Vertrokken Ajax-bestuurder: Dan moeten de mensen wel verstand van het vak hebben

Vertrokken Ajax-bestuurder: "Dan moeten de mensen wel verstand van het vak hebben"

zondag 22 oktober 2017 om 10:58

Theo van Duivenbode vertrok aan het begin van het seizoen uit de raad van commissarissen van Ajax, waarin hij vijf jaar lang zitting had genomen. De voormalig linksback reageert in gesprek met de NOS over zijn plotselinge opstappen.

"Ik kan me niet vinden in het technische beleid en de daar uit voortkomende zakelijke belangen. Maar men moet niet schrikken dat ik weg ben. Dingen lopen zoals ze lopen...", aldus Van Duivenbode. De 73-jarige Amsterdammer is kritisch over zijn voormalige collega's, zonder dat hij concrete namen noemt. "Goed besturen leidt tot succes op het veld. Maar dan moeten de mensen wel verstand van het vak hebben. Ze hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn, maar als ze het wel eens zijn moeten ze snel beslissingen kunnen nemen."

Het opstappen van Van Duivenbode volgde na een roerige voetbalzomer van Ajax, dat succestrainer Peter Bosz weg zag gaan en in de Europa League werd uitgeschakeld door het Noorse Rosenborg. "Wat Peter Bosz betreft, sta ik volledig achter zijn voetbalfilosofie", aldus Van Duivenbode, die zich echter op de vlakte houdt over de huidige toestand van Ajax. "Over Marcel Keizer heb ik geen mening. Als je meer wilt weten, moet je naar Edwin van der Sar gaan. Of naar de rvc."

Lees ook: Ajax-commissaris stopt na vijf jaar uit onvrede over beleid in Amsterdam

Lees meer over:EredivisieAjax

Plaats een reactie

Broes +822
zondag 22 oktober 2017 om 11:03
Hij noemt geen namen, maar deze kan Van der Sar in zijn zak steken ...
Vind ik leuk
jaja_PSV +17551
zondag 22 oktober 2017 om 11:03
Veelzeggend voor welk kamp hij kiest (vd Sar vs Bosz).
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 11:05
Zou het aan Sjaak vragen.
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 11:06
Goede timing.

Het optreden van Van De Sar was stuitend zojuist bij de Tafel Van Kees. En deze trap na, verdient hij. Weg met Flappie.
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 11:41
Ho ho, flappie mag niet weg. Vamos is de grootste ajax supporter uit eindhoven.
Vind ik leuk
Morris +14451
zondag 22 oktober 2017 om 11:13
Het is duidelijk wat hier staat. Theo wilde Bosz behouden, kosten wat het kost.
73 jaar en leeft nog in het tijdperk Sjaak swart. En we weten de meningen omtrent die inzichten.
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 11:14
Het blijft rommelen in Amsterdam zolang die druiloren van een Bergkamp, vd Sar en Overmars daar de scepter zwaaien. Ik roep het al jaren, maar het wordt tijd dat de supporters in actie komen, want straks loop je weer een kampioenschap mis en dit gaat nu al 3 jaren zo.
[Reactie gewijzigd op zondag 22 oktober 2017 om 11:14]
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 11:21
Iedereen heeft nu weer een andere pet opgezet binnenskamers, en ze gaan weer 2 jaar aanrommelen.
En over 2 jaar komen ze tot besluit dat het nog steeds niet werkt.
Bergkamp is nog geen voorzitter van het TH geweest..
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 11:47
Precies Bassie en dan zul je zien weer twee jaren geen prijzen.

Ajax heeft verreweg de grootste mogelijkheden qua aanhang, budget etc etc. maar keer op keer komt dat er niet uit door wanbeleid.

Ze moeten meer een voorbeeld nemen aan b.v. een PSV waar ze met veel minder mogelijkheden en budget toch keer op keer meestrijden om het kampioenschap!
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 11:48
Blijf jij nou nog maar jaren roepen en lekker kort door de bocht roepen. Ik zou geen acceptabele vervangers weten. En dit drietal, ondanks dat ik geen fan van Bergkamp ben, hebben net een beetje ervaring in het besturen gekregen.
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 11:52
Dat doe ik zeker, zolang ze het in Amsterdam niet doorhebben dat ze met zulke mogelijkheden toch gemakkelijk minimaal om het jaar kampioen moeten kunnen worden net zoals Bayern.

Ik snap ook niet dat de fans het tegenwoordig maar gelaten accepteren. Toen Ajax nog iets voorstelde had je nu allang witte zakdoekjes gezien, maar je ziet gewoon dat zelfs de supporters zich er tegenwoordig gelaten bij neerleggen.

In en in triest.
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 11:56
Die supporters zien ook wel dat het grote geld tegenwoordig regeert en dat er weinig mensen op de stoelen van Marcel Keizer, Edwin van de Sar en Marc netto willen gaan zitten. Vind het alleen erg jammer dat Jonk weg is gegaan.
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 12:24
Dat valt wel mee, denk dat er genoeg mensen in het bedrijfsleven rondlopen die het een stuk beter zouden doen met zoveel mogelijkheden als bij Ajax.
Vind ik leuk
Stranger +1597
zondag 22 oktober 2017 om 12:09
Bij elke voetbalclub in Nederland rommelt het. Alleen als er prestaties zijn is het oogwaarschijnlijk rustig, maar onder het oppervlak blijft het borrelen .
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 12:25
Maar nergens zo extreem als bij Ajax. Verreweg de meeste mogelijkheden, maar extreem weinig eruit halen. Het is net zoals bij Venezuela: de grootste oliereserves maar één van de armste landen puur omdat ze het geld verkwanselen.
Vind ik leuk
JustH +440
zondag 22 oktober 2017 om 23:40
Blij dat het echte gif (Bosz en van Duivenbode) weg zijn!
Vind ik leuk
Teo Smith +13118
zondag 22 oktober 2017 om 11:14
Dit zegt ook alles...
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 11:15
'Rotte appels' die vraagtekens zetten bij de clubcultuur en werkwijze vd club Ajax worden er 'tactisch' uitgewerkt. Gerry Vink, deze beste meneer, Wim Jonk, straks Keizer.. Sympathieke club, zouden ze nu eens de prijzen aaneen rijgen, zouden ze nog een recht van spreken hebben...
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 11:16
Straks met 4-1 winnen van Feyenoord en niemand lult er meer over
Vind ik leuk
Nuance +2625
zondag 22 oktober 2017 om 11:20
Straks met 1-0 verliezen en dan? Hoe kun je nou onkunde in een bestuur verbloemen door het resultaat van 1 wedstrijd? Misschien zijn vd Sar en Bergkamp helemaal niet zulke goede bestuurders. Zij hebben daar niet veel ervaring in.
[Reactie gewijzigd op zondag 22 oktober 2017 om 11:20]
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 12:28
Haha ja dat is inderdaad wel een heel simpel antwoord. Helaas bekijkt de gemiddelde Ajacied het door deze bril. Door zulke simpele figuren als allstars komt Ajax in ieder geval NIET vooruit.
Vind ik leuk
Nuance +2625
zondag 22 oktober 2017 om 20:16
Hij had wel de uitslag goed, maar dat neemt niet weg dat het rommelt in de leiding van Ajax. Het eerste team trekt zich daar niks van aan...
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 21:56
Haha ja, had je veel geld mee kunnen verdienen bij Unibet.

Nee inderdaad het roer zal drastisch om moeten wil Ajax weer gaan strijden om de prijzen.
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 21:00
Haha hoe dan
Vind ik leuk
robery +2541
zondag 22 oktober 2017 om 11:20
FC Hollywood... dat Ajax. Er is ook ander voetbalnieuws. Roddel en achterklap is geen nieuws. Ik zou het ook niet fijn vinden als men roddel en achterklap over PSV hier zou delen. Negatieve artikelen is niet een vorm van leedvermaak maar gewoon sneu.
Vind ik leuk
Nuance +2625
zondag 22 oktober 2017 om 11:21
Als een man met de staat van dienst als Theo van Duivenbode dit zegt, is dat nieuws.
Vind ik leuk
RedNas +2246
zondag 22 oktober 2017 om 11:45
Van Duivenbode was vooral de man die de hand op de knip wilde houden. Hij heeft er mede voor gezorgd dat Ajax er financieel top voor staat, maar is uiteindelijk ook mede verantwoordelijk voor het tegenhouden van inkomende transfers en verhogen van het salarisplafond waardoor een aantal spelers wellicht eerder vertrokken dan gehoopt. Met Sanchez als laatste voorbeeld.
Verder is er bij Ajax denk ik niemand te vinden die niet achter de voetbalfilosofie van Bosz staat. Dat was ook niet de reden van zijn vertrek.
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 11:58
Mede verantwoordelijk.... wie zijn die anderen eigenlijk? En zouden ze er goede redenen voor hebben gehad? Ajax betaalt al de hoogste salarissen en spelers van 20 miljoen of meer halen lijkt riskant....
Vind ik leuk
ajax1973 +1401
zondag 22 oktober 2017 om 11:45
wel goed deze ..... weg is
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 11:56
De Amsterdamse gifbeker is nog lang niet leeg.... een Rotterdamse overwinning zou in dat licht extra smakelijk zijn!
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 11:58
Valt echt op als een keer een Ajacied niet helemaal uit de bocht vliegt. En helemaal uit de school klapt.
Vind ik leuk
rpaulp50 +3158
zondag 22 oktober 2017 om 12:08
Nu leest iedereen het eens van een insider 1e klas.....!
Zegt feitelijk dat de bestuurder geen verstand heeft van zijn vak, de eindverantwoordelijke bestuurder is v.d. Sar.
Na 3 jaar falen geen geheim voor velen, er zijn echter altijd nog mensen die het niet willen begrijpen maar gelukkig schudt van Duivenbode die laatste naïevelingen nog even wakker uit hun roze droom.
[Reactie gewijzigd op zondag 22 oktober 2017 om 12:08]
Vind ik leuk
hans59 +173
zondag 22 oktober 2017 om 12:09
We zullen zien hoe Bosz zich gaat gedragen nu het niet meer voor de wind gaat. Bosz heeft er ook een grote kleren zooi van gemaakt. Hij was wel werknemer van Ajax en niet de baas. Ik ga hier voor niemand een pleidooi houden maar die huichelaar die na de verloren EL finale in een interview duidelijk was dat hij geenszins van plan was weg te gaan en dat hij het naar zijn zin had en het vervolg weten we nadat Dortmund zich had gemeld had zich ook professioneel op kunnen stellen. Hij heeft toen hij aan trad met zijn volle verstand getekend. Dan had hij inhouderlijker in moeten gaan over de taakverdeling. Het ging niet om het nemen van een krantenwijk maar om een functie met veel verantwoordelijkheden.
Ik ga me verder niet uit laten over de RVS en het technisch hart omdat ik daar het mijne niet precies van weet. Dat ze geen voldoende verdienen klopt, zij zijn hier ook debet aan.

Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 12:11
Edwin snapt er niks van, gooit alles waar ajax voor stond in de prullenbak. Even te vaak met de kop de paal geraakt
Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 12:45
Kijk...het is natuurlijk ook zo dat Ajax over het algemeen door de media zwaar bekritiseerd wordt ten opzichte van PSV en Feyenoord...en er word natuurlijk ook nooit echt sirieus gesproken over de rest van van de competitie ?
Kijk bijvoorbeeld hier op VP, elk dingetje waar Ajax in kan voorkomen is een nieuwsitem ?

Vind ik leuk
zondag 22 oktober 2017 om 16:19
Maar ik had wel gelijk..
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Vertrokken Ajax-bestuurder: "Dan moeten de mensen wel verstand van het vak hebben"