Pogba en Lukaku 'slachtoffer' van racisme: 'Het is nooit: Is hij zoals Toivonen?'

Pogba en Lukaku 'slachtoffer' van racisme: 'Het is nooit: Is hij zoals Toivonen?'

zondag 22 oktober 2017 om 10:17

Mino Raiola heeft een opvallend statement afgegeven in een interview met het Zweedse Expressen. Volgens een van de meest invloedrijke zaakwaarnemers in het Europese voetbal is racisme een van de grootste problemen in de hedendaagse voetbalwereld.

Zelfs zijn beroemde cliënten Paul Pogba en Romelu Lukaku hebben ermee te maken, beweert Raiola. "Er is niet allen bewuste, maar ook onbewuste discriminatie", laat de in Nederland opgegroeide Italiaan weten. "Er wordt gedacht in stereotypen waarin donkere spelers beoordeeld worden. Als mensen mij naar een donkere speler vragen, wordt hij altijd vergeleken met een andere donkere speler. Het is altijd: Is hij zoals Pogba of Lukaku? En nooit: Is hij zoals Toivonen of Beckham?"

Raiola haalt het concrete voorbeeld van Lukaku aan, over wie altijd veel scepsis was. "Ik sprak laatst met zijn moeder. Zij nam altijd het geboortekaartje van Romelu mee naar jeugdwedstrijden. Ze moest zich altijd verantwoorden tegenover andere ouders, die niet geloofden dat hij pas twaalf of veertien was. Hij was toen veel groter en sterker dan de rest, waardoor iedereen begon te schreeuwen dat hij veel ouder was en in Afrika was geboren."

Plaats een reactie

zondag 22 oktober 2017 om 10:29
Discriminatie moet stoppen. Harde aanpak en zwaardere straffen kunnen daarbij helpen en desnoods de clubs zwaardere straffen geven. Sport is voor iedereen.
Vind ik leuk
Sazzz +8601
zondag 22 oktober 2017 om 10:40
Maar waar wordt hij gediscrimineerd dan? Hij heeft alleen last van het feit dat een paar Afrikanen het voor hem vergald hebben
Vind ik leuk
Vowtar +1141
zondag 22 oktober 2017 om 11:08
Wat bedoel je hier nou weer mee? Waren er in de jaren '90 Afrikaanse voetballers die op het veld constant bananen aten en zelf oerwoudgeluiden maakten?

Nee, natuurlijk niet. Racisme is dom, fout en slaat nergens op.
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 10:35
Ze moest zich "verantwoorden" tegen andere ouders? Van wie moest dat? Van de club? Waarom is dit racisme? Iedereen die ergens wil werken moet zn gegevens verstrekken.

Racisme is een probleem kijk maar wat er afgelopen weekend bij VVV -PSV gebeurde maar de racismekaart die Riola trekt slaat weer nergens op. Zaakwaarnemers zoals hij zijn een ander groot probleem in het hedendaagse voetbal.
Vind ik leuk
RedNas +2246
zondag 22 oktober 2017 om 10:41
White privilege.. (zoek maar op)
Veel racisme vindt plaats zonder dat de betrokkenen zich daar bewust van zijn. Witte mensen zien niet dat ze onbewust op allerlei manieren bevoordeeld worden (ook door donkere mensen..)
Vind ik leuk
Cazzy +515
zondag 22 oktober 2017 om 10:47
Hoe worden witte mensen bevoordeeld?
Vind ik leuk
RedNas +2246
zondag 22 oktober 2017 om 11:00
Er zijn duizenden voorbeelden te bedenken die in het dagelijkse leven totaal niet opvallen. (En ook echt niet allemaal even erg zijn, maar het gaat om het onbewuste).

Ik kan te laat komen op een vergadering zonder dat dit afstraalt op mijn ras.

Ik kan er zeker van zijn dat als ik juridische of medische hulp nodig heb, mijn ras me niet zal tegenwerken.

Mij wordt nooit gevraagd of ik spreek voor alle mensen van mijn raciale groep.

Wit privilege is ‘de allochtoon’ pas tot ‘Nederlander’ transformeren als hij een groot succes behaalt

Wit privilege is nooit horen: ‘de rotte appels verpesten het voor jullie allemaal.’

Wit privilege is alles willen ‘benoemen’ behalve wit privilege..

Laat ik in het verlengde van dat laatste maar niet uitweiden over zwarte Piet..
Vind ik leuk
Leffe +919
zondag 22 oktober 2017 om 12:03
RedNas-Van mensen-zoals jou-wordt ik moe,en dat bewust, niet onbewust zoals jij onbewust bedoeld.En daarbij, schaam jij je dat je blank bent ofzo!!,..of voel jij je schuldig dat je blank bent!!.Zeker nooit buiten Nederland geweest zeker,het zgn rascist/ discriminatie zijn is hier zeer beperkt.Je hebt het zo goed hier dat je medelijden krijgt met jezelf.
[Reactie gewijzigd op zondag 22 oktober 2017 om 12:11]
Vind ik leuk
RedNas +2246
zondag 22 oktober 2017 om 12:23
Haha, ik zou maar niet solliciteren op een functie van profiler als ik jou was. Over mij persoonlijk kan je de plank niet meer mis slaan dan jij doet.

