eens op zijn fouten want dat zal hij nog wel verbeteren vermoed ik.
We wachten het af.
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 08:36
Dat is dus het probleem, als je jeugd doorstroomt moet het er gewoon ook echt staan. Wacht dan maar 3 jaartjes langer. Tot hij veel meer gegroeit is
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 09:12
Overschat.
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 08:26
hij is net 18. hij is niet overschat maar gewoon NOG niet goed genoeg. speelt net 1 jaar in het 1e.

hoeveel spelers van 18 staan hun mannetje in de EL en constant basis in de eredivisie.
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 08:37
Euhm zeer weinig, en daarom moet je ook hem (nog) niet opstellen
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 08:46
En zeker niet oproepen voor Oranje. Is maar weer het bewijs dat Oranje een speeltuin is van/voor onze topclubs.
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 09:15
Dat is de bedoeling achter overschat in deze. Hij is ook nog niet goed genoeg, maar staat er al wel.
Dat is (een) fout.
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 08:09
De Ligt kan het weten.....al zoveel jaren ervaring in eredivisie.....
[Reactie gewijzigd op woensdag 18 oktober 2017 om 08:09]
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 08:30
Sorry Harry maar je opmerking raakt kant noch wal.
Wat heeft zijn opmerking met ervaring in de eredivisie te maken dan??

Hij zegt toch alleen heel eerlijk dat de selectie( en de breedte ) van de selectie minder zijn dan vorig seizoen? en toen zat hij er ook bij, dus hij kan daar een eerlijke mening over geven lijkt me.

Dus ik weet niet wat je met je reactie wilt zeggen....?
Vind ik leuk
Foebele +33199
woensdag 18 oktober 2017 om 08:38
Kijk, iemand die de waarheid durft te spreken ipv al die figuren met stapels smoesjes en excuses....
Vind ik leuk
2cents +35147
woensdag 18 oktober 2017 om 08:49
Ben jij serieus mensen tegengekomen die stellen dat de selectie minimaal gelijkwaardig is aan vorig jaar, of haal je nu een aantal dingen door elkaar?
Vind ik leuk
Foebele +33199
woensdag 18 oktober 2017 om 08:50
Zat! Ene Jozef bijvoorbeeld.
Vind ik leuk
2cents +35147
woensdag 18 oktober 2017 om 08:57
Als je het zegt zal het wel zo zijn, maar ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen. Alleen het vertrek van de basisspelers maakt Ajax al zwakker.

Ik kan me wel voorstellen dat er een verschil van mening was over de reden waarom de selectie minder is en of het eventueel voorkomen had kunnen worden.
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 08:51
Hij heeft wel gelijk. Het siert hem wel dat hij het zo uitspreekt. Voor zijn leeftijd erg volwassen.
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 09:17
En mede daarom wordt hij overschat.
Vind ik leuk
Kuip +3150
woensdag 18 oktober 2017 om 08:59
De selectie is niet minder. De trainer wel.
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 09:11
Zelf vind ik het beiden, zowel de selectie is minder door het vertrek van goede spelers, en dat er toch een goede trainer die een eigen mening en beeld had ook vertrokken is.

Dat Ajax daar problemen mee had, is de reden dat de voormalige trainer ( Peter Bosz ) vertrokken is. Ajax kan niet tegen kritiek van buitenaf.

Twee onervaren personen in de Technische Hart van Ajax ( v/d Sar en Bergkamp ) zijn na mijn mening de personen die de verdere ontwikkeling van Ajax tegenhouden.

Denkelijk gaat dit met de huidige trainer en de volgende trainer ook gebeuren. Het beleid binnen Ajax blijft HET PROBLEEM, waarom Ajax niet verder gaat groeien.

In de praktijk reageert dat altijd af op de spelersselectie, want die moeten de punten binnen halen.
[Reactie gewijzigd op woensdag 18 oktober 2017 om 09:14]
Vind ik leuk
JustH +438
woensdag 18 oktober 2017 om 13:01
Bosz is voor het geld gegaan.....punt
Vind ik leuk
JustH +438
woensdag 18 oktober 2017 om 15:57
Ik snap er niets meer van. Er wordt al jaren geroepen we moeten meer voetballers in bestuurlijke functies. En als het zo ver is wordt het tot op de grond afgebrand. Ik ben meer dan blij met Bergkamp, Overmars en va der Sar. Dat je momenteel niet meekomt in Europa is een keuze. Ga je mee met de imbeciele transfermarkt, of doe je normaal.
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 09:24
Hij heeft toch gewoon gelijk? De berichten over het gebrek aan aankopen afgelopen zomer waren hier niet te tellen. En als de Ligt het nu aankaart zou het ineens niet meer waar zijn? Omdat hij 18 is...?
Vind ik leuk
Markus80 +1138
woensdag 18 oktober 2017 om 09:40
Dat zijn nog eens uitspraken zeg. Dat had niemand door. Je aanvoerder weg en een topverdediger weg, dat is idd. een aderlating. Goed dat we daar even aan herinnerd worden anders hadden we het niet in de gaten.
Vind ik leuk
glenn +805
woensdag 18 oktober 2017 om 10:11
dat ziet iedereen toch , het is al 4 jaar bezig steeds een stapje minder of moet ik zeggen jonger ?? het enige wat stabiel blijft of omhoog gaat zijn de inkomprijzen....de jeugd van Ajax is top daar niks van maar veel te jong voor de leeuwen geworpen, het enige wat hun op dit moment nog een beetje rechthoud is hun fantastisch talent maar daar win je geen titel mee....daar komt de naam routine en ervaring ook bij kijken.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

De Ligt legt vinger op zere plek: 'De selectie is gewoon minder dan vorig seizoen'