Waar Feyenoord en Ajax elkaar kunnen pakken: Haps over Neres, onwennig middenveld

Waar Feyenoord en Ajax elkaar kunnen pakken: Haps over Neres, onwennig middenveld

vrijdag 20 oktober 2017 om 16:00

Waar liggen de kansen voor Feyenoord in de Klassieker van zonda  en waar kan Ajax zijn Rotterdamse rivaal pijn doen? VoetbalPrimeur zet de sterke en zwakke punten van de twee titelkandidaten op een rij richting het treffen in De Kuip.

Waar Feyenoord Ajax kan pakken

Haps-Neres
Hoe gaat David Neres zich staande houden tegen Ridgeciano Haps? De Feyenoord-back is sterker in de één-op-één-duels en houdt van aanvallen, waar Neres lang niet altijd met zijn mannetje meeloopt. Neres is sterker in de diepgang, maar Haps kan het gevaar van de Braziliaan eenvoudig neutraliseren in directe confrontaties, om vervolgens Neres volledig te verrassen met een sprint naar voren.

Kwetsbare Schöne
Een kwetsbare positie op het Ajax-middenveld waar Feyenoord kan toeslaan is die van Lasse Schöne. De Deen heeft in de topwedstrijden die Ajax het laatste halfjaar speelde geen goede indruk achtergelaten. In de finale tegen Manchester United en op bezoek bij Olympique Lyon, PSV en Schalke 04 was Schöne ondermaats en werd hij ook gewisseld. Voor de afjagende Jens Toornsta liggen hier kansen. 

Linkerkant
Waar de rechterflank bij Feyenoord de sterkste is, is de linkerflank bij Ajax de zwakste. De uitgeputte Amin Younes, waar Hakim Ziyech de meeste ballen naartoe speelt, krijgt zondag in Rotterdam gewoon weer een basisplaats, ook al is hij niet fris en in vorm. En Nick Viergever (of Daley Sinkgraven indien fit genoeg) is niet de linksback pur sang die de beste man van de Eredivisie op dit moment, Steven Berghuis, zomaar in de zak heeft. Met een flank met Berghuis en Bart Nieuwkoop of Sofyan Amrabat liggen daar kansen voor Feyenoord.

Waar Ajax Feyenoord kan pakken

Lepe Huntelaar tegen gehavend centrum
Natuurlijk liggen er kansen van Ajax in het hart van de verdediging bij Feyenoord. Geen Eric Botteghin, geen Jan-Arie van der Heijden, geen Renato Tapia en nu ook geen Sven van Beek. Dat blijft over: Jerry St. Juste. Hoe gaat een onwennig centrumduo bestaande uit St. Juste en Kevin Diks of de zeventienjarige Lutsharel Geertruida zich staande houden tegen een lepe en ervaren goaltjesdief als Klaas-Jan Huntelaar? Huntelaar gaat ongetwijfeld oorlog maken in de defensie, waar zijn concurrent Kasper Dolberg daar minder het type voor is.

Brad Jones
Jones is dit seizoen niet de puntenpakker die hij vorig seizoen wel was bij Feyenoord. Dat is statistisch zichtbaar, maar zeker ook op het veld. Waar Jones vorig seizoen een geweldig moyenne van 4,15 reddingen per tegengoal had, is dat dit seizoen gezakt naar 3,2 reddingen per tegendoelpunt. Jones oogt vooral onzekerder. Tegen Shakhtar zag hij er twee keer niet overtuigend uit en cruciale reddingen waarmee hij Feyenoord op de been houdt maakt Jones op dit moment niet. Voor Ajax zaak om hem zo vaak mogelijk te testen.

Middenveld
De middenlinie van Feyenoord is duidelijk nog zoekende. Waar het vorig seizoen een zekerheid was dat Karim El Ahmadi, Tonny Vilhena en Jens Toornstra het middenveld vormden, is er nu geen lijn in de samenstelling van Van Bronckhorst te vinden. Dan speelt Toornstra weer, dan Amrabat. En dat is te zien aan de afstemming op het middenveld: die is nog lang niet op het niveau van vorig seizoen. Daar komt nog eens bij dat Vilhena niet aan zijn beste fase bezig is. Zoals Feyenoord vorig jaar de slag op het middenveld doorgaans won, is dat nu absoluut geen zekerheid meer.

Poll

Wat gaat Feyenoord-Ajax worden?

(2671 stemmen)

Plaats een reactie

Ajacied02 +2016
vrijdag 20 oktober 2017 om 16:07
Haps over neres, die had al moeite met kluivert vorig jaar en ging toen beetje schoppen linkerkant is idd een gevaar met berghuis die elke linksback van ajax het heel lastig gaat maken.
Is het al bekend of schone speelt?
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 16:27
Als schone niet speelt is keizer definitief ongeschikt, dat geld ook voor huntelaar en siem de jong is mijn mening.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 17:59
Eens. Siem in de basis wat mij betreft.
Vind ik leuk
Foebele +33199
vrijdag 20 oktober 2017 om 16:08
Haps over Neres? Dan heeft de schrijver van dit stuk nog nooit Neres zien voetballen, want wat mij bij hem nou juist zo opviel is dat hij juist erg goed mee verdedigd, ik kan me nog een sprint duel in Eindhoven herinneren waar hij een foutje van Veltman corrigeerde door helemaal mee terug te sprinten en daarnaast zijn er nog een paar wedstrijden geweest waarin Neres helemaal tot aan zijn eigen 16 terug verdedigde.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 16:20
Maar gaat Neres elke keer mee? Ik denk het niet. Youness ook niet bij Nieuwkoop.
Dus dan heeft Ajax weer veel ruimte in de counter. Het is om t even denk ik. Bij mij zou een buitenspeler niet tot de achterlijn mee hoeven te verdedigen. Zonde van de energie.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 20 oktober 2017 om 16:20]
Vind ik leuk
Foebele +33199
vrijdag 20 oktober 2017 om 16:43
Welke buitenspeler loopt er altijd mee? Volgens mij bestaat die niet, alleen in de vorm van een rechtsback die je rechtsbuiten zet, maar dat is een beetje de wereld op zijn kop.

Ik geloof ook niet zo in al die beweringen dat de sleutel tot succes bij een links- of rechtsback ligt. Ik vind dat er veel te overdreven gedaan wordt over het belang van die posities in de opbouw, volgens mij moet je de bal gewoon inleveren bij een van de middenvelders en begint de opbouw pas echt daar, verdedigers moeten alleen maar zorgen dat ze de bal bij de juiste kleur afleveren, die geven niet de belangrijke steekpasses.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 17:00
Een opkomende back is leuk, maar dan moet er wel overgenomen worden. Een buitenspeler moet zijn zone afdekken. Toch niet 70 meter mee terug lopen?
Zoals Duitsland t speelt, zo hoort t. Backs die ver naar voren staan. En 2 man achterin. Dan heb je vijf middenvelders. Pas dan kun je gebruik maken van balbezit.
Maar dan moet je niet bang zijn. Want dan zie je alleen maar gevaren.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 20 oktober 2017 om 17:02]
Vind ik leuk
036 +2462
vrijdag 20 oktober 2017 om 16:09
Hoeveel poll's komen er nog? Dit is al nummer 4 of 5. Allen met verschillend resultaat.:-))
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 16:22
Dit zijn gouden tijden voor al die forums. Zondag zal t wel spitsuur zijn.
Vind ik leuk
036 +2462
vrijdag 20 oktober 2017 om 16:33
Klopt, maar het zegt dus helemaal niets blijkbaar. Zondag rond 16:15 ur weten we hoe het afgelopen is. Ik zou er geen geld op zetten.:-)
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 17:08
Ik ook niet. Zonde van je tijd. Dan moet je weer overwerken, om t terug te verdienen. En die onzin kost ook nog eens tijd.
Dubbel tijdsverlies.
Vind ik leuk
FSCeara +2528
vrijdag 20 oktober 2017 om 16:22
De kansen voor beide zal uitgevochten worden op het middebveld.beide hebben een slechte achterhoede voor een topclub in nederland.probleem van ajax voorin is tounes die nooit scoort met zijn zaalvoetbal.als jorgensen fit is is de voorhoede van feyenoord iets gevaarlijker maar goed ik denk dat de wedstrijd door de vorm op het middenvel gewonnen gaat worden
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 16:39
Gelukkig hoeft younes ook niet alle goals te maken. Hij heeft andere kwaliteiten. Ja zijn afwerking niet beter maar de rest doet hij goed imo.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 16:48
Nu al zin in zondag, eerst naar PSV normaal gesproken 3 puntjes en dan languit gaan liggen voor deze pot.
Vind ik leuk
14forever +6829
vrijdag 20 oktober 2017 om 17:22
Wordt Haps ff groter gemaakt dat hij is. Zie hem niet zo.maar ff.Neres uitschakelen. En Nick die Berghuis niet kan bedwingen, ok dat was lache.
Vind ik leuk
Teo Smith +13118
vrijdag 20 oktober 2017 om 17:37
Toch maar vermeer erin doen binnenkort.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 18:33
Alles opgeteld en je zou kunnen concluderen dat deze wedstrijd zal eindigen in een gelijkspel. Of een bloedeloze 0-0, of een doelpuntenfestijn die in 3-3 zal eindigen. Ik denk dat Feyenoord nog altijd in het voordeel is, vooral omdat ze thuis spelen. Ja, ze hebben de laatste 3 thuis wedstrijden (NAC, PEC, Shaktar) niet meer gewonnen, maar dit is toch de Klassieker waar we het over hebben. En ze weten dondersgoed dat ze moeten winnen om nog in het spoor te blijven van PSV. Ik teken voor een 2-1 overwinning voor Feyenoord.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 19:30
Als Berghuis en Nieuwkoop (de Dijks van Feijenoord) net zo spelen als tegen Shakther zal het wel meevallen.....
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Waar Feyenoord en Ajax elkaar kunnen pakken: Haps over Neres, onwennig middenveld