Ik schrijf de voorbeelden vanuit nederlands perspectief omdat de meesten het hier anders helemaal niet snappen. Het is verder totaal irrelevant aangezien het een globaal fenomeen is.

Voor een beetje profiler ben jij overigens een open boek.. weltrusten.
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 10:48
Als dat jouw mening is dan vind ik dat prima.
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 10:59
Totale onzin.
Vind ik leuk
Sazzz +8601
zondag 22 oktober 2017 om 10:37
Heeft niks met racisme te maken. Het feit is gewoon dat sommige spelers weldegelijk sjoemelen met hun leeftijd. Dan is het niet onlogisch dat ze zoiets roepen over Lukaku. Hij zag er ook veel ouder uit. En hoeveel blanke talenten worden vergeleken met zwarte gearriveerde spelers? Ook niks.
Vind ik leuk
Strijp +5695
zondag 22 oktober 2017 om 10:43
Raiola zet toivonen in een uniek rijtje, toivonen moet verhandeld worden dus
Vind ik leuk
Cazzy +515
zondag 22 oktober 2017 om 10:45
''Het is altijd: Is hij zoals Pogba of Lukaku? En nooit: Is hij zoals Toivonen of Beckham?"

Waarom is dit zo een probleem?
Dit heeft toch niks met racisme te maken?
Vind ik leuk
slapss +2557
zondag 22 oktober 2017 om 10:52
Zoals hij zegt dat donkere spelers altijd vergeleken worden met bijvoorbeeld Pogba is andersom ook zo. Ik heb nog nooit iemand die blank was vergeleken zien worden met Pogba. Nee blanke spelers worden net zo goed vergeleken met blanke spelers. Maar daar hoor ik ook niemand over klagen. Is dit dan ineens 'onbewuste discriminatie'? Vreemde uitspraken dit. Problemen maken die er niet zijn in mijn ogen dan.
[Reactie gewijzigd op zondag 22 oktober 2017 om 10:52]
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 10:59
Door tegenwoordig op van alles en nog wat de racisme sticker te plakken devalueert het begrip racisme en dat is een kwalijke zaak.
Negerzoen racistisch, Coentunnel racistisch, Indianen Cowboy feestje racistisch, Zwarte Piet racistisch enz enz. Mensen worden hier racisme moe van en dat is gevaarlijk.
[Reactie gewijzigd op zondag 22 oktober 2017 om 11:00]
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 11:03
We leven echt in een zieke wereld, goed dat Mino zich hierover uitspreekt!
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 11:46
Toivonen noemen in een adem met lukaku,pogba en Beckham....Netjes
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 12:13
Het voorbeeld in Venlo onlangs is schrijnend en weerzinwekkend. Dat er ook veel 'onzichtbaar' racisme bestaat staat buiten kijf.

Het voorbeeld dat Raiola aanhaalt begrijp ik echter niet zo goed. Spelers met een Midden-Afrikaanse achtergrond hebben vaak een enorm atletische bouw en zijn wat mij betreft een klasse apart. Moet ik dan zeggen dat Pogba de nieuwe Jan Wouters of Didier Deschamps is? Of Lukaku de nieuwe Van Basten, Papin of Dugarry? Ik zou eerder zeggen dat Pogba de nieuwe Vieira is en Lukaku de nieuwe Anelka, al vind ik ze beiden beter dan hun voorgangers. Het vergelijk is toch vooral ook gebaseerd op type speler en hun fysiek.

Als tegenwerping werd Depay overigens enige tijd vergeleken met Ronaldo en Robben, om maar wat te noemen.

Een van de grootste problemen in de hedendaagse voetbalwereld is overigens de heer Mino Raiola zelf, al is hem er veel aan gelegen om de aandacht van zijn eigen hebzucht af te leiden.
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 12:32
Matthijs de Ligt is een goed voorbeeld. Kijk wat voor een kast die jongen op 17-jarige leeftijd is.

Stel je dat een donkere versie van hem, met exact dezelfde lichaambouw, uit Nigeria zou halen. Wat zou men wereldwijd dan roepen? Vul zelf maar in
Vind ik leuk
Hyena +19675
zondag 22 oktober 2017 om 14:19
Hij is zelf een van de grootste problemen in de hedendaagse voetbalwereld.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Pogba en Lukaku 'slachtoffer' van racisme: 'Het is nooit: Is hij zoals Toivonen?